Wednesday, January 27, 2010

XPDC KE GUNUNG MULU

Baru-baru ini Pihak Syarikat telah meluluskan kepada kami seramai 40 orang untuk XPDC ke Gunung Mulu, Miri, Sarawak. Rombongan kami telah diketuai oleh Mr. Lew Wing Kwong dan dibantu oleh Mr. Noslan Ahmad.

Kami telah berkumpul di LCCT seawal 2.30 petang kerana dijangka akan diterbangkan ke Miri, Sarawak dengan pesawat Air Asia kira-kira pukul 4.30 petang. Sementara menanti waktu keberangkatan tiba, kesempatan telah diambil untuk mengagih-agihkan peralatan bagi kegunaan semasa XPDC nanti.

Saksikan gambar video yang sempat di rakam semasa XPDC tersebut.




Video ini menunjukkan kami sedang
mendaki untuk masuk ke Gua Rusa



Video ini menunjukkan kami sedang menuruni tangga dari
resort penginapan menuju ke boat untuk ke perkampungan kaum Penan


Video ini menunjukkan kami berada didalam
Gua Rusa untuk meninjau keadaan didalamnya



Video ini menunjukkan kami hampir tiba
di perkampungan Kaum Penan



Kaum Penan mempamirkan hasil kraftangan
mereka untuk dijual kepada pelancong

Tugas-tugas membahagi peralatan sedang dijalankan

Walaupun kami bekerja dibawah satu bumbung, kami jarang dapat berjumpa disebabkan kesibukan masing-masing dalam melaksanakan tugas yang telah diamanahkan. Berbekalkan sedikit waktu yang ada kesempatan diambil untuk berbual-bual dan bertanya khabar.

Dari kiri, Isa, Mr. Lew, Noslan
dan Zul (membelakangkan kamera) sedang berbual

Rombongan kami tiba di Airport Miri pada lewat petang dan akan bermalam di sebuah hotel bagi menghilangkan penat kerana telah berada didalam pesawat hampir dua jam setengah. Beberapa pegawai Syarikat yang berpengkalan di Miri telah menyambut ketibaan kami dengan penuh ceria dan telah bersedia membawa kami untuk menikmati makan malam dan seterusnya berehat kerana kami akan terbang pula ke Mulu pada keesokan harinya.


Kami bergambar ramai di Airport Miri, Sarawak

Azman, Kem dan Madi sedang sibok
menyusun beg kedalam kenderaan


Siva Rao bergaya bersama bagasinya

Penerbangan kami ke Mulu adalah dengan Twin Otter milik MAS mengambil masa selama 30 minit dan setibanya kami di Airport Mulu, perjalanan diteruskan lagi dengan pacuan 4 roda selama 15 minit ke Royal Mulu Resot iaitu tempat penginapan selama kami berada disana. Ketibaan kami disambut dengan tarian tradisional oleh penari-penari yang disediakan oleh pihak Resort


Salah sebuah Twin Otter yang terdapat di Airport Mulu

Dari kiri, Zul, Aj dan Malik bersedia untuk terbang ke Mulu

Aj dan Azman bergambar bersama dengan penari-penari resort

Kenapa kami memilih Gunung Mulu?. Persoalan ini timbul kerana sebelum ini kami tidak pernah sedar akan kuwujudan gunung ini berbanding lain-lain gunung yang ada di Semenanjung ataupun di Sabah dan Sarawak. XPDC ke Gunung Mulu ini adalah lanjutan daripada XPDC ke Gunung Kinabalu, Sabah satu ketika dulu. Ianya merupakan salah satu aktiviti Syarikat bagi menaikkan semangat dan prestasi staf ketahap yang lebih tinggi dan cemerlang.

Gunung Mulu berdiri megah

Gunung Mulu mengandungi rangkaian gunung yang terpanjang di dunia dan disinilah terletaknya 'Sarawak Chamber" iaitu ruang bawah tanah terbesar yang boleh menampung empat puluh biji kapalterbang Boeing 747. Gua-gua yang terdapat disini adalah Gua Rusa, Gua Air Jernih, Gua Angin dan Gua Lang.

Gua Rusa mempunyai terowong yang terbesar didunia yang dikatakan boleh memuatkan lima buah gereja besar bersaiz gereja St. Paul di London. Begitu juga dengan Gua Air Jernih (Clear Water Cave) iaitu gua yang terpanjang di Asia Tenggara. Didalam gua-gua inilah menjadi tempat tinggal berjuta-juta kelawar dan burung layang-layang yang terbang keluar berkumpulan menuju kehutan setiap waktu senja untuk mencari makan. Jika kita ingin menyaksikan pemandangan hebat ini kita mestilah sampai dan sudah berada di sekitarnya pada pukul enam petang.

Didalam gua ini terdapat laluan papan yang dibina diatas. Semasa berada di dalam gua, agak sukar untuk kami melihat kedua-dua haiwan ini. Tetapi sebaik sahaja melangkah keluar dari gua ini pada waktu senja kami ternampak berjuta-juta ekor kelawar terbang keluar untuk mencari makan. Kami menyaksikan pemandangan yang menakjubkan ini selama satu jam. Langit yang masih cerah tiba-tiba bertukar gelap kerana banyaknya kelawar yang terbang keluar tidak putus-putus. Inilah salah satu pemandangan semulajadi yang paling hebat yang belum pernah kami saksikan.

Gua Angin dan Gua Air Jernih pula mempunyai bentuk stalaktit dan stalagmaig yang menarik dan kami merasa beruntung kerana dapat menyaksikannya.

Pada hari berikutnya kami telah pergi melawat ke rumah panjang Suku Kaum Penan untuk menyaksikan cara hidup masyarakat mereka disana.


Royal Mulu Resort tempat penginapan kami

Disini juga ada kemudahan SPA

Dari kiri, Saratjudin, Aj dan Pak Lah



Cafe di resort

Pelancong dari Eropah sedang mengambil makanan di cafe

Dari hadapan, Jamal, Mazlan, Aj dan yang
sedang mengelamun dibelakang tu ialah Saratjudin

Kem sedang berehat diatas beca di resort

Kami bergambar ramai di pintu masuk Gunung Mulu

Aj diatas trek yang dibina dari papan sepanjang 8 km.
Dari sinilah kami mula berjalan kaki sehingga ke gunung

Papan penunjuk arah ke Gua Air Jernih (Clear Water Cave)
dan Gua Angin (Wind Cave)

Papan penunjuk arah ke Gua Rusa (Deer Cave)
dan Gua Lang (Lang Cave)

Kami sudah sampai dan telah bersedia untuk memasuki gua

Kami didalam Gua Rusa

Stalagtit dan stalagmaig berbentuk lembing

Stalaktit dan Stalagmaig yang sungguh indah

Stalagtit dan stalagmaig berbentuk keris

Bentukan batu didalam gua. Perhatikan betul-betul, apa yang anda
lihat dan tafsir tentang gambar ini. Kata Tourist Guide bahawa sesiapa
yang tidak merakamkan gambar ini maka ia tidak dikira sebagai telah memasuki ke gua ini

Lubang atas dari gua untuk kelawar dan
burung layang-layang terbang keluar mencari makan di waktu senja

Satu lagi bentukan yang terbina

Noslan sedang mengawasi rakan-rakan memasuki Gua Angin


Melepaskan penat, dari kiri, Madi, Aj, Malik dan Mazlan

Berehat sebelum berjalan pulang ke resort

Aj sedang berkaraoke untuk menghiburkan kawan-kawan

Kami menuju ke jeti dari resort untuk menaiki
bot laju menuju ke perkampongan kaum Penan


Bot laju sedang merentas sungai

Salah seorang wanita kaum Penan

Rumah panjang kaum Penan
Canggih... dewan orang ramai di rumah panjang dilengkapi Astro

Diantara cenderamata yang dihasilkan
oleh kaum Penan untuk dijual

Tengok jeee... beli tak jugak!!!!!

Dah penat dah......relaxlah dulu.......

En Idris Mohd Yassin, Pegawai Syarikat yang bertugas di Miri.
Beliau banyak membantu semasa kami di Miri..Budi baik tuan takkan kami lupakan....

Hashim dan Malik memilih cenderahati di Airport Mulu


















No comments:

Post a Comment