Saturday, February 20, 2010

CINTA TERLARANG

NOORLAILI AFIZAH OMAR

NOORLAILI AFIZAH OMAR, menitiskan air mata
selepas pulang semula ke pangkuan keluarga
di Kampung Setia Jaya, Setapak, Kuala Lumpur
kelmarin, (18/2/2010)

BATAL HASRAT KE LOMBOK

Norlaili Afizah Omar, yang melarikan diri untuk memenuhi impiannya berkahwin dengan lelaki berasal dari Lombok, Jawa Timur kembali semula ke pangkuan keluarga, kelmarin.

Gadis yang berusia 19 tahun itu, kesal dengan tindakannya melarikan diri bersama seorang lelaki warga Indonesia yang dikenali sebagai Abang Jo sejak 12 Februari 2010 lalu.

Norlaili mengalirkan airmata kerana percaya tindakannya itu telah menyusahkan ayah dan emak serta orang lain kerana melarikan diri bersama kekasih hati. Beliau berjanji tidak akan mengulanginya.

Beliau telah selamat pulang kepangkuan keluarga pada 18 Februari 2010 setelah menaiki bas dari perhentian bas Sungkai , Perak pukul 8 malam dan tiba di Hentian Pudu Raya, Kuala Lumpur jam 11 malam. Beliau kemudiannya menaiki teksi dan tiba di rumah di Kampung Setia Jaya, Setapak, Kuala Lumpur, pukul 11.30 malam.

Abang Jo hanya pulang seorang diri ke Lombok, Indonesia, setelah Noorlaili membatalkan hasratnya untuk mengikutinya.

APA PENDAPAT WARGA INDONESIA TENTANG
GADIS TEMPATAN YANG LARI IKUT TEMAN
LELAKI KE INDONESIA

Khadeja Rini, Fatkhurrahman, Dwe Purwanto,
Heru Sukoco dan Anita Prihatin

Penuh pengertian, peramah dan rajin bekerja!. Itu antara pandangan beberapa warga Indonesia tentang sikap lelaki dari negara itu yang dikatakan mampu memikat hati wanita tempatan.

Khadeja Rini, 26 tahun dari Medan, berkata, layanan yang diberikan oleh lelaki Indonesia terhadap wanita mempunyai perbezaan dengan lelaki tempatan.

"Lelaki Indonesia melayan wanita dengan penuh pengertian, sopan dan pandai menjaga hati pasangannya. Namun itu tidak bermakna lelaki tempatan tidak bagus, cuma cara mereka menunjukkan kasih sayang mungkin berbeza berbanding lelaki Indonesia yang lebih terbuka," ujarnya.

Komen aku - Mana-mana lelaki pun akan melakukan perkara yang sama apabila dapat memikat seorang wanita. Mereka akan mula berubah sikap dan menunjukkan perangai yang sebenar (bukan semua) setelah mendapat apa yang dihajati.

Fatkhurrahman, 36 tahun, dari Gombong, Jawa Timur pula berpendapat, sikap rajin dan tidak melepaskan peluang yang berada didepan mata merupakan antara tarikan yang ada pada lelaki Indonesia.

"Kami datang ke Malaysia untuk bekerja dan asalkan kerja itu halal, pasti kami sanggup lakukannya dan mungkin ini yang dinilai wanita tempatan sehingga nekad memilih lelaki Indonesia." katanya.

Komen aku - "Apa!!! kau orang ingat lelaki tempatan tak rajin bekerja ke?." , masalahnya wanita tempatan dan kaum keluarga mereka terlalu memilih dan meletakkan harga hantaran yang terlalu tinggi menyebabkan lelaki tempatan tertekan. Ini mendorong lelaki tempatan sanggup membujang atau mencari wanita Indonesia atau wanita dari negara lain sebagai isteri.

Mereka datang kesini mungkin untuk mencari rezeki yang halal, tapi kebanyakan mereka masuk adalah secara haram (bukan semua) dan melarikan anak dara orang pun bukan satu perbuatan yang halal.

Jadi, 1 perbuatan halal campur 2 perbuatan haram maka jawabnya haram. Jangan kau orang nak menegakkan benang yang basah.

Dwe Purwanto, 34 tahun pula berpendapat, rasa kasih sayang dan bertanggungjawab yang dimiliki pemuda senegaranya dikatakan antara punca mengapa gadis tempatan mudah terpikat.

"Lelaki di Malaysia dan Indonesia sebenarnya sama saja, namun mungkin lelaki Indonesia lebih bertanggungjawab dan penuh dengan rasa kasih sayang sehingga perwatakkan mereka ini mampu memikat hati wanita tempatan," ujarnya.

Komen aku - Bab ni susah sikit aku nak percaya, sebabnya bukan senang wanita tempatan nak jatuh cinta dengan pemuda Indonesia pada pandang pertama, kedua atau seterusnya kerana mereka sedia maklum bahawa kebanyakan yang datang kesini bukannya handsome pun macam bintang filem mereka. Yang datang kesini adalah terdiri dari keluarga yang miskin dan hidup melarat, negara mereka pun bukannya negara yang aman dan sering ditimpa bencana dan kalau wanita tempatan ikut mereka balik kesana, akan tahulah nasib mereka nanti.

Jadi pendapat aku yang paling aku percaya bahawa sebab utama wanita tempatan jatuh hati kepada pemuda Indonesia ini adalah kerana mereka telah terkena ilmu hitam, guna-guna, sihir atau telah di 'manderemkan'. maklumlah kita pun semua tahu bahawa bomoh-bomoh mereka semuanya handal-handal belaka.

Apabila ilmu guna-guna dah habis kesannya barulah wanita tempatan tadi tersedar dan terpinga-pinga apa yang telah terjadi kepada mereka. Pada masa tu barulah mereka teringatkan ibu bapa dan keluarga di kampung dan merayu untuk dibawa pulang.

Pendapat aku diatas tadi aku perkuatkan apabila aku buat perbandingan dengan pemuda dari Nepal, Bangladesh, Vietnam, India atau Afrika yang ada di Negara ini yang jarang mendengar mereka melarikan wanita tempatan, sebabnya mereka ni tak pandai berbomoh dan menggunakan ilmu hitam.

Heru Sukoco , 25 tahun, dari Banyu Wangi, Jawa Timur pula berkata, tidak semua pemuda Indonesia mempunyai sikap yang mampu memikat hati wanita tempatan.

"Perkara ini subjektif dan bergantung kepada individu. Jika sudah suka, semua yang buruk pasti akan dikatakan baik. Jadi terpulang saja kepada mereka." ujarnya.

Komen aku - Macam aku katakan tadilah bahawa kalau tak guna ilmu hitam susah nak pikat. Jadi kalau pemuda Indonesia yang tak ada niat nak buat jahat atau ilmu hitam jarang kita dengar mereka dapat berkahwin dengan wanita tempatan.

Anita Prihatin, 35 tahun dari Nadiun Jawa Timur, pula berkata tiada perbezaan antara lelaki walau dari negara manapun asalnya.

"Lelaki dimana juga negara sama saja, tetapi apa yang saya perhatikan lelaki Malaysia lebih mesra dan memahami wanita berbanding lelaki Indonesia.

"Walau bagaimanapun, ini cuma pandangan saja, Jika sudah tertarik, apa pun akan jadi mudah," katanya.

Komen aku - Lain macam Anita ni punya pandangan. Ada apa-apa ke dengan lelaki tempatan...

WANITA TEMPATAN
PERLU FIKIR PANJANG

Widyarda Ryananta

KUALA LUMPUR 19 Feb. - Kedutaan Besar Indonesia menasihatkan wanita tempatan berhati-hati dan berfikir panjang sebelum nekad untuk mengahwini pasangan mereka yang merupakan warga Indonesia.

Konsul Penerangan, Sosio dan Budaya Kedutaan Besar Indonesia, Widyarda Ryananta berkata, keputusan yang diambil perlu di fikir sebaik-baiknya agar tidak mencetuskan isu pada kemudian hari. komunikasi yang baik antara dua pihak amat penting bagi memahami bahawa masalah cinta merupakan sesuatu yag sangat subjektif.

"Soal cinta ini sangat rumit. Kita tidak dapat menghalangnya kerana ini membabitkan perasaan suka sama suka. Selagi ia tidak membabitkan jenayah dan mengganggu ketenteraman kedua-dua buah negara, tiada tindakan yang boleh diambil," katanya ketika ditemui di pejabatnya di sini hari ini.

Beliau mengulas isu beberapa gadis tempatan yang lari ke Indonesia untuk berkahwin dengan lelaki warga Indonesia.

No comments:

Post a Comment