Tuesday, March 9, 2010

ALLAHYARHAM ISMAIL NORDIN DALAM KENANGAN

Petang tadi 9 Mac 2010, kira-kira pukul 1.20 pm, aku menerima satu sms dari Kak Ani memaklumkan Abang Mail (panggilan kami kepadanya) telah meninggal dunia dan akan dikebumikan selepas Zohor nanti.

Setelah mendapat berita tersebut, aku telah membuat keputusan supaya terus sahaja ke tanah perkuburan kerana aku merasakan tidak sempat lagi kerumahnya kerana ketika aku keluar dari pejabat tadi azan Zohor sedang berkumandang dari masjid berhampiran.

Walaupun Kak Ani tidak memaklumkan tanah perkuburan mana Arwah akan dikebumikan, tetapi aku dapat mengagak bahawa arwah mesti akan dikebumikan di tanah perkuburan Islam, Jalan Kuari, Cheras, Kuala Lumpur, kerana sebelum inipun ibu mertua beliau yang tinggal bersama-samanya telah dikebumikan di tanah perkuburan tersebut kira-kira 4 tahun dulu dimana aku juga turut mengiringi jenazahnya kekubur tersebut.

Allahyarham tinggal di tingkat 7, Flat Sri Kota, Bandar Tun Razak, Cheras, Kuala Lumpur yang mana aku ketahui kebanyakan penduduknya akan di kebumikan di tanah perkuburan itu.

Ketika aku sampai di tanah perkuburan kira-kira pukul 2 petang, aku dapati jenazah telahpun selesai dikebumikan dan saudara mara bagi keluarga Allahyarham sudahpun bersiap-siap untuk pulang. Aku merasa sedikit kecewa kerana tidak sempat menatap jenazah buat kali terakhir. Tetapi aku merasa hairan kerana dalam ramai-ramai mereka itu, tak seorang pun yang aku kenal.

Setelah aku bertanyakan kepada salah seorang dari mereka barulah aku tahu jenazah yang dikebumikan itu bukan jenazah Allahyarham Ismail yang aku ingin ziarahi. Jenazah Allahyarham akan tiba dalam sedikit waktu lagi. Sementara menantikan ketibaannya aku mengambil keputusan untuk ke surau berhampiran bagi menunaikan sembahyang Zohor.

Allahyarham Ismail b. Nordin adalah suami kepada Pn. Halijah bt. Hanifa (aku panggil Kak Jah) dimana keluarga Kak Jah ini adalah jiran terdekat dan rumahnya bersebelahan dengan rumah keluarga aku di Simpang, Taiping, Perak ketika taman perumahan kami siap dibina pada tahun 1970 dahulu dan kami sama-sama berpindah pada tahun tersebut, ketika itu umur aku dalam 9 tahun dan umur Kak jah mungkin dalam 17 tahun, ia juga mempunyai seorang adik bernama Zulkifli yang umurnya sama sebaya dengan aku. Zulkifli ini telahpun meninggal dunia, tapi aku tak ingat dah berapa tahun dia meninggal dan aku juga tidak sempat balik menziarahinya kerana lewat diberitahu. Tetapi aku sempat berbual dengannya ketika aku berkunjung kerumahnya kira-kira dua minggu sebelum ia meninggal dunia. Perubahan beliau yang dapat aku rasakan ialah setelah berbual hampir setengah jam dengannya tapi lepas tu dia boleh tanya aku "hang ni sapa". maunya aku tak hot, kawan dari kecik, rumah pula bersebelahan, boleh dia tak kenal aku. Tapi tulah orang melayu kata "buang tebiat". Semoga Allah mencucuri rahmat keatas rohnya dan ditempatkan bersama-sama orang yang soleh. Amin.

Berbalik pada cerita asal tadi, setelah Kak Jah berkahwin dengan Allahyarham Ismail ni, maka mereka pun berpindah ke kuarters kakitangan Penjara Pudu, Kuala Lumpur kerana Allahyarham ni bertugas sebagai warder di Penjara Pudu, aku pula ketika itu sudahpun bekerja di Seberang Perak, berhampiran pekan Kg. Gajah, Perak. Setiap kali kalau aku ada urusan di Kuala Lumpur, aku pasti singgah di rumah mereka untuk bertanya kabar.

Apabila aku bertukar ke Kuala Lumpur, dan jika aku ingin menyaksikan perlawanan bolasepak di Stadium Merdeka, aku akan meletakkan motosikal aku dirumahnya dan berjalan kaki ke stadium tersebut yang jaraknya hanya 500 meter sahaja.

Setelah Allahyarham bersara maka mereka berpindah di flat Dewan Bandaraya Sri Kota, Bandar Tun Razak ini sehinggalah sekarang. Setelah aku berkahwin dan mulai sibuk dengan keluarga maka aku sudah jarang mengunjungi mereka lagi, kali terakhir aku berjumpa Allahyarham ialah pada 28 November 2007 (hampir 3 tahun tak jumpa) ketika aku terserempak dengannya di Lebuh Ampang, Kuala Lumpur dan sempat berbual selama 10 minit sahaja kerana kami masing-masing ada urusan yang perlu disegerakan.

Jenazah hanya tiba di tanah perkuburan kira-kira jam 3 petang dan ketika aku bertanya, Kak Jah memaklumkan bahawa Allahyarham meninggal kira-kira pukul 11 pagi ketika mereka sedang bersiap-siap untuk ke HUKM kerana Allahyarham perlu mendapatkan rawatan bagi penyakit paru-paru yang dihidapinya. Rupa-rupanya Allah telah menjemput beliau terlebih dahulu sebelum ia sempat mendapatkan rawatan. Allahyarham meninggalkan seorang balu dan 3 orang anak yang telah dewasa. Usianya ketika meninggal adalah dalam lingkungan 60 tahun.

Aku mendoakan semoga roh Allahyarham dicucuri rahmat, diampunkan dosa-dosanya dan ditempatkan bersama-sama para solehin. Al Fatihah...Amin.

"Dari Allah kita datang kepada Allah kita dikembalikan."

Aku menunggu sehingga jenazah selesai dikebumi dan di talkinkan dan sampai di pejabat kira-kira pukul 4.15 petang dalam keadaan perut yang amat lapar, manakan tidak, pagi tadi pukul 9, aku hanya minum nescaffe tarik, air barli dan dua biji telur setengah masak (Motek rendek), je.


1 comment:

  1. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham Ismail Bin Nordin. Allahyarham telah pun pergi mengadap Ilahi. Terfikirkah kita, bila pula giliran kita, sudah bersediakah kita?.

    ReplyDelete