Thursday, March 18, 2010

LELAKI TERPENDEK DUNIA MENINGGAL DUNIA

Gambar fail menunjukkan Pingping
bersama lelaki tertinggi dunia, Sultan Kosen dari Turki
yang setinggi 246.5 sentimeter pada 14 Januari 2010


Pingping

LONDON - Lelaki paling pendek di dunia He Pingping yang setinggi 75 sentimeter telah meninggal dunia di Rom, Itali pada Sabtu lalu kerana kompilasi jantung, kata Guinness World Record kelmarin.

Pingping yang berasal dari China dan kerdil sejak kecil akibat penyakit tumbesar terbantut itu berada di Rom untuk mengambil bahagian dalam satu rancangan televisyen, The Road Show.

Dia kemudiaanya dihantar ke sebuah hospital pada 3 Mac lalu selepas mengadu sakit dada. Doktor di hospital itu mendapati dia mengalami masalah jantung dan kolestrol tinggi.

Ketua pengarang Guinness World Record, Craig Glenday pernah mengukur ketinggian Pingping di pedalaman Mongolia pada 2008.

"Sejak kali pertama saya melihatnya, saya tahu dia ialah seorang yang istimewa. Dia menceriakan hidup setiap orang yang ditemuinya selain menjadi inspirasi kepada sesiapa sahaja yang dianggap pelik atau luar biasa." tambah Glendy.

Pihak Guinness World Record menyatakan pengganti Pingping akan diumumkan. Sebelum ini remaja Nepal, Khagendra Thapa Magar berusia 18 tahun mempunyai ketinggian 51 sentimeter mendakwa pada Februari lalu bahawa dia ialah orang yang paling layak untuk memegang gelaran lelaki terpendek dunia. - Agensi.


Sumber berita dipetik dari akhbar Kosmo Rabu 17 Mac 2010

No comments:

Post a Comment