Saturday, July 10, 2010

5 JENIS CACING YANG MERBAHAYA

1. HOOKWORM
  • Hookworm adalah cacing nematod parasit yang tinggal didalam usus kecil perumahnya yang terdiri dari mamalia seperti kucing, anjing dan manusia. Risiko paling ketara bagi jangkitan cacing ini ialah anemia dan kehilangan mineral besi serta protin didalam perut.

Cacing Hookworm

Kaki yang terkena larva Hookworm

2. ASCARIS
  • Ascaris adalah genus bagi cacing nematod parasit yang biasanya dikenali sebagai cacing bulat usus gergasi. Ia boleh menjangkiti manusia dan haiwan ternakan terutamanya babi di kawasan sub-tropika dan tropika yang tidak mempunyai sistem sanitasi yang baik. Jangkitannya boleh menyebabkan kesihatan sentiasa terganggu dan kadangkala boleh membawa maut.
  • Cacing ini akan mengurangkan nilai-nilai pemakanan yang diambil, mengganggu proses kognetif dan menimbulkan kekangan pada usus dan dubur
Cacing Ascaris

Cacing Ascaris yang menyerang usus dan dubur


3. GUINEA WORM

  • Nama asalnya Dracunculiasis dan juga dipanggil Medina Worm. Ia adalah jangkitan parasit disebabkan oleh cacing nematod Dracunculus medinesis.
  • Cacing Guinea adalah satu parasit manusia yang paling banyak didokumentasikan. Dari abad kedua sebelum Masehi dalam cacatan ahli sejarah Greek, penyakit Cacing Guinea hanya dijangkiti apabila manusia meminum air bertakung yang sudah mempunyai telur cacing ataupun melalui kawasan berair yang dijangkiti tanpa sebarang perlindungan.

Cacing Guinea Worm

Kaki yang terkena Cacing Guinea Worm

Cacing Guinea Worm
juga menyerang di bahagian betis


4. TAPEWORM
  • Tapeworm adalah cacing rata yang bersifat parasit yang menetap didalam saluran pencernaan Vertebrata bagi yang dewasa dan didalam tubuh bagi yang kecil. Ada sesetengah jenis tapeworm boleh membiak sehingga 30 meter (100 kaki) panjang.
  • Telur tapeworm biasanya dicernakan bersama makanan ataupun melalui tanah yang dicemari dengan najis manusia atau haiwan. tapeworm juga boleh diterima dengan memakan makanan mentah berupa daging dan ikan sekiranya mengandungi larva tapeworm
  • Setelah masuk kedalam tubuh, tapeworm akan membesar menjadi dewasa didalam usus dan boleh bertahan sehingga 20 tahun lamanya. Tapeworm juga boleh berjangkit semula sekiranya kita tidak membasuh tangan dengan sempurna apbila selesai membuang najis.



Pastikan anda membasuh tangan dengan sempurna
setelah menggunakan tandas. Jangan sampai
tapeworm memasuki tubuh anda

5. FILARIAL WORM
  • Penyakit Filariasis adalah penyakit berjangkit dan parasit dikawasan tropika disebabkan oleh cacing Filarial yang berbentuk seperti benang. cacing ini mempunyai variasi yang menetap didalam sistem limfa, lapisan lemak tubuh dan ruangan didalam abdomen. Cacing ini juga boleh disebarkan melalui nyamuk.
  • Penyakit yang paling terkemuka bagi cacing ini ialah kaki gajah atau elephantiasia, satu penyakit yang akan menebalkan kulit dan lapisan tisu di bawahnya dan disebarkan melalui nyamuk. kaki gajah adalah hasil apabila cacing Filarial memenuhi sistem limfa.

Penyakit untut atau kaki gajah
adalah disebabkan oleh cacing Filarial Worm

16 comments:

  1. Uiksss!! goli den tgk cacing2 nih! thanx ya 4 da info

    ReplyDelete
  2. Thanx tuk infonya semoga berguna tuk kita semua, supaya menjaga kesehatan lingkungan..

    ReplyDelete
  3. Bukan aje Farahana, den pun goli jugak mase nak upload gambar-gambar nie...meremang bulu roma...

    Tq pada semua yang sudi membace dan memberi komen...

    ReplyDelete
  4. gambar nombor 10 dari atas tu hydatid cyst rasanya..
    bukan daripada tapeworm..
    dia daripada echinococcus granulosus..
    (baru blajar parasitology) :)

    ReplyDelete
  5. baru tau banyak jenis cacing..nampak biasa tapi berbahaya.. kita yang jadi tak sihat..terima kasih kerana info ini..

    ReplyDelete
  6. Aq search ni sebab td g tandas...then kua cacing...nk tau species ape tu..mengerikann..menjerit td..fobia nak buang air besa lg

    ReplyDelete
  7. aku search pasal cacing nie sebab baru nie aku da tegok citer korea pasal cacing bulu kuda...tiap2 hari sblom tido aku asyik tebayang ja pasal cacing tue siap boleh bunuh orang lagi..geli siot

    ReplyDelete
    Replies
    1. ape tajuk cerita korea tu?

      Delete
    2. deranged-manusia yg kena infection cacing bulu kuda

      Delete
    3. Saya search ini sebab semanalam tinguk cerita korea kene kuarintin keluar ulat,,,tetapi tolong doakan saya kerana minggu ini 24 hingga 27 september 2018 akn saya duduki UPSR!

      Delete
  8. blog ini pake bahasa apa? bukan indo ya.-. aku gapaham-.-

    ReplyDelete
  9. tajuk citer tuh DERANGED

    ReplyDelete
  10. base korea, ade dia punya subtitle

    ReplyDelete