Thursday, July 8, 2010

MEMBUKA RAHASIA ALAM MALAIKAT BHG. 3


-->
MALAIKAT ISRAFIL AS.
Ibnu Abbas ra. berkata “Sesungguhnya malaikat Israfil as. pernah memohon kepada Allah agar dikurniakan kekuatan yang boleh memikul tujuh langit dan tujuh bumi. Allah memperkenankannya.
Malaikat Israfil memohon lagi supaya Allah mengurniakannya boleh menguasai angin. Allah lalu memberinya. Ia lalu memohon lagi supaya diberi kekuatan mengangkat gunung dan diberi Allah akan permintaannya itu. Ia seterusnya memohon lagi supaya dapat menguasai semua binatang buas dan Allah memperkenankan permintaannya itu.

-->
BENTUK MALAIKAT ISRAFIL AS.

-->
· Ia berbulu mulai dari kepala hingga kedua telapak kakinya.
· Ia mempunyai banyak mulut dan lidah.
· Ia tertutup didalam beberapa dinding.
· Ia bertasbih dengan tiap-tiap lisan dengan seribu bahasa.
· Ia mempunyai tentera sebanyak seribu malaikat yang dijadikan darinya. Mereka itu adalah malaikat Muqarrabin (Yang dekat) dengan Allah swt.
· Malaikat yang bertugas sebagai penanggung Arasy yang mulia dicipta oleh Allah serupa dengan bentuk malaikat Israfil as.

-->
BESARNYA MALAIKAT ISRAFIL AS.
Jika seumpama seluruh air laut dan air sungai disiramkan keatas kepalanya maka tiada setitispun yang akan jatuh kebumi.
JUMLAH SAYAPNYA
Jumlah sayap malaikat Israfil itu ada empat.
· Yang pertama panjangnya sampai kearah barat
· Yang kedua sampai kearah timur
· Yang ketiga menutupi badannya
· Yang keempat menutupi kepalanya.
Muka malaikat Israfil as. Adalah berwarna kuning tua. Sebabnya adalah kerana getaran rasa takutnya kepada Allah . Dia sentiasa menunjukkan penglihatannya kearah Arasy kerana menunggu bilakah akan diperintahkan oleh Allah untuk ditiupkan sangkakala. Salah satu dari tiang Arasy berada diatas pundaknya . Setiap kali Allah memutuskan di Lauhil mahfudz, maka terbukalah dinding yang menghalanginya sehingga ia melihat segala keputusan yang ditetapkan oleh Allah.

-->
Menurut riwayat , bahawa Lauhil Mahfudz itu bergantungan dibawah Arasy, sedang Malaikat Israfil as. adalah satu-satunya yang paling hampir dengan Arasy tersebut.
-->
JARAK ANTARA ISRAFIL DENGAN ARASY
Disebutkan bahawa jarak antara tempat Malaikat Israfil as. dengan Arasy adalah sebanyak tujuh lapis dinding, sedangkan tebal setiap dinding kira-kira perjalanan lima ratus tahun. Adapun jarak antara Malaikat Jibril kita-kira tujuh puluh dinding. Jadi jarak antara Malaikat Jibril dengan Arasy adalah tujuh puluh tujuh lapis dinding.
SANGKAKALA (TROMPET) MALAIKAT ISRAFIL AS.
Disebutkan bahawa Malaikat Israfil itu sentiasa meletakkan mulutnya diatas tanduk seperti keadaan trompet. Disebutkan pula bahawa trompet Malaikat Israfil as. itu bercabang empat iaitu satu kearah barat dan timur, satu dibawah bumi, dan yang lebihnya bercabang kearah langit yang ketujuh.
Adapun lingkaran kepala trompet itu seperti lebarnya langit dan bumi. Didalamnya terdapat pintu-pintu sebanyak bilangan para arwah, sedang didalamnya lagi ada tujuh puluh rumah. Tiap-tiap rumah ditempati oleh para arwah. Diantaranya arwah para nabi menempati satu rumah, arwah para jin menempati satu rumah, arwah umat manusia menempati satu rumah, arwah para syaitan menempati satu rumah, arwah para binatang menempati satu tempat dan lain-lain sampai tujuh puluh macam.
Abu Hurarairah pernah bertanya kepada Nabi saw. tentang Trompet. Maka jawab Nabi saw. Trompet itu adalah sebuah tandok raksaksa yang terdiri dari cahaya. Besar tiap lingkaran dalam tanduk itu selebar langit dan bumi. Trompet itu akan ditiupnya tiga kali. Tiupan pertama membuatkan makhluk takut, tiupan kedua menyebabkan makhluk mati manakala tiupan kali ketiga untuk membangkitkan makhluk dari kubur/mati.

-->
TIUPAN PERTAMA
Jika Malaikat Israfil diperintahkan oleh Allah meniupkan tiupan pertama, maka terkejutlah, kerana takut segala yang di langit dan segala yang dibumi sebagaimana Firman Allah swt.


-->
Ertinya :
  • Dan ingatlah hari (ketika) ditiup sangkakala, maka terkejutlah (ketakutan) segala yang dilangit dan segala yang dibumi.


-->
Yakni matilah setiap makhluk yang dibumi dan dilangit kecuali yang dikehendaki Allah. Kemudian Allah menyuruh Malakul Maut mengambil nyawa malaikat Jibril, kemudian Mikail, Israfil dan Izrail lalu ia meninggal. Kemudian semua makhluk berada dialam barzah selama 40 tahun lamanya.

-->
Setelah empat puluh tahun berlalu, Allah mengirim angin yang pernah ditimpakan keatas kaum ‘Ad, untuk menyapu bersih segala apa yang terdapat diatas bumi, kemudian hujan selama empat puluh hari dan kembalilah tumbuh segala sesuatu seperti sedia kala.Lalu Allah menghidupkan kembali malaikat pendukung Arasy dan malaikat Israfil, Mikail, Izrail dan Jibril.

-->
TIUPAN YANG KEDUA
Kemudian Allah menyuruh Israfil untuk meniup kali yang kedua sebagaimana Firman Allah :-
-->
Ertinya :-
  • Kemudian, ditiupkan sekali lagi, lihatlah mereka berdiri menantikan.
-->
Yakni mereka berdiri atas kakinya menunggu kepada kebangkitan.
-->
TIUPAN YANG KETIGA
Kemudian Allah mengumpulkan para makhluk semuanya, jin, manusia dan binatang-binatang di padang Mahsyar kecuali malaikat sebagaimana Firman Allah swt seperti berikut :-
-->Ertinya :-
  • Iaitu hari (yang pada waktu itu) ditiup sangkakala, lalu kamu datang berkumpul berkelompok-kelompok.

Dan Firman Allah swt :-


-->
Ertinya :-
  • Dan ketika binatang-binatang liar dikumpulkan kemudian datanglah syaitan-syaitan yang durhaka

Dan sebagaimana Firman Allah swt :-



-->
Ertinya :-
  • Sebab itu, demi tuhan engkau, sesungguhnya mereka dan syaitan-syaitan akan kami kumpulkan, kami bawa mereka itu berlutut dikeliling neraka Jahannam.


-->
KEJADIAN-KEJADIAN DAHSYAT SETELAH TIUPAN YANG KETIGA
BERKUMPULNYA MANUSIA DI PADANG MAHSYAR
Di riwayatkan bahawa Rasulullah saw. bercucuran airmatanya hingga membasahi bajunya ketika ditanya oleh Muadz b. Jabal tentang maksud Firman Allah swt.

-->
Ertinya :-
  • Iaitu hari (yang pada waktu itu) ditiup sangkakala lalu kamu datang berkelompok-kelompok


-->
Lalu Rasulullah saw. Bersabda : “Engkau telah bertanya tentang sesuatu yang dahsyat. Umatku akan dikumpulkan serta dibangkitkan di hari kiamat dalam dua belas kelompok :-

-->
Kelompok pertama :-
Dibangkitkan dalam keadaan tanpa tangan dan kaki, lalu terdengar suara dari Tuhan. Mereka ini adalah orang yang sewaktu didunia dulu suka mengganggu jiran tetangganya, maka inilah balasannya dan neraka tempat kembalinya.
Ertinya :-
  • Dan tetangganya yang terikat kerabat dan tetangga asing


-->
Kelompok kedua :-
Dibangkitkan dalam keadaan berbentuk babi. Lalu terdengar suara dari Tuhan : Mereka ini adalah orang yang waktu didunia dulu selalu bermalas-malas melakukan sembahyang. Maka inilah balasannya dan neraka tempat kembalinya. Sepertimana Firman Allah swt:-

-->
Ertinya :-
  • Celakalah! Mereka yang mengerjakan sembahyang iaitu yang lalai dalam sembahyangnya.


-->
Kelompok Ketiga :-
Dibangkitkan dari kuburnya dalam keadaan besar perut seperti gunung. Didalamnya penuh dengan ular dan kala jengking. Lalu terdengar suara dari Tuhan: Mereka itu adalah orang yang sewaktu didunia dulu tidak mengeluarkan zakat . Maka inilah balasannya dan neraka tempat kembalinya. Sebagaimana Firman Allah swt.


-->
Ertinya :-
  • Dan mereka yang menimbun emas dan perak dan tidak menafkahkannya kepada jalan Allah


--> -->
Kelompok Keempat :-
Dibangkitkan dari kuburnya dalam keadaan mulutnya mengalir darah. Lalu terdengar suara dari Tuhan : Mereka ini adalah orang-orang yang berdagang dahulu suka berdusta. Maka inilah balasannya dan neraka tempat kembalinya. Sebagaimana Firman Allah swt.
Ertinya :-
  • Sesungguhnya orang-orang yang menukar janji Allah dan sumpah-sumpah mereka dengan harta yang sedikit.


-->
Kelompok Kelima :-
Dibangkitkan dari kuburnya dalam keadaan berbau busuk melebihi bangkai. Lalu terdengar suara dari Tuhan : Mereka ini adalah orang-orang yang sewaktu didunia dahulu suka berbuat maksiat dengan sembunyi-sembunyi kerana takut dilihat orang tetap tidak takut kepada Allah. Maka inilah balasannya dan nerakalah tempat kembalinya. Sebagaimana Firman Allah swt.

-->
Ertinya :-
  • Mereka bersembunyi dari manusia, tetapi mereka tidak bersembunyi dari Allah, padahal Allah beserta mereka.


-->
Kelompok Keenam :-
Dibangkitkan dari kubur dalam keadaan leher terputus. Lalu terdengar suara dari Tuhan : Mereka ini adalah orang-orang yang sewaktu didunia sering memberi kesaksian palsu. Maka inilah balasannya dan nerakalah tempat kembalinya. Sebagaimana Firman allah swt.

-->
Ertinya :-
  • Dan mereka memberi kesaksian palsu…..


-->
Kelompok Ketujuh:-
Dibangkitkan dari kubur dalam keadaan tanpa lidah sedang dari mulutnya mengalir nanah dan darah. Lalu terdengar suara dari Tuhan : Mereka ini adalah sewaktu didunia dulu menolak untuk memberi kesaksian benar. Maka inilah balasannya dan nerakalah tempat kembalinya. Sebagaimana Firman Allah swt.


-->
Ertinya :-
  • Dan janganlah kamu menyembunyikan kesaksian kerana siapa yang berbuat demikian berdosalah hatinya.


-->
Kelompok Kelapan :-
Dibangkitkan dari kubur dalam keadaan kepala kebawah sedang kakinya berada diatas kepala dan dari farajnya keluar nanah. Lalu terdengar suara dari Tuhan : Mereka adalah orang-orang yang waktu didunianya melakukan perzinaan sedang mereka mati belum bertaubat. Maka inilah balasannya dan nerakalah tempat kembalinya. Sebagaimana Firman Allah swt.


-->
Ertinya :-
  • Dan janganlah kamu mendekati zina. Sesungguhnya perbuatan zina itu adalah suatu perbuatan keji dan buruklah jalannya.


-->
Kelompok Kesembilan :-
Dibangkitkan dari kuburnya dalam keadaan hitam wajahnya sedang matanya biru dan perutnya penuh dengan api. Lalu terdengar suara dari Tuhan : Mereka ini adalah sewaktu didunia dulu memakan harta anak yatim dengan secara zalim sedang mereka mati belum bertaubat. Maka inilah balasannya dan nerakalah tempat kembalinya. Sebagaimana Firman Allah swt.

Ertinya :-
  • Sesungguhnya orang-orang memakan harta anak yatim secara zalim sebenarnya mereka itu menelan api sepenuh perutnya.

Kelompok Kesepuluh :-
Dibangkitkan dari kuburnya dalam keadaan berpenyakit kusta dan sopak. Lalu terdengar suara dari Tuhan : Mereka adalah orang-orang yang sewaktu didunia dahulu menderhakai kedua orang tuanya sedang mereka mati belum bertaubat. Maka inilah balasannya dan nerakalah tempat kembalinya. Sebagaimana Firman Allah swt.
Ertinya :-
  • Dan berlaku baiklah terhadap kedua orang tua.
Kelompok Kesebelas:-
Dibangkitkan dari kuburnya dalam keadaan buta hati dan giginya seperti tanduk dan bibirnya bergelantungan sampai dada, lidahnya bergelantungan sampai perut, perutnya bergelantungan sampai pahanya sedang dari perutnya keluar kotoran. Lalu terdengar suara dari Tuhan : Mereka ini adalah orang-orang yang sewaktu didunia dahulu suka meminum arak sedang mereka mati belum bertaubat. Maka inilah balasannya dan kenerakalah tempat kembalinya. Sebagaimana Firman Allah swt.

Ertinya :-
  • Sesungguhnya meminum arak, berjudi, menyembah berhala, dan menenung nasib adalah perbuatan syaitan. Oleh itu hendaklah engkau menjauhi perbuatan-perbuatan itu.

Kelompok Kedua Belas :-
Dibangkitkan dari kuburnya dengan wajah yang berseri-seri (bercahaya) seperti bulan purnama. Mereka ini meniti titian Sirat seperti kilat yang menyambar. Lalu terdengar suara dari Tuhan : Mereka adalah orang-orang yang sewaktu didunianya rajin beramal soleh serta meninggalkan maksiat dan menjaga solat lima waktu dengan berjamaah. Mereka mati dalam keadaan bertaubat. Maka balasan/ganjaran mereka berupa syurga, pengampunan, rahmat dan nikmat. Dan kerana mereka ridha dengan apa yang diberikan Allah maka Allah pun ridha pula terhadap mereka. Sebagaimana Firman Allah swt.
Ertinya :-
  • Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan : Tuhan kami Allah, kemudian beristiqomah (meneguhkan pendirian-pendirian mereka tentang iman, melakukan kewajipan agama dan menjauhi larangan-laranganNya) maka malaikat akan turun kepada mereka (dengan mengatakan) : Janganlah kamu merasa takut dan janganlah kamu merasa sedih. Dan bergembiralah kamu dengan syurga yang telah dijanjikan oleh Allah kepadamu.

2 comments: