Sunday, August 8, 2010

RM9 RIBU UNTUK UBAH SURAH AL-IKHLAS

Iklan yang terpampang dalam sebuah akhbar harian itu cukup menggiurkan sesiapa saja yang membacanya. “Kerja kosong- eksekutif pemasaran. Maksimum gaji boleh mencecah RM2 ribu hingga RM4 ribu. Lepasan ijazah Universiti BUMIPUTERA sahaja.”

Selesai membaca iklan tersebut, Mat Nor terus menghubungi syarikat berkenaan. Tanpa di sangka, wakil syarikat memberitahu dia antara calon paling bertuah dan di minta hadir untuk di temuduga keesokan harinya.

Esoknya, Mat Nor pergi ke tempat temuduga tersebut di sebuah hotel yang terletak tidak berapa jauh dari rumahnya di utara tanah air. Sampai di hotel, Mat Nor di minta ke sebuah bilik di tingkat dua hotel tersebut. Dalam bilik tersebut, Mat Nor melihat ada sebelas lagi calon menunggu. Lalu Mat Nor duduk di salah sebuah kerusi di bahagian belakang.

Kira-kira 15 minit kemudian, muncul seorang lelaki bernama Patrick memegang beberapa helai borang dan mengedarkan kepada setiap calon termasuk Mat Nor. Patrick lalu meminta Mat Nor dan calon-calon lain mengisi borang tersebut.

Ketika menjawab beberapa soalan pada borang tersebut, Mat Nor berasa pelik dengan 10 soalan yang di tanya. Antara soalan itu, adakah boleh membaca Al-Quran, bersembahyang dan beberapa perkara asas tentang agama Islam. Soalan tersebut langsung tidak ada kena-mengena dengan jawatan eksekutif pemasaran yang di pohon Mat Nor.

Walaupun berasa pelik tetapi semua soalan tersebut di jawab dan di tandakan. Berdasarkan penjelasan Patrick, barulah Mat Nor faham bahawa rupa-rupanya tawaran kerja itu datang dari sebuah pergerakan berbentuk keagamaan! Tetapi bukan agama Islam.

Patrick turut memberi peluang Mat Nor dan calon-calon berfikir 15 minit sama ada mahu menerima tawaran tersebut atau menolaknya. Patrick memberitahu, jika ada sesiapa yang ingin menarik diri di benarkan meninggalkan bilik tersebut. Sebelum beredar, Patrick menghulurkan RM50 setiap seorang.

“Ini duit sedekah,” beritahu Patrick. Selepas menerima wang tersebut, Mat Nor dan 11 calon lain di arah berkumpul semula di hadapan pintu biik tersebut. Mereka di kehendaki masuk semula selepas waktu rehat.

Selepas waktu rehat, keadaan berubah. Hanya Mat Nor dan tiga orang calon lelaki sahaja yang sanggup menerima jawatan tersebut. Manakala lapan calon lagi enggan menerima tawaran tersebut. Alasannya, mereka tidak yakin dengan keterangan Patrick.

Sebelum pulang, mereka berempat di berikan RM200 setiap seorang. Patrick berpesan agar Mat Nor datang semula ke hotel tersebut tepat pada waktunya, pukul 10 pagi.

Esok, tepat pada waktu yang di janjikan, Mat Nor tiba di kawasan hotel tersebut. Empat kereta BMW berwarna hitam sudah menunggu. Mat Nor di pelawa masuk ke salah sebuah kereta tersebut. Di hotel tersebut, seorang lelaki memberitahu dia di arahkan membawa Mat Nor menaiki kereta BMW ke Kuala Lumpur.

Kereta BMW yang di naiki Mat Nor tiba di sebuah rumah ibadat di Kuala Lumpur. Mat Nor berasa pelik, mengapa pula dia di hantar ke rumah ibadat itu. Apa kena mengena rumah ibadat itu dengan jawatannya sebagai eksekutif pemasaran?

Sebaik turun, muncul seorang lelaki Melayu berjubah hitam menyambut kedatangannya. “Salam sejahtera ke atas kamu,” sapa lelaki Melayu memakai jubah hitam itu. Namanya Joseph. Berdasarkan penampilannya, Joseph orang kanan di rumah ibadat itu.

Semasa berjalan, Joseph menyelitkan sekeping sampul surat berwarna putih ke dalam kocek baju Mat Nor. Mereka berdua masuk ke sebuah bangunan bersebelahan rumah ibadat tersebut. Sebaik sampai di sebuah bilik, Joseph memberitahu di situlah Mat Nor akan tinggal sehingga tugasnya selesai.

Sebelum beredar, Joseph menerangkan Mat Nor boleh mandi dan bersolat di bilik tersebut. Pukul 2.30 nanti, dia akan datang semula. Sebaik Joseph beredar, Mat Nor membuka sampul surat berwarna putih yang di berikan lelaki berjubah hitam itu. “RM200 lagi!” bisik Mat Nor.

Fikirannya bertambah keliru, semalam di sebuah hotel Mat Nor sudah di beri RM200 oleh lelaki bernama Patrick. Dan sekarang RM200 lagi. Di campur RM50 semasa mula-mula interviu, Mat Nor sudah ada RM450. Wang sudah dapat tapi anehnya tiada sebarang kerja di lakukan lagi.

Tepat pukul 2.30 petang, pintu bilik Mat Nor di ketuk. Joseph muncul di muka pintu. “Salam sejahtera ke atas kamu!” ucap Joseph sambil mengajaknya ke sebuah dewan. Dalam dewan tersebut, ada kira-kira 20 orang lelaki berbaju labuh berwarna hitam. Di situ, Joseph memberi penerangan tentang tugas yang bakal di lakukannya.

Berdasarkan penerangan Joseph, tugas Mat Nor bukan lagi eksekutif pemasaran tetapi sebagai penterjemah. Pada akhir penerangan, Joseph memberitahu Mat Nor dan tiga lagi calon di kehendaki menterjemah sebuah kitab agama daripada bahasa Indoesia ke bahasa Melayu.

Tetapi sebelum itu kata Joseph, ada tugas lain yang perlu di lakukan. Joseph lalu mengeluarkan sehelai kertas bertulis ayat-ayat suci Al-Quran di dalam poket jubah hitam lalu membacanya.

“Kul Huallah Hu Ahad…” Joseph membaca surah tersebut dengan fasih dan berlagu seperti seorang qari. Bilik itu sepi seketika. Masing-masing terpegun mendengar suara Joseph membaca surah al-Ikhlas.

“Sekarang saya nak kamu ubahsuai surah al-Ikhlas ni. Masukkan ayat itu dalam kitab ni,” beritahu Joseph menunjukkan sebuah kitab agama berbahasa Indonesia. Sekali lagi, Mat Nor berasa serba salah. Kalau menolak tugas tersebut dia mesti memulangkan semula wang RM450 yang di terimanya sebelum itu. Mahu tak mahu, dia terpaksa lakukan juga tugas berat ini.

Tanpa berlengah, Mat Nor cuba menterjemah ayat daripada surah al-Ikhlas seperti diminta Joseph. Sesi itu berlangsung hampir lima jam lamanya. Beratus-ratus ayat dikarang tetapi semuanya tidak menjadi. “Ayat ini kalau dimasukkan juga ia akan bercanggah dengan akidah agama kamu yang mengatakan bahawa Tuhan itu lebih dari satu,” jelas Mat Nor.

Joseph terdiam tanpa sepatah kata. Kemudian dia menambah: “Tak mengapa. Cuba lagi. Nanti saya akan beritahu kepada ketua saya tentang perkara ini!”

Setelah percubaan pertama menterjemah surah al-Ikhlas gagal, Joseph menyuruh mereka berehat dulu dan menyambung kembali tugas tersebut esok. Sebelum bersurai, Joseph memberikan sekeping lagi sampul surat berwarna putih. Apabila dibuka terdapat wang berjumlah RM300 di dalamnya.

Malam itu Mat Nor tidak boleh tidur. Fikirannya masih lagi teringat pada siang tadi. Dia berasa hairan sudah berkali-kali dia mengikut kehendak Joseph mencuba menterjemah ayat dari surah al-Ikhlas tetapi gagal. Jika ditukar mana-mana ayat sekalipun, ia tetap tidak boleh mengubah makna asal surah berkenaan.

Keesokannya, Mat Nor menyambung lagi tugasnya bersama tiga rakannya yang lain menterjemah surah al-Ikhlas. Sesi menterjemah dan mengubahsuai al-Ikhlas pada hari kedua juga gagal mendapat sebarang keputusan muktamad. Masing-masing buntu. Tiada perkataan yang boleh digunakan untuk disesuaikan dengan ayat-ayat didalam kitab agama tersebut.

Hari berikutnya Mat Nor mencuba lagi tapi tidak berjaya. Begitulah yang terjadi sehingga tugas itu berlangsung selama tiga minggu. Puas Mat Nor dan kawan-kawannya memikirkan cara untuk mengubahsuai surah al-Ikhlas tetapi sia-sia.

Ayat yang diubah itu tetap bercanggah dengan akidah tauhid agama orang kanan rumah ibadat itu. Ini kerana secara keseluruhan ayat surah al-Ikhlas itu menegaskan bahawa Tuhan itu Esa, tidak sama dengan akidah orang kanan yang berjubah itu.

Setelah gagal mencuba pelbagai cara, Mat Nor mengesyurkan kepada orang kanan rumah ibadat itu supaya mengubah keseluruhan surah tersebut. “Kalau nak ubah, kena ubah semua!” beritahu Mat Nor. Okey, saya akan beritahu orang atas. Tangguh dulu ubahsuai surah itu. Tumpu terjemah kitab dari bahasa Indonesia ke bahasa Malaysia,” beritahu orang kanan rumah ibadat itu.

Kira-kira setengah jam kemudian, orang kanan rumah ibadat itu kembali ke bilik tersebut. “Sesi untuk hari ni dah tamat. Semua boleh balik. Mat Nor, tugas awak pun dah habis. Lusa awak boleh balik,” beritahu orang kanan rumah ibadat itu.

Mat Nor lega mendengar pengumuman tersebut. Dia balik ke biliknya. Sekarang segala beban yang tertanggung di kepalanya selama ini sudah terlerai. Sambil duduk di katilnya, Mat Nor mengeluarkan sampul-sampul surat berwarna putih yang diterimanya sejak tiga minggu lalu. Dia mengira jumlah wang tersebut RM4,650!.

Tiba-tiba Mat Nor terdengar biliknya diketuk. Apabila pintu terbuka, dilihatnya Joseph sedang berdiri di depan pintu sambil tersenyum. Joseph mengajak Mat Nor ke sebuah bilik kosong. Di situ, Joseph memaklumkan usaha mengubahsuai surah al-Ikhlas dihentikan serta-merta. “Program ini dihentikan atas arahan ketua paling atas,” beritahu Joseph.

Joseph turut member amaran agar jangan sesekali menceritakan perkara ini kepada orang lain. “Ini perkara besar. Tolong jangan hebahkan pada sesiapa,” tegas Joseph kepada mat Nor.

Mat Nor sudah mengagak dari awal, usaha mengubah surah itu tidak akan berjaya. Kini dia bertambah yakin, memang ayat-ayat al-Quran tidak boleh di ubahsuai dan keasliannya akan terpelihara sepanjang masa.

Sebelum balik kekampungnya di utara tanahair, Mat Nor dipanggil sekali lagi oleh Joseph. “Terima kasih membantu kami. Inilah sedekah kami kepada kamu. Ambillah duit ni berapa banyak yang Mat Nor nak!” beritahu Joseph sambil menunjukkan sebuah kotak kecil yang penuh tersusun kepingan not RM50.

“Ambillah, jangan malu-malu…”pelawa Joseph. Mat Nor teragak-agak untuk mengambil wang tersebut tetapi setelah didesak beberapa kali, akhirnya dia mengalah. Tanpa melihat ke dalam kotak itu, Mat Nor mengambil secekak wang secara rambang.

“Cukup?” tanya Joseph. Mat Nor mengangguk. Selepas itu dia dihantar pulang ke utara dengan BMW yang sama semasa dibawa ke Kuala Lumpur, tiga minggu lalu. Sampai di rumah, Mat Nor mengira duit yang diterimanya termasuk wang yang diambil dari kotak bersama Joseph, keseluruhannya sebanyak RM9,000! Itulah upah yang diterima untuk ubahsuai surah tersebut. Persoalannya mengapa mereka beria-ia mahu mengubahsuai surah berkenaan?

“Saya pun tak tahu apa motif mereka sebenarnya. Bayangkan bilik saya menginap itu serba lengkap. Ada hawa dingin, TV, radio, katil, bilik mandi, almari, sejadah dan sebuah meja. Di atas meja itu ada beberapa buah buku agama seperti fikah, tauhid, termasuk senaskah al-Quran. Semuanya baru. Siap ada penunjuk arah kiblat lagi!

“Bila saya buka almari ada sepasang baju Melayu biru. Mulanya saya sangka baju itu milik orang lain yang pernah tinggal di bilik itu tapi rupa-rupanya itu memang baju Melayu yang dibuat khas untuk saya. Bila saya pakai, muat-muat aja.

“Begitu juga dengan sepasang kasut hitam di kaki almari. Bila saya cuba, kasut itu memang kena dengan saiz kaki saya. Tapi saya pelik juga, macam mana mereka boleh tahu ukuran badan dan kaki saya dengan tepat, sedangkan saya tak pernah bagi ukuran badan, mahupun saiz kasut kepada mereka. Bagaimana mereka tahu? Tanya Mat Nor.

Mat Nor memberitahu, selepas seminggu pulang ke rumah, pergerakkannya sentiasa di ekori dan di pantau orang-orang dari rumah ibadat itu. Setiap hari ada sebuah kereta putih jenis proton akan parkir di tepi jalan tidak berapa jauh dari rumahnya. Apabila Mat Nor keluar ke bandar, dia juga terserempak dengan kereta yang sama. Apa tujuan mereka?

Sehingga hari ini, Mat Nor masih tertanya-tanya apakah masih wujud kegiatan seperti yang dialaminya 15 tahun yang lalu….

Mastika Feb 2007 (m/s 98-102).

No comments:

Post a Comment