Sunday, October 24, 2010

KAHWIN DUA

Berita Harian 23 Okt 2010

Pertama sekali aku nak ucapkan tahniah kepada Azhar Haidri kerana dapat berkahwin dua dalam tempoh 24 jam gara-gara tidak mahu membantah keinginan ibu bapanya yang ingin supaya beliau mengahwini gadis pilihan keluarga dan gadis idaman hatinya.


Di Negara kita, bukannya mudah bagi orang lelaki nak dapat peluang yang sebegini disebabkan budaya dan adat resam yang berlainan. Disamping itu berkahwin dua dilihat sebagai sesuatu perkara yang macam menjadi satu kesalahan dan perbuatan yang memalukan keluarga.


Walaupun akhirnya mereka dapat juga kahwin, tetapi setelah menempuh berbagai halangan dan dugaan sampai ada yang sanggup menipu isteri, kahwin lari, berkahwin di luar negara atau melalui sindiket.

Paling malang bagi pihak lelaki ialah apabila tindakan nekad dilakukan isteri dengan menyimbah asid keatas suaminya yang ingin berpoligami sehingga cacat seumur hidup, dikerat kemaluannya atau dibunuh akibat isteri tidak dapat menerima hakikat hidup bermadu.


“Akak bukannya tak sokong suami nak kahwin lagi satu, tapi akak yang dah 10 tahun kahwin dengannya tahu akan kelemahan dia dari semua segi,” kata seorang yang berpangkat seorang kakak kepada ku semasa kami menghadiri satu majlis rasmi syarikat.


Aku yang ingin mengorek rahsianya tanpa menunggu lama mengajukan beberapa soalan peribadinya.


“Saya tak paham lah apa maksud akak kata suami lemah dari semua segi tu.” Kata ku sedikit berbisik kepadanya.


“Alah, malas akak nak cerita…buat malu je, lagipun akak malas dah nak pikir, buat pening je…” katanya sambil menghirup minuman.


Walaupun sehingga kini aku tidak mendapat jawapannya, tapi dari apa yang aku ketahui samada melalui pembacaan, pergaulan atau dalam banyak perbincangan, beberapa faktor telah dikenal pasti yang menyebabkan para isteri menentang suaminya ingin berkahwin dua.


  • Isteri menganggap mereka tiada apa-apa kekurangan atau cacat cela yang membolehkan suami memberi alasan untuk berkahwin lagi.
  • Isteri telah bersusah payah dan banyak berkorban dalam membantu suami membangunkan ekonomi keluarga sehingga ketahap selesa sekarang.
  • Kesihatan suami semakin merosot berikutan bertambahnya usia dan hidup banyak bergantung kepada ubat-ubatan.
  • Suami tidak dapat berlaku adil apabila berpoligami dan kebanyakannya akan mengabaikan tanggungjawab kepada anak-anak.
  • Terdapat suami yang tidak berkemampuan dari segi ekonomi dan hanya menyerah kepada isteri dalam menyediakan perbelanjaan keluarga.

Walau apapun alasan yang akan diberikan, tetapi jika seseorang lelaki tu dah nak kahwin lagi maka tiada siapa yang dapat menghalangnya….


Pesan aku kepada bakal-bakal madu cuma satu….iaitu.....


"Sabor je la kak...tak dapek den nak nolongnya...

1 comment:

  1. kat msia pun ada kes macam ni, di sabah, abg kepada teman saya photographer majlis tsbt, nikah sekali dua... tapi gambar tu saya tgk ajer... mmg benar bagai dikata oleh teman saya tu...

    ReplyDelete