Saturday, October 2, 2010

KEMBALIKAN HAK SAYA

Sazwan seorang tabib terkenal di daerahnya. Konon dia mendapat ilmu tersebut daripada ayahnya yang pakar dalam perkara yang sama.

Bagaimanapun, kepintaran Sazwan bercakap menjadikan dia popular melebihi ayahnya sendiri. Rapatnya dia dengan para pembesar merubah kehidupannya. Daripada sebuah pondok, kini Sazwan memiliki rumah besar, kereta kudanya banyak, begitu jugak khadam-khadamnya.
Suatu hari, seorang pemotong kayu melintas di kawasan rumahnya bersama seekor keldai yang sarat dengan kayu api.

“Berapa harga semuanya?” Tanya Sazwan menunjuk kearah kayu api di belakang keldai. “Satu dinar emas tuan,” jawab pemotong kayu.

“Nah… ambil ni,” Sazwan menghulurkan satu dinar emas. Pemotong kayu sangat gembira kerana harga yang diletak tidak ditawar langsung. Seorang khadamnya muncul membawa kaldai itu kebelakang rumah.

“Tuan, saya perlukan keldai saya kembali” kata pemotong kayu setelah begitu lama dia menunggu khadam memulangkan keldainya itu.

“Bukankah aku telah membelinya?” Sazwan meninggikan suara. “Tuan berguraukah? Saya sebenarnya dalam perjalanan ke bandar untuk menjual kayu api dan apabila tuan menawarkan harga satu dinar emas saya sangat gembira. Saya rasa tidak ada siapa yang berfikir seperti sangkaan tuan. Keldai saya tidak termasuk dalam urusan jual beli kita ni,” tegas pemotong kayu itu.

“Saya fikir segalanya telah selesai. Saya tidak tahu sama ada orang lain berfikiran seperti saya atau tidak. Sekarang…nyah kau dari sini!!!” herdik Sazwan penuh rasa bongkak.
Pemotong kayu rasa cukup kecewa. Beberapa ketika dia tidak dapat berkata-kata. Dia terpaksa beredar bersama hati yang hancur luluh.

Sejak itu, pemotong kayu menceritakan pengalamannya kepada siapa saja yang ditemui. Semuanya menggeleng-gelengkan kepala lantas mencurahkan rasa simpati. Namun tiada siapa berani membantu kerana takutkan Sazwan seorang yang disegani.

Tiada pilihan, pemotong kayu mencuba nasib dengan mengadu kepada seorang hakim. “Awak sepatutnya lebih berhati-hati. Ketika Sazwan bertanya tentang harga kayu api kamu, dia bermaksud termasuk keldai kamu. Saya tidak dapat berbuat apa-apa kerana kamu yang meletakkan harga itu.” Kata hakim yang akhirnya diketahui pemotong kayu sebagai sahabat tabib itu.

Kecewa lagi, pemotong kayu terus berkelana. Suatu hari, ketika melayan luka hatinya itu, dia bertemu seorang tua.

“Kenapa kamu kelihatan runsing?” kata orang tua itu terketar-ketar. Pemotong kayu pun menceritakan apa yang berlaku.

“Keldai itu seperti nyawa saya. Tanpanya saya tidak akan dapat mencari nafkah. Inilah yang merunsingkan saya,” katanya kepada orang tua itu.

“Aku juga miskin seperti kamu. Bagaimanakah dayaku untuk membantu selain menyatakan rasa simpati ,” kata lelaki tua itu.

Bagaimanapun, nasihat orang tua itu agar dia menemui seorang khalifah menggembirakan hatinya. “Mungkin dia dapat membantu kamu,” tambahnya lagi.

Tanpa membuang masa, pemotong kayu menemui khalifah lalu menceritakan akan masalahnya. Sebaik habis bercerita, khalifah berbisik ke telinga pemotong kayu yang kemudiannya kelihatan mengangguk-angguk diiringi senyuman meleret.

Mengenakan pakaian khalifah, pemotong kayu tersenyum gembira sambil berpusing-pusing seketika. Lagaknya seperti orang kaya.

Diiringi dua pengawal, dia menaiki kereta kuda ke rumah Sazwan. “Adakah awak Sazwan?” tanyanya sebaik tiba di laman rumah tabib terkenal itu.

“Benar tuan…hambalah Sazwan, tabib terkenal di daerah ini,” katanya menundukkan kepala tanda hormat. Dia langsung tidak mengenali pemotong kayu itu.

“Berapakah bayaran yang kamu perlu untuk perkhidmatan sebulan kepada aku dan keluargaku? Tanya pemotong kayu.

“Saya mengenakan bayaran seratus dinar emas sebulan kepada kebanyakan orang kaya di sini. Saya rasa tuan tidak keberatan membayar sebanyak itu,” kata Sazwan lagi.

“Aku setuju. Tapi kamu mestilah menurunkan tandatangan kamu di kertas ini,” kata pemotong kayu menghulurkan surat perjanjian yang sudah tersedia.

Setelah membacanya seketika, Sazwan menurunkan tandatangannya. Pemotong kayu mempelawa Sazwan menaiki kereta kudanya.

Terkejut Sazwan apabila ‘orang kaya’ itu membawanya ke sebuah pondok buruk. Belum pun habis rasa terkejutnya, Sazwan diperintahkan memotong kayu.

“Selepas itu, kamu harus mencuci rumah ini,” kata ‘orang kaya’ itu lagi.
“Apa erti semuanya ini? Saya berkhidmat dengan keluarga tuan sebagai tabib. Ini bukan kerja saya!” Sazwan sedikit berang.

“Aku tidak peduli. Yang pastinya kamu telah bersetuju untuk berkhidmat dengan aku. Sebenarnya inilah khidmat yang aku maksudkan ketika menawarkan bayaran seratus dinar emas tadi,” kata ‘orang kaya’ itu lagi.

“Untuk menyelesaikan masalah ini, kami fikir elok tuan berdua menemui khalifah,” berkata seorang pengawal yang dari tadi hanya memerhatikan sahaja.

“Sazwan…kalau harga seekor keldai dengan sebungkal kayu api, cuma satu dinar emas, apa salahnya ‘orang kaya’ ini mentafsirkan khidmat yang awak persetujui itu merangkumi segalanya tidak terhad kepada khidmat tabib sahaja, kata khalifah sebaik mereka datang mengadap.
Tersentak tabib itu mendengar kata-kata khalifah. Dia seperti terpinga-pinga beberapa ketika. “Perhatikan betul-betul wajah ‘orang kaya’ ini,” kata khalifah lagi.

Sazwan terpaksa memulangkan semula keldai pemotong kayu itu. Disamping itu dia juga diperintahkan oleh khalifah membayar seribu dinar emas kepada pemotong kayu sebagai hukuman kerana menyeksa perasaan orang.

“Saya tidak mahu apa-apa melebihi apa yang saya miliki sebelum ini. Terima kasih kerana mengembalikan ‘nyawa’ saya,” balas pemotong kayu.

No comments:

Post a Comment