Tuesday, October 26, 2010

MAUT GARA-GARA REMOTE CONTROL

Berita Harian 23/10/2010


Tidak ada berita paling sedih yang aku rasakan pada pagi itu melainkan apabila membaca berita kematian penuh tragis adik Muhammad Naili Nafis Zakaria yang berusia 14 tahun berpunca dari berebutkan alat kawalan TV dengan adik bongsunya yang berusia 5 tahun.

Mangsa maut akibat terkena kaca tingkap naco yang diacukan kakaknya 16 bagi menakut-nakutkannya dalam usaha meleraikan pergaduhan itu. (kelik pada gambar untuk berita sepenuhnya).

Maut berada dimana-mana tetapi cara kematian yang tidak disangka-sangka amat menyedihkan. Tindakan seorang kakak yang diberi tanggungjawab oleh ibu bapa semasa ketiadaan mereka untuk menjaga adik-adik adalah satu lumrah dalam kehidupan sesebuah keluarga. Tindakannya meleraikan pergaduhan adik-adik adalah amat wajar dan patut dipuji, cuma nasib sahaja tidak menyebelahinya apabila adiknya maut didepan mata.

Aku tidak dapat membayangkan betapa sedihnya hati seorang kakak yang amat menyayangi adik-adiknya. Sesungguhnya ujian yang diterimanya amat berat dan akan sentiasa menghantui hidupnya.

Nasihat aku kepada kakak mangsa supaya banyak-banyak bersabar dan tabah menghadapi dugaan ini, sesungguhnya kakak tidak bersalah apa-apa dalam hal ini. Yang pastinya Allah amat menyayangi arwah Muhammad Naili dan semoga rohnya ditempatkan bersama-sama orang yang soleh dan diberi ampunan serta rahmat oleh Allah.

Kepada kedua ibu bapa kanak-kanak ini, aku berharap agar dapat menerima ketentuan Ilahi dan menerimanya dengan penuh redha. Usahlah ditangiskan akan perkara yang telah berlaku, perbanyakkanlah amal ibadat dengan penuh ikhlas semoga apa yang telah diambil dapat digantikan dengan yang lebih baik.

ALFATIHAH


No comments:

Post a Comment