Tuesday, February 15, 2011

MAYAT MENYERUPAI BABI



Ustaz Haron b. Ibrahim sedang menceritakan
pengalamannya kepada wartawan Mastika


Gambar lukisan berkaitan dengan kisah ini


Ingatkah anda dengan kejadian bot yang membawa Pendatang Asing Tanpa Izin karam berhampiran Pantai Morib, Banting, Selangor beberapa tahun lalu? Kalau anda masih ingat, dalam kejadian itu berpuluh-puluh orang pendatang asing telah mati lemas. terapung dan bergelimpangan di laut serta pantai berdekatan. Tapi sayang, saya tak ingat pula bila tarikh sebenar peristiwa itu berlaku.


“Tak apalah, yang penting bukannya tarikh kejadian, tapi pengalaman yang saya lalui akibat daripada tragedi itu. Alhamdulillah, akibat daripada kejadian tersebut, saya telah ditemukan Allah dengan satu jenazah yang cukup menginsafkan. Mayat berkenaan menyerupai babi, binatang yang hina dan haram di sisi Islam. Nauzubillah.”


Sejak kira-kira 15 tahun menjadi pegawai menguruskan jenazah dengan Pejabat Agama Islam Klang, itulah kali pertama saya bertemu dengan mayat sedemikian rupa. Cukup menginsafkan.


Mayat itu umurnya dalam lingkungan 20-an hingga 30-an. Dia dijumpai di pantai Morib, tak tau pula siang atau malam. Kitapun tak tahu sama ada dia pendatang asing atau penduduk tempatan sebab tak ada waris yang menuntut.


Macam biasa, bila polis atau Hospital Klang beritahu kami ada mayat yang tak ada waris di sana, saya pun pergilah uruskan. Hari itu saya pergi bertiga. Tapi dua orang pembantu saya ini bukan pembantu yang biasa. Mereka adalah kakitangan Pejabat Agama Islam Klang yang hendak belajar menguruskan jenazah.


Ceritanya macam ni. Masa nak pergi Hospital Klang, dua kawan saya tadi kata nak ikut saya mengruskan jenazah sebab mereka nak belajar.


“Baguslah,” kata saya. “Boleh jadi pelapis saya. Saya pun dapat kembangkan ilmu,” tambah saya lagi. Mereka seronoklah bila saya izinkan. Selepas semua urusan siap, kami pun pergi ke Hospital Klang. Masa itu kami tak tahu lagi mayat tadi menyerupai babi.


Bila diserahkan mayat itu kepada saya, saya pun bukakan kain yang menutupnya. Maha Suci Allah… bila ternampak saja mayat itu, kami semua terkejut. Benarkah ini mayat manusia?


Yang luar biasanya pada mayat tersebut ialah muncungnya macam babi. Nauzubillah. Muncungnya dumpu, betul-betul macam muncung babi. Susah nak dijawab macam mana bibir mayat itu boleh terpanjang sikit dan di hujung bibirnya itu seperti terkembang macam muncung babi. Cuma Allah yang tahu jawapannya.


Selain itu, matanya terbuka sedikit dan mata hitamnya terjegil. Melihat matanya saja dah menyeramkan.


Bukan itu saja, tangannya lurus macam kaki haiwan yang tengah berdiri. Begitu juga dengan kakinya yang dalam keadaan menegak. Bukanlah tegak betul, tapi ia condong sedikit ke depan. Tambahan pula kepalanya seperti sedang mendongak. Jadi kalau kita tegakkan mayat itu, ia jadi macam babi yang sedang menyondol.


Sesuatu yang saya rasa pelik ialah kalau kita nak kata mukanya, bibirnya jadi macam muncung babi sebab dia lemas, tidak mungkin sebab mayat lemas tak akan berubah rupa sampai macam tu sekali. Saya sudah mandikan banyak mayat orang mati lemas, tapi tak pernah saya bertemu dengan mayat yang menyerupai babi.


Baunya pula, Cuma Allah saja yang tau macam mana busuknya. Bau itu kalau Allah tak beri kelebihan pada saya (untuk menghadapinya), memang tak mampulah saya nak uruskan jenazah itu.


Bila saya buka saja kain yang menutup jenazah tadi, keluar bau yang amat busuk. Dua orang kawan yang saya bawa tadi terus termuntah… uwek-uwekk… terus keluar bilik. Baunya… Masya-Allah. Nak kata jenazah tadi bau babi tak tahulah sebab saya tak pernah pergi ke kandang babi, tapi memang sebusuk-busuknya. Mayat yang mati lemas takkan busuk macam ni.


Tapi Alhamdulillah, oleh kerana saya ada guru, saya bacalah doa-doa yang diajarkan. Saya baca Subhanallah Walhamdulillahi Wala Ila Ha Il Lallah Wallah Huakbar. Wala haulawala Quwwatailla Billa Hil Aliyul Azim dan beristighfar banyak-banyak.


Melihatkan keadaan mayat yang sedemkian rupa, saya berdoa kepada Allah minta diampunkan dosa saya dan dosa si mati. Sebagai umat Islam, janganlah sekali-kali kita keji atau caci mayat sebab itu urusan dia dengan Allah. Berdoalah seperti, kasihanilah dia ya Allah. Jangan jadikan dia orang yang rugi ya Allah. Dia lemah, ampunkanlah dia ya Allah.


Kita doakan yang baik-baik. Sama ada kita tahu atau tidak apa yang dia buat semasa hidupnya, kita serahkan kepada Allah. Biar Allah yang menentukannya. Walaupun kita bukan anak soleh kepada si mati, kita doakan juga kepada dia. Ini penting kepada semua orang. Janganlah bila terjumpa dengan mayat yang aib, kita terus menyangka buruk dan menghinakan lagi mayat itu.


Allah itu Maha Agung. Setiap hamba-Nya yang ingkar pasti akan menerima balasan. Sama ada di dunia atau di akhirat, balasan tetap akan diterima.


Masa mandikan mayat tersebut, saya mengalami banyak kesukaran sebab jenazah itu keras sikit. Bagi menghadapi situasi tersebut dan bau jenazah yang busuk, saya gunakan petua yang saya belajar dari guru-guru saya. Caranya ialah, saya pegang mayat itu dan kata, wahai… (sebutkan nama jika diketahui) jangan kau ganggu aku. Aku tidak ganggu kamu dan aku buat pengurusan yang disuruh oleh Allah.


Lepas itu bau busuk tadi saya sedut sedalam-dalamnya dan terus telan. Itulah sekali saya mencium bau mayat berkenaan. Lepas itu saya tak bau lagi. Itulah petua yang saya belajar dan amalkan selama ini.


Sebab kawan yang saya bawa tadi termuntah-muntah dan keluar bilik jadi saya kenalah uruskan jenazah tadi seorang diri. Seperti yang saya katakan, mayat ini sudah keras. Untuk melembutkannya supaya mudah dimandi serta dikafankan, saya gunakan petua yang saya belajar.


Kita ada cara nak lembutkan tangan dan kaki mayat. Caranya ialah kita seru nama dia dan usik sendi-sendinya. Mayat ini hakikatnya roh dia ada bersama-sama. Jadi kita serulah pada rohnya, wahai… (nama si mati jika diketahui) lembutkanlah tangan kamu. Saya nak uruskan kamu. Kalau dia mau lembut, lembutlah. Kalau tidak, tidaklah.


Entah apa kesalahan si mati, Cuma Allah yang tahu. Mayat yang ini tak mau melembutkan jasadnya. Saya kata, kalau kamu tak hendak lembutkan badan kamu, terserahlah kepada kamu. Kamu hendak macam itu, saya hantar kamu macam itu juga. Lepas saya berkata demikian, barulah tangan dia lembut sedikit. Itu pun turun sikit saja.


Kerana keadaan jasad yang sebegitu rupa, kami terpaksa gunakan kain kafan yang lebih lebar daripada biasa. Kain yang saya gunakan berukuran 60 inci lebar. Biasanya 45 inci saja.


Alhamdulillah, tidak ada apa-apa yang ganjil berlaku masa mayat itu dikebumikan. Tapi liang lahadnya kita kena besarkan sedikit sebab tangan dan kakinya menegak.


Sayang sekali saya tak tahu siapa si mati, apa kesalahan yang pernah dilakukan serta bagaimana hidupnya dahulu. Tapi cuma satu yang kita perlu ingat, Allah itu Maha Berkuasa dan setiap apa yang kita lakukan tidak pernah terlepas daripada perhatian-Nya.


Mastika

No comments:

Post a Comment