Sunday, March 27, 2011

ABANG NI TAK PANDAI PEGANG LA

Sekarang ni musim durian tiba lagi. Aku memang suka makan durian, jadi akupun berhajat nak pegi beli buah durian.

Aku pun menuju ke pekan Kajang yang aku tau memang banyak menjual buah durian ditepi-tepi jalan.

Di Pekan Kajang aku tidak berjumpa orang menjual buah durian lalu aku memandu dan menyusur sehingga ke Batu Sembilan menuju ke Ulu Langat.

Tidak jauh dari situ aku pun bertemu dengan orang menjual buah durian lalu aku pun memberhentikan kereta dan menghampiri gerai tersebut.

Penjualnya 2 orang wanita dalam lengkongan umur 30an melayu tempatan. Rupa dan bodi boleh tahan....

Aku pun memulakan perbualan.

Aku: "Buah durian ni jual macam mana, jual longgok ke timbang?"
Wanita 1: "Timbang pun ada, longgok pun ada."
Aku:"Apa pulak timbang-timbang, jual longgokla semua, kalau timbang mahal sebab kulitnya pun berat dah sekilo." Saya ni kalau beli durian tak suka timbang-timbang."

Aku perhatikan buah durian yang timbang saiznya besar-besar manakala yang longgok pulak kecik-kecik. Kalau beli yang timbang dah tentu aku kena berbelanja lebih.

Aku: "Yang timbang tu sekilo berapa"
Wanita 2: "Sekilo harganya RM8, tapi kalau yang cantik tu sekilo RM14
Aku:"Kalau sekilo harga dia RM8, dah tentu sebijik ni dekat RM15 sebab saiz dia besar dan tentu dekat 2 kilo. Jual longgok la." aku memujuk supaya dia jual longgok.
Wanita 1: "Sekarang ni orang jual buah semua pakai timbang mana pakai longgok lagi"
Aku: "Ya ka...setau saya orang pompuan ni takut dengan penimbang." (aku bermaksud orang pompuan ni takut nak timbang badan sebab tak boleh terima dengan berat badan mereka) Tapi jual buah nak pakai timbang pulak.
Aku: "Saya tak suka yang timbang-timbang ni, nak beli yang longgok. Berapa kira yang longgok ni" Aku menambah.
Wanita 2: "Yang longgok 3 biji RM10, Abang nak berapa?"
Aku: "Bagi la RM20 tapi bagi la lebih sebji ke 2 bijik ke." Aku memujuk.
Wanita 1: "Boleh, kita orang tak berkira sangat."

Ketika wanita 1 tengah memilih buah untuk aku beli, tiba-tiba sebijik darinya hampir terjatuh tapi aku dapat menyambut dan memegangnya.

Oleh kerana aku dapat memegangnya maka buah yang itu dia nak bagi free pada aku.

Wanita 2: Sebab abang dapat pegang buah ni saya bagi free lah buah tu." katanya sambil membelah buah tersebut.
Aku: "Terima kasih lah semoga rezeki akak ni bertambah." Aku mula mengayat sikit-sikit.
Wanita 2: "Amin."

Ketika buah itu selesai dibelah didapati isinya keras lalu wanita 2 tu berkata
Wanita 2: "Abang ni tak pandai pegang la," Dia tersenyum sambil memandang aku dengan seribu makna."
Wanita 1: Ya la...abang ni tak pandai pegang la...kalau pandai pegang kita orang bagi free lagi."
Aku: "Lain macam jer ni. pegang buah ke pegang apa ni..."
Wanita 1: "Apa apa jer lah..."
Aku: "Ok la kak, kalau dapat pegang free nanti saya datang lagi." kata ku sambil terus menuju ke kereta. Aku perhatikan kedua-dua wanita tadi masih lagi tersenyum-senyum.

Setelah balik kerumah dan membelah semua buah-buah durian tersebut maka aku sangat bersyukur kerana tiada sebiji pun yang busuk atau keras dan aku dan keluarga makan dengan sepuas-puasnya.

Moral dari cerita ini ialah.

  • Penjual dan pembeli hendaklah saling hormat menghormati
  • Penjual hendaklah mesra dengan pelanggan
  • Penjual hendaklah sabar dengan karenah pelanggan
  • Dalam berjual beli, sedikit gurauan hendaklah diselit supaya penjual dan pelanggan dapat merasakan kemesraan sekurang-kurangnya untuk release tension.
  • Pelanggan lelaki jangan ramah dengan penjual wanita saje tapi dengan penjual lelaki pun kena la ramah jugak, begitu jugak dengan penjual wanita.

MASUK NERAKA

Petang tadi aku pegi pasaraya Giant kat rumah aku ni....hajat nak beli cuka epal (epal cider), sebab aku nak amalkan minum cuka epal dengan madu lebah asli bagi membuang toksid dalam badan. Kata kawan-kawan ia sangat berkesan.

Sebelum ni madu lebah, aku suka cicah dengan roti jer...

Sekarang ni kawan-kawan aku banyak minum madu lebah asli dicampur dengan cuka epal sebab kat ofis ni ada sorang kakak tu dia boleh tolong dapatkan yang asli dari seorang penjual kat Ulu Langat.

Aku mula tu tak lah percaya sangat yang madu tu asli sebab aku ni dari zaman remaja lagi memang suka minum madu lebah, tapi susah nak dapat yang asli, kalau dapatpun yang jenis madu lebah yang dibela. Kebanyakan yang aku beli dahpun dicampur dengan gula. Dulu bolehlah minum walau dicampur dengan gula sebab waktu tu muda lagi, sekarang ni kalau minum juga silap haribulan boleh dapat kencing manis.

Madu lebah asli yang aku beli kat opis tu bila balik rumah, aku tuang sikit dalam bekas plastik dan letak dalam peti ais (tempat beku). Kata orang, kalau nak tau madu tu ori ke tak , letak dalam peti ais bahagian beku, kalau ia tetap cair maka ori lah tu, tapi kalau membeku maka sahlah ia tak ori.

Selepas tiga hari aku simpan dalam peti ais bahagian beku tu, lalu aku keluarkan dan ternyata madu lebah itu tidak beku dan ianya tetap cair seperti sediakala.

Satu hari kakak ipar aku beritahu sekarang ni dia tak berapa sihat, aku lalu mengesyurkan dia supaya meminum madu lebah dengan cuka epal tu. Aku pun bagi la madu lebah dan cuka epal yang aku baru beli dan baru minum 3 hari tu pada dia.

Esok aku order satu botol lagi madu lebah asli, tapi cuka epal ,kakak yang jual tu suruh beli sendiri, katanya hanya ada dijual di pasaraya Giant dan Tesco saja.

Berbalik pada cerita asal tadi. Setelah aku pergi ke Giant, aku pun carilah cuka epal yang macam mula-mula aku minum tu seperti gambar bawah ni.


Selepas aku jumpa botol cuka epal diraknya maka pun membeleknya dan setelah puas membelek-belek dibotolnya, aku tidakpun berjumpa dengan logo halal dibotol tersebut sedangkan dilain-lain botol yang ada dirak kat situ semuanya ada logo halal seperti gambar bawah.

Aku pun panggil satu salesgirl berbangsa India yang kebetulan ada kat situ.

Aku : "Apa pasal lain-lain botol ada logo halal tapi ini botol tadak tulis itu logo."
Salesgirl India: "Tak tau la apa pasal tadak tulis" tapi yang tadak halal semua taruh lain tempat, sini tempat semua halal punya."
Aku: "U tau ka, Islam punya orang tak boleh minum kalau tadak logo halal."
Salesgirl India: Ya ka?, itu macam ka. saya tadak tau la"
Aku: "Saya arr.. kalau minum ini air kalau tadak logo halal, dosa tau, nanti masuk neraka." Saya manyak takut masuk neraka."
Salesgirl India: Ayo yo, u tak mau masuk neraka ka? u takut ka?"
Aku: Aik, ya la masuk neraka manyak sakit la, itu api bakar la, U tarak takut ka itu api bakar"
Salesgirl: Takut juga, saya pun tak mau masuk neraka jugak, takut sama itu api."
Aku: Dalam hati....Tau pun takut...
Aku: "Habis apa mau bikin sekarang."
Salesgirl: "Habis apamau cakap, jangan beli la"
Aku: "Ini botol jangan taruh sini la, taruh lain tempat."

Kebetulan datang pula satu salesman Melayu lalu salesgirl India tu cakap.

Salesgirl India: "Ini abang cakap dia manyak takut masuk neraka la," sambil ketawa, macam ni bunyinya, kah..kah..kah...kah...

Tapi salesman Melayu tu langsung tiada respon dan berkata bahawa epal cider tu memang tak ada logo halal.

Aku pun tak jadi beli dan terus berlalu.

Moral dari cerita ini ialah:-

  • Umat Islam hendaklah berhati-hati apabila hendak membeli sesuatu produk
  • Setiap barang yang hendak dibeli mestilah ada logo halal
  • Logo halal yang tertera mestilah bukan logo tiruan (kalau tau la)
  • JAKIM hendaklah sentiasa memantau barang-barang makanan dan minuman yang dijual dipasaraya dengan memastikan ianya diletak ditempat yang betul (halal ditempatnya dan tak halal juga ditempatnya.)
  • Makanan yang haram menjadikan hati kita gelap dan susah mendapat hidayah

VIDEO TERBAIK MASAKINI

YANG MANA BENAR



Isu Video Lucah Pemimpin Pembangkang.

Berdasarkan rakaman video ini pada minit 7.57, Datuk Johari Abdul berkata semasa dia dan bapa saudaranya masuk lif, dia berkata bahawa pelakon dalam video tu bukan Anwar dan bapa saudaranya mengaku bahawa dia sendiripun tak yakin yang pelakon tu Anwar.

Tapi dalam Akhbar Berita Minggu hari ini 27 Mac, 2011 perenggan yang aku warnakan merah tu, bapa saudaranya menafikan pula yang dia ada mengatakan seperti dalam video tu...

Aku sendiri pun pening nak percaya yang mana satu ..... terpulanglah kepada tuan-tuan semua untuk membuat penilaian.


KUALA LUMPUR: Bendahari Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA), Datuk Shuib Lazim mengesahkan sudah memberi keterangan kepada polis selama tiga jam di Bukit Aman, petang kelmarin berhubung rakaman video seks yang dikatakan mirip Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama wanita muda warga asing.

Katanya, segala penjelasan yang diketahuinya berhubung rakaman berkenaan sudah dimaklumkan kepada pihak polis untuk siasatan lanjut dan segala barang bukti sudah diserahkan terlebih dulu oleh bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik dan ahli perniagaan, Datuk Shazryl Eskay Abdullah.
“Tiada apa lagi yang menjadi rahsia, semua perkara sudah dimaklumkan kepada polis tanpa satu pun yang tertinggal.

“Setakat mana yang saya tahu, saya sudah maklumkan kepada polis untuk siasatan lanjut.

“Bagaimanapun, saya hanya memberi keterangan saja, tidak membabitkan sebarang bahan bukti termasuk salinan video seks dan jam jenama Omega kerana ia tiada kaitan dengan saya,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Shuib berkata, sepanjang keterangan diambil selama tiga jam itu, pihak polis turut mengarahkannya supaya tidak memberi sebarang keterangan kepada media berikutan dikhuatiri mengganggu siasatan.

“Perkara ini sudah diserahkan kepada polis, biarlah polis menjalankan siasatan bagi membuktikan kebenaran sebenar siapa yang berada dalam video seks berkenaan yang didedahkan baru-baru ini,” katanya.

Shuib bagaimanapun menjelaskan, beliau tidak pernah membuat penafian bahawa individu yang dilihat dalam rakaman video seks itu adalah Anwar, walaupun anak saudaranya yang juga Ahli Parlimen Sungai Petani, Datuk Johari Abdul yang turut sama melihat video itu menafikan individu berkenaan.

“Segala kebenaran akan terbongkar, tunggu saja sedikit masa lagi.

“Saya juga bersedia untuk dipanggil oleh pihak polis bila-bila masa sekiranya diperlukan untuk memberi keterangan,” katanya.

Ketika ditanya sama ada beliau turut ditahan polis, namun dibebaskan dengan jaminan, Shuib berkata, kedatangannya ke Bukit Aman hanya untuk memberi keterangan, tidak timbul soal tahan atau bebas dengan jaminan polis.

Rabu lalu, Rahim bersama Shazryl dan Shuib membuat pengakuan bahawa mereka adalah Datuk T atau Trio yang bertanggungjawab mendedahkan rakaman video seks didakwa membabitkan Anwar.

Wednesday, March 16, 2011

3 GOLONGAN DISOAL

Dalam hadis Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Muslim daripada Abu Hurairah diceritakan bahawa pada hari Kiamat, akan diadili lebih dahulu 3 golongan iaitu pejuang, orang berilmu dan hartawan.


Digambarkan dalam hadis bahawa proses terhadap setiap golongan itu adalah untuk memberi gambaran mengenai niat mereka semasa di dunia dan tempat mereka di akhirat.


Terhadap pejuang ditanyakan : “Apakah yang telah engkau kerjakan di dunia?”


“Aku berjuang dan bertempur pada jalan Allah s.w.t. sehingga aku tewas dalam medan peperangan.” Katanya.


Allah berfirman : “Engkau berdusta. Engkau tewas bukan kerana mempertahankan agama atau berjuang ke jalan Allah, tetapi kerana hanya mengharapkan supaya engkau bergelar pahlawan. Oleh itu tempat mu adalah di neraka.”


Kemudian di soal pula orang yang berilmu :


“Apakah amalan yang engkau kerjakan semasa di dunia?”


“Aku menuntut ilmu kemudian aku ajar ilmu itu kepada orang lain. Dalam pada itu aku sentiasa membawa Al Quran.”


Allah berfirman : “Engkau berdusta sebab engkau belajar dan mengajar supaya dikatakan bahawa engkau ulama dan cendikiawan dan engkau selalu membaca Al Quran supaya engkau disebut sebagai qari. Kerana itu tempatmu juga di neraka.”


Yang terakhir disoal adalah golongan hartawan :


“Tuhan telah melapangkan hidupmu dan mengurniakan rezeki dan harta yang banyak kepadamu. Apakah yang engkau lakukan dengan nikmat-nikmat itu dalam kehidupanmu di dunia?”


Jawab si hartawan itu : “Aku nafkahkan harta yang dikurniakan itu ke jalan Allah.”

Allah berfirman : “Engkau berdusta kerana engkau nafkahkan harta itu hanyalah supaya engkau disebut orang sebagai dermawan. Oleh itu tempatmu juga di neraka.

GANJARAN SOLAT JUMAAT

Diriwayatkan bahawa Nabi Musa a.s. pergi ke Bukit Baitul Muqaddis. Sampai di sana, Rasul Allah itu melihat satu kumpulan sedang beribadat kepada Allah s.w.t dengan penuh khusyuk.


Nabi Musa a.s kemudian bertanya dan mereka menjawab :


“Kami termasuk umat Tuan. Kami telah beribadat kepada Allah s.a.w. sejak 70 tahun dengan bersungguh-sungguh. Pakaian kami adalah kesabaran, makanan kami adalah tumbuh-tumbuhan dan minuman kami adalah air hujan.”


Melihat perkara itu Nabi Musa a.s. berasa senang hati.


Kemudian Allah s.w.t. mewahyukan kepadanya :


“Hai Musa, ada suatu hari untuk umat Nabi Muhammad yang sembahyangnya dua rakaat pada hari itu lebih utama daripada semuanya ini.”


“Ya Tuhan ku, hari apakah itu?”, Nabi Musa a.s bertanya. Allah s.w.t. kemudian memberitahu bahawa hari yang dimaksudkan itu adalah hari Jumaat.


Sabda Rasulullah yang bermaksud :


“Apabila tiba hari Jumaat, Allah s.w.t. mengutuskan Malaikat turun ke bumi sedang pada tangan mereka memegang pena dari emas dan kertas-kertas dari perak.”


Malaikat berdiri pada pintu masjid dan mencatat nama orang yang masuk ke dalam masjid dan bersolat Jumaat.


Apabila selesai solat, Malaikat pulang ke langit. Mereka berkata :


“Hai Tuhan kami, kami telah mencatat orang yang masuk ke masjid dan solat Jumaat.”


Maka Allah s.w.t. berfirman :


“Wahai Malaikat-malaikat Ku, demi keperkasaan dan keagunganKu, sesungguhnya Aku benar-benar mengampuni mereka semua dan dosa-dosa mereka tiada lagi walau sedikitpun.”


"Wahai orang-orang yang beriman!

Apabila di serukan azan untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang Jumaat) dan tinggalkan berjual beli yang demikian itu adalah lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenar)nya."

Sunday, March 13, 2011

TRAGEDI TG. KUPANG

Bangkai pesawat Boeing 737 milik MAS yang terhempas
dan mengorbankan 93 penumpang dan 7 anak kapal


Pada 4 Disember 1977, Negara gempar ekoran suatu tragedi mayat – kemalangan udara yang membabitkan kapal terbang MAS. Sejak tarikh itu, bagi mereka yang masih ingat, Tanjung Kupang adalah satu nama yang tak boleh dikikis memori.nya Kemalangan itu membabitkan Penerbangan 653 Boeing 737 dari Pulau Pinang ke Kuala Lumpur.

Tragedi tersebut mengorbankan kesemua 93 penumpang dan 7 kakitangannya. Kejadian yang berlaku di Kampung Tanjung Kupang dekat Gelang Patah, Johor merupakan tragedi nahas udara yang paling buruk dalam sejarah tanah air. Kerana inilah kali pertama melibatkan pesawat penumpang MAS yang terbesar ketika itu.


Nahas itu juga merupakan kemalangan yang melibatkan kehilangan nyawa paling besar dalam sejarah Negara. Kesemua mayat 100 orang dalam kapal tersebut hancur, keadaan bangkai pesawat itu juga amat teruk sehingga besi-besi pun berkecai.


Bahagian-bahagian tubuh badan seperti tangan, kaki, perut berselerakan malah kelihatan tali perut tersangkut di atas pokok-pokok bakau. Tidak ada satu mayat pun yang lengkap ditemui apatah lagi untuk dikenali. Cebisan mayat yang ditemui dimasukkan ke dalam karung-karung plastik oleh pasukan tentera yang ditugaskan. Bagi mereka yang pernah melawat tempat kejadian itu, pastinya akan terperanjat dengan apa yang mereka saksikan.


di hutan paya bakau inilah
kapalterbang itu terhempas

Segalanya bermula apabila Penerbangan 653 berlepas dari Bayan Lepas jam 7.15 malam dan dijadualkan mendarat di Subang jam 7.55 malam sebelum berlepas semula ke Singapura. Ketika hendak mendarat di Subang, pilot Kapten G.K. Ganjoor melaporkan ke pusat kawalan bahawa pesawat telah dirampas dan tidak jadi mendarat.



Sebuah akhbar tempatan edisi jawi
melaporkan berita nahas tersebut

Menurut mereka yang pernah mendengar rakaman kotak hitam itu, perampas itu berseorangan dan bersenjatakan pistol. Semasa di ruang udara Johor perampas itu mengarahkan agar kapal terbang itu berpatah balik ke Kuala Lumpur.


Apabila pilot enggan menuruti kehendaknya dia ditembak. Tatkala itu juga seorang pramugari yang masuk ke dalam kokpit juga ditembak. Apabila co-pilot memberikan alasan bahawa minyak tidak mencukupi untuk berpatah balik, dia pun ditembak.


Segala kejadian di dalam kokpit didengari oleh penumpang di kabin. Ini menimbulkan suasana huru-hara yang tidak dapat dibayangkan dengan pelbagai suara raungan dan tangisan orang dewasa, kanak-kanak dan wanita. Beberapa minit selepas itu segala-galanya hilang . . . kini yang tinggal hanyalah kotak hitam, kenangan pilu dan kubur besar.


Menurut kisah, kapal terbang itu meletup di udara sebelum jatuh terhempas ke bumi. Berdasarkan laporan terdapat dua letupan berlaku di udara. Sebab itulah serpihan kapal terbang dan isinya bertaburan dalam lingkungan lingkaran satu batu. Impak letupan yang kuat ini juga menerangkan mengapa mayat-mayat hancur berkecai.


Kesemua yang maut dalam penerbangan itu kini disemadikan dalam sebuah kubur besar berdekatan Taman Bunga, Jalan Kebun Teh, Johor Bahru. Kubur tragedi mangsa itu unik. Pertama, kerana ia besar, kedua kerana ia menghimpunkan kesemua mangsanya dalam satu liang lahat tanpa mengambil kira anutan agama.


Ini kerana kesemua mayat mangsa tragedi tersebut hancur berkecai. Jadi adalah mustahil untuk menentukan identiti masing-masing, sebab itulah pangasingan dari segi anutan agama juga mustahil.


Pengkebumian dilaksanakan pada 9hb. Disember 1977 di atas satu kawasan tanah yang dikhaskan oleh kerajaan Negeri Johor. Cebisan-cebisan mayat dimasukkan ke dalam liang lahat dalam tujuh keranda yang berasingan dan upacara menyembahyangkan mayat dijalankan untuk semua agama.


Kerja-kerja pengkebumian
sedang dijalankan


Bermula dengan upacara Islam, diikuti dengan Buddha, Kristian dan Hindu termasuklah agama Yahudi. Upacara Buddha dilaksanakan oleh seorang sami yang diterbangkan khas dari Bangkok manakala Kristian dilaksanakan oleh seorang paderi dari Jerman.


Kini, kalau anda melawat pusara tersebut ada kalanya kelihatan sejambak bunga menghiasi persekitaran. Di sana tidak ada batu nisan, yang ada hanyalah batu marmar dan tulisan yang tertera di atasnya – menunjukkan bahawa ia adalah sebuah kubur. Nama-nama dan kerakyatan mereka yang terkorban terpahat di atasnya.


Memorial peingatan tragedi Tg. Kupang.


Meskipun tragedi itu telah hampir empat dekad berlalu namun ia masih tinggal sebagai misteri. Ada dua jenis misteri, misteri yang pertama ialah apakah yang sebenarnya berlaku. Siapakah yang merampasnya, apakah kemahuannya dan bagaimanakah kapal terbang itu boleh meletup. Misteri yang kedua ialah dikaitkan dengan kisah-kisah pelik yang berlaku berhampiran dengan pusara tersebut.


Menurut ceritanya, ada orang yang melihat pramugari berpakaian lengkap berjalan-jalan di tengah malam, tetapi anehnya uniform yang dikenakan bukanlah uniform masa kini, tetapi uniform lama yang tidak digunakan lagi.


Ada pemandu teksi menceritakan bahawa dia ditahan oleh penumpang yang apabila ditanya ke mana destinasinya, lalu dijawab hendak mencari ‘mata’ yang hilang.


Sebenarnya banyak lagi kejadian aneh yang berlaku, namun yang pastinya seluruh insiden itu hendaklah menjadi pengajaran kepada yang masih hidup, agar kita lebih berhati-hati supaya kejadian perampasan sebegini tidak berulang lagi dan agar kita sentiasa mencari bekalan ‘pulang’ kerana maut sering menerpa tanpa disapa.


Mastika

Saturday, March 12, 2011

JANGAN TUA SEBELUM WAKTUNYA

Kita menjadi tua kerana kita menganggap diri kita tua. Sebaliknya, jika kita membayangkan diri kita muda, pemikiran dan tindakan kita akan bertindak balas dengan sewajarnya dan kita akan kekal muda bagi tempoh yang lebih lama.


Memang benar pemikiran mempengaruhi rupa paras dan usia panjang. Seseorang itu akan menjadi muda jika dia merasakan dirinya muda dan dia akan menjadi tua jika dia membayangkan dirinya tua.


Adalah satu satu kenyataan bahawa mereka yang aktif dalam aktiviti-aktiviti yang berfaedah atau yang ada tujuan, lambat tua dan hidup lebih lama.


Konrad Adenauer masih aktif sebagai ketua kerajaan Jerman Barat hingga usianya menjangkau 89 tahun. Sir Winston Churchill dan George Bernard Shaw dari Britain adalah di antara tokoh-tokoh lain yang hidup aktif sepanjang hayat.


Mahatma Ghandi menggambarkan kehidupan cergas walaupun pada saat-saat beliau dibunuh. Kulitnya yang licin, mukanya bersih dan bersinar dan tubuh badannya cergas dan bersemangat.


Tokoh India itu menjaga kesihatannya dengan mengamalkan pemakanan yang sederhana, banyak berehat dan tidak berdendam terhadap sesiapa.


Masyarakat di negara-negara beriklim sejuk biasanya hidup lebih lama daripada mereka yang tinggal di negara-negara yang bercuaca panas. Bagaimanapun, penduduk-penduduk di negara-negara panas boleh mengambil beberapa langkah untuk menjaga dan memelihara kesihatan.


Melakukan sesuatu mengikut rutin merupakan satu amalan penting kerana tubuh badan kita bertindak balas dengan baik jika kita mematuhi jadual tetap untuk berehat, bekerja, makan dan membuang air kecil dan besar.


Pemakanan mestilah seimbang terdiri daripada makanan-makanan semula jadi seperti sayur, buah-buahan, susu, mentega, madu, kekacang, krim, keju dan bijirin. Pengambilan zat makanan mestilah seimbang dengan tenaga yang digunakan.


Mereka yang banyak menggunakan pemikiran dalam kerjaya menggunakan lebih banyak tenaga dibandingkan dengan pekerja-pekerja buruh dan dari itu memerlukan lebih banyak zat makanan.


Pada masa lalu, batuk kering merupakan satu penyakit biasa di kalangan penulis. Punca jangkitannya bukanlah kerana mereka tidak mempunyai makanan untuk dimakan tetapi kerana mereka tidak makan secukupnya bagi menggantikan tenaga yang digunakan.


Senaman merupakan satu keperluan penting. Berjalan dan berenang adalah bentuk senaman paling mudah dan juga antara yang paling berfaedah untuk setiap anggota badan kita. Menunggang basikal juga bagus untuk menguatkan jantung.


Satu lagi faktor yang menjamin kesihatan ialah udara bersih. Udara kotor yang dicemari asap daripada kilang-kilang perindustrian dan juga daripada kenderaan boleh menjejaskan kesihatan.


Udara bersih dan segar di kawasan pergunungan membolehkan masyarakatnya hidup lebih sihat dan lebih lama daripada mereka yang tinggal di kawasan bandar.


Bagaimanapun, penduduk-penduduk Bandar boleh hidup sihat dengan mengamalkan senaman-senaman mudah seperti berjalan kaki di taman atau menunggang basikal.


Tembakau membahayakan kesihatan kerana ia boleh merosakkan paru-paru, mengaburi penglihatan, melemahkan jantung dan menjejaskan pencernaan. Ia menjadi punca penyakit barah dan membakar deria rasa pada lidah.


Kebimbangan juga boleh menjejaskan sistem kesihatan dan menyebabkan kulit muka berkedut.


Tubuh badan manusia umpama sebuah jentera. ia akan kekal baru bagi tempoh yang lama jika dijaga dengan baik dan sempurna dan disapu minyak pelincir dari semasa ke semasa.


Sifat benci dan cemburu boleh memudarkan seri wajah seseorang. Faktor-faktor lain yang boleh menyebabkan kita cepat tua ialah amalan harian yang dilakukan tanpa mengikut masa tetap, terlalu banyak merokok dan banyak membazirkan tenaga.


Kurang tidur menyukarkan sistem badan daripada berfungsi dengan baik. Ia menyebabkan tubuh badan menjadi letih dan lemah, sekali gus menjejaskan kesihatan.

Wednesday, March 9, 2011

SEANDAI ALQURAN BISA BERBICARA


Kitab Suci Al Qur’an adalah namaku
Aku buku kitab yang dicetak dengan sangat cantik
untuk tahu tentang aku ada beberapa petunjuk
Aku diberi sampul mewah nan indah.

Aku pasti ada di setiap
rumah orang muslim


tapi,
di dalam hati setiap muslim aku jarang ditemui.
Aku diletakkan di atas rak yang tinggi.
Dibiarkan disana, aku tertinggal dan dilupakan.



Terkadang aku diletakkan ditempat-tempat kotor,
katanya untuk mengusir hantu dan jin.
Dan disana juga aku dibiarkan, tertinggal dan dilupakan.

Dengan penuh hormat aku banyak dicium
setiap kali selesai dibaca.

Tapi,
Pelajaran dan petunjuk utama yang ada padaku selalu terlupakan
Mereka mengabaikan pesan yang ada padaku.


Ada kalanya aku digunakan
untuk bersumpah palsu,


Kegunaanku yang sebenarnya sangat sangat jarang diperhatikan
Sungguh betapa ajaibnya aku bisa mengubah dunia
Yang semestinya mereka lakukan adalah memahami perkataanku.
Jadi seharusnya bacalah aku, pelajarilah aku,
Perhatikan apa yang harus aku katakan untukmu.

Aku punya hukum
Aku punya kebijaksanaan
Aku punya sesuatu yang sangat berharga
Dan banyak yang aku punya yang tak bisa kau hitung.
Akulah sang juru penyelamatmu
Akulah penuntunmu

Aku diturunkan dari Allah Sang Pencipta Alam Semesta
Aku diajarkan oleh Nabi Muhammad SAW,
dan dipertahankannya dengan air mata dan darah.

memperingatkan kebenaran adalah kemahsyuranku.

Maka bacalah aku, pelajarilah aku,
dan sampaikan isi yang ada padaku.

Karena,
Al Qur’an Al Karim adalah namaku.

Maha suci Allah yang telah menurunkan Al Furqaan (Al Quran)
kepada hamba-Nya, agar dia menjadi pemberi peringatan kepada seluruh alam,
yang kepunyaan-Nya-lah kerajaan langit dan bumi, dan Dia tidak mempunyai anak,
dan tidak ada sekutu bagiNya dalam kekuasaan(Nya), dan dia telah menciptakan segala sesuatu,

dan Dia menetapkan ukuran-ukurannya dengan serapi-rapinya

Kamu boleh tidak peduli pada hal ini.
Silakan kirim banyak kelakar yang kamu mau.

Tapi demi Allah, Qur’an adalah persaksian untukmu di Hari Akhir nanti.

Jika peringatanku berguna, sebarkan kepada semua yang kau mau.
Jazakallah!