Wednesday, March 16, 2011

3 GOLONGAN DISOAL

Dalam hadis Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Muslim daripada Abu Hurairah diceritakan bahawa pada hari Kiamat, akan diadili lebih dahulu 3 golongan iaitu pejuang, orang berilmu dan hartawan.


Digambarkan dalam hadis bahawa proses terhadap setiap golongan itu adalah untuk memberi gambaran mengenai niat mereka semasa di dunia dan tempat mereka di akhirat.


Terhadap pejuang ditanyakan : “Apakah yang telah engkau kerjakan di dunia?”


“Aku berjuang dan bertempur pada jalan Allah s.w.t. sehingga aku tewas dalam medan peperangan.” Katanya.


Allah berfirman : “Engkau berdusta. Engkau tewas bukan kerana mempertahankan agama atau berjuang ke jalan Allah, tetapi kerana hanya mengharapkan supaya engkau bergelar pahlawan. Oleh itu tempat mu adalah di neraka.”


Kemudian di soal pula orang yang berilmu :


“Apakah amalan yang engkau kerjakan semasa di dunia?”


“Aku menuntut ilmu kemudian aku ajar ilmu itu kepada orang lain. Dalam pada itu aku sentiasa membawa Al Quran.”


Allah berfirman : “Engkau berdusta sebab engkau belajar dan mengajar supaya dikatakan bahawa engkau ulama dan cendikiawan dan engkau selalu membaca Al Quran supaya engkau disebut sebagai qari. Kerana itu tempatmu juga di neraka.”


Yang terakhir disoal adalah golongan hartawan :


“Tuhan telah melapangkan hidupmu dan mengurniakan rezeki dan harta yang banyak kepadamu. Apakah yang engkau lakukan dengan nikmat-nikmat itu dalam kehidupanmu di dunia?”


Jawab si hartawan itu : “Aku nafkahkan harta yang dikurniakan itu ke jalan Allah.”

Allah berfirman : “Engkau berdusta kerana engkau nafkahkan harta itu hanyalah supaya engkau disebut orang sebagai dermawan. Oleh itu tempatmu juga di neraka.

No comments:

Post a Comment