Sunday, March 27, 2011

ABANG NI TAK PANDAI PEGANG LA

Sekarang ni musim durian tiba lagi. Aku memang suka makan durian, jadi akupun berhajat nak pegi beli buah durian.

Aku pun menuju ke pekan Kajang yang aku tau memang banyak menjual buah durian ditepi-tepi jalan.

Di Pekan Kajang aku tidak berjumpa orang menjual buah durian lalu aku memandu dan menyusur sehingga ke Batu Sembilan menuju ke Ulu Langat.

Tidak jauh dari situ aku pun bertemu dengan orang menjual buah durian lalu aku pun memberhentikan kereta dan menghampiri gerai tersebut.

Penjualnya 2 orang wanita dalam lengkongan umur 30an melayu tempatan. Rupa dan bodi boleh tahan....

Aku pun memulakan perbualan.

Aku: "Buah durian ni jual macam mana, jual longgok ke timbang?"
Wanita 1: "Timbang pun ada, longgok pun ada."
Aku:"Apa pulak timbang-timbang, jual longgokla semua, kalau timbang mahal sebab kulitnya pun berat dah sekilo." Saya ni kalau beli durian tak suka timbang-timbang."

Aku perhatikan buah durian yang timbang saiznya besar-besar manakala yang longgok pulak kecik-kecik. Kalau beli yang timbang dah tentu aku kena berbelanja lebih.

Aku: "Yang timbang tu sekilo berapa"
Wanita 2: "Sekilo harganya RM8, tapi kalau yang cantik tu sekilo RM14
Aku:"Kalau sekilo harga dia RM8, dah tentu sebijik ni dekat RM15 sebab saiz dia besar dan tentu dekat 2 kilo. Jual longgok la." aku memujuk supaya dia jual longgok.
Wanita 1: "Sekarang ni orang jual buah semua pakai timbang mana pakai longgok lagi"
Aku: "Ya ka...setau saya orang pompuan ni takut dengan penimbang." (aku bermaksud orang pompuan ni takut nak timbang badan sebab tak boleh terima dengan berat badan mereka) Tapi jual buah nak pakai timbang pulak.
Aku: "Saya tak suka yang timbang-timbang ni, nak beli yang longgok. Berapa kira yang longgok ni" Aku menambah.
Wanita 2: "Yang longgok 3 biji RM10, Abang nak berapa?"
Aku: "Bagi la RM20 tapi bagi la lebih sebji ke 2 bijik ke." Aku memujuk.
Wanita 1: "Boleh, kita orang tak berkira sangat."

Ketika wanita 1 tengah memilih buah untuk aku beli, tiba-tiba sebijik darinya hampir terjatuh tapi aku dapat menyambut dan memegangnya.

Oleh kerana aku dapat memegangnya maka buah yang itu dia nak bagi free pada aku.

Wanita 2: Sebab abang dapat pegang buah ni saya bagi free lah buah tu." katanya sambil membelah buah tersebut.
Aku: "Terima kasih lah semoga rezeki akak ni bertambah." Aku mula mengayat sikit-sikit.
Wanita 2: "Amin."

Ketika buah itu selesai dibelah didapati isinya keras lalu wanita 2 tu berkata
Wanita 2: "Abang ni tak pandai pegang la," Dia tersenyum sambil memandang aku dengan seribu makna."
Wanita 1: Ya la...abang ni tak pandai pegang la...kalau pandai pegang kita orang bagi free lagi."
Aku: "Lain macam jer ni. pegang buah ke pegang apa ni..."
Wanita 1: "Apa apa jer lah..."
Aku: "Ok la kak, kalau dapat pegang free nanti saya datang lagi." kata ku sambil terus menuju ke kereta. Aku perhatikan kedua-dua wanita tadi masih lagi tersenyum-senyum.

Setelah balik kerumah dan membelah semua buah-buah durian tersebut maka aku sangat bersyukur kerana tiada sebiji pun yang busuk atau keras dan aku dan keluarga makan dengan sepuas-puasnya.

Moral dari cerita ini ialah.

  • Penjual dan pembeli hendaklah saling hormat menghormati
  • Penjual hendaklah mesra dengan pelanggan
  • Penjual hendaklah sabar dengan karenah pelanggan
  • Dalam berjual beli, sedikit gurauan hendaklah diselit supaya penjual dan pelanggan dapat merasakan kemesraan sekurang-kurangnya untuk release tension.
  • Pelanggan lelaki jangan ramah dengan penjual wanita saje tapi dengan penjual lelaki pun kena la ramah jugak, begitu jugak dengan penjual wanita.

2 comments:

  1. Kadang2 beli buah2 ditepi jalan tu memang menarik.Aku pun suka....tapi seronok bila makan disitu, kita tau mana yg elok dan mana yg ta berapa elok boleh ditukar trus...Penjual2 ni memang bijak, bila kita pilih dan suruh dia buka, pertama yg dia buat..pilih dulu lpas tu ketok2 kat kulit yg ada boncit sikit,kalau isi durian tu keras,dan akibat ketokan yg kuat dgn parang kontotnya isi durian tu jadi lembek sikit dan tang situ lah dia test dan kopek, kita pun rasa dgn jari....cun lah kita kata..siapa tertipu..?

    ReplyDelete
  2. Bila nak beli Ubi Kayu pulak,pi pagi2 {Pasar Tani] kita pasti dapat ubi yg baru dicabut,kata penjual yg dah separoh umur sambil tergelak2 penoh makna...apa maksudnya...disini ada unsor2 lucah..Ubi ni maseh fresh, baru pagi tadi pakcik cabut..mlm tadi dia berendam..tngok ada baki2 tanah lagi...pulamak pakcik ni! bagaimana kalau yg bertanya tu perempuan mesti ada kemalu2an!!

    ReplyDelete