Saturday, October 15, 2011

JIBRIL MENGAJAR ADAM BHG. 3...

Pada suatu hari keluarga Adam berkumpul mengelilingi makanan setelah matahari tenggelam dari permukaan cakrawala. Semua orang mula memakan makanan, sementara Qabil dan Habil, sambil makan, masing-masing mula mencuri-curi pandang kepada seseorang yang cantik, Iqlima, sehingga tatapan mata mereka berdua yang terpusat pada saudari mereka yang cantik diketahui Iqlima. Keadaan itu disedari oleh Adam yang mula merasakan bahawa kedua-dua pemuda itu (Qabil dan Habil) sudah menginjak usia kahwin dan dia harus mengahwinkan mereka.

Oleh kerana tidak ada manusia lain di muka bumi selain mereka, maka syariat dan agama Adam membenarkan perkahwinan saudara dengan saudarinya, namun dengan syarat, seseorang tidak boleh berkahwin dengan saudara kembarnya. Dengan demikian, Qabil akan mengahwini Labuda yang dilahirkan kembar bersama Habil manakala Habil pula akan mengahwini Iqlima yang cantik yang dilahirkan kembar bersama Qabil.

Adam berniat untuk menceritakan rancangan perkahwinan itu kepada kedua-dua orang puteranya setelah selesai makan. Setelah Adam dan anak-anaknya selesai makan, dia berkata kepada mereka sambil tersenyum: "Telah tiba waktunya untuk kami melihat anak-anak dan cucu-cucu kami. Oleh itu, aku akan menikahkan kamu berdua!"

Kedua-dua anak lelaki itu merasa senang, sementara kedua anak perempuan Adam tersipu-sipu malu mendengar berita itu, sehingga wajah kedua-duanya merah. Adam kemudian meneruskan perkataannya: "Menikahlah Qabil dengan Labuda, sementara Habil dengan Iqlima."

Semua orang pun senang, kecuali Qabil yang berteriak dengan marah: "Habil tidak akan menikah dengan Iqlima, Iqlima hanya untukku dan aku lebih berhak terhadapnya daripada Habil."

Adam hendak menenangkan puteranya seraya berkata: "Wahai Qabil, sesungguhnya Allah telah mengharamkan Iqlima untukmu. Dia hanya halal untuk Habil, maka taatilah perintah Allah.

Qabil menjawab: "Tidak!, aku tidak akan pernah mentaati selain hanya diriku, Iqlima untuk ku bukan untuk Habil."

Qabil harus menikah dengan Labuda. Kerananya, Qabil merasakan api yang berkobar dalam dada dan hatinya. Dia menatap Iqlima dan dia merasakan bahawa Iqlima lebih cantik daripada yang pernah dilihatnya. Iqlima seperti matahari yang menerangi kegelapan malam. Qabil tidak tahu bahawa musuhlah yang menyalakan api itu di dalam dada dan hatinya. Sang musuh itu adalah Iblis.

Qabil meninggalkan rumah sementara rasa marah hampir membunuhnya. Dia berjalan sambil menatap hamparan bumi. Dia tidak tahu ke mana akan melangkah atau ke tempat mana akan dituju? Tidak ada hal lain dalam fikirannya melainkan Iqlima.

Iblis mendapati Qabil sebagai mangsa yang mudah, maka dia pun mula membisik dan menelusup ke dalam hatinya seraya berkata: "Ternyatalah Habil adalah orang yang diutamakan dan lebih dicintai oleh Adam daripada kamu, lalu dia pun akan di nikahkan dengan si cantik (Iqlima). Sementara kamu pula akan dikahwinkan dengan Labuda yang kurang cantik.

Iblis mula menambahkan api permusuhan dan menghasutnya. Dia berkata: Habil enak, pekerjaannya cuma sebagai pengembala yang tidak begitu sukar, sementara Qabil adalah petani yang harus bangun lebih awal, mengurus tanah dan membajaknya, menuai tanaman, mengupas dan memilihnya. lalu setelah itu akan dinikahkan dengan Labuda, yang tidak cantik , sementara Habil yang kerjanya senang mendapat keuntungan dengan menikahi Iqlima. Ini tidak adil."

Qabil lupa bahawa setiap pekerjaan memiliki kesukaran dan keletihan sendiri dan pengembala kambing pun berasa letih dalam mengembala kambing-kambingnya. Dia lah yang menjaga kambing-kambing itu dari serigala, mengubati yang sakit, memberi makan dan minum kepadanya dan menjaganya dengan penuh perhatian.

Namun bisikan hawa nafsunya sudah sedemikian tinggi. Qabil bersumpah bahawa Iqlima hanya untuk dirinya seorang, maka terjadilah apa akan terjadi.

Qabil kembali kerumahnya dan dia mendapati ayahnya masih berjaga dalam keadaan sedih yang terpancar di wajahnya. Si ayah sedih kerana Iblis telah menguasai puteranya, padahal dia sangat mencintai Qabil dan Habil tanpa membezakan kedua-duanya sedikit pun.

Adam berkata: "Wahai Qabil, berikanlah korban dari tanaman mu kepada Allah, Habil pun akan memberikan korban dari kambingnya. Siapa pun dari kamu yang Allah terima korbannya, dialah suami Iqlima."

Kedua-duanya menerima idea itu, maka kedua-duanya bersedia untuk memberikan korban kepada Allah. Adapun Adam, kerana waktu haji telah tiba, dia pun pergi menuju Kaabah untuk bertawaf mengelilinginya. Dia meninggalkan India menuju Makkah. Sementara itu kedua-dua anaknya Qabil dan Habil telah bersedia untuk memberikan korbannya kepada Allah.

Bersambung....Nantikan...

No comments:

Post a Comment