Tuesday, October 11, 2011

MARILAH MEMBACA CERITAKU INI...

Untuk kesekian kalinya, aku pulang lagi ke kampungku di Simpang 4, Taiping, Perak pada 8, 9 dan 10 Oktober, 2011. Kali ni, Afif, anakku yang sulung dan Alia yang no. 2, tidak ikut serta kerana masing-masing ada komitmen lain.

Mengetahui yang keretaku kosong, Azizah (Jah) kakak ku no. 8 dalam keluarga, ingin menumpang, katanya dah lama tak balik ziarah emak. Kami semua faham bahawa Jah bukanlah sihat sangat sebab baru saja menjalani pembedahan jantung di Institiut Jantung Negara (IJN) baru-baru ni.

Kepulangan kami kali ini bukan setakat untuk menziarahi emak, tapi teruja sangat-sangat kerana adik kami yang bongsu iaitu Shamsiah (Sham) menjemput kami ke majlis doa selamat yang dia adakan sempena berpindah kerumah yang baru dibelinya. Jarak rumah barunya dengan rumah emak cuma kira-kira 1.5 km. sahaja.

Aku memulakan perjalanan dari rumahku di Serdang, Selangor, kira-kira jam 1 petang dan akan menjemput Jah di Batu Gajah, Perak. Aku memaklumkan kepadanya bahawa aku akan tiba kira-kira jam 3 petang nanti dan meminta dia bersedia kerana aku nak cepat sampai di kampung.

Aku terlewat setengah jam kerana 3.30 pm aku baru sampai, Abang iparku, yang kami panggil Abang D (Ahmad Rashidi), memaksa aku makan tengahari dirumahnya (Walaupun dah petang). Aku pada mulanya menolak tapi akur dengan kesungguhannya mengajak kerana katanya Jah dah bersusah payah memasak untuk kami (Aku dah bagitau dah yang aku taknak makan, tapi dia paksa juga). Untuk tidak menghampakannya, akupun makanlah...

Dalam aku dok menolak tu, tak sedar yang aku makan sampai 3 pinggan kerana Jah tau masakan kegemaranku iaitu kari ikan duri, ikan kembong goreng, ikan masin bulu ayam, kerang rebus, sayur campur, ulam timun dengan sambal belacan serta minuman jus oren.

erk...erk...erk, aku sendawa sampai 3 kali...Adoi...perut dah kenyang, mata pun mula lah mengantuk, macam mana aku nak drive ni...?, perjalanan jauh lagi iaitu kira-kira 100 km yang akan mengambil masa lebih kurang 1 1/2 jam lagi...

Melihatkan yang mataku dah layu, Jah lalu membuatkan aku secawan kopi O panas yang cukup dengan kepekatannya serta manis-manis buah sehingga mata aku yang dah layu tadi kembali segar selepas meneguknya sampai habis.

Kami meneruskan perjalanan pada pukul 5 petang didalam keadaan hujan lebat. Akhirnya pada pukul 6.30 petang, kami pun tiba dikampung, sedia menanti kami dipintu rumah ialah, Emak, Romina (adikku) dan Fatimah (kakakku). Mereka sedang rancak berbual. Emak macam biasalah, gembira dengan kepulangan anak-anaknya.

Selepas Maghrib, kami semua berkunjung kerumah baru Sham, Katanya majlis doa selamat telah selesai diadakan selepas Zohor tadi dengan jemputan lebih kurang 100 orang terdiri dari jemaah surau, jiran-jiran yang belum ramai lagi, kawan-kawan sekerja dan adik beradik.

Sham menyediakan makan tengahari menggunakan khidmat 'catering' dengan menunya nasi puteh, daging masak hitam, ayam goreng berempah, gulai ikan talang masin, ulam-ulam, laksa, kueh mueh dan minuman sejuk serta panas.

Gulai ikan talang masin sangat-sangat membuka seleraku, walaupun dah kenyang makan dirumah Jah tadi, di rumah Sham, aku hentam 3 pinggan lagi...erk...erk.erk...aku terus sendawa dan tersandar dikerusi tak boleh nak bergerak lagi.

Kira-kira setengah jam kemudian, tenagaku pulih kembali. Aku tanpa membuang masa menyertai yang lain melawat kesetiap pelusuk rumah Sham. Wah!!! besar sungguh rumahnya, dengan 4 bilik, hall dan diningnya sungguh luas, begitu juga dapurnya, bukan setakat ruang memasak, peti ais, mesin basuh serta kitchen kabinetnya yang ada disitu, tapi meja serta komputer dan sebuah TV dengan mejanya juga masih boleh diletakkan disitu dengan penuh selesa. Aku dapat merasakan yang Sham dan suaminya Azman (Man) berbesar hati dengan kedatangan kami pada malam itu. Anak-anak mereka seramai 3 orang pula sibuk melayan anakku Amsyar dan Asfarini bermain komputer...biasalah tu budak-budak sekarang ni .... tak habis-habis dengan facebooknya...

Rumah Sham adalah rumah Semi D, porchnya boleh memuatkan 2 buah kereta dalam satu masa dan masih ada tanah lagi untuk beliau menanam bunga serta bercucuk tanam. Nampaknya Sham sudah termasuk dalam Gred A, manakala aku masih kekal dalam gred C.

Setelah selesai semuanya, kami pun pulang kerumah emak untuk bermalam. Esok kira-kira jam 11 pagi kami seramai 6 orang berkunjung ke rumah Aishah (Esah) seorang lagi kakakku yang tinggal di Kota Tampan Air, Lenggong, Perak kerana suaminya Abdullah (Abg. Lah) tidak sihat. Perjalanan dari Taiping kerumahnya mengambil masa 1 1/2 jam dengan jaraknya 80 km melalui lebuhraya Kuala Kangsar -Grik.

Kami singgah di Restoran Tasik Raban yang terkenal dengan masakan ikan sungai dan ikan pekasam untuk dibawa kerumah Esah. Kira-kira jam 2 petang kami pun tiba dan terus menikmati hidangan tengahari. Esah sempat menggoreng ikan dan menyediakan beberapa jenis ulam dan sambal belacan bagi menambah dan membuka selera kami. Aku makan 3 pinggan lagi dan erk...erk...erk, aku terus sendawa...

Selepas berehat sebentar, kira-kira jam 5 petang kami mengambil keputusan untuk menziarahi keluarga adik arwah ayah iaitu Chu Hendon yang terletak di kampung Luat, kira-kira 5 km dari rumah Esah di Kota Tampan Air tadi. Kebetulan pula ketika kami sampai , Chu Hendon diserang demam manakala suaminya iaitu Chu Ariffin juga demam akibat disengat tebuan. Walaubagaimanapun keadaannya telah beransur pulih walaupun kakinya masih bengkak lagi...

Ramai kaum keluarga berkumpul untuk menziarahi ibu bapa mereka. Kebetulan pula hari itu adalah hari minggu maka anak-anak dan menantu yang berdekatan pun pulang . Disitu juga dapatlah kami semua bertemu dengan keluarga disebelah arwah ayah. Kali akhir aku bertemu mereka adalah kira-kira 3 atau 4 tahun dahulu dimana ketika itu aku menziarahi Chu Hendon yang telah selamat menjalani pembedahan bagi membuang selaput dimatanya.

Setelah meluangkan masa hampir 1 jam di Luat, kami akhirnya pulang semula kerumah emak diTaiping dan tiba kira-kira jam 8 malam untuk bermalam dimalam yang kedua. Kira-kira jam 9 malam selepas itu, Abangku Shamsuddin (Din) dan isterinya Kak Asni serta seorang lagi abangku iaitu Mohd Izhar (At) dan isterinya Hamidah (Kak Midah) datang untuk berjumpa dan bertanya khabar dengan kami semua. Adik kami Romina dan Sham yang baru berpindah rumah tadi juga datang sebab besok iaitu hari Isnin, kami akan pulang semula ke Kuala Lumpur.

Sepanjang 3 hari 2 malam dirumah emak, aku lihat emak sedikit uzur dan moodnya kurang untuk berbual dengan kami, terutamanya pada malam terakhir sebelum kami pulang ke Kuala Lumpur. Setiap patah perkataan yang kami tanya kepadanya, tiada respon darinya dan dia terus mendiamkan diri membuatkan kami semua merasa sedih. Kemuncak pada malam itu ialah apabila ia terkencing diatas tilam dikatilnya dan diwaktu tengahari pula ia terkencing diatas sofa diruang tamu. Nasib baik kami ramai pada hari itu dan bergotong royonglah kami membersihkannya.

Sebelum pulang Ke Kuala Lumpur pada hari Isnin, makan tengahari kami ditaja oleh adikku Amri (Bris) di RNR Batu 2 1/2, Simpang, Taiping. Selesai makan, kami melawat rumah baru Sham sekali lagi sebelum Din menghantar Timah ke stesyen bas Kemunting untuk ia pulang ke Pulau Pinang. Aku pula menghantar Jah pulang ke Batu Gajah, Perak sebelum aku meneruskan perjalanan balik ke Kuala Lumpur dan akhirnya tiba dirumah kira-kira jam 10 malam. Walaupun letih tapi hati aku gembira dan puas dapat berjumpa emak dan adik beradik yang tinggal disana...

Itulah dia ceritanya..., semoga kalian semua terhibur membacanya....hee...hee...hee...

1. Aku juga terhibur membacanya...

2. saya pun terhibur membacanya..mesti sedap kan masakan Azizah. Azizah mmg pandai memasak.