Saturday, November 26, 2011

ADA "DUA MALAM" MENJADIKAN MANUSIA MENANGIS...

Kita biasa mendengar ulama dan ustaz-ustaz bercerita tentang Sakaratul Maut. Maksudnya ialah, pada sat-saat akan berakhirnya roh seseorang itu keluar dari jasadnya.

Sakaratul Maut bererti seseorang yang sedak "Nazak" , kata orang-orang kita. Apabila seseorang itu hampir akan menghembuskan nafasnya yang akhir, maka itu yang disebut sebagai Sakaratul Maut.

Saat-saat Sakaratul Maut juga ada huru-haranya. Banyak disebutkan dalam kitab-kitab agama yang membicarakan bab roh terpisah dari jasad.

Dalam hadis-hadis Nabi s.a.w. juga ada dijelaskan tentang masalah ini. Ada disebutkan dalam sebuah hadis iaitu diantara banyak hadis Nabi s.a.w. ialah sebuah hadis dari Jabir b. Abdullah bahawa Rasulullah s.a.w bersabda ertinya :

"Janganlah kamu mengharap-harap akan kematian kerana huru-hara kematian itu sangatlah dahsyat."

Ini adalah hadis dari Nabi s.a.w. sendiri yang menerangkan tentang berlakunya huru hara ketika terjadinya Sakaratul Maut. Bagaimana bentuk huru-hara itu?

Ketika Umar Ibnul Khatab r.a. sesudah ditikam, seorang sahabat berkata kepadanya: "Aku berharap semoga kulitmu tidak tersentuh api neraka."

Umar diam sejenak dan kemudian lalu memandang kepadanya sambil berkata : "Sesungguhnya orang yang kamu anggap tertipu, memang orang tertipu. Demi Allah, seandainya aku punya apa yang ada di bumi, akan aku gunakan untuk menebus dahsyatnya huru-hara maut."

Abu Darda' r.a. mengatakan pula : "Ada tiga orang yang membuatkan aku tertawa kerana lucu dan ada tiga hal yang membuat aku menangis sedih.

Tiga orang yang membuat aku tertawa kerana lucu adalah :

  • Orang yang masih mengangan-angankan dunia, pada hal dia sedang diburu oleh maut.
  • Orang yang lalai tetapi tidak merasa dia lalai.
  • Orang yang tertawa, namun dia tidak tahu apakah Allah meredhainya atau murka kepadanya.
Sementara itu yang ketiga lagi yang membuatkan aku menangis ialah :

  • Berpisah dengan orang yang tercinta seperti Nabi Muhammad s.a.w. berpisah dengan sahabat-sahabatnya
  • Menghadapi huru-hara kematian dan
  • Berdiri di hadapan Allah pada hari semua yang tersembunyi akan terungkap dan aku tidak tahu nasibku samada ke syurga atau ke neraka.
Sebuah lagi hadis yang diriwayatkan oleh Muhammad dari Anas b. Malik bahawa ia berkata:

"Mahukah kamu aku ceritakan tentang dua jenis hari dan dua jenis malam dimana seluruh makhluk belum pernah mendengarnya, iaitu :

  • Hari pertama : "Ketika kamu didatangi oleh Malaikat pembawa khabar dari Allah yang mungkin membawa redhaNya atau murkaNya.
  • Hari Kedua : "Hari ketika dimana Tuhanmu menyerahkan buku catatan amal kepadamu."
Kemudian malam pertama pula : "Dimana ketika kamu menginap di kubur yang belum pernah dialami sama sekali dan kedua : "Malam esoknya terjadi hari kiamat."

Beberapa hadis diatas sudah cukup untuk kita mengambil iktibar.


Sumber : Majalah Al Hidayah.

No comments:

Post a Comment