Saturday, November 26, 2011

NABI MUHAMMAD S.A.W. MAKHLUK PERTAMA KELUAR DARI KUBUR...

Rasulullah s.a.w. dalam satu hadisnya telah membuat satu penghuraian mengenai satu ayat quran dalam surah al-Insyiqaaq ayat 1-2 yang maksudnya: "Apabila langit terbelah dan patuh pada TuhanNya, dan sudah semestinya langit itu patuh."

Rasulullah s.a.w. bersabda yang ertinya : "Aku adalah orang yang pertama keluar dari kubur. Ketika baru saja duduk didalam kubur, tiba-tiba aku dibukakan pintu langit tepat diatas kepalaku sehingga aku boleh melihat Arasy.

"Lalu aku dibukakan pintu dari bawah sehingga aku boleh melihat bumi sehingga lapis ke tujuh dan tanah yang basah.

"Lalu aku dibukakan pintu disebelah kananku sehingga aku boleh melihat syurga dan tempat tinggal para sahabatku.

"Kemudian bumi di bawahku bergerak. Aku bertanya : Ada apa denganmu, wahai bumi? Bumi menjawab: "Aku diperintahkan Tuhanku untuk memuntahkan semua yang ada didalam perutku. Aku disuruh untuk mengosongkan diri seperti keadaanku semula dan tidak ada apa-apanya. Dan itulah makna firman Allah dalam surah al-Insyiqaaq ayat 4 dan 5 yang maksudnya : Dan memuntahkan apa yang didalamnya dan menjadi kosong dan patuh kepada Tuhannya dan sudah semestinya patuh.

Dengan kata lain, bumi tunduk kepada perintah Allah, kerana sebagai makhluk, ia memang harus tunduk dan patuh.

Mengenai dengan sangkakala, disebutkan dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah, Nabi s.a.w. bersabda yang yang ertinya: "Demi Allah yang jiwaku berada didalam genggamanNya, sesungguhnya besarnya Sangkakala Malaikat Israfil itu seluas langit dan bumi."

Bahkan ada yang meriwayatkan, jika Sangkakala itu diletakkan dibumi, maka hujung yang satu berada di timur dan hujung satunya lagi berada di barat.

Begitulah yang telah dihuraikan dalam sebuah kitab agama yang menerangkan tentang keadaan Sangkakala tersebut.

Tiupan Sangkakala ini berbeza pendapat dari para ulama besar. Ada setengah ulama mengatakan tiga kali tiupan dan ada yang mengatakan dua kali tiupan. Ulama pertama berpendapat, kali pertama tiupan mengejutkan makhluk dilangit dan dibumi. Tiupan kedua, mematikan semua makhluk kecuali yang dikehendaki oleh Allah manakala tiupan yang ketiga yang akan membangkitkan semula semua manusia dari kubur masing-masing.

Bagaimanapun itu semuanya dalam ilmu Allah Taala, akal kita tidak sampai kesana. Yang pastinya Sangkakala itu akan ditiup oleh Malaikat Israfil apabila tiba hari akan kiamat kelak. Kita sebagai umat Islam hendaklah yakin dan beriman bahawa tiupan Sangkakala itu akan terjadi.

Didalam Al Quran, Allah s.w.t. ada menerangkan dalam banyak surah berhubung dengan Sangkakala ini.

Diantara ayat-ayat tersebut adalah dalam ayat az-Zumar ayat 68 yang maksudnya: "Kemudian ditiup Sangkakala sekali lagi , tiba-tiba mereka berdiri menunggu (keputusan masing-masing).


Sumber: Majalah Hidayah

No comments:

Post a Comment