Saturday, December 31, 2011

ORANG YANG BAIK DARI KETURUNAN YANG BAIK...

Pada tahun 149 Hijrah, Syaqiq al Bakri seorang alim berangkat ke Baitullah untuk menunaikan haji. Namun di tengah perjalanan, ia berhenti sebentar di kota Qadisyiah bersama rombongannya. Dalam kesibukan di tempat peristirehatannya, Syaqiq memerhatikan orang-orang hilir mudik yang corak pakaiannya beragam.

Tiba-tiba, pandangannya tertumpu pada seorang pemuda. Wajahnya cerah bercahaya menampakkan pesona dan karisma. Padahal seluruh badannya dibalut kain guni yang kasar. kakinya pun hanya mengenakan terompah kayu. Pemuda itu duduk sendirian tersisih dari keramaian kota.

Dalam hati, Syaqiq berkata bahawa si pemuda itu pastilah berpura-pura menjadi seorang sufi. Dengan begitu, orang akan hiba melihatnya. Terlintas di hati Syaqiq untuk menguji pemuda itu. Jika tidak ketahuan, Syaqiq justeru malah akan mencela dan mengkritik tajam atas sikap berpura-pura pemuda itu.

Namun tatkala Syaqiq mendekati, tiba-tiba ia mendengar pemuda itu berkata: "Hai Syaqiq! Tidakkah kau tahu bahawa Allah s.w.t. telah berfirman dalam kitabNya yang mulia, "Hai orang-orang yang beriman, jauhilah banyak buruk sangka (terhadap orang lain) kerana setengah dari buruk sangka itu berdosa." (al-Hujarat:12).

Setelah membacakan firman itu, pemuda tersebut bangun dan beranjak dari tempatnya. Tentu saja Syaqiq tersinggung dengan perkataan pemuda tadi. Tapi, ia sendiri bingung, entah dari mana pemuda itu dapat membaca isi hatinya.

Sungguh ajaib. Dia mengetahui nama Syaqiq padahal Syaqiq sendiri sama sekali tidak pernah bertemu dengannya. Syaqiq yakin, pemuda itu salah seorang soleh yang termasyhur. Merasa ingin mengenal lebih jauh, Syaqiq segera mengejarnya dari belakang. Tapi rupanya dia lebih cepat dari Syaqiq sampai ia pun tidak lagi melihatnya.

"Kemanakah ia menghilang diantara kerumunan orang disitu?" bisiknya dalam hati. Gagal menemui pemuda tadi, Syaqiq segera melanjutkan perjalanan bersama rombongan dari Qadisyiah menuju ke Arafah. Begitu sampai disana, tanpa diduga, sekali lagi Syaqiq bertemu dengan pemuda itu. Kali ini Syaqiq melihat dia sedang khusyuk mengerjakan solat. Sementara anggota-anggota badannya bergoncangan dan air matanya mengalir.

Syaqiq terharu. Ia pun berusaha mendekati pemuda tadi dan duduk di dekatnya menunggu dia selesai solat. Syaqiq kagum, dalam hati ia berkata bahawa pemuda itu sangat khusyuk solatnya. Begitu solat selesai, pemuda itupun lalu menoleh ke arah Syaqiq dan berkata, "Hai Syaqiq, bacalah firman Allah "Dan sesungguhnya Aku (Allah) adalah Maha Pengampun kepada sesiapa saja yang kembali kepadaKu, beriman kepadaKu mengerjakan amal soleh, kemudian dia mencari jalan yang benar." (Thaha:82).

Dalam hati, Syaqiq terus merenung membaca firman tersebut. Sementara seperti biasa, kali ini pemuda tersebut telah menghilang lagi, bahkan Syaqiq sangat bermasalah mencarinya, mengingati begitu ramainya orang yang hilir mudik.

Ketika Syaqiq berada di Mina, Syaqiq sekali lagi berpeluang menemui pemuda itu di satu tempat mengambil air, Syaqiq segera mendatanginya. Ketika itu pemuda itu sedang menghulurkan bekas mengambil air dibawanya. Tanpa diduga tempat bekas air itu terlepas dari tangannya. Entah apa yang dilakukannya saat itu, pemuda itu langsung mengangkat kepalanya ke arah langit dan berdoa: "Kepada Engkau aku kembali bila aku merasakan kehausan, DaripadaMu jua kuminta makanan bila aku merasakan kelaparan. Ya Allah, Ya Tuhanku, Aku tidak punya bekas selainnya, janganlah Engkau ambil dia dari tanganku!"

Begitu selesai memanjatkan doa, ajaib, tempat air itu beransur naik seolah-olah ada mata air yang sedang mengisinya dari bawah. Pemuda itu lalu mencelupkan tangannya ke dalam tempat air tadi. Dia lalu meminum air itu sepuas-puasnya bahkan air itu boleh digunakan untuk berwuduk. Ia pun langsung menunaikan solat empat rakaat.

Selesai solat, dia lantas menggengam pasir dari tempat itu dan dibubuhkannya kedalam bekas itu dengan air yang ada di dalamnya lalu diapun meminumnya. Sungguh, Syaqiq terpesona oleh perbuatan pemuda tadi. Takjubnya bukan main terhadap apa yang telah diperbuat pemuda itu. Dia minum apa yang ada dalam bekas itu setelah membubuh segenggam pasir di dalamnya.

Syaqiq lantas memutuskan untuk mendekatinya dan berkata, "Berilah aku sedikit rezeki yang diberikan Allah kepadamu!" Syaqiq ingin tahu apa yang sebenarnya di dalam wadah yang di makannya pemuda itu. Pemuda itu pun lantas menoleh kearah Syaqiq. Namun tatapannya seolah berkata bahawa sesuatu tengah terjadi pada diri Syaqiq.

"Wahai Syaqiq! Nikmat Allah itu terlalu banyak yang diberikan pada kita, baik yang nampak mahupun tidak. Bersihkanlah hatimu dan jangan suka menduga apa-apa!"

Pemuda itu lalu memberi Syaqiq bekas itu dan Syaqiq pun meminumnya . Rasanya seperti bubur yang manis dan enak serta baunya harum pula. Syaqiq senang bukan main. Apalagi rasa bubur yang dimakannya itu lazat tak terkira.

Demi Allah, aku belum pernah merasakan bubur yang begitu lazat seumur hidupku seperti yang sedang kumakan ini. Aku terus menjamah bubur itu sampai aku merasa kenyang, bahkan rasa kenyang di perutku boleh tahan berhari-hari sampai sampai aku tidak menginginkan makanan lain saat itu," ujar Syaqiq.

Setelah kenyang dan puas, Syaqiq pun mengembalikan bekas tersebut kepada pemuda itu. Si pemuda itu pun lalu pergi. Seperti yang sudah-sudah, kali ini pun tidak kelihatan lagi batang hidungnya sampai berada di Mekah.

Pada salah satu malam di Mekah, Syaqiq sekali lagi melihat pemuda itu di pinggir kubah air zam zam. Dia sedang berdiri menunaikan solat penuh khusyuk. Rentang waktu solatnya lama sekali, hingga Syaqiq mendengar keluh kesah dan suara tangisannya yang sungguh memilukan siapa saja yang berada disampingnya.

Pemuda itupun terus solat rakaat demi rakaat sampai muncul waktu fajar barulah dia berhenti. Kemudian disambung pula dengan bertasbih dan berzikir. Tatkala waktu Subuh tiba, pemuda itu turut berjemaah dengan rombongan Syaqiq. Selepas solat Subuh, dia lalu tawaf mengelilingi Kaabah tujuh kali pusingan, kemudian dia menepikan dirinya dari tempat tawaf menuju ke suatu tempat di pinggir masjid.

Syaqiq begitu ghairah dan mengikutinya dari belakang untuk melihat apa yang akan diperbuatnya sesudah itu. Syaqiq melihat dia duduk dan orang-orang banyak mengelilinginya. Syaqiq menduga, mereka bertemu setiap tahun di sana. Sebab dalam perjalanan menuju Baitullah Syaqiq tidak melihat seorangpun dari mereka dalam rombongan.

Syaqiq lalu ikut duduk disitu mengelilinginya. Sementara orang-orang semakin ramai berdatangan membanjiri dari berbagai arah masjid itu. Rasa ingin tahu membuak dalam hati Syaqiq untuk mengetahui siapakah pemuda itu. Namun tidak terlintas sedikitpun dalam benaknya untuk bertanya siapakah gerangan dirinya.

"Wahai saudaraku, boleh aku bertanya sedikit?" Syaqiq menghampiri salah seorang yang mengerumuni pemuda itu. "Boleh."

"Siapa pemuda ini?" tanya Syaqiq. "Kau belum tahu?" Syaqiq menggelengkan kepala.

"Dia adalah Musa b. Ja'afar b. Muhammad b. Ali b. Hussain b. Ali b. Abi Thalib." jawab lelaki yang ditanya Syaqiq seraya tersenyum.

"Oh, dari keturunan Ali Zainul Abidin b. Hussain. Orang yang disebelah Syaqiq itu tersenyum seraya berkata, "Orang yang baik dari keturunan yang baik!"

Semoga Allah menurunkan rahmat dan keberkahan dari mereka sekelian serta mengurniakan manfaat bagi kita di dunia dan akhirat. Amin.


Sumber : Majalah Hidayah.


No comments:

Post a Comment