Monday, January 2, 2012

CARA MENGUBATI SAKIT MENTAL MENURUT ISLAM...

JENIS-JENIS SAKIT MENTAL

Sebenarnya dalam diri manusia, terdiri daripada beberapa komponen yang dapat diklasifikasikan seperti berikut:-

  • Hati
  • Nafsu
  • Rohani
  • Akal
  • Jasad
Sekiranya rosak salah satu daripada komponen tersebut akan rosaklah sistem akal. Apabila akal rosak ia mengakibatkan rosaknya hati dan hati adalah punca kesihatan jasmani. Sabda Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud:

"Apabila rosaknya maka rosak jasad semuanya (tubuh) dan apabila sihat jasad sihat semuanya (tubuh), iaitu hati."

Namun menurut Wan Husin Azmi (1983), kesihatan jasad berkait rapat dengan kesihatan hati iaitu rohani. Antara penyakit rohani yang sering dialami manusia ialah rasa kebimbangan dan takut iaitu takut miskin, takut mati, takut bencana dan takut malapetaka, disamping penyakit lain seperti dukacita (depression), merana, rasa bersalah (guilty), sukar buat keputusan dan terlalu panik (nervous), terperanjat dan takutkan suasana meriah atau ramai (phobia).

Jalan keluar daripada terus tenggelam dalam keadaan begini hanya ada beberapa pilihan untuk ditentukan. Rawatan melalui cara 'agama' adalah diantara rawatan yang tidak kurang pentingnya, iaitu beriman kepada Tuhan yang merupakan satu kekuatan yang luarbiasa.

Manusia sering mengalami penanggungan yang diluar kemampuannya. Menanggung keluarga yang ramai dengan ukuran saiz yang besar sementara pendapatan tidak seberapa merupakan beban yang membawa kesukaran hidup.

Anak yang belajar tanpa dibekalkan dengan kemudahan dan peralatan yang secukupnya akan menimbulkan rasa bimbang atau gelisah di hati kedua-dua ibu bapa mereka.

Kemelut hidup yang menuntut pelbagai keperluan yang tidak dapat dielakkan, boleh menjejaskan perkembangan jiwa. Ini kerana, diri mereka sentiasa tertekan, bimbang dan akhirnya ramai yang menanggung kesengsaraan batin dan berakhir dengan penyakit darah tinggi serta lemah jantung. Semua keadaan diatas menunjukkan adanya tanda takut. Takut demikian tidak dituntut oleh Islam. Menurut ilmu tasawuf, takut sebenarnya ialah melenyapkan rasa selain terhadap Allah S.W.T. Walau bagaimanapun ia tidak mungkin tercapai melainkan menyucikan hati (rohani) terlebih dahulu berdasarkan firman Allah S.W.T yang bermaksud:

"Sesungguhnya telah berbahagialah mereka yang menyucikan dirinya dan sentiasa mengingati Allah, lalu ia mengerjakan solat." (Al-A'laa: 143-15).

Berdasarkan ayat diatas itu jelaslah sekali bahawa manusia yang sihat mentalnya terlebih dahulu perlu menyucikan dirinya (takziah nafsi). Dalam jasad manusia terdapat seketul darah hitam (hati kasar) dan didalamnya pula terletaknya roh dan didalam roh itu terletaknya nur. Sementara dalam nur terdapatnya sir (keinginan) yang dipanggil aku (kawasan aku).

Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud:

"Allah lah yang memberi cahaya kepada seluruh langit dan bumi, perumpamaan cahaya Allah seperti longgokan lampu yang di dalamnya ada pelita dan pelita itu pula di dalam sebuah kaca, kaca-kaca itu seperti bintang...hingga akhir hayat." (An-Nur:35).

Dalam masalah menyucikan hati sebagai prasyarat untuk mengembalikan kesihatan mental menurut Imam Al-Ghazali (1983), beliau telah menyentuh beberapa faktor penting untuk difahami. Bagi beliau, menyucikan diri (takziah nafsi) bererti menyuci rohani, hati, roh dan akal keseluruhannya.

Bagi mereka yang tidak menyucikan rohaninya daripada maksiat, sukar bagi mereka untuk mengatasi masalah penyakit mental kerana penyakit mental berhubung rapat dengan pembersihan diri.

Sebagai rumusannya, nyata kepada kita bahawa manusia yang sering dihantui kebimbangan dan ketakutan adalah kerana ia tidak menjadikan agama sebagai landasan kehidupannya. Oleh itu, jelas bahawa iman merupakan prasyarat dalam menghadapi pertarungan jiwa yang membelenggu kehidupan masyarakat masa kini.

'Sindrom Kurang Daya Tahan Iman' merupakan fenomena baru yang dialami oleh kebanyakan orang sehingga menimbulkan pelbagai krisis sosial. Terjadinya kes-kes seperti ketegangan, kebimbangan, kecelaruan dan kerosakan mental yang mengganggu kerasionalan minda seseorang banyak bertolak daripada kurangnya daya tahan iman.

Manusia mudah mengalah dan tersungkur di bawah arus pengaruh kesyaitanan, akhirnya berlakulah fenomena-fenomena seperti minuman keras, dadah, pelacuran, lari dari rumah (untuk menyelamatkan diri dari tekanan keluarga), buang anak, dera anak, bohsia, penyelewengan dan pelbagai lagi insiden lain yang berhubung rapat dengan kes sindrom kurang daya tahan iman itu.

Menurut Dr. Wan Husin Azmi (1983), cara untuk mengatasi masalah yang sering menekan jiwa manusia seperti kebimbangan atau takut, pergolakan jiwa dan keadaan terpinga-pinga (tidak tahu apa yang harus dilakukan) yang merupakan faktor utama kepada gangguan mental itu, adalah dengan kembali 'mengimani hanya kepada Allah s.w.t.'


Dipetik dari buku Manusia dan Personaliti.

8 comments:

  1. Syukran... Artikel ni sangatlah bermanfaat untuk setiap insan...terutamanya pada zaman globalisasi ini... Alhamdulillah

    ReplyDelete
  2. Doa untuk merawat minda
    -ta'uz dan basmalah
    -bca Al-fatihah
    -baca ayat 1-5 surah Al-baqarah
    -baca ayat surah Al-baqarah ayat 163-154
    -sambung surah Al-barah ayat 255 (ayatul kursi)
    -baca 3 akhiran Al-baqarah
    -baca surah Ali-imran ayat 18-19
    -sambung surah Al-a'raf yat 54
    -baca surah Al-shaffat ayat 1-10
    -baca 3 akhiran Al-hasyr
    -baca ayat 3 surah Al-jin (3X)
    -baca surah Al-ikhlas
    -baca surah Al-falaq
    -baca surah Al-nas
    Alhamdulillah,Alhamdulillah,Alhamdulillah. Insya Allah berkat yakin.
    (just share)

    ReplyDelete
  3. Jazakallah. Moga Allah perkenan usaha kita. Amin

    ReplyDelete
  4. Artikel terlalu general..content xder specific solution

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum,symengalami sakit panic attact/anxiety disorder berikut berkaitan dgn mental illness..persoalannya, adakah dgn petua² yg terdpt diatas dpt digunakan utk penyakit yg saya alami ?

    ReplyDelete
  6. Terima kasih perkongsian

    ReplyDelete
  7. Mak cik saya ada mslh sakit mentel....semenjak 2menjak nie pikiran dia negetif sahaja...kadang mkn ubat xmau....yg tu mcm mn nk handle ye?

    ReplyDelete