Monday, August 6, 2012

KEMENANGAN YANG TELAH DI JANJIKAN...




Gambar hiasan

Di zaman Khalifah Umar b. Khattab ra, pasukan kaum muslimin sudah ada di ambang pintu negeri Parsi. Pada waktu itu, rajanya adalah Kisra Yazdajrid. Mereka adalah beragama Majusi penyembah api.

Umar b. Khattab ra, di ibukota pemerintahannya di Madinah segera mengadakan pengumuman dan mengundang semua umat Islam untuk mengikuti latihan tentera mempersiapkan pasukan kaum muslimin ke medan perang di Al Qadisyiah (perbatasan negeri Kisra).

Dalam waktu singkat, kaum muslimin berbondong-bondong mendaftarkan diri untuk ikut berperang memerangi bangsa Parsi yang menyembah api itu. Jumlah mereka yang mendaftar hingga mencapai 30 ribu mujahidin.

Khalifah Umar ra. akan memimpin sendiri pasukan itu ke Al Qadisyiah. Tetapi niat tersebut di tolak oleh Ali b. Abi Talib dan beberapa orang penasihat lainnya. Akhirnya pilihan jatuh kepada Sa'ad b. Abi Waqqash salah seorang sahabat yang hatinya selalu terpaut dan teringat kepada kenikmatan syurga (akhirat).

Demikianlah, Sa'ad pergi memimpin pasukan itu menuju perbatasan negeri Kisra. Pada waktu itu negeri Iraq dan Iran merupakan kawasan negeri Kisra.

Tetapi sebelum Sa'ad dan pasukannya bergerak meninggalkan kota Madinah, Amirul Mukminin memberikan pesanannya dengan berkata:

"Bismillah wa'ala berkatilah. Wahai Sa'ad b. Abi Waqqash, janganlah engkau tertipu dan sombong lantaran engkau adalah paman Rasulullah saw. dan salah seorang sahabatnya. Ketahuilah, semua orang di mata Allah, baik bangsawan mahupun yang miskin, sama saja. Di sisi Allah, hamba yang paling mulia adalah yang paling bertaqwa kepada-Nya.

Ya Sa'ad, aku wasiatkan kepadamu dan kepada orang-orangmu supaya sentiasa bertaqwa kepada Allah. Kalau kita melanggar perintahnya maka bererti kita telah sama dengan musuh-musuh kita dalam melakukan maksiat. Padahal musuh-musuh kita jauh lebih besar jumlah pasukan dan perlengkapan perangnya. Dengan demikian, bila kita telah bermaksiat maka dengan mudah mereka akan dapat menghancurkan kita.

Ya Sa'ad, aku tidak takut pasukan kita akan di kalahkan oleh musuh-musuhnya, tetapi yang ku takuti adalah bila mereka melakukan perbuatan dosa.  

Selamat jalan, ya Sa'ad, semoga Allah selalu memberkati dan melindungimu!"

Akhirnya Sa'ad b. Abi Waqqash dan pasukannya pergi mengharungi gurun pasir hingga mencapai Al Qadisyiah, pintu negeri Parsi. Ketika pasukan kaum muslimin tiba di sana, beritanya sudahpun sampai terlebih dahulu kepada Kisra di ibukota kerajaannya di Al Mada'in. Kisra mengangkat panglima tertinggi angkatan bersenjatanya seorang yang masih muda dan sangat dicintai bangsanya iaitu Rustum.

Sebelum peperangan berlangsung, Kisra Yazdarjid mengirim seorang utusan kepada panglima pasukan Islam untuk merundingkan hal-hal yang sekiranya masih boleh dirundingkan. Untuk itu Sa'ad memilih empat tokoh pasukan Islam. Mereka di kirim sebagai utusan pasukan kaum muslimin ke istana Al Mada'in tempat Kisra bertahta. Keempat-empat tokoh tersebut adalah An-Nu'man b. Muqrin, Al Mughirah b. Syu'bah, Ashim b. Amru dan Al Asy'ats b. Qais.

Setiba di istana Kisra yang amat megah itu, Kisra Yazdarjid bertanya kepada mereka: "Apa yang kamu bawa?"

Juru bicara delegasi kaum muslimin menjawab, "Kami datang kesini hendak mengajak tuan dan rakyat tuan menganut agama tauhid!"

Kisra menunjukkan sikap marahnya mendengar perkataan tersebut. Dengan nada bongkak dia bertanya, "Kalau kami menolak?"

Juru bicara delegasi kaum muslimin menjawab, "Kerajaan tuan harus membayar jizyah (ufti) kepada kami!"

Emosi Kisra semakin meluap. Ia bertanya lagi dengan dengusan marah. "Kalau kami menolak juga?"

Dengan tenang, salah seorang delegasi kaum muslimin menjawab. "Akan terjadi peperangan antara pasukan kami dengan pasukan tuan.

Sebelumnya, Kisra mengira kedatangan kaum Muslimin ke negerinya hanya untuk menjajah negerinya seperti yang di lakukan para penjajah lain di sepanjang sejarah dunia , kerana itulah ia memerintahkan kepada salah seorang pengawalnya supaya mengambilkan tanah negeri Parsi sekarung dan memberikannya kepada juru bicara delegasi itu untuk di bawa pulang. Tetapi tidak lama kemudian, sesudah para delegasi itu pulang, menteri penasihat Kisra ada yang menyalahkan tindakan tersebut.

Mereka bertanyakan, mengapa Kisra memberikan tanah negeri Parsi kepada kaum Muslimin. Bukankah ini merupakan suatu petanda kalau negeri Parsi akan di serahkan dan di kuasai oleh kaum Muslimin? Setelah mengetahui perihal tersebut, Kisra amat menyesal dengan perbuatan yang telah di lakukannya, tetapi apa daya semua telah terjadi.

Setelah delegasi kaum Muslimin kembali ke tempat pasukannya, mereka segera menghadap komandan tentera kaum Muslimin, Sa'ad b. Abi Waqqash. Saad bertanya kepada mereka, "Apa yang telah di capai dari hasil perundingan itu dengan Kisra?"

Delegasi kaum Muslimin menjawab, "Dia menyerahkan kunci negerinya." Lalu tanah negeri Parsi yang di berikan Kisra itu di serahkan kepada Sa'ad b. Abi Waqqash.  

Namun beberapa hari kemudian, pasukan Parsi di bawah pimpinan panglima tertingginya Rustum, bergerak tidak jauh dari Al-Qadisyiah. Dari khemahnya yang mewah, Rustum mengirim surat kepada Sa'ad b. Abi Waqqash supaya dia mahu mengirimkan delegasinya untuk kembali berunding. Dengan demikian, perundingan berpindah dari Kisra ke Rustum, dari raja ke panglima tertinggi pasukan Parsi.

Saad b. Abi Waqqash mengirimkan Rub'i b. Amir sebagai perutusan tunggal kaum muslimin yang berangkat ke khemah panglima pasukan bersenjata Kisra. Setibanya di sana, beliau di tanya oleh Rustum: "Apa yang mendorong kamu hendak menyerang negeri kami?"

Rub'i menjawab: "Allah Ta'ala telah membangkitkan kami untuk mengeluarkan orang-orang yang Dia kehendaki dari menyembah hamba kepada menyembah Tuhannya. Seluruh hamba hendaklah keluar dari zalimnya agama-agama kepada adilnya Islam, dari sesaknya dunia kepada luasnya dunia dan akhirat.

Dari percakapan itu, Rustum berkesimpulan bahawa tidak ada gunanya berunding dengan Rub'i kerana menurutnya Rub'i kurang boleh di ajak berunding. Maka Rustum meminta kepada Sa'ad agar mengirim seorang lainnya dari kaum Muslimin yang "lebih lunak dan tidak kaku" agar boleh di ajak berunding.

Tidak lama kemudian, delegasi Sa'ad yang kedua pun tibalah. Sa'ad mengirimkan Al Mughirah b. Syu'bah sebagai pengiring Rub'i. Setelah berhadapan dengan panglima Parsi itu, dia di tanya: "Apa yang mendorong kamu hendak menyerang negeri kami?"

Al Mughirah menjawab: "Untuk mengeluarkan tuan dan bangsa tuan dari kegelapan musyrik kepada nur cahaya La lla ha illallah!"

Rustum agak terperanjat dengan jawapan tersebut kerana ternyata delegasi pertama dan keduapun sama tegasnya. Maka dia bertanya lagi: "Kalau kami menolak?"

Al Mughirah menjawab: "Tuan harus membayar jizyah kepada kami"

Rustum bertanya lagi: "Kalau kami menolak membayarnya?"

Al Mughirah menjawab kembali: "Akan berkecamuk peperangan antara pasukan kami dengan pasukan tuan!"

Akhirnya perundingan tersebut menemui jalan buntu. Rustum, panglima tertinggi pasukan Parsi yang memimpin 120 ribu pasukan dengan persenjataan yang lengkap dan moden (untuk ukuran pada masa itu) berhadapan dengan pasukan Sa'ad b. Abi Waqqash yang hanya terdiri dari 30 ribu pasukan dengan senjata yang seadanya.

Melihat jumlah dan perlengkapan senjata kaum Muslimin yang tidak sepadan dengan pasukan Parsi tersebut, Rustum mulai menyombongkan diri. Dia dengan angkuh dan meremehkan berkata kepada Sa'ad. "Perumpamaan kami dan kamu seperti seekor lalat yang berkata: "Siapa yang boleh menyampaikan aku ketempat madu akan ku bayar dua dirham. Tetapi setelah lalat itu tenggelam ke dalam madu, ia berkata pula: "Siapa yang boleh mengeluarkan aku dari dalam madu, akan ku bayar empat dirham."

Kerana itu sekarang, pulanglah kamu dan sampaikan kepada pemimpinmu, Rustum, panglima tertinggi tentera Parsi akan menanam kamu semua di bumi Al Qadisyiah!"

Namun dengan sikap tenang dan percaya diri, pasukan kaum muslimin tidak ambil peduli akan kesombongan panglima tertinggi Parsi itu.

Setelah perundingan tidak berhasil, masing-masing pasukan sudah mula mempersiapkan diri untuk bertempur mati-matian. Pasukan Parsi yang berjumlah 120 ribu perajurit siap melawan 30 ribu pasukan kaum muslimin. Mereka juga di perlengkapi dengan 33 pasukan bergajah.

Sesudah solat Subuh, Sa'ad kemudian memerintahkan pasukannya untuk menyerang kedudukan pasukan musuhnya. 

Pada hari pertama peperangan, pasukan unta kaum muslimin menghadapi pengejaran dari pasukah gajah musuh. Esok harinya Al Qi'qa b. Amru At Tamimi mempunyai idea supaya unta-unta itu di beri topeng (masker) sehingga membuat pasukan gajah itu takut. Tipu daya itu ternyata berhasil membuat pasukan gajah lari tunggang langgang dari medan pertempuran.

Pertempuran antara kedua pasukan itu masih berlarutan dengan seru dan sengit dari pagi hingga petang. Setelah tiga hari berturut-turut, barulah pada hari yang ketiganya pasukan berani mati kaum muslimin di bawah pimpinan Hilal b. Al Qamah ra. berhasil menerobos masuk ke dalam khemah Rustum lalu membunuhnya seperti seekor singa menerkam mangsanya.

Mendengar Rustum, panglima tertingginya tewas, semua tentera pasukannya patah semangat dan gentar. Mereka sudah tidak bernafsu lagi untuk meneruskan peperangan. Diantara mereka ada yang menyerah diri kepada pasukan Islam manakala sebahagiannya pula melarikan diri dari medan perang.     

Khalifah Umar b. Khattab ra, siang dan malam menunggu berita pasukan Islam di luar kota Madinah.

Pada suatu hari, ia melihat seorang penunggang kuda dari arah Parsi menuju ibukota Madinah dengan kecepatan tinggi. Khalifah Umar bertanya: "Bagaimana keadaan kaum muslimin, wahai saudaraku?"

Penunggang kuda itu tanpa memperlahankan pecutan kudanya menjawab: "Mereka mendapat kemenangan gilang gemilang dari Allah"

Si penunggang kuda yang merupakan utusan kaum muslimin dari medan perang yang di perintahkan untuk menyampaikan berita itu kepada Khalifah Umar b. Khattab tidak tahu bahawa orang yang bertanya dan mencegatnya di perjalanan itu adalah Amirul Mukminin Umar b. Khattab. Kerana itulah ia terus memacu kudanya meninggalkan Khalifah.. Ia mengira Khalifah Umar b. Khattab berada di kota Madinah.

Sementara itu Khalifah Umar terus mengejar penunggang kuda itu dari belakang kerana ia ingin tahu benar berita selanjutnya.

Setelah si penunggang kuda itu tahu bahawa orang yang mengejarnya dari belakang adalah Khalifah Umar, barulah ia cepat-cepat turun dari kudanya dan memohon maaf atas kealpaannya itu.

Si penunggang kuda itu lalu menyerahkan surat dari Sa'ad b. Abi Waqqash kepada Umar ra. Di dalam surat itu, Sa'ad menceritakan hal ehwal kaum Muslimin. Katanya:

Dari Sa'ad b. Abi Waqqash, panglima tertinggi pasukan bersenjata Islam di front Parsi kepada Amirul Mukminin Umar b. Khattab. ra.

Alhamdulillah, dengan pertolongan Allah, pasukan kita meraih kemenangan gilang gemilang atas musuh-musuh-Nya di medan perang. Mereka berperang bagaikan singa-singa yang tidak terkalahkan. Tetapi pada malam hari mereka bagaikan rahib. Mereka berdoa dan membaca Al Quran sehingga suara mereka seperti suara lebah di sarangnya. Banyak di antara tentera kita yang sudah mendahului kita dan kami pun akan segera menyusul mereka menemui Allah Robbul alamin sebagai para syuhada di jalan-Nya... 

Sesudah membaca surat itu, Umar b. Khattab langsung bersujud syukur sambil menangis atas kemenangan itu. Melihat Khalifah menangis, orang-orang yang berada di situ terhairan-hairan dan salah seorang diantara mereka berkata: "Ya Amirul Mukminin, dalam menyambut kemenangan ini seharusnya baginda bergembira bukannya menangis."

Khalifah Umar lalu berkata: "Aku menangis kerana aku khuatir kalau Allah Ta'ala membukakan pintu dunia untukmu sekalian, kamu semua tidak lagi saling mengenal diantara sesama kamu, lalu penghuni langit tidak sudi lagi mengenal kamu kerananya."

Pertempuran di medan Al Qadisyiah itu terjadi pada bulan Syawal tahun 14 hijrah. Pasukan beristirehat untuk memulai pertempuran yang lebih dahsyat dengan pasukan musuh iaitu menyeberangi sungai Dajlah untuk mengepung istana Kisra di Al Mada'in.

Sa'ad berunding dengan pimpinan pasukannya untuk mencari jalan bagaimana cara menyeberangi sungai Dajlah. Di sana tidak ada jambatan untuk menyeberanginya. Ketika tengah berunding, tiba-tiba salah seorang komandan pasukan, Ashim b. Amru At Tamimi mengacungkan tangan. Dia berkata: "Ya, Amir, aku akan mencuba menyeberanginya dengan kudaku ini, bila kaum Muslimin melihat aku berhasil, mereka tentu akan mengikut jejakku."

Lalu Ashim membentuk pasukan "Marabahaya", satu pasukan yang di kenal sejarah militer untuk penyeberangan. Ashim berdiri di atas kudanya di tepi sungai itu dan sebelum menyeberang, dia mengucapkan: "Bismillahi tawakkaltu Alallah. Lalu dia turunkan kudanya ke air dan mulai melakukan penyeberangan.

Penyeberangan itu diikuti oleh 60 pasukannya. Al Qi'qa b. Amru yang mengawasi penyeberangan itu lalu terlintas di dalam fikirannya, kenapa pasukanku tidak mengikut sama menyeberanginya. Maka iapun memerintahkan 600 anggota pasukannya untuk ikut sama menyeberangi di bawah pimpinannya. Akhirnya ribuan pasukan berkuda kaum Muslimin berhasil menyeberangi sungai Dajlah itu. Para sejarawan bersumpah dengan nama Allah, tidak seorangpun dari pasukan kaum muslimin yang menyeberangi sungai itu tewas.

Warga Parsi terhairan-hairan bercampur kagum melihat pasukan kaum muslimin berani menyeberang sungai Dajlah. Mereka bahkan berpendapat pasukan kaum muslimin seperti pasukan jin yang boleh berbuat segala-galanya. Ketika pasukan kaum muslimin sudah hampir menuju ke tepi sungai, tentera Al Qadisyiah segera lari untuk menghindarkan diri di serang.

Setelah mendengar berita bahawa pasukan Al Qadisyiah hancur dan pasukan kaum muslimin telah mendekati kota negerinya, Kisra amat ketakutan lalu lari meninggalkan istananya tanpa tujuan yang jelas.

Sa'ad b. Abi Waqqash dan pasukan beliau akhirnya berhasil memasuki istana Kisra dengan tanpa alas kaki. Sambil memegang janggut dan tombaknya, ia terhairan-hairan melihat kemegahan dan keindahan istana Kisra. Seluruh lantainya di hampari permaidani yang menenggelamkan kaki orang yang memijaknya dan dihiasi dengan perabut yang mewah dan mahal. Sambil melihat-lihat istana yang megah itu, Sa'ad tidak henti-hentinya mengucapkan firman Allah yang bermaksud:

"Bukankah kamu bersumpah dahulu (di dunia) bahawa sekali-kali kamu tidak akan binasa? dan kamu telah berdiam di tempat-tempat kediaman orang-orang yang menganiaya diri mereka sendiri, dan telah nyata bagimu bagaimana Kami telah berbuat terhadap mereka dan telah Kami berikan kepadamu beberapa perumpamaan." (Ibrahim 44,45) 

"Alangkah banyaknya taman dan mata air yang mereka tinggalkan, dan kebun-kebun serta tempat-tempat yang indah-indah, dan kesenangan-kesenangan yang mereka menikmatinya. Demikianlah, dan Kami wariskan semua itu kepada kaum yang lain. Maka langit dan bumi tidak menangisi mereka dan mereka pun tidak di beri tangguh." (Ad Dukhaan 25-29)

Ketika waktu solat tiba, Sa'ad b. Abi Waqqash ra memerintahkan kepada muazin untuk melaungkan azan. Inilah untuk pertama kalinya azan bergema di istana Kisra. Setelah dibacakan : Asyhadu alla ilaaha illallah" maka api kemusyrikan yang selalu di nyalakan di ruang tamu istana itu padam untuk selama-lamanya.

Tidak lama setelah itu, Sa'ad kemudian membahagi-bahagikan harta rampasan perang kepada pasukannya. Sementara sebahagian lagi di kirimkan kepada Amirul Mukminin Umar b. Khattab untuk di simpan di Baitulmal.

Setelah melihat semua kiriman harta tersebut, beliau lalu menoleh kepada Ali b. Abi Talib yang berada di sampingnya seraya berkata: "Orang yang mahu mengirimkan ini kepada kami sudah tentu orang-orang yang tinggi amanahnya."

Ali menjawab ucapan Khalifah Umar tersebut: "Ya! kerana engkau telah bersikap amanah kepada rakyat, sehingga rakyat pun meneladani sikapmu. Sekiranya engkau berkhianat, sudah tentu merekapun akan berbuat yang serupa pula."

Tidak lama selepas penaklukan itu, seluruh warga Iraq dan Iran (penduduk negeri Parsi) memeluk agama Islam dan menjadi kaum muslimin yang baik dengan izin Allah Taala.


di petik dari buku 'Kisah-Kisah Penghibur Hati'
    

No comments:

Post a Comment