Monday, August 27, 2012

MENIKAH, KENAPA MESTI TAKUT???


Kedua-dua gambar diatas adalah 
majlis pernikahanku yang diadakan pada 30 Dis 1989.
Gambar sekadar hiasan...

"Dik, jangan gelabah seperti itu, fikirkan dulu masak-masak kesannya kelak. Menikah bukan urusan mudah. Banyak hal yang harus kamu pertimbangkan sebelum melangkah kesana. Apakah kamu yakin calon suamimu mampu menanggungmu dan anak-anakmu kelak." kata seorang kakak yang masih juga belum menikah kepada adik perempuannya.

"Adik sudah cukup penat bersabar kak, sampai bila adik harus menunggu? sementara masa terus berlalu dan adik sudah tidak muda lagi sekarang."

"Semua wanita memiliki fitrah yang sama, ingin segera membina sebuah keluarga. Tapi kita harus membuat pilihan! Menikah itu bukan untuk sehari dua hari, tapi untuk seumur hidup..."

Adiknya menjawab: "Cuba kakak jelaskan, lelaki seperti manakah yang sesuai menjadi suami?"

"Ya! yang kaya, pekerjaannya mantap, tampan, pintar, baik, setia, soleh dan lainnya."

"Idealis boleh kak! Tapi kita harus realistik. Apa mungkin ada lelaki yang sesempurna itu di dunia ini? Bagiku lelaki soleh dan boleh membimbingku menjalani rumah tangga di jalan Allah sudah cukup. Adapun tentang rezeki, bukankah Allah telah berjanji akan mengkayakan orang yang menikah?"

"Jadi, bagaimana? Kamu tetap nekad mahu menikah dengan lelaki yang dijodohkan ustazmu itu?"

"InsyaAllah, bukan nekad kak! Adik menjalani dengan penuh keyakinan dan mendapat petunjuk Allah setelah solat istikharah."

Hanya beberapa bulan kemudian, si adik menikah dengan pemuda pilihannya. Di depan kakaknya yang masih tetap sendiri, mereka berdua mengucapkan akad nikah: "Saya terima nikahnya Nur'aini bt. Ridha dengan mas kahwin...."

Sang kakak hanya mampu tertunduk dan menitiskan airmata. Airmata yang entah mewakili rasa apa dalam hatinya. Bahkan airmata itu semakin sering tertumpah ketika bertahun-tahun kemudian dia menyaksikan adiknya mampu menjadi keluarga sakinah meski tidak bergelimpangan harta, tetapi hari-hari mereka selalu diliputi kebahagiaan.   

*******

"Dan kahwinkanlah orang-orang yang sendirian diantara kamu dan orang-orang yang layak (berkahwin) dari hamba-hamba sahayamu yang laki-laki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya dan Allah Maha Luas (Pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui." (An-Nur:32)

Sebahagian pemuda ada yang merasa bingung dan bimbang ketika akan menikah. Salah satu sebabnya adalah kerana belum punya pekerjaan dan anehnya ketika para pemuda telah mempunyai pekerjaan pun tetap ada perasaan bimbang juga. Sebahagian mereka tetap ragu dengan wang yang mereka perolehi dari gajinya. Dalam fikiran mereka timbul keraguan "Apa cukup untuk berkeluarga dengan gaji sekian-sekian?"  

Ayat tersebut merupakan jawapan kepada mereka yang ragu untuk melangkah ke jinjang pernikahan kerana alasan ekonomi. Yang perlu ditekankan kepada para pemuda dalam masalah ini adalah kesanggupan untuk memberi nafkah dan terus bekerja mencari nafkah bagi memenuhi keperluan keluarga bukan nilai wang yang mereka perolehi.

Nantinya Allah akan menolong mereka yang menikah. Allah Maha Adil, bila tanggungjawab para pemuda bertambah dengan kewajipan menafkahi isteri dan anak-anak, maka Allah akan memberikan rezeki yang lebih. Tidakkah kita lihat pada masyarakat keliling? banyak mereka yang bermula susah tidak punya apa-apa ketika menikah, kemudian Allah memberinya rezeki yang berlimpah ruah serta cukup untuk keperluan keluarga.

Kebanyakan orang muda menunda untuk bernikah disebabkan merasa belum cukup dan mampu untuk menanggung kehidupan berkeluarga. Mereka-mereka ini sebenarnya lupa dan melupakan janji Allah bahawa orang yang bernikah akan dicukupkan rezekinya. Mereka-mereka ini juga tahu tetapi tidak meyakininya. Setiap persoalan selalu dihitung berdasarkan hitungan lojik matematik pada hal begitu banyak kejadian didunia ini yang tidak boleh dihitung menggunakan rumusan matematik saja. Lagi pun apakah kemantapan ekonomi boleh menjadi jaminan sesebuah rumah tangga akan kekal?

Banyak orang menunda pernikahan disaat Allah memberi kemudahan. Mereka enggan melaksanakannya ketika Allah masih memberinya kesempatan kerana alasan belum boleh mengadakan majlis yang mewah. Mereka tetap mengelak, meski terus ada yang mendesak baik melalui sindiran mahupun dorongan yang terang-terangan. Meskipun ada keinginan yang tidak dapat ditahan tetapi mereka sanggup menundanya dengan alasan ingin mengumpulkan wang dan mengejar cita-cita serta karier terlebih dahulu. Pada hal Rasulullah s.a.w. telah bersabda maksudnya: 

"Apabila datang seorang laki-laki (untuk meminang) yang engkau redha terhadap agama dan akhlaknya, maka nikahilah dia. Jika engkau tidak lakukan maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan akan timbul kerosakan yang merata di muka bumi."        

"Ada tiga golongan manusia yang berhak Allah tolong. iaitu seorang mujahid fi sabilillah, seorang hamba yang menebus dirinya supaya merdeka dan seorang yang menikah kerana ingin memelihara kehormatannya." (HR. Ahmad 2:251, Nasa'i, Tirmidzi, Ibnu Majah, hadis no. 2518 dan Hakim).

"Dan diantara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir." (QS. Ar-Rum:21)

Allaahumma Laa Tadzarnil fardan wa anta khairul waaritsiin.

"Ya Allah!, jangan engkau biarkan aku sendiri...

Bila selama ini aku menunda nikahku, semoga keputusanku itu adalah yang terbaik dari-Mu, bukan hanya kerana alasan duniawi semata.

"Ya Allah!, Engkau Yang Maha Tahu, bila saat terbaik untuk hamba-Mu ini mengharungi hidup berumahtangga...

Mutiara kata:

"Jangan sesali apa yang sudah pergi. 
Jangan tangisi apa yang sudah tiada. 
Tetapi bangkitlah dan bina kembali 
apa yang telah hilang dan pergi."   

No comments:

Post a Comment