Saturday, December 8, 2012

CACAT...SUATU KELEBIHANNYA...

Seorang lelaki yang berusia 30-an di lahirkan cacat. Beliau tiada kaki dan tangan. Bukan itu sahaja, beliau juga cacat penglihatan. Namun semangatnya untuk meneruskan hidup dan menjadi insan yang berjaya tidak pernah di halang oleh kecacatannya. Kini beliau menjadi seorang pakar motivasi yang terkemuka.

Dalam salah satu sessi motivasinya, beliau di tanya pelbagai soalan oleh peserta yang hadir. Salah satu soalannya: "Bagaimana Tuan dapat hidup ceria seperti hari ini dalam keadaan serba kekurangan? Maksud saya, kecacatan ini."

"Ini bukan kekurangan atau kecacatan, Ini suatu kelebihan. Kenapa? Kerana saya tidak perlu bertanggungjawab terhadap dosa yang di lakukan oleh tangan dan kaki."

"Tapi Tuan juga tidak mampu melihat."

"Ya, betul itu. Saya tidak ada peluang memandang perkara-perkara yang diharamkan. Saya juga tidak nampak kelemahan dan keburukan manusia lain yang boleh menyebabkan saya bersangka buruk dengan mereka."

"Tapi apa yang Tuan ada?"

"Saya ada mulut untuk menyampaikan kepada manusia lain agar sentiasa bersangka baik dengan Allah. Dengan mulut ini jugalah saya mampu membaca al-Quran dan berzikir. Alhamdulillah."

Pengajaran:  Setiap kekurangan jika di pandang dari satu sudut yang berbeza, pasti ia adalah satu kelebihan.      

No comments:

Post a Comment