Saturday, December 8, 2012

KEEGOAN TENTERA ISRAEL TERGUGAT...


Pejuang Hamas Briged Al-Qassam...

GAZA: Kemampuan anggota Komando Qassam melancarkan serangan ke atas tentera Israel hingga menggugat keegoan mereka terbukti apabila akhbar utama Israel, ‘Yediot Aharonot’ menyiarkan laporan berhubung kemusnahan teruk dialami pihak Israel walaupun tiada kematian penduduknya dilaporkan.

Seorang anggota Qassam, Mohamed Saad, 28, berkata, menurut laporan akhbar itu sebanyak 1,143 bangunan di Tel Aviv mengalami kerosakan akibat diserang dengan roket unit Qassam sepanjang konflik lapan hari bermula 14 November lalu.

“Kejayaan Qassam ini memberi tamparan hebat kepada pemimpin Tel Aviv yang selama ini begitu yakin terhadap sistem pertahanan negara itu yang digelar ‘Iron Dome System’ (sistem kubah besi).

“Mereka menyangka negara haram mereka terlalu kebal sedangkan pihak kami akhirnya mampu menembusi sistem itu walaupun dengan hanya menggunakan roket buatan sendiri M75,” katanya.

Beliau berkata, berdasarkan laporan akhbar sama, sistem pertahanan itu hanya mampu menjatuhkan 2 dari 70 roket yang dilancarkan pihak Hamas pada satu satu masa.

Menurutnya, perkara ini tidak pernah berlaku sebelum ini namun tentera Hamas membuktikan mereka kini semakin hebat dan mampu menimbulkan rasa gerun lawan. “Akibatnya pihak tentera dan kerajaan Israel dikritik teruk rakyatnya atas kegagalan sistem pertahanan negara itu yang gagal menangkis peluru dilancarkan dari Tebing Gaza.

“Mereka kini ketakutan dan mula tidak mempercayai kemampuan diri sendiri. Padahal apa berlaku itu hanyalah permulaan. Kami kini lebih bersedia untuk memerangi Zionis,” katanya penuh yakin.

Harian Metro 8 Dis 2012

No comments:

Post a Comment