Tuesday, December 11, 2012

TAJ MAHAL DAN KEINDAHAN KASHMIR...


Taj Mahal...

Taj Mahal bukan saja ajaib, tetapi penuh dengan legenda yang akan membuat sesiapa saja terpegun. Bayangkan, monumen itu yang di bina oleh Shah Jahan untuk menempatkan kubur isteri tercintanya Mumtaz, mengambil masa selama 22 tahun untuk di siapkan.

Marmar putih di angkut beratus-ratus kilometer dari Agra menggunakan seribu ekor gajah, batu-batu berharga seperti jed, kristal,turquoise dan lapis lazuli di import dari China, Tibet, Sri Lanka dan Asia Barat, di bina oleh 22,000 pekerja dan kononnya selepas monumen itu siap tersergam, pekerja-pekerja berkenaan di potong tangannya. 

Rupa-rupanya Shah Jahan mahu membina sebuah lagi 'Taj Mahal' di seberang Sungai Yamuna menggunakan marmar hitam pula. Kemudian, membina jambatan untuk menghubungkan kedua-dua Taj Mahal itu. Tetapi hasratnya itu telah di tentang oleh puteranya Aurangzeb.

Aurangzeb mengurung Shah Jahan di istana merah dua kilometer dari situ sampailah Shah Jahan meninggal dunia lapan tahun kemudian. Di katakan dalam tempoh itu Shah Jahan sering meratap sambil memandang Taj Mahal hingga matanya menjadi buta.

Rupa-rupanya juga dahulu, terdapat seorang permaisuri yang sangat jelita serta sering menyanyikan lagu-lagu cinta dan rindu di Kashmir. Permaisuri itu kemudian menjadi gila, merayau-rayau di dalam hutan dengan pakaian compang-camping sambil bersyair kerana mencari-cari suaminya seorang raja yang hilang tanpa berita setelah di tangkap oleh Akhbar The Great.  

 
Peta Kashmir...

Ini adalah sebuah kisah benar yang terjadi di Kashmir, sebuah wilayah yang sangat indah di India yang di kelilingi oleh gunung-ganang bersalji. Di gunung-gunung inilah Shah Rukh Khan, Shilpa Shetty, Amir Khan, Aishwarya Rai dan pelakon-pelakon Bollywood lain sering beraksi dalam filem-filem mereka.

 
Salah satu pemandangan indah 
di kaki gunung Kashmir...

 Keindahan India bukan saja terletak pada Taj Mahal dan Kashmirnya, tetapi juga pada manusia dan kehidupannya. Kata pepatah, dari hitam kita kenal yang putih. Dari susah, kita kenal senang. Dari buruk, kita kenal yang indah. Begitulah India.

Kita akan terpegun melihat kehidupan masyarakatnya: Dari yang melarat sampailah yang kaya raya, dari yang berkereta kuda hinggalah kereta bercermin gelap. Kita juga boleh melihat lembu bersepah di tengah-tengah kota Delhi, orang kencing di tepi jalan, kedai gunting rambut di bawah pokok, wanita tua menjinjing tahi lembu untuk di jadikan bahan bakar semasa memasak dan sebagainya.

 
Pemandangan biasa di India 
dengan kepadatan penduduknya... 

Jangan rasa geli. Semua itu sebenarnya menghasilkan pemandangan yang sangat pelik, lucu dan menakjubkan. Kita takkan menemuinya di mana-mana tempat lagi di dunia ini kecuali di India, pusat bermulanya pelbagai tamadun, budaya serta kepercayaan.

 
Gadis India yang cantik menawan 
dengan sari dan kulitnya yang halus... 

Dalam masa yang sama, Jika kita ke India, kita juga akan terpegun melihat kehebatan seni bina Taj Mahal dan Istana Merah. Tasik Dal yang bagaikan hamparan emas pada waktu senja, permaidani Kashmir yang halus serta sari sutera yang menjadi kegilaan wanita masa kini. Sambil itu, kita juga boleh melihat-lihat gadis-gadis yang cantik dan halus kulitnya.

Selain itu, India Gate menjadi tugu peringatan kepada lebih 90,000 orang tentera yang terkorban semasa mempertahankan negara itu daripada serangan British, taman-taman bunga di kaki gunung yang di bina oleh raja-raja Mughal, Masjid Jame' yang boleh menempatkan berpuluh-puluh ribu jemaah, bazar untuk membeli belah dan bermacam-macam lagi.

India adalah tempat untuk kita melihat keindahan, keajaiban dan keunikan hidup manusia. Kita akan gila untuk merakam gambarnya. Tidak hairanlah kalau Mark Twain juga sangat mengkagumi India hingga penyair tersohor itu berkata: "India adalah tempat bermulanya tamaddun manusia, tempat lahirnya bahasa, ibu kepada sejarah, datuk kepada legenda dan moyang kepada tradisi.

Sejarah manusia yang paling berharga dan bermaklumat, hanya terdapat di satu tempat, iaitu India.

1 comment:

  1. Indie, teman takde le pegi lagi, Masjid Indie ade le teman solat kat situ.... ate..bile yop nk ke sane....bawak le teman skali....

    ReplyDelete