Thursday, July 4, 2013

SOLAT JEMAAH KENA RAPAT-RAPAT UNTUK MENDAPAT RAHMAT...

Solat jamaah sedang didirikan di sebuah masjid di Kuala Lumpur...

Sabda Rasulullah s.a.w. lagi; Daripada Abdullah b. Umar r.a, katanya: Sesungguhnya Rasulullah saw telah bersabda: "Betulkan, penuhkan dan rapat-rapatkan saf-saf solat kamu, samakan kedudukan antara bahu-bahu kamu, penuhkan ruangan-ruangan kosong yang terdapat dalam saf, bersopan santunlah dengan saudara-saudara kamu ketika melurus dan merapatkan saf dan jangan sesekali membiarkan ruangan-ruangan kosong saf terdedah kepada syaitan. Sesiapa yang memenuhkan saf dan merapatkannya, nescaya Allah menyambungkan rahmat-Nya bagi orang tersebut dan sesiapa yang memutuskan saf, nescaya Allah SWT akan memutuskan rahmat dan inayah-Nya dari orang tersebut" (Riwayat Abu Daud).

Dalam hadith ini, Rasulullah s.a.w. menegaskan bahawa saf yang tidak rapat akan membawa kepada putusnya rahmat dari Allah SWT. Ini berlaku kerana apabila saf solat tidak rapat maka syaitan akan datang mengisi di antara ruang tersebut, apabila syaitan masuk ia akan melalaikan ahli jamaah sehingga mereka tidak lagi mengingati Allah SWT dalam solat. Di Negara Arab, Mesir dan sebagainya, apabila solat berjamaah, saf mereka cukup rapat, bahu akan bersentuh, jari kaki juga akan bersentuh dengan jamaah di kiri kanan. 

KEAJAIBAN DARI SUDUT SAINS

  
Seorang professor fizik di Amerika Syarikat telah membuat satu kajian tentang kelebihan solat berjamaah yang disyariatkan dalam islam. Katanya tubuh badan kita mengandungi dua cas elektrik iaitu cas positif dan negatif. 

Dalam aktiviti harian kita samada bekerja, beriadah atau berehat, sudah tentu banyak tenaga digunakan. Dalam proses pembakaran tenaga, banyak berlaku pertukaran cas positif dan cas negatif yang menyebabkan ketidakseimbangan dalam tubuh kita.

Ketidakseimbangan cas dalam badan menyebabkan kita rasa letih dan lesu setelah menjalankan aktiviti seharian. Oleh itu cas-cas ini perlu diseimbangkan semula untuk mengembalikan kesegaran tubuh ke tahap normal.

Berkaitan dengan solat berjemaah, timbul persoalan di minda professor ini mengapa islam mensyariatkan solat berjemaah dan mengapa solat lima waktu yang didirikan orang islam mempunyai bilangan rakaat tidak sama. Hasil kajiannya mendapati bilangan rakaat yang berbeza dalam solat kita, bertindak menyeimbangkan cas-cas dalam badan kita. Semasa kita solat berjamaah, kita disuruh meluruskan saf, bahu bertemu bahu dan bersentuhan tapak kaki. Tindakan-tindakan yang dianjurkan semasa solat berjemaah itu mempunyai berbagai kelebihan. 

Kajian sains mendapati sentuhan yang berlaku antara tubuh kita dengan tubuh ahli jemaah lain yang berada di kiri dan kanan kita akan menstabilkan kembali cas-cas yang diperlukan oleh tubuh kita. Ia berlaku apabila cas yang berlebihan samada negatif atau positif akan dikeluarkan manakala yang berkurangan akan ditarik ke dalam tubuh kita. Semakin lama pergeseran ini berlaku, semakin seimbang cas dalam tubuh kita. Menurut beliau lagi, setiap kali kita bangun dari tidur, badan kita akan merasa segar dan sehat setelah berehat beberapa jam.

Ketika ini tubuh kita mengandungi cas-cas positif dan negatif yang hampir seimbang. Oleh itu, kita hanya memerlukan sedikit lagi proses pertukaran cas agar keseimbangan penuh dapat dicapai. Sebab itu solat Subuh didirikan 2 rakaat.

Seterusnya setelah seharian kita bekerja kuat dan memerah otak, semua cas ini kembali tidak stabil akibat kehilangan cas lebih banyak daripada tubuh. Oleh itu, kita memerlukan lebih banyak pertukaran cas. 

Solat jemaah yang disyariatkan Islam berperanan untuk memulihkan keseimbangan cas-cas berkenaan. Sebab itu, Solat Zohor didirikan 4 rakaat untuk memberi ruang yang lebih kepada proses pertukaran cas dalam tubuh. Situasi yang sama turut berlaku di sebelah petang.Banyak tenaga dikeluarkan ketika menyambung kembali tugas.

Ini menyebabkan sekali lagi kita kehilangan cas yang banyak. Seperti solat Zohor 4 rakaat, solat Asar yang dikerjakan akan memberikan ruang proses pertukaran cas dengan lebih lama. Lazimnya selepas waktu Asar dan pulang dari kerja, kita tidak lagi melakukan aktiviti-aktiviti yang banyak menggunakan tenaga. Masa yang diperuntukkan pula tidak begitu lama, maka solat Maghrib hanya dikerjakan sebanyak 3 rakaat adalah lebih sesuai dengan penggunaan tenaga yang kurang berbanding 2 waktu sebelumnya.    

Timbul persoalan di fikiran professor itu tentang solat Isyak yang mengandungi 4 rakaat. Logiknya, pada waktu malam kita tidak banyak melakukan aktiviti dan sudah tentu tidak memerlukan proses pertukaran cas yang banyak. Setelah kajian lanjut, didapati terdapat keistimewaan mengapa Allah mensyariatkan 4 rakaat dalam solat Isyak.

Kita sedia maklum, umat islam amat digalakkan untuk tidur awal agar mampu bangun menunaikan tahajjud di sepertiga malam. Ringkasnya, solat Isyak sebanyak 4 rakaat itu akan menstabilkan cas dalam badan serta nmemberikan tenaga untuk kita bangun malam (qiamulail). Dalam kajiannya, professor ini mendapati bahawa islam adalah satu agama yang lengkap dan istimewa.

Segala amalan dan suruhan Allah Taala itu mempunyai hikmah yang tersirat untuk kebaikan umat islam itu sendiri. Bila kita perhati dan amati, kita dapat membuat kesimpulan bahawa umat islam sekarang dalam keadaan yang sangat menyedihkan. Di sana sini mereka dihina, dibunuh, tanah air mereka dijajah, dirampas dan sebagainya samada perkara ini berpunca daripada tindakan dan strategi pihak musuh atau disebabkan budaya hidup umat islam itu sendiri.

Kita dapat lihat di mana sahaja, mereka hidup berpecah-pecah dan jauh dari rahmat Allah SWT. Ini semua terjadi tidak lain tidak bukan adalah kerana mereka meninggalkan sunnah Rasulullah s.a.w. pada umumnya dan solat berjamaah khasnya.

Dalam konteks solat fardhu berjamaah, mereka bukan sahaja memutuskan atau membengkang-bengkokkan solat, malah langsung tidak mewujudkan apa-apa saf kerana mereka tidak menghadiri solat berjemaah. Ini membawa maksud mereka sekarang berada dalam perpecahan dan perselisihan yang dahsyat.

Untuk keluar dari kepompong masalah ini, formula terbaiknya ialah semua umat islam perlu kembali berlumba-lumba menunaikan solat berjamaah. Kita perlu menghormati sesiapa sahaja yang berjuang mengajak umat islam kepada solat berjamaah, memberi kerjasama yang padu dan sebaik-baiknya kepada mereka.

Maknanya, kalau kita benar-benar ingin mengamalkan ajaran islam yang syumul dalam seluruh kehidupan kita, maka asasnya adalah bermula dengan solat berjamaah. Bila kita mampu beristiqamah dengan solat berjamaah barulah kita mampu kembali kepada al-Quran dan as-Sunnah dalam perkara-perkara ekonomi, sosial politik, ketenteraan dan sebagainya.

Bila kita sudah mengamalkan Islam dalam seluruh sistem kehidupan kita, maka pada saat itu terserlah kehebatan umat Islam. Pada ketika itu barulah kita dapat mencapai matlamat yang utama iaitu keredhaan Allah SWT di dunia dan di akhirat. Bertitik tolak dari sinilah maka hidup di dunia dihormati kawan dan digeruni lawan, hidup di akhirat mendapat syurga Allah SWT.  

Dipetik dari buku Islam itu Indah...

1 comment:

  1. ASAL USUL KURMA AJWA
    kisah dan asal usul kurma ajwa
    Ini untuk berkongsi kisah asal-usul adanya buah kurma Ajwa ini yang dikatakan bermula selepas Nabi Muhammad S.A.W menanamnya sendiri.

    Di ceritakan Pada suatu hari Rasulullah S.A.W sedang berpuasa dan apabila tiba waktu untuk berbuka puasa satu makanan pun tidak ada untuk di makan oleh baginda.

    Malaikat Jibril yang melihat keadaan Rasulullah S.A.W sedemikian merasa sedih lalu ia memohon kepada Allah S.W.T supaya mengurniakan sesuatu makanan untuk rasul kesayangan-Nya berbuka puasa, lalu Allah S.W.T yang sememangnya Maha Mengetahui segalanya memperkenankan permintaan malaikat Jibril tersebut dan diberikanlah buah kurma yang istimewa ini untuk Rasulullah S.A.W berbuka puasa.

    Setelah selesai iftar, biji buah kurma tersebut kemudian ditanam oleh Rasulullah S.A.W. Bermula dari peristiwa itulah seterusnya pokok kurma Ajwa ni membesar di kawasan Madinah. Dan di maklumkan juga kurma Ajwa tidak akan hidup dan berbuah di mana-mana tempat selain Madinah

    ReplyDelete