Monday, January 6, 2014

CERITA HANTU YANG MENYERAMKAN DI PEJABAT...



Sekarang ni, kat pejabat aku tersebar cerita hantu, katanya ramai yang dah jumpa hantu yang sering memandang dengan pandangan yang tajam memerhatikan orang yang hendak diganggunya. Tak kira di mana tempat, ada yang terjumpa dalam tandas, dalam pejabat, dan ada juga yang ternampak di atas bumbung semasa sessi latihan sukan di belakang bangunan beberapa tahun lalu.

Cerita salah seorang dari mereka begini, setelah selesai bersukan pada petang itu, ada sebahagian dari mereka yang masih duduk berbual-bual di padang sebelum bersurai, ketika itu hari sudahpun senja kira-kira jam 7.15 petang. Secara tidak sengaja, salah seorang dari mereka terpandang ke atas bumbung, lalu ternampaklah hantu yang sedang berdiri di atasnya dengan rupa yang amat menyeramkan. Pandangannya tajam walaubagaimanapun rupanya tidak berapa jelas dan samar-samar, maklumlah hari pun semakin gelap. Semua mereka bertempiaran lari menuju ke dalam pejabat dan ada sebahagian dari nya yang sudah bersedia dengan beg pakaian semasa turun bersukan tadi terus berlari ke kereta dan motosikal masing-masing untuk segera pulang ke rumah kerana takut diganggu. 

Sejak dari itu, barulah kami tahu rupa-rupanya di bangunan pejabat kami ni 'berhantu'.

Aku ingat cerita itu habis di situ saja!!! rupanya tidak, kerana masih ramai yang ternampak akan kelibatnya. Kami pernah mengadakan bacaan Yassin selama 3 minggu berturut-turut baru-baru ini, kerana salah seorang staf (tingkat dan bahagian tempat ia bertugas terpaksa dirahsiakan) telah meracau-racau dan jatuh sakit akibat kena gangguan. Sehingga kini ia dikatakan masih belum pulih sepenuhnya dan telah diberi cuti rehat. Usaha-usaha kami masih diteruskan kerana ia masih lagi diganggu. Aku diberitahu bahawa seorang ustaz yang terkenal telah dipanggil untuk memulihkan pejabat kami dalam masa yang terdekat ini.

Cerita terbaru yang aku dengar pula, seorang staf mendengar seperti ada seseorang sedang membasuh pakaian dan mandi di dalam tandas. Kejadian itu berlaku di antara jam 7 hingga 7.30 pagi, sebelum waktu pejabat bermula pukul 8, Setelah diamati dan diperiksa di semua tandas lelaki dan wanita, ternyata tidak ada sesiapa pun yang berada di dalam tandas membasuh pakaian dan mandi pada pagi itu. Cerita ini cepat tersebar kepada semua staf dan pekerja-pekerja yang bekerja di dalam bangunan dan kejadian ini telah menimbulkan rasa takut kepada semua mereka terutamanya kaum wanita. Ada yang tidak berani lagi hendak ke tandas berseorangan melainkan berteman.     

Aku juga pernah mendengar seorang kawan bercerita. Pada suatu hari dia datang bekerja pada hari Sabtu (hari Sabtu dan Ahad, pejabat kami cuti) kerana ingin menyiapkan tugas-tugas yang belum selesai, Lebih kurang sejam selepas ia masuk pejabat berseorangan dan sedang bertugas, ia mendengar bunyi bising di luar pintu pejabatnya dan terdengar suara kanak-kanak lebih dari seorang sedang berlari dan bermain kejar-kejaran sambil ketawa. Ia merasa hairan dan tertanya-tanya dalam hati, "siapa pula yang membawa anak-anak datang bekerja di hari cuti"?

Dengan memberanikan diri, ia cuba menyiasat, tetapi setelah diperiksa di semua tempat, ia dapati tidak ada tanda-tanda yang menunjukkan ada staf yang datang bekerja dan membawa anak pada hari itu. Kejadian ini sangat menyeramkan. Tapi kawan aku ini seorang yang berani dan tidak menghiraukan akan kejadian yang baru dialaminya itu lalu meneruskan tugas-tugasnya hingga selesai.

Kisah yang lain pula, seorang kawan datang awal pagi lalu masuk ke pejabat. Setelah meletakkan beg dan mula hendak membuka suis komputer, secara tidak sengaja ia terpandang seakan-akan kepulan asap halus berwarna putih sedang berarak perlahan-lahan melintasi bilik pegawainya. Ia yang terkejut akan apa yang dilihatnya itu terus tergamam dan terpaku di atas kerusi yang didudukinya dengan perasaan gementar. Asap halus itu terus berarak perlahan-lahan menuju ke pintu utama dan terus lenyap dari pandangan matanya. Walaupun kawan aku ini bukanlah seorang yang berani, mujurlah ia tidak pengsan melihat peristiwa itu. Ketibaan rakan-rakan setugas selepas beberapa minit kemudian telah berjaya memulih dan mengembalikan semula semangatnya yang telah hilang. 

Sebenarnya, banyak lagi kisah-kisah seram yang di alami oleh kawan-kawan yang hendak diuji, cumanya, ada yang hendak bercerita dan ada juga yang mendiamkan diri sahaja kerana takut akan menimbulkan kegelisahan kepada mereka yang lemah semangat.  

Begitulah cerita yang aku dengar tentang gangguan makhluk halus di pejabat aku ini. 

11 comments:

  1. Cerita hantu seronok dibaca sebab orang melayu suka cerita hantu dulu, kini dan selamanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. As-kum. Untuk rwt saka, gangguan setan, buang jin2 dsb, hubungi sy di 0192176905. InsyaAllah .

      Delete
  2. penghuni bangunan tu yang hantu.....

    ReplyDelete
  3. Lepas ni aku tak nak lagi ikut highway...
    ikut jalan lama jerr, hantu pun tak kacau, duit tol pun jimat...

    ReplyDelete
  4. behh.. serem bggt ini mah cerita nyaa.. bikin merinding.. :(

    ReplyDelete
  5. penjabatnya jadi hantu atau gimana ya bray ? bingung ni ane , tapii ceritanya tetap seru :) . makasih yaa atas ceritanya .

    http://www.maxisbola.com/NewIndex.aspx

    ReplyDelete