Sunday, July 27, 2014

ANTARA DUA BUAH BAKUL KECIL...

Ada seorang pemuda. Hidupnya selalu tampak bahagia. Riaknya sentiasa tenang. Walaupun banyak cabaran dan perkara yang datang menguji dan menyakitinya, dia masih tersenyum.

Sebenarnya, pemuda itu ada rahsia tersendiri. Di dalam bilik, dia menggantung dua buah bakul kecil. sebuah bakul yang elok manakala yang satu lagi adalah bakul yang berlubang di bahagian tengahnya. Bakul yang elok digantung di dalam bilik. Bakul yang berlubang pula digantung di luar tingkap biliknya.

Setiap hari apabila pulang ke rumah, pemuda itu akan mencatatkan setiap perkara yang berlaku dalam helaian kertas. jika perkara itu sesuatu yang menggembirakan, kertas itu dilipat dan dimasukkan ke dalam bakul yang tergantung di biliknya.

Namun, jika ia perkara yang menyakitkan seperti dihina, dimarahi atau apa saja perkara yang menyedihkan hati, cebisan kertas itu dimasukkan ke dalam bakul berlubang di luar tingkap biliknya.

Keesokannya sebelum keluar rumah, pemuda itu akan mengambil kertas di dalam bakul di dalam bilik dan membacanya semula. Bakul yang berisi catatan positif akan menghiburkan hatinya dan membuatnya kembali tersenyum dan tenang.

Kemudian, diseluk pula tangan ke dalam bakul berlubang di luar tingkap biliknya. la kosong. Tiada apa di dalam bakul itu. Segala perkara yang menyedihkan atau mengganggu perasaannya telah jatuh, hilang atau mungkin terbang dibawa angin entah ke mana.

Jadi, dia tidak perlu lagi membaca perkara yang menyakitkan hatinya semalam. Ia telah hilang, sama seperti catatannya pada kertas itu. Ya, itulah rahsianya. Hanya dua buah bakul kecil.

No comments:

Post a Comment