Sunday, July 27, 2014

BUKAN KOTAK HITAM YANG KAMI SEMBAH...


Suatu hari berlaku dialog di antara seorang pemuda Islam dengan pemuda Yahudi.

Pemuda Yahudi: Mengapakah orang Islam sembah Kaabah?

Pemuda Islam: Salah tu, orang Islam bukan sembah Kaabah, tapi sembah Allah.

Pemuda Yahudi: Kan orang Islam sembahyang menghadap Kaabah, bukankah ia cuma satu kotak hitam yang besar. Tuhan kamu ada di dalam kotak itu ke?

Belum sempat pemuda Islam menjawab, telefon bimbit kepunyaan pemuda Yahudi berdering. Dia pun menjawab panggilan dengan lembut lalu berbual sambil ketawa. Beberapa minit kemudian, talian dimatikan. Dia berpaling semula kepada pemuda Islam tadi. 

Pemuda Yahudi: Ha, jawablah soalan aku tadi.

Pemuda Islam: Perlukah aku menjawabnya?

Pemuda Yahudi: (Tertawa mengejek.) Mesti kamu tak boleh jawabkan?

Pemuda Islam: Bukan begitu. Kamu sendiri tahu teorinya, tapi kamu masih bertanyakan soalan itu. Rasanya kamu yang tidak sedar bahawa jawapan sudah ada pada dirimu sendiri

Pemuda Yahudi : (Kehairanan) Aku tak faham.

Pemuda Islam: Tadi aku melihat kamu menjawab telefon. Lepas tu kamu ketawa dan bercakap seorang diri. Sebelum memutuskan talian, kamu mencium telefon itu sambil berkata I love you.

Pemuda Yahudi: Aku bukan bercakap sendiri, aku berbual dengan teman wanitaku.

Pemuda Islam: Di mana dia? Aku tak nampak pun teman wanita yang kamu katakan itu.

Pemuda Yahudi: Dia ada di rumah, nak berbual, kenalah telefon. Apa masalahnya?

Pemuda Islam: Boleh aku lihat telefon kamu tu?

Si Yahudi memberikan telefon bimbitnya kepada pemuda Islam dengan rasa hairan, pemuda Islam membelek-belek telefon si Yahudi tadi. Tak cukup sekadar itu, dia menggoncang-goncangkan telefon itu. Sesekali, dia mengetukkan telefon itu ke atas meja. Akhirnya dia menghempaskan telefon itu ke atas lantai hingga pecah berderai.

Pemuda Yahudi: Apa kau buat ni? (Menjerit marah)

Pemuda Islam: Aku cuba hendak mencari teman wanita yang kamu katakan tadi dalam telefon ini. Walau dipecahkan sekalipun, buah hati yang engkau ceritakan itu tidak muncul juga.

Pemuda Yahudi: Kamu ni ketinggalan zaman ke? Inikan teknologi moden, kita boleh bercakap dengan orang lain dari jarak jauh hanya dengan menggunakan telefon. Takkan itu pun tak tahu!

Pemuda Islam: (Tersenyum). Kan sudah aku katakan tadi, kamu pun sudah tahu jawapannya tapi masih bertanya. Bukankah teori telefon itu lebih kurang sama dengan Allah s.w.t. Kami solat menghadap Kaabah bukan bermakna kami menyembah kotak hitam. Kami sembahyang atas arahan Allah. Umat Islam diarahkan sembahyang menghadap Kaabah bukan bererti Allah ada dalam kotak hitam itu.

Begitu juga teorinya antara kamu dan girlfriend kamu itu. Dia menghubungi kamu menggunakan telefon bukan bererti dia ada di dalam telefon itu. Prinsip telekomunikasi itu kena ikut peraturan. Nak bercakap melalui telefon, harus mendail nombor yang betul, barulah akan tersambung dengan orang yang hendak dihubungi, dengan itu, kamu mampu berbicara dengannya walaupun dia tiada dalam telefon itu.

Begitu juga dengan umat Islam, kami sembahyang menghadap Kaabah kerana itulah kiblat kami sebagai ‘peraturan’ untuk kami 'bersambung' dengan Allah, begitulah teorinya dan jugalah jawapan untuk pertanyaan kamu di awal tadi.

No comments:

Post a Comment