Sunday, July 27, 2014

INSYA-ALLAH, PASTI ADA BAIKNYA...

Ada seorang raja, punya seorang sahabat baik. Sahabatnya itu seorang yang bijaksana dan terkenal dengan ketakwaannya. Setiap apa yang berlaku kepada raja itu, pasti sahabatnya akan berkata, "Insya-Allah, pasti ada baiknya." Kata-kata itu sentiasa diulang walaupun perkara yang berlaku adalah perkara buruk dan menyedihkan. 

Suatu hari, mereka pergi berburu ke dalam hutan. Tanpa diduga, telah berlaku satu kemalangan kepada raja menyebabkan salah satu jarinya putus terkena pisau.

"Insya-Allah, pasti ada baiknya," kata sahabatnya.

Raja itu menjadi marah apabila mendengar kata-kata sahabatnya itu. Lantas disuruh pengawal membawa sahabatnya itu pulang lalu dipenjarakan. Pun begitu, sahabatnya itu tetap mengulangi ayat yang sama. "Insya-Allah, pasti ada baiknya". 

Semasa memburu, si raja tersesat dalam hutan. Terpisahlah ia daripada pengawal dan pengiringnya. Kebetulan dia ditemui oleh sekumpulan puak yang mengamalkan ritual pelik.

Maka, raja itu hendak dijadikan korban oleh mereka. Namun bila diperiksa, didapati raja itu cacat. Se- dangkan puak itu harus menyediakan manusia yang sempurna fizikalnya untuk dijadikan korban ritual mereka.

Akhirnya, dilepaskan semula raja itu. Kembalilah dia ke istana. Segera dia membebaskan semula sahabatnya yang sebelum itu dipenjarakan.

"Saat engkau mengatakan 'Insya-Allah, pasti ada baiknya' ketika jariku terpotong, aku berasa marah. Namun, baru aku sedar bahawa kebaikannya itu memang ada. Kerana jari yang hilang, aku selamat daripada menjadi korban puak yang tinggal di dalam hutan itu.

"Tapi aku ingin bertanya. Jika itu kebaikan untuk aku, apa pula kebaikannya untuk dirimu apabila dipenjarakan?" tanya raja.

"Pasti ada baiknya" aku dipenjarakan. Jika aku masih bersamamu ketika itu, pasti aku yang akan dijadikan korban sebagai penggantimu. Sesuatu yang kita tidak suka atau membuat kita marah, mungkin ia adalah yang terbaik untuk diri kita Insya-Allah, hanva Dia yang mengetahui rahsianya," jawab sahabatnya itu sambil tersenyum.

No comments:

Post a Comment