Wednesday, August 6, 2014

CERITA WAKIL RAKYAT...

KISAH 1
Pak Pandir dan Mak Andir risau kerana anak mereka, Ondeh, walaupun sudah berumur 18 tahun, tetapi masih tidak tahu hendak kerja apa. Sekejap cakap hendak jadi businessman, sekejap hendak jadi tok guru, sekejap hendak jadi petani, tapi cuma cakap saja, usahanya tidak.

Jadi, Pak Pandir dan Mak Andir merancang untuk menguji anak mereka itu. Suatu pagi, Pak Pandir dan Mak Andir tinggalkan sekeping nota di atas meja di ruang tamu. Pada nota itu tertulis perkataan, "Ayah dan mak pergi pekan, petang baru balik." Di tepi nota itu mereka tinggalkan wang kertas RM50, sebuah kitab agama dan sebotol arak. Pak Pandir dan Mak Andir kemudiannya menyorok dalam bilik kecil tidak jauh dari meja tersebut.

Kata Pak Pandir, "Kalau Ondeh ambil duit, maknanya dia akan jadi businessman. Kalau dia ambil kitab, maknanya dia akan jadi tok guru. Tapi kalau dia pilih arak, dia akan jadi manusia yang paling tak berguna di dunia ini."

Pak Pandir dan Mak Andir terus mengintai dari celah pintu. Sejam kemudian mereka nampak Ondeh balik, lalu mencapai nota di atas meja. Selepas membacanya, Ondeh ambil not RM50, membelek-beleknya depan belakang, kemudian masukkan ke dalam poket.

Setelah itu Pak Pandir dan Mak Andir lihat Ondeh ambil kitab, kepit di celah ketiaknya. Akhir sekali, Ondeh mencapai botol arak dan menogoknya. Setelah itu, Ondeh keluar semula dengan membawa ketiga-tiga barang tersebut.

Pak Pandir tepuk dahi.

"Aduuhh... ini lebih teruk daripada apa yang abang bayangkan."

"Kenapa paknya?" tanya Mak Andir.

"Ondeh akan jadi ahli politik!" 
  • Moral dari kisah ini ialah pada kebiasaannya apabila seseorang telah bergelar ahli politik dia akan mengambil kesempatan dengan kedudukannya untuk melibatkan diri dalam bidang perniagaan walaupun sebelumnya ia tidak mempunyai ilmu dalam bidang perniagaan dan memonopoli semua bidang perniagaan yang diceburinya dengan mementingkan suku sakatnya. 
  •  Dalam masa yang sama, apabila ia bercampur di dalam masyarakat, ia boleh berubah menjadi seorang ustaz/ustazah pula dan bercakap tentang agama seolah-olah ianya seorang yang alim. Lebih malang lagi apabila ia merpelekehkan ulama.
  •  Apabila clubbing, tuan-tuan fikirlah sendiri dan faham-faham je lah....      
 KISAH 2

Sebuah bas yang membawa 20 orang ahli politik, memecut laju menuju ke kawasan kempen pilihan raya. Sampai di kawasan kampung, tiba-tiba... skreeettt... GEDEGANG!!! Bas itu terbabas dan melanggar pokok, lalu melambung ke udara, kemudian terhempas semula di atas jalan raya.

Bas hancur, kaca bersepah, semua ahli politik itu terbaring di atas jalan dengan badan dipenuhi darah.

Seorang petani tua yang sedang membajak sawahnya ternampak kejadian itu. Disebabkan hanya dia seorang yang berada di kawasan yang terpencil itu, petani tersebut terus membuat sebuah lubang besar dengan jentera bajaknya, lalu mengebumikan semua ahli politik tadi.

Keesokannya, seorang anggota polis yang lalu di kawasan tersebut ternampak bangkai bas berkenaan. Dia lalu bertanya kepada petani tua yang sedang membajak sawahnya.

"Semuanya mati ke, pak cik?" tanya anggota polis berkenaan selepas petani itu menceritakan apa yang berlaku.

"Sebenarnya encik, ada lima enam orang yang cakap dia orang masih hidup lagi. Tapi encik taulah, cakap ahli politik ni bukan boleh percaya sangat." 

Moral dari kisah ini ialah, setiap apa yang diperkatakan oleh orang politik kita tidak boleh mempercayainya sangat dan apabila kita mendengar mereka ini bercakap atau berjanji kita hendaklah berhati-hati kerana "cakap mereka ini tak serupa bikin"

KISAH 3

Boboi perlukan RM100 untuk membeli kereta control, tapi bapanya enggan berikan wang tersebut. Jadi, emak Boboi menyuruhnya berdoa kepada Tuhan. Boboi ikut arahan ibunya, kemudian menulis sepucuk surat meminta RM100, lalu dimasukkan ke dalam sampul surat. Di luar envelop itu ditulis perkataan 'Kepada: Tuhan.'

Posmen yang mengambil surat itu mentafsirkan perkataan 'Tuhan' tersebut sebagai Presiden. Lantas dia menghantar surat Boboi ke pejabat Presiden. Tuan Presiden sedih dengan permintaan Boboi, lalu memasukkan not RM10 ke dalam sampul surat, kemudian menyuruh pejabatnya menghantar surat itu ke pejabat wakil rakyat untuk diserahkan kepada Boboi.

Sebaik menerima surat dari Presiden berserta dengan not RM10, Boboi membalas surat berkenaan dengan kata-kata, 'Terima kasih Tuhan kerana memperkenankan permintaan saya. Tapi biasalah, wakil rakyat tu dah ambil RM90.'

Moral dari kisah ini pula ialah apa-apa peruntukan yang akan disalurkan kepada rakyat biasanya tidak akan sampai sepenuhnya kerana akan berlaku ketirisan di sepanjang perjalanan.

1 comment:

  1. Ktiga2 atikel diatas membawa maksud yg tersirat dari kalangan org2 politik yg sinonim dgn budaya mereka iaitu....Kuasa,Wang dan habuan SEX....Mereka memilih untk mendapatkan kuasa,dah ada kuasa mereka mudah dpt wang,dan bila ada wang yg banyak mereka mula memikirkan perempuan yg boleh di jadikan sugar daddy yg merelakan hubongan jenis bila2 diperlukan....Hebatnya org politik.

    ReplyDelete