Sunday, November 16, 2014

MASIH MENCINTAINYA - CHOMEL...


Selepas Yuna, Najwa Latif, Ainan Tasneem, Keesamus (Thailand) popular melalui Youtube, kini muncul seorang lagi bintang Youtube yang mempunyai suara yang amat merdu. 

Pertama kali mendengar lagu dan suaranya, aku merasakan inilah suara yang paling merdu yang belum pernah aku dengar selama ini tambahan pula ia dinyanyikan secara live dengan petikan gitar hanya di kaki lima sebuah flat dan bukannya di studio atau pentas-pentas eksklusif dengan menggunakan peralatan muzik yang canggih.

Walaupun lagu-lagu yang dinyanyikannya adalah lagu-lagu sedih dan jiwang yang tidak lagi sesuai dengan umurku yang sudah separuh abad, tetapi keenakan suaranya membuatkan aku tertawan dan mula menjiwainya. 

Sebenarnya, siapakah pemilik suara ini? setelah aku 'search' di internet maka aku bertemu jawapannya. Kepada mereka-mereka yang belum pernah mendengar lagu-lagunya di Youtube dan mengenali latarbelakangnya, maka di bawah ini aku kongsikan maklumat mengenai dirinya serta kegiatan seni yang menjadi minatnya.

Chomel merupakan artis youtube yang berasal dari Singapore.Bakatnya memang tak dapat dinafikan lagi.Suara yang merdu ketika menyanyikan lagu2 jiwang nya dan trademark Chomel ialah 'Jiwang Selalu' - See more at: http://hananglory.blogspot.com/2013/11/siapakah-chomel.html#sthash.sIPQWjZu.dpuf
Walaupun penampilan Chomel tidak seperti wanita di luar sana,iaitu terlalu feminin,tetapi itu tidak melambangkan yang Chomel ini 'tomboy atau 'pengkid'.Mungkin Chomel lebih selesa dengan penampilan sekarang,so kita janganlah buat tuduhan melulu kepada Chomel.Nama gelarannya pun dah berunsur kewanitaan,iaitu Chomel.Jika dia 'pengkid',dah lama dia guna nama lain seperti 'boy zaf' ker.Betul tak?Yang pentingnya,jika anda semua pernah jumpa dia,baru anda kenal siapa Chomel.Langsung tidak ada sifat 'jantan' yang sengaja ditonjolkan.Dia menjadi diri dia sendiri.Suara,peribadi,gaya,cara nyanyi,semuanya masih lagi feminin walaupun di sebalik penampilan yang sebegitu. - See more at: http://hananglory.blogspot.com/2013/11/siapakah-chomel.html#sthash.sIPQWjZu.dpuf
Chomel merupakan artis youtube yang berasal dari Singapore. Bakatnya memang tak dapat dinafikan lagi. Suara yang merdu ketika menyanyikan lagu2 jiwangnya dan trademark Chomel ialah 'Jiwang Selalu'

Nama Sebenar Chomel ialah Noor Zafirah binti Abdullah,berusia 21 tahun. Bakat Chomel ini bukan sahaja dalam bidang nyanyian, tapi juga dalam mencipta lagu dan bermain gitar. Chomel mula main gitar seawal umur 14 tahun lagi dan mula mencipta lagu pula ketika berumur 15 tahun. Single Chomel yang pertama ialah lagu Teman. Setiap cover lagu yang dinyanyikannya, seolah-olah itu merupakan lagu dia sendiri tanpa mencacatkan lagu tersebut.

Walaupun penampilan Chomel tidak seperti wanita di luar sana, iaitu terlalu feminin, tetapi itu tidak melambangkan yang Chomel ini 'tomboy atau 'pengkid'. Mungkin Chomel lebih selesa dengan penampilan sekarang, so kita janganlah buat tuduhan melulu kepada Chomel. Nama gelarannya pun dah berunsur kewanitaan, iaitu Chomel. Jika dia 'pengkid', dah lama dia guna nama lain seperti 'boy zaf' ker atau sebagainya. Betul tak? Yang pentingnya, jika anda semua pernah jumpa dia, baru anda kenal siapa dia .

Untuk makluman, asalnya Chomel hanya menyanyi di bawah blok sahaja. Chomel mula dikenali ramai setelah sahabat baiknya, An memuat naik video-video nyanyiannya di youtube. Kini, Chomel telah mempunyai ramai peminat yang terdiri daripada Singapura, Malaysia, Brunei, Indonesia dan lain-lain.

Baru-baru ini, Chomel ada mencuba nasib di Bakat Media Hiburan 2013 dan Chomel telah berjaya melayakkan diri ke semi-final. Semoga bintang Chomel lebih terserlah di sana.

Di antara lagu-lagu Chomel ialah:

- Istana Kenangan
- Dia
- Teman
- Sandaran di hati
- Ubahlah sikapmu
- Biarkan
- Lamunan Cinta (feat Jumali Sanotri)
- Dilamun rindu
- Kau yang bertanda (feat Jumali Sanotri)
- Harus ku terima
- Masa Silam
- Aku mohon
- Adakah kerna dia
- Tercipta Janji (Lagu Terbaru)
- Hasbi Rabbi (cover)
- Mimpi Indah (cover)
- Andai hatiku bersuara (cover)
- Masa lalu (cover)
- Khilaf (cover)
-Marah bukan Sifatku (cover)

Chomel juga pernah beberapa kali dipanggil jadi tetamu undangan untuk stesen radio Singapore, di antaranya ialah stesen radio yang terkenal iaitu Ria fm. Lagu-lagu Chomel juga turut dimainkan di stesen radio itu.

Artikel dipetik dari Blog Hannan Glory...

3 comments:

  1. pertama kali saya lihat chomel di youtube.
    saya suka suaranya saat dia cover lagu hasbi rabbi.
    terbaik lah

    ReplyDelete