Wednesday, April 29, 2015

GEMPA BUMI DI NEPAL, PENDUDUK TINGGALKAN KATHMANDU...

Satu keluarga memungut barangan dari runtuhan rumah mereka 
di Bhaktapur, pinggir Kathmandu semalam.

Ribuan penduduk Nepal mula meninggalkan Kathmandu semalam selepas dua hari hidup dalam ketakutan kerana gempa susulan dan dilanda kebimbangan mengenai kekurangan makanan dan air ekoran gempa bumi Sabtu lalu yang meragut 3,200 nyawa.

Jalan raya menghala keluar dari ibu negara yang mempunyai sejuta penduduk itu sesak dengan orang ramai. Sebahagian besar mereka menggendong bayi dan cuba menaiki bas atau menumpang kereta atau lori. Lapangan terbang juga sesak dengan orang ramai yang terdesak untuk keluar dari bandar berkenaan.

Ramai yang berkata, mereka tidur di kawasan lapang sejak gempa berukuran 7.9 magnitud itu melanda, sama ada kerana rumah mereka musnah atau terlalu takut dihempap kediaman mereka yang mungkin runtuh kerana gempa susulan.

"Kami mahu keluar dari sini. Macam mana hendak hidup. Saya ada anak dan mereka sentiasa dalam ketakutan," kata Krishna Muktari, peniaga kedai runcit di Kathmandu ketika ditemui di jalan utama bandar itu. Dalam pada itu, pihak berkuasa berusaha mengatasi masalah kekurangan air minum dan makanan serta ancaman wabak.

Yang sakit dan cedera terlantar di kawasan lapang di Kathmandu kerana katil di hospital tidak cukup untuk menampung mereka.


Nepal mempunyai 21 doktor dan 50 katil hospital untuk setiap 10,000 penduduknya, menurut laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO). Di Kolej Perubatan Kathmandu, pakar bedah menjalankan pembedahan di dalam khemah di luar bangunan hospital. 

Di kawasan tinggi di Himalaya, ratusan pendaki masih berada di kem asas Gunung Everest, tempat runtuhan salji berlaku selepas gempa bumi itu berlaku. Bencana itu menyebabkan 18 pendaki terbunuh, kejadian paling buruk pernah berlaku di gunung tertinggi dunia itu.

Pasukan penyelamat dibantu dengan cuaca baik, mengguna helikopter untuk mengangkut sejumlah pendaki yang terkandas, setiap dua orang pada satu masa. Di Kathmandu dan kawasan sekitarnya, keluarga yang keletihan memasang khemah untuk berlindung dari hujan.

Orang ramai beratur untuk mendapatkan air yang dibawa lori. Beberapa kedai masih di buka, tetapi tidak ada apa yang hendak dijual. Tabung Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu (UNICEF) berkata, hampir sejuta kanak-kanak Nepal terjejas teruk akibat bencana itu dan memberi amaran wa bak mungkin merebak.


Di Bhaktapur, timur Kathmandu, tempat banyak bangunan lama runtuh, ramai penduduk membina khemah di padang sekolah. "Kami macam pelarian," kata Sarga Dhaoubadcl, penduduk asal bandar itu. Sejak kelmarin mereka makan mi segera dan buah-buahan.

"Tada pegawai kerajaan yang datang menjenguk kami. Apa yang kami harapkan ialah gempa susulan itu berakhir supaya kami boleh pulang ke rumah," katanya.

Polis mengesahkan lebih 3,800 orang mati dalam gempa bumi berukuran 7.9 magnitud itu, yang terburuk di Nepal sejak 1934. Lebih 6,500 lagi cedera. Seramai 66 yang lain mati di India dan sekurang kurangnya 20 lagi di Tibet, lapor agensi berita China.

Pegawai berkata, angka itu mungkin meningkat apabila pasukan penyelamat tiba di kawasan pedalaman negara bergunung-ganang itu. Sehingga semalam, tidak banyak bantuan antarabangsa dilihat di kawasan kejadian kerana sebahagian penerbangan bantuan tidak dapat mendarat berikutan Lapangan Terbang ditutup beberapa kali kerana gempa susulan. bantuan daripada beberapa negara mula tiba di Kathmandu kelmarin.



India menghantar bekalan ubat-ubatan dan anggota pasukan bencananya. China pula mengerahkan 60 pasukan bantuan cemas. Pakistan berkata, ia meng hantar empat pesawat C-130 dan hospital bergerak yang mempunyai 30 katil.

Sebuah pesawat tentera Amerika Syarikat dengan 70 pegawai pula tiba di Kathmandu semalam. Australia, Britain dan New Zealand berkata, mereka turut menghantar pasukan pencari dan penyelamat atas permin taan Kathmandu.

Britain yang percaya ratusan warganya berada di Nepal, turut menghantar bekalan ubat-ubatan dan pasukan medik. Sehingga semalam, tidak banyak bantuan antarabangsa dilihat di kawasan kejadian kerana sebahagian penerbangan bantuan tidak dapat mendarat berikutan Lapangan Terbang ditutup beberapa kali kerana gempa susulan.

Sumber : Harian Metro...

Kejadian di atas adalah merupakan suatu musibah atau bala yang ditimpakan oleh Allah ke atas hambanya. Kemurkaan Allah itu sudah tentulah mempunyai sebab dan musababnya. Sesungguhnya Allah tidak menzalimi manusia, tetapi manusialah yang selalu menzalimi diri mereka sendiri.

Diberitakan bahawa sebulan sebelum terjadinya bala yang menimpa di Nepal, upacara pembunuhan lebih dari 250,000 haiwan telah diadakan dalam perayaan agama selama dua hari. Haiwan seperti kerbau, burung dan kambing telah dijadikan korban untuk dipersembahkan kepada dewi Hindu mereka.



Cara pembunuhan yang dilakukan ke atas binatang ternakan tersebut sangat zalim. Lembu dan kerbau yang telah dikumpulkan itu telah dipukul dan dipenggal kepalanya seekor demi seekor. Perbuatan yang dilakukan itu diluar batas kemanusiaan dan telah mengundang kemurkaan Allah.

Berjuta-juta penganut Hindu berpusu-pusu untuk majlis itu yang diadakan setiap lima tahun sekali di kuil Gadhimai, dewi kuasa, dalam Bariyarpur di Nepal yang berhampiran sempadan India. Kali terakhir festival itu diadakan ialah pada tahun 2009 di mana lebih daripada 250,000 haiwan dibunuh.

Menurut organisasi hak asasi haiwan PETA, yang berkempen untuk menghentikan kempen sesat seperti ini. Bencana semula atau lebih sesuai bala yang menimpa di Nepal memang padan untuk mereka yang tidak berperikemanusiaan walaupun atas nama agama.

Oleh itu kita sebagai umat Islam, hendaklah menjadikan peristiwa ini sebagai pengajaran. Sesungguhnya setiap perbuatan yang zalim itu akan ada balasannya di kemudian hari tidak kira penganut agama apa sekalipun.   

No comments:

Post a Comment