Saturday, December 26, 2015

KENAPA MEMANDU DI SEBELAH KANAN DAN KIRI JALAN?...


PERNAH kah anda tertikir kenapa di dunia ini ada kereta yang pemanduannya sebelah kiri jalan dan ada pula yang di sebelah kanan? Di Malaysia kita mengamalkan sistem pemanduan di sebelah kiri jalan. Dari mana sistem sebegini terhasil?

Dikatakan ia bermula apabila pengembara bimbang jika mereka diserang dalam perjalanan ke sesuatu destinasi. Memandangkan manusia lebih banyak menggunakan tangan kanan, pengembara lebih gemar berjalan di sebelah kiri apabila berjalan dengan orang yang datang dari arah hadapan.

Ini kerana kebanyakan orang memegang atau membawa pedang di sebelah kanan. Dengan itu, mereka sentiasa bersedia untuk berlawan jika diserang. Begitu juga kesateria yang menunggang kuda dan memegang tombak di tangan, dia akan cuba berada di sebelah kiri.

Selain itu, amalan ini mulanya hanya satu adat tetapi menjadi rasmi pada tahun 1300 oleh Paus Boniface VII yang tidak inginkan pergaduhan di kalangan penziarah Kristian. Ketika itu mereka dalam perjalanan ke Rom untuk perayaan Jubli.

Bagi mengelakkan pergaduhan, Paus Boniface VII mengarahkan pengikutnya berada di sebelah kiri sebelum semua penduduk mengikut peraturan ini di Britain termasuklah apabila mereka memandu. Pemanduan di sebelah kanan pula bermula apabila peneroka-peneroka mula datang ke Amerika Syarikat.

Mulanya mereka memandu kereta kuda bertutup di sebelah kiri kerana percaya itu adalah adat resam bangsa Eropah. Tapi sebenarnya tidak. Perkara ini berlaku ada kaitan dengan bagaimana kereta kuda bertutup yang dipanggil 'skune prairi' atau kereta kuda bertutup Conestoga dipandu.

Memandangkan tiada tempat duduk di hadapan jadi pemandu yang mengawal kuda atau lembu jantan akan duduk di sebelah kiri di belakang haiwan itu. la merupakan posisi paling bagus untuk pemandu yang menggunakan tangan kanan bagi mengawal haiwan tersebut dengan cemeti.

Apabila ada dua kereta kuda bertembung, mereka akan bergerak ke arah kanan masing-masing. Tujuanya supaya pemandu akan dapat melihat hab tayar kereta di sebalah kiri untuk mengelakkan berlanggar antara satu sama lain.

Pada tahun 1972, satu undang-undang telah diluluskan untuk mengesahkan adat resam memandu di sebelah kanan. Seratus tahun selepas itu, kereta mula dicipta dan stereng diletakkan di sebelah kiri seperti yang diamalkan oleh pemandu kereta kuda bertutup Conestoga.

Sejumlah 34 peratus daripada jumlah pemandu di dunia memandu di sebelah lorong kiri seperti Malaysia, Jepun, New Zealand dan Uganda manakala 66 peratus lagi iaitu seperti negara Jerman, Belanda, Jordan dan Iran memandu di sebelah lorong kanan.

Mengikut jarak perjalanan pula, kira-kira 28 peratus memandu di sebelah kiri, dan 72 peratus di sebelah kanan meskipun asalnya kebanyakan lalu lintas memandu di sebelah kiri di seluruh dunia. Negara terbaru menukar pemanduan dari sebelah kanan ke sebelah kiri ialah Apia, Samoa iaitu sebuah negara pulau di Lautan Pasifik.

la menukar laluannya pada 8 September 2009, tepat pukul 6.00 pagi waktu tempatan. Pertukaran tersebut dilakukan supaya selaras dengan amalan di Australia dan New Zealand bagi membolehkan kira-kira 180,000 rakyat Samoa yang tinggal di dua negara berjiran itu menghantar semula kereta terpakai kepada ahli keluarga mereka ke negara sendiri. 

Sumber : Mastika

No comments:

Post a Comment