Monday, August 29, 2016

10 TIPS TINGKATKAN KUALITI ORGAN REPRODUKTIF LELAKI...

Gambar hiasan...

Ramai kalangan lelaki menyangka kemampuan mereka bersetubuh sebagai pengukur kepada kesuburan. Ramai juga yang tidak peka terhadap tahap kesuburan sehinggalah mereka berhadapan dengan masaalah seperti tidak dapat menghamilkan isteri. Lebih menakutkan jika golongan lelaki ini terus tunduk dengan keegoan dengan menuduh isterilah yang mandul tanpa menyedari kelemahan diri sendiri sebagai punca utama. 

Masalah kesuburan yang berpunca daripada lelaki ialah kegagalan melakukan seks penetratif dan kemampuan ejakulasi. Tanpa ejakulasi, air mani tidak dapat masuk ke dalam faraj dan sperma tidak dapat bertemu telur. Air mani ialah campuran cecair dari pundi prostat, pundi seminal, pundi cowpers, pepundi dalam salur kencing, cecair dari pundi epididimis dan sperma dari kilang sperma.

Selain ejakulasi, faktor yang perlu diambil kira ialah air mani mengandungi sperma, bilangan sperma mencukupi dan sperma aktif serta berbentuk normal. Buah zakar yang sihat mampu menghasilkan 70 ribu sperma seminit atau 200-300 juta sperma dalam 24 jam.

Jika lelaki itu mempunyai bilangan sperma yang kurang, ini petanda masalah kepada kilang spermanya. Mereka perlu melakukan pemeriksaan buah zakar dan mengukurnya dengan alat pengukur Orkodometer untuk menyukat isi padu buah zakar. Jika saiz kurang daripada 10 mililiter, kemungkinan kilang tidak aktif.

Selain itu, pemeriksaan teliti perlu dilakukan untuk mengenal pasti jika salur ven berpintal atau varikosel yang boleh menyebabkan kilang terdedah kepada kepanasan dan bahan toksik akibat kemendapan darah.

Rawatannya ialah dengan mengikat salur ven yang berpintal. Jika isi padu buah zakar normal, ujian susulan, termasuk ujian hormon kesuburan, perlu dilakukan. Jika hormon kesuburan rendah atau rendah tapi dalam lingkungan normal, ubat penyubur akan diberi dan tiga bulan kemudian ujian air mani diulangi untuk mengenal pasti keberkesanan rawatan.

Berikut adalah tip yang dapat membantu meningkatkan isipadu air mani iaitu:.....

I.  Jangan kerap bersetubuh kerana lebih acap anda mencapai ejakulasi, isi padu air mani makin berkurangan dan cair. Ejakulasi selang tiga hari, air mani lebih mantap.

2.  Elak tabiat merokok dan minum minuman keras. Kedua-dua perkara itu merendahkan tahap hormon testosteron yang mustahak untuk fungsi optimum pundi yang menghasilkan air mani.

3.  Lakukan senaman secara berkala. Lakukan senaman kegel atau kemut, iaitu mencengkam otot lantai pelvis atau otot pembukaan lubang najis dan lubang kencing.

4.  Makan makanan berkhasiat yang mengandungi kurang lemak, tinggi khasiat protein, sayur-sayuran dan kekacang. Semua itu sesuai untuk kesihatan sperma dan kandungan air mani. Kurangkan makanan pedas dan berempah.

5.  Elakkan buah zakar terdedah kepada kepanasan. Kepanasan menjejaskan kilang sperma. Pakai seluar dalam longgar seperti seluar pendek boxer' dan elakkan mandi sauna atau merendam badan dalam air panas.

6.  Kurangkan berat badan jika didapati meningkat. Peningkatan lemak perut mengganggu kestabilan hormon testosteron.

7. Belajar mengurus tahap tekanan secara positif melalui yoga dan bortakafur kerana tekanan memberi kesan negatif kepada kesihatan badan.

8.  Dapatkan urutan badan yang menyegarkan supaya otot selesa dan badan tenang serta mudah berinteraksi secara seksual dan memberi is padu air mani yang lebih.

9.  Makan makanan tambahan dan herba yang dapat membantu meningkatkan isi padu air mani dan bilangan sperma. Kekacang membantu meningkatkan sperma manakala zink dapat memantapkan kilang sperma.

10. Lakukan hubungan seksual sebelah pagi atau petang kerana ketika itu mudah mengalami pemanasan yang dapat membina kecergasan pundi yang menghasilkan air mani. Jika lakukan seks sebelah malam, tahap keaktifan badan menurun dan rangsangan kurang, jadi pengeluaran air mani juga kurang.

No comments:

Post a Comment