Saturday, November 11, 2017

LAWATAN DELEGASI PEMERINTAH PROVINCI NUSA TENGGARA BARAT, INDONESIA KE FELCRA BERHAD KAWASAN KERANGAI PENAGOH, NEGERI SEMBILAN...

Hari ini 10 November 2017 bersamaan hari Jumaat merupakan hari bersejarah bagi Pengurusan dan staf FELCRA Berhad Kawasan Kerangai Penagoh, Negeri Sembilan kerana sebentar nanti mereka akan menerima kunjungan hormat dari Delegasi Pemerintah Provinci Nusa Tenggara Barat, Mataram Indonesia dalam lawatan kerja sehari mereka di Kawasan ini.

Sempena lawatan ini pihak delegasi akan mengambil kesempatan untuk bersua kenal dengan Pengurusan Kawasan, melihat dan menyelami sendiri permasalahan yang dihadapi oleh Tenaga Kerja Indonesia (TKI) yang kesemuanya dari Lombok dan seterusnya akan dibawa melawat ke perumahan pekerja ladang yang telah disediakan bagi mendapatkan gambaran yang sebenarnya.

Di pihak Ibu Pejabat pula, Bahagian Pengurusan dan Guna Tenaga, Kumpulan Perladangan diketuai oleh Pengurus Besarnya Tn. Haji Mohd Hanafiah b. Ambar beserta para pegawainya terdiri dari En. Rafi'uddin, Mr. AJ (penulis), En. Rafia Olhusni dan En. Hafiz. Turut sama adalah wakil dari FAISB iaitu Pengurusnya En. Azhar b. Ahmad dan dua orang pegawainya iaitu En. Hairi dan En. Iswandi.

Hasrat untuk mengadakan lawatan ke FELCRA Berhad ini telah disuarakan melalui surat permohonan dari Pemerintah Provinsi Nusa Tenggara Barat, DINAS TENAGA KERJA DAN TRANSMIGRASI yang berpejabat di Jalan Majapahit, Nombor 29A, Mataram bertarikh 24 Oktober 2017.

Melalui perbincangan yang diadakan, pihak Pengurusan di Ibu Pejabat telah bersetuju memenuhi permintaan mereka untuk mengadakan lawatan ke salah satu projek FELCRA Berhad. Atas beberapa faktor dan kelebihan yang ada, maka FELCRA Berhad Kawasan Kerangai Penagoh, Negeri Sembilan telah dipilih bagi menyambut kedatangan tetamu dari negara jiran Indonesia ini. 

Kelihatan Tenaga Kerja Indonesia (TKI) yang bekerja di projek ini 
telah berbaris di sepanjang jalan masuk untuk menyambut 
ketibaan Pegawai-pegawai mereka dari Indonesia...

Pegawai-pegawai dari Pejabat Pengurus Besar Wilayah (PBW) Tengah juga sudah sedia menanti ketibaan rombongan tersebut. Dari kiri: En. Norhizam Yusoh (Pengurus Perladangan Wilayah Tengah), Tn. Haji Mat Sundari Suratman (Pengurus Kawasan Kerangai Penagoh), Tn. Hj. Mohd Hanafiah Ambar, (Pengurus Besar Pengurusan dan Guna Tenaga, HQ), Tn. Hj. Ahmad b. Hj. Salleh (Pengurus Besar Wilayah Tengah) dan En. Othman Manaf, Eksekutif Kanan Pej Pengurus Besar Wilayah Tengah.   

Setelah menunggu hampir satu jam, maka tepat jam 9.30 pagi, rombongan delegasi seramai 13 orang yang diketuai oleh Tn. Guru Haji Mahally Fikri pun tiba. Turut sama di dalam rombongan beliau adalah pegawai-pegawainya yang terdiri dari En. Johry, En. Suhendra, Drs. Hj. Wartiah, Drs. H. Wildan, En. Ahmad Yardiansyeh, Haji Syafarionser, Hjh. Rahmah, Dr. M. Agus Patria, En. Abdul Hadi, Hjh. Nurlaela Chairunisa dan En. Sukardy. 

Mereka telah bertolak dari tempat penginapan di Hotel Corus, Kuala Lumpur jam 7 pagi menaiki 5 buah kereta pacuan 4 roda yang diketuai oleh En. Muhd Rafi'uddin, Pengurus Pentadbiran Bahagian Pengurusan dan Guna Tenaga, Kumpulan Perladangan, Ibu Pejabat, Kuala Lumpur yang juga bertindak sebagai pegawai pengiring. 

Ketibaan delegasi dengan kenderaan Hilux 
disambut oleh Pegawai-pegawai FELCRA...  

Tn. Hj. Ahmad b. Hj. Salleh selaku Pengurus Besar Wilayah Tengah berbesar hati menerima kunjungan tersebut dan telah memperkenalkan pegawai-pegawainya kepada ketua delegasi, Tn. Haji Mahally Fikri.

Kegembiraan jelas terbayang di wajah mereka
kerana dapat bersua muka bagi
 membentuk persefahaman
di sektor perladangan
 ke dua buah negara...




Tn. Haji Mat Sundari, Pengurus Kawasan Kerangai Penagoh
 mempersilakan Tn. Guru Haji Mahally
berjalan ke khemah yang disediakan untuk
diperkenalkan kepada TKI yang sudah menanti
 sejak pukul 8 pagi tadi... 


Ketibaan Tn. Guru Haji Mahally dan rombongannya telah disambut oleh TKI yang telah berbaris menanti dengan penuh sabar. Pertemuan mereka kelihatan sangat menggembirakan dan penuh mesra. TKI turut melahirkan rasa terharu dan dihargai. Kerinduan pada keluarga selama bertahun-tahun sedikit terubat dengan kunjungan ini.     

Kegembiraan jelas terbayang 
di wajah masing-masing...

Kesempatan diambil untuk bertanya khabar...

Cuaca panas terik tidak menghalang 
pegawai-pegawai yang terlibat 
untuk menyambut ketibaan 
rombongan delegasi ini... 

Ketua Delegasi terus bersalam-salaman
dan bertanya khabar dengan
semua TKI yang berbaris...


Kelihatan pokok-pokok sawit yang diusahakan 
hidup subur menghijau hasil dari penjagaan yang rapi...
  



Barisan staf Kawasan Kerangai Penagoh yang diketuai oleh Pn. Hjh.Rusilah Ali (3 dari kanan) dan tiga jejaka tampan dari HQ siap sedia untuk menyambut tetamu di khemah yang disediakan.

Rombongan seterusnya di bawa ke khemah untuk menikmati 
sarapan pagi yang telah disediakan...





Kelihatan juga En. Yunus, 3 dari kiri, 
Pengurus Perladangan Wilayah Tengah 
sedang berbual mesra dengan salah seorang delegasi...


Turut kelihatan dari kiri En. Nazri Yaakop, PK Temeris, 
En. Haron Ariffin, Pengurus Perladangan Wilayah Tengah 
dan En. Yusof Ramli, PK Lakai. Turut hadir adalah
 En. Norazmi Ahmad, PK Serting (tiada dalam gambar)...



Tiga orang wakil peserta turut dijemput 
dalam program lawatan ini.

Staf wanita Kawasan Kerangai Penagoh.
dari kanan: Pn. Hjh. Rusilah Ali, Pn. Siti Hasmah Mohamed
dan Pn. Hjh. Siti Zaleha Zainal bergambar bersama
 salah seorang pegawai delegasi...


Selepas menikmati sarapan pagi, rombongan delegasi dibawa ke ruang legar kabin untuk mendengar taklimat yang akan disampaikan oleh Tn. Haji Mat Sundari b. Suratman, Pengurus Kawasan FELCRA Berhad Kerangai Penagoh.

Sebelum itu mereka sama-sama menyanyikan lagu 'Felcra Maju ke Era Baru' yang merupakan lagu rasmi Syarikat yang digubah khas oleh komposer terkenal tanahair dan diikuti dengan tayangan video yang memaparkan kejayaan Syarikat sepanjang penglibatannya dalam memajukan sektor perladangan dan perniagaan melalui anak-anak syarikatnya. Keuntungan yang dijana akan disumbangkan kepada negara melalui pembayaran cukai yang manafaatnya akan dapat dinikmati bersama dengan semua rakyat.

Para delegasi dibekalkan dengan 
buku taklimat yang telah disediakan...

Pn. Siti Hasmah bt Mohamed,
Pen. Eks. Pembangunan Peserta
Pejabat PBW Tengah
bertindak sebagai Pengacara majlis.
Syabas diucapkan kepada beliau kerana
berjaya mengendalikan tugas dengan cemerlang...

Para pegawai dan tetamu telah mengambil tempat
untuk mendengar ucapan...

Para jurugambar dari kedua-dua belah pihak
tidak melepaskan peluang untuk merakam
gambar-gambar menarik sepanjang lawatan ini..

Turut kelihatan adalah
tiga orang wakil peserta dan TKI...

Wajah-wajah TKI sangat ceria kerana diberi pelepasan.
 Gaji mereka tetap dibayar walaupun hari ini tidak bekerja...

Kelihatan Tn. Haji Ahmad salleh sedang meneliti data
dan maklumat terutama tentang pencapaian hasil Kawasan...


En. Rafia Ol Husni diberi tanggungjawab
untuk memimpin bacaan doa...


TKI turut memenuhi khemah yang disediakan
diluar untuk mendengar ucapan...

Tn. Hj. Mat Sundari Suratman,
Pengurus Kawasan Kerangai Penagoh
sedang menyampaikan taklimat...

Selepas nyanyian lagu rasmi Syarikat dan tayangan video, Tn. Hj. Mat Sundari Suratman, Pengurus Kawasan Kerangai Penagoh telah memberikan taklimat tentang latarbelakang Kawasan dan projek yang diterajuinya. 

Menurutnya, Kawasan Kerangai Penagoh merupakan salah satu dari 20 Kawasan yang terletak di bawah Pentadbiran Pengurus Besar Wilayah Tengah. Dalam mentadbir Kawasan ini beliau telah dibantu seramai 11 orang staf yang terdiri dari 5 orang staf pentadbiran dan 5 orang staf ladang.

Kawasan yang mempunyai 10 buah projek (ladang) dan diusahakan dengan tanaman kelapa sawit ini berkeluasan 1,774.83 hektar. Setakat ini luas ladang berhasil adalah 1,010.22 hektar manakala luas ladang yang belum berhasil adalah 764.610 hektar. 

Bagi menguruskan kerja-kerja di ladang, Kawasan ini mempunyai 78 orang tenaga kerja Asing (TKA) yang terdiri dari 41 warga Indonesia, 14 warga Bangladesh manakala selebihnya 5 orang adalah warga tempatan. Semua pekerja ini diselia oleh seorang mandor. 

Mereka ditempatkan di 3 blok penginapan iaitu blok A, blok B dan blok C. Satu blok lagi adalah blok terbaru yang dibina dan dikenali sebagai Penginapan Sementara Bujang Pekerja Ladang atau Kabin yang telah mendapat Sijil Layak Menduduki (CF) dari Jabatan Tenaga Kerja (JTK) Negeri Sembilan.

Demi menjamin keselesaan, Blok A yang mempunyai 11 pintu menempatkan 22 orang TKA, Blok B, 6 pintu menempatkan seramai 15 orang, Blok C, 6 pintu dihuni seramai 18 orang dan 16 orang lagi menghuni di Penginapan Sementara Bujang Pekerja Ladang atau Kabin.

Kabin dalam pembinaan... 

 Kabin yang sudah siap dibina
dengan harga RM120,000 satu set (16 orang TKA)
yang selepas ini akan dikenali sebagai
Penginapan Sementara Bujang Pekerla Ladang.





Menurut Tn. Haji Mat Sundari lagi dari analisa pendapatan (gaji) yang dikeluarkan, rata-ratanya TKA ini memperolehi gaji antara RM1,500 hingga RM2,500 sebulan dan ke atas. Rekod gaji TKA yang pernah dicapai oleh seorang pekerja adalah RM5,000 iaitu di mana ketika pokok mengeluarkan hasil yang banyak sehinggakan TKA terpaksa melakukan kerja-kerja lebihmasa bagi menjamin hasil dapat dikeluarkan semuanya. 

Sebagai penghargaan dan motivasi, beliau mengkehendaki supaya bekalan makanan tengahari disediakan secara percuma dan dihantar terus ke ladang untuk sarapan tengahari mereka. Ini adalah bertujuan supaya TKA tidak balik dan dapat meneruskan pekerjaan  sehingga ke petang harinya. 


Selain mendapat rehat yang cukup, kesihatan TKA juga sentiasa dipantau. Mereka yang tidak sihat akan segera dihantar ke hospital atau klinik walaupun di malam hari bagi mendapatkan rawatan dan keesokannya akan diberi cuti sakit jika mendapat kelulusan dari doktor yang merawat.

Bagi TKA  yang tidak 'perform' selama 3 bulan berturut-turut yang akan dinilai melalui gaji yang diterima setiap bulan kurang dari RM1,000, mereka ini akan dipanggil bagi mendapatkan penjelasan dan diberi nasihat. Jika perkara ini berterusan mereka akan dirujuk ke Kumpulan Perladangan, Ibu Pejabat. Keputusan akan dibuat samaada TKA ini akan ditamatkan permitnya dan dihantar pulang atau dipindahkan ke kawasan lain yang berminat untuk mengambilnya.



Tuan Guru Hj. Mahally Fikri
sedang menyampaikan ucapan...

Selepas selesai taklimat yang disampaikan oleh Pengurus Kawasan Kerangai Penagoh, kini tibalah pula giliran Tn. Guru Haji Mahally Fikri untuk menyampaikan ucapannya. 

Dalam kata-katanya, beliau melahirkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih serta syukur kerana pihak Kerajaan Malaysia dan FELCRA Berhad telah dapat mengujudkan peluang-peluang pekerjaan di sektor perladangan kepada Rakyat Indonesia khasnya dari Pulau Lombok. 


Beliau juga amat berterima kasih kepada Pengurusan Kawasan kerana sentiasa mengambil berat akan permasalahan TKI, sentiasa memupuk semangat persaudaraan yang erat, saling hormat menghormati di antara penduduk tempatan dan TKI. Beliau juga merasa amat bangga dengan TKI yang bekerja di sini kerana sentiasa sabar dengan berbagai dugaan yang dihadapi serta sanggup berkorban meninggalkan keluarga yang jauh di sana demi mencari rezeki yang halal. Beberapa firman Allah s.w.t turut dibacakan bagi mengukuhkan ucapan beliau. Beliau berjanji akan menyampaikan maklumat hasil dari lawatan ini ke pihak berwajib di sana.


Para hadirin sedang memberikan sepenuh perhatian
terhadap apa yang disampaikan oleh
Tn. Guru Haji Mahally Fikri...


Selesai ucapan Tn. Guru Haji Mahally, kini tibalah masanya untuk Pengurus Besar Wilayah Tengah, Tn. Haji Ahmad b. Haji Salleh menyampaikan amanatnya.

Memulakan ucapan, Tn. Haji Ahmad mengucapkan terima kasih kepada Tn. Guru Haji Mahally dan rombongannya kerana memilih Wilayah Tengah sebagai destinasi lawatan. Beliau memaklumkan bahawa Wilayah Tengah yang diterajui olehnya adalah gabungan dari tiga negeri iaitu Negeri Selangor, Negeri Sembilan dan Negeri Melaka. Tanggungjawabnya dalam mentadbir urusan pentadbiran, perladangan dan sosial di Wilayah Tengah tidak akan tercapai dengan baik jika tiada sokongan dari semua pihak baik dari pegawai mahupun staf. Para peserta sebagai tuan tanah yang dimajukan oleh FELCRA Berhad sentiasa memerhati tindak tanduk yang dilakukan. Setiap langkah diawasi dan jika tersilap ianya akan mengundang padah. Oleh itu sikap berhati-hati dan waspada sentiasa diamalkan.


Tn. Haji Ahmad juga mengucapkan ribuan terima kasih kepada Bahagian Pengurusan dan Guna Tenaga Ibu Pejabat kerana sehingga bulan Oktober 2017, seramai 277 orang TKI telah dapat dibekalkan kepada Kawasan-kawasan di Wilayah Tengah yang menghadapi masaalah kekurangan pekerja. Beliau berharap bilangan tersebut akan terus bertambah dari semasa ke semasa.   

Di samping itu, beliau juga amat berbangga dengan Pengurus Kawasan Kerangai Penagoh, Tn. Haji Mat Sundari kerana dapat menyediakan prasarana yang baik kepada TKI, menjaga kebajikan, dan dapat menghidupkan aktiviti untuk mereka seperti solat berjemaah di surau, mengadakan bacaan Yassin setiap malam Jumaat, menyambut hari pekerja setiap tahun dan mengadakan jamuan Hari Raya. Aktiviti sukan juga tidak dilupakan. Dengan wujudnya keharmonian yang dipupuk selama ini terutama di antara pekerja Indonesia dan Bangladesh persengketaan dan pergaduhan akan dapat dibendung dan dihindari.




Beliau berharap agar lawatan dari pihak Pemerintah Provinsi Nusa Tenggara tidak berhenti setakat ini sahaja kerana pihak FELCRA sentiasa membuka pintu untuk lawatan-lawatan yang seterusnya bukan sahaja di Wilayah Tengah tetapi juga ke Wilayah-Wilayah lain untuk bersua muka dengan TKI yang sentiasa dahaga dan menanti kunjungan dari pegawai mereka dari Indonesia.

Akhir kata Tn. Haji Ahmad mengucapkan selamat jalan dan berharap agar pihak delegasi yang diketuai oleh Tn. Guru Haji Mahally Fikri serta rombongannya selamat pulang ke Negara mereka dengan selamat dan semoga dapat berjumpa lagi.

En. Hairi Suradi, Pengurus FAISB adalah
pegawai yang bertanggungjawab menguruskan
kemasukan  TKA ke FELCRA Berhad...

Sessi soal jawab...
Oleh kerana TKI berpuashati dengan pengurusan kawasan,
hanya satu soalan sahaja yang dikemukakan iaitu
berkenaan dengan jaminan dari kerajaan Indonesia
tiada apa-apa caj yang dikenakan apabila TKI
telah tamat bekerja dan pulang ke Negaranya...


Soalan telah dijawab dengan baik
oleh Drs. H. Wildan...



Majlis diakhiri dengan penyampaian cenderahati
kepada Tn. Guru Haji Mahally Fikri
oleh Tn. Hj Ahmad Haji Salleh ...

Dan kepada Drs. H. Wildan...

Sessi berfoto dengan para delegasi...








Tn. Guru Haji Mahally Fikri dan Tn. Hj. Mat Sundari
merakam gambar bersama untuk kenang-kenangan...

Menu makan tengahari yang
disediakan oleh pihak Kawasan


Sebelum makan doa untuk keberkatan
dibacakan oleh En. Rafia Ol Husni...



3 orang wakil peserta sedang mengambil
sarapan tengahari yang disediakan...



Pegawai delegasi mengambil kesempatan
merakam gambar bersama staf Kawasan
sebagai kenang-kenangan...


Keberangkatan pulang para delegasi ke Kuala Lumpur
 untuk acara seterusnya...

Mr. AJ dan En Rafia
bergambar bersama staf Kawasan...

Kami juga tak lepaskan peluang untuk bergambar
bersama gadis-gadis staf Kawasan
yang manis menawan dan
bertungkus lumus bagi menjayakan majlis.
"Budimu akan sentiasa di kenang"...

Bergambar ramai sebelum kami pulang ke Kuala Lumpur
 dan harap semoga dapat berjumpa lagi...

Ucapan Penghargaan...


Kumpulan Perladangan mewakili Pihak Pengurusan Ibu Pejabat mengambil kesempatan di sini untuk mengucapkan ribuan terima kasih dan penghargaan kepada Pengurusan Kawasan FELCRA Berhad Kerangai Penagoh yang diketuai oleh Tn. Haji Mat Sundari b. Suratman kerana berjaya melaksana dan mengendalikan program lawatan ini dengan cemerlang.

Adalah diharapkan supaya semua pegawai dan staf Kawasan ini terus komited dalam menggalas tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan terutamanya dalam pengurusan ladang di mana ianya akan menjadi contoh teladan yang baik kepada kita semua warga FELCRA Berhad. Insha Allah. Amin.   

5 comments:

  1. Tahniah AJ...artikel yg lengkap dan jelas.blh di jadikan arkid bg kumpulan perldangan dan khusus kpd syarikat FB.Komitmen semua pihak tlh d zahirkan dgn kata2 terima kasih dr kumpulan deligasi.tahniah dan syabas semua.

    ReplyDelete
  2. Tahniah blogger AJ. Satu laporan yang menarik. Staf HQ terutama staf baru ketandusan maklumat. Dengan adanya laporan seperti ini sekurang2nya dapat dijadikan informasi buat mereka dan kita semua...

    ReplyDelete
  3. Saya dah baca habis artikel ni dan mendapati tiada apa yang kurang. Laporan dan gambar saling melengkapi. Syabas...

    ReplyDelete
  4. Kesian staf kwsn. Byk keja nak kena buat, Jaga Tka, jaga ldg, jaga peserta dan entertain plwt lagi. Please la tgok2 sikit apa2 elaun yg layak mereka boleh dpt...Aku respect kat staf kwsn yg sentiasa komited dgn tugas...

    ReplyDelete
  5. Tahniah Tuan blogger satu laporan yang mantap dan berilmu untuk diamalkan terutama pada gulungan staf generasi FELCRA Berhad...............

    ReplyDelete