Wednesday, December 13, 2017

JAUHI PENYAKIT 3 SERANGKAI...


Tidak keterlaluan di katakan 'ibu' segala kerosakan dan kemusnahan nilai kemanusiaan masa ini adalah kerana cintakan dunia.

Tanpa mengira masa, manusia berlumba-lumba membolot sebanyak-banyaknya kekayaan dan habuan dunia. Tiada seorang pun mahu tertinggal di belakang. Orang Islam juga menjadi pelumba' demi mengejar kesenangan dan kemewahan.

Adakalanya, prosedur standard operasi (SOP) pencarian sumber keduniaan itu jelas menyalahi hukum syariat, tetapi disebabkan hati sudah digelapkan kemilau dunia, segalanya tidak dipedulikan lagi. Urusan dosa dan pahala bukan lagi menjadi keutamaan. Dalam era millenium ini, semakin ramai umat Islam lupa kepada nasib yang pernah menimpa umat terdahulu. Di dalam al Quran dan sirah diterangkan kisah golongan zaman silam yang rakus harta dunia sehingga lupa hukum syariat. Akhirnya, mereka menerima nasib malang apabila Allah SWT menimpakan azab yang amat dahsyat. 

Rasulullah SAW pernah memberitahu sahabatnya, Sabdanya yang bermaksud, Kelak akan menimpa umatku penyakit (perilaku buruk) umat umat terdahulu, iaitu sikap sombong, kufur nikmat, lupa syariat agama dalam memperoleh kenikmatan duniawi. Mereka berlumba-lumba mengumpulkan harta dan berrnegah-megah dengan kekayaan harta benda. Mereka terjerumus dalam jurang kesenangan dunia, saling bermusuhan, iri hati dan berdendam sehingga mere­ka tidak segan silu mela kukan kezaliman.' (Hadis diriwayatkan Imam At Tirmidzi)

Apa yang diberitahu Rasulullah SAW itu sudah pun berlaku pada hari ini. Suasana kehidupan manusia yang saling berdengki, iri hati dan melakukan pelbagai kezaliman saban kali berlaku. Pentas kehidupan sudah tidak sejernih dulu lagi. Ia penuh dengan babak dan gaya yang jauh menyeleweng daripada hukum syarak.

Dalam hadis itu lagi menerangkan, tiga perilaku buruk yang boleh menjerumuskan manusia ke kancah keruntuhan nilai kemanusiaan adalah bersikap sombong, kufur nikmat dan lupa syariat agama ketika memperoleh nikmat duniawi.

Tiga sikap keji itulah memusnahkan ketamadunan umat terdahulu. Masyarakat Mesir Purba di bawah rejim Firaun contohnya, bukan calang calang tahap kreativiti dan daya intelektual mereka.

Hingga sekarang, kita masih dapat lihat peninggalan artifak sejarah kegemilangan mereka seperti binaan piramid. Kita boleh bayangkan bagaimana tingginya keupayaan intelek dan ilmu khususnya dalam bidang seni bina serta kejuruteraan masyarakat Mesir dulu.

Sayangnya, masyarakat sehebat itu 'berpayung' di bawah naungan pemerintah yang ingkar kepada aja ran di bawah rasul Allah SWT.

Akibatnya, Firaun dan pengikutnya ditenggelamkan Allah SWT di dasar Laut Merah semasa mereka mengejar Nabi Musa. Firaun dengan sombong dan bergaya selaku 'Tuhan' kepada rakyatnya dengan tindakan yang sarat dengan kezaliman.

Tidak hairanlah mengapa baginda begitu risau umatnya akan dirundung permasalahan jiwa yang sama. Demi kian juga nasib diterima beberapa lagi umat terdahulu.

Semuanya menunjukkan punca mereka dilaknat dan ditimpa kemusnahan adalah kerana sikap sombong me­reka yang memiliki kepandaian dan ilmu pengetahuan, apatah lagi apabila me­reka memperoleh kekayaan duniawi. Sombong dengan pemilikan harta kekayaan membawa kepada kufur nikmat Allah. Ia bertentangan de­ngan seruan dakwah dibawa rasul Allah dan baginda SAW

Islam menyeru umatnya supaya bersikap syukur dengan menunaikan hukum syariat seperti mengeluarkan zakat, berwakaf dan bersedekah. Dalam Islam, kekayaan adalah wasilah buat sese orang mukmin menabur bakti kepada kemaslahatan ummah bukannya demi kepentingan peribadi saja.

Penyakit 'tiga serangkai' iaitu sombong, kufur nikmat dan lupa syariat agama itu perlu dihindari setiap individu mukmin.

Rasulullah SAW bcrsabda bermaksud. 'Sesungguhnya yang paling aku khuatirkan terhadap kamu sepeninggalan aku nanti ialah jika kekayaan dunia dibukakan untuk kamu. Dan kamu pun berlumba lumba mendapatkannya. Sesungguhnya, kekayaan dunia akan menghancurkan kamu sebagaimana menghancurkan umat umat pada masa lalu."(Hadis riwayat Bukhari)

Segala kerisauan baginda SAW lebih 14 abad lalu itu menjadi kenyataan dan berbudaya tegar dalam diri sesetengah umatnya. Paling mustahak, umat Is­lam perlu mengejar status "jutawan akhirat'. Tidak bermakna orang Islam tidak boleh menjadi kaya dan berstatus jutawan atau hartawan. Yang menjadi kerisauan apabila nikmat melimpah ruah mcnyebabkan seseorang itu lalai pada syariat agama.

Baginda SAW bersabda yang bermaksud, "Demi Al­lah. Dunia ini dibandingkan dengan akhirat ibarat seseorang yang mencelupkan jarinya ke dalam laut yang mana air yang tersisa di ja­rinya ketika diangkat itulah nilai dunia ini." (Hadis ri­wayat Imam At Tirmidzi).

Sumber : Harian Metro
Penulis : Mohd Rizal Azman Rifin
               pensyarah Jabatan Kejuruteraan Mekanikal, 
               Politeknik Muadzam Shah, Pahang.

No comments:

Post a Comment