Amalan 5S pada asalnya merupakan amalan pengurusan yang dilaksanakan dalam sektor swasta seperti syarikat dan kilang di negara Jepun. Sejak tahun 1986, idea pengurusan pejabat daripada negara matahari terbit ini telah tersebar ke seluruh dunia termasuklah negara Malaysia melalui Dasar Pandang ke Timur. Daripada perkataan Jepun ianya telah disesuaikan pula dengan patah perkataan dalam Bahasa Malaysia iaitu Sisih (Seiri), Susun (Seiton), Sapu (Seiso), Seragam (Seiketsu) dan Sentiasa Amal (Shitsuke).
Pelaksanaan Amalan 5S yang menyumbang kepada persekitaran berkualiti ini juga dapat melahirkan warga FELCRA Berhad yang bermotivasi, kreatif, inovatif dan berdaya saing untuk mencapai kecemerlangan.
Pelaksanaan Amalan 5S ini, jika berjaya dilaksanakan, akan memberi impak yang besar kepada Syarikat dan staf. Amalan 5S bukan sahaja memberi kesan kepada persekitaran pejabat tetapi juga kepada aspek kualiti yang lain seperti kualiti kerja dan kualiti peribadi staf. Impak pelaksanaan Amalan 5S ini dapat dipecahkan kepada 4 kategori utama iaitu:
Amalan 5S akan menjadikan persekitaran pejabat yang lebih kondusif, selesa, ceria dan menarik. Ini akan memberi dorongan kepada staf merasa lebih seronok dan bersemangat untuk bekerja. Di samping itu, pelanggan dan pelawat yang berurusan, akan merasa selesa dan tenang apabila berada di pejabat.
samping penyelenggaraan peralatan yang berkaitan keselamatan diselenggara dengan berjadual.
Peningkatan kualiti kerja ini merangkumi semua aspek kerja staf terutamanya dalam mencapai dan mencari sesuatu fail dan peralatan. Pengurangan masa capaian ini telah berjaya meningkatkan produktiviti dan kualiti kerja staf dan bahagian terutama dalam aspek pengurusan fail/doket dan capaian peralatan/alat tulis. Dengan menggunakan konsep di dalam Amalan 5S iaitu Seisi (Susun), pengurusan fail dan doket adalah lebih cekap, sistematik dan selamat.
Amalan 5S yang akan dilaksanakan ini diharap dapat mengurangkan pembaziran dalam Syarikat seperti mengurangkan pembaziran masa dan mengurangkan pembaziran wang Syarikat. Dengan melaksanakan Amalan 5S pada Sistem Pengurusan Fail Jabatan. Ianya juga dapat mengurangkan pembaziran masa mencari dan kos penggantian fail/alat tulis/peralatan yang tidak dapat dikesan atau hilang.
Kesan-kesan sebelum ini iaitu persekitaran kondusif, berkualiti dan selamat akan mempercepatkan tugas dan mengurangkan pembaziran serta akan turut memberi kesan besar kepada staf. Amalan 5S yang akan diamalkan ini di harap akan berjaya menanam dan meningkatkan nilai-nilai positif di dalam diri staf seperti bertanggungjawab, kreatif dan inovatif, berdisiplin, kerja berpasukan, bangga dengan Bahagian/Cawangan dan sayang kepada Syarikat Ini adalah kerana Amalan 5S akan melibatkan semua staf dan ianya sentiasa perlu diamalkan.
Saksikan gambar-gambar yang telah dirakam di sepanjang 3 hari kursus ini berlangsung.