Islamic Widget

Pendapat Anda Tentang Blog Ini....

Thursday, June 26, 2014

KENANGAN BERMAIN DI BAWAH POKOK KERIANG YANG HAMPIR PUPUS...

Bergambar bersama pokok Keriang...

Hampir 44 tahun aku tidak bertemu dengan pokok keriang, dulu masa kecik-kecik kami selalu bermain guli, gasing atau jengket di bawah pokok ini. Bila buah keriang gugur dari atas pokok, kami berebut-berebut untuk mendapatkannya sampai ada yang bertolak-tolak. Pokok keriang ni tinggi, kami malas nak panjat, jadi sambil main guli sambil tunggu buah ni gugur, siapa cepat dia dapat.

Dulu ayah bekerja di Jabatan Kerja Raya (JKR), jadi, kami sekeluarga tinggal di kuarters yang disediakan. Setiap kuarters ada lebih kurang 5 buah pintu bercampur Melayu dan India. Setiap pagi dan petang di hari cuti sekolah, kami adik beradik dan anak-anak jiran yang sebaya selalu bermain guli, gasing atau jengket di kuarters yang bersebelahan dengan blok kami sebab di situ ramai kawan-kawan. Di belakang rumah Pak Cik Daud tempat kami bermain guli itulah tumbuhnya pokok keriang ni. Pokoknya cuma sebatang tapi buahnya sangat lebat.  Rasanya kelat tetapi jika nak rasa lebih sedap dan manis, kena rendam dalam air garam dulu dan kemudian baru makan. Buah ini juga sangat enak dan rupanya seakan-akan buah anggur.

Buah Keriang seakan-akan buah anggur apabila sudah masak...

Bila ayah membeli sebuah rumah teres dan mengambil keputusan untuk berpindah maka kami terpaksa akur walaupun berat untuk meninggalkan kuarters ini yang banyak meninggalkan kenangan. Bukan itu sahaja, ayah dan emak terpaksa meninggalkan banyak tanam-tanaman yang diusahakanya di belakang rumah seperti pokok pisang, ubi kayu, jagung, pokok keladi dan sayur-sayuran, apa yang ayah dan emak tanam semua menjadi dan hidup subur. Di samping itu ayah dan emak juga ada menternak ayam dan itik. Aku tidak tahu kenapa ayah nak berpindah ke rumah baru kerana aku tengok rumah baru kami di kelilingi hutan yang menyeramkan berbanding di kuarters JKR yang kehidupan di zaman kanak-kanak yang lebih menyeronokkan. 

Oleh kerana masa tu aku masih kecil lagi, maka aku tidak pernah tanya kenapa ayah nak pindah ke rumah baru sedangkan di kuarters ini kami hidup selesa dengan segala kemudahan yang ada. Nak buat tilam dan bantal, di belakang rumah ada pokok kekabu, nak buat tikar mengkuang, ada banyak pokok mengkuang yang tumbuh meliar, nak cari kayu api, kami pergi ke kilang kayu yang berhampiran untuk mengambil kulit kayu balak yang baru diturunkan dari lori. Tauke kilang tidak pernah menghalang atau memarahi sewaktu kami mengopek kulit kayu balak tersebut. Nak memancing ikan pula, aku dan kawan-kawan akan pergi ke lombong-lombong yang banyak terdapat di persekitaran rumah walaupun selalu kena marah dengan emak.

Setelah berpindah kerumah baru pada tahun 1970, aku jarang ke kuarters JKR tempat kami tinggal dahulu kerana tiada kenderaan, lagipun nak naik bas, aku tak pandai dan takut maklumlah umur dalam lingkungan 9 tahun. Disebabkan itu aku tidak lagi dapat makan buah keriang dan bermain-main di bawah pokoknya. Lama kelamaan, aku terus lupa akan kewujudan pokok keriang ini.

Pokok Keriang yang berbuah lebat...

Dua minggu lepas, iaitu pada 17 Jun 2014, aku mengadakan lawatan kerja ke Pejabat Kawasan Lubuk Sireh yang beralamat di Kaki Bukit, Perlis, Selepas mengadakan sedikit perbincangan dengan Pengurus Kawasan di pejabatnya, Beliau membawa kami meninjau di persekitaran pejabat dan kuarters staf yang hendak dilupuskan. 

Ketika tiba di belakang salah sebuah rumah yang tiada lagi berpenghuni dan perlu dilupuskan, aku terpandang akan sebatang pokok yang berbuah lebat. Aku tidak tahu apa nama pokok ini, buahnya seperti buah anggur, tapi takkan pokok anggur kerana pokoknya besar dan tinggi. Aku lalu bertanya kepada Pengurus tersebut. Kata Pengurus, pokok itu ialah pokok keriang, buahnya boleh dimakan tapi kelat sedikit, kalau nak sedap kena rendam dalam air garam, baru terasa keenakkannya. 

Aku lantas teringat pokok yang aku pernah bermain di bawahnya di sekitar penghujung tahun 1960an dahulu yang ketika itu aku masih berusia kanak-kanak. Tak salah lagi, inilah pokoknya, pokok dan buah keriang yang aku tidak berjumpa hampir 44 tahun lalu.

Pokok Keriang yang tinggi dan besar...

Tanpa membuang masa, aku terus memetik buahnya lalu makan, sebaik mencecah di lidah, seakan-akan terasa apa yang aku rasakan 44 tahun dahulu. Tak semena-mena aku teringatkan kawan-kawan yang sama-sama bermain di bawahnya suatu ketika dahulu. Airmataku lantas menitik kerana terkenangkan mereka. Mungkin di antara kami sudah tiada lagi kerana telah pergi menyahut seruan Ilahi. Aku bersyukur kerana aku masih sihat dan dapat menatap pokok yang banyak memberikan kenangan. Tanpa membuang masa, aku mencapai kamera lalu merakam gambar pokok Keriang dan buahnya untuk tatapan generasi yang akan datang. Jika tidak dipelihara, tidak mustahil pokok ini akan pupus di muka bumi.     

 Buah Keriang yang telah dipetik dan sudah masak...

 Sedikit fakta mengenai pokok Keriang :-
  • Pokok ini hanya terdapat di utara Tanah Air. 
  •  Generasi sekarang tidak mengenali pokok/buah ini kerana pokok/buah ini semakin lama semakin sukar diperolehi
  •  Jika dahulu buah ini mudah didapati di kawasan hutan dan pinggir kampung, kini buah ini semakin lama semakin berkurangan.
  •  pokok/buah keriang berbuah sekali dalam setahun sekitar bulan April hingga Mei.dan buahnya akan bertukar menjadi warna hitam apabila betul-betul masak.
  •  Dari segi perubatan ia dipercayai mempunyai pelbagai khasiat.
  •  Buah ini apabila betul-betul masak gugusannya adalah seperti buah anggur
Khasiat Buah Keriang :-
  • Mengurangkan kadar gula dalam darah bagi pesakit kencing manis.
  • Mengeluarkan cacing kerawit di dalam perut. 
  • Biji buah keriang boleh dikeringkan, ditumbuk dan dibancuh dengan air panas untuk diminum.
Aku berharap suatu hari nanti akan ada pasukan penyelidik samada di bidang perubatan mahupun bidang kosmetik untuk membuat penyelidikan tentang buah ini kerana aku pasti banyak khasiatnya yang boleh diperolehi darinya. Jika berjaya dikomersialkan, sudah tentulah pokok ini akan banyak ditanam semula dan dapat mengelakkan ia dari terus pupus di muka bumi ini.

Sunday, May 25, 2014

SIRI KISAH-KISAH NASIHAT DAN PERUMPAMAAN....


Setelah suami Rabi'ah al-Adawivah meninggal, maka Hasan al-Basri dan teman-temannya datang ke rumah Rabi’ah al-Adawiyah lalu dipersilakan mereka masuk. Kemudian ditutup Rabi'ah tabir dan dia duduk di belakangnya seraya berkata:


"Siapa yang paling pintar di antara kalian maka dia adalah suami saya."

Maka mereka menjawab: "Hasan al-Basri".

Maka soal jawabpun bermula :

Rabi'ah: "Bila dapat menjawab pertanyaanku maka aku adalah milikmu.

Hasan segera berkata: "Tanyalah semoga aku dapat menjawab".

Rabi'ah: "Apabila aku mati dan keluar dari dunia, apakah aku nanti keluar dengan beriman atau tidak?".

Hasan: "ltu masalah ghaib dan tidak seorangpun yang mengetahui kecuali Allah"

Rabi'ah: "Bila aku telah terletak di liang kubur dan ditanya Malaikat Mungkar dan Nangkir, apakah aku nanti dapat menjawab atau tidak?".

Hasan: "ltu juga hal yang ghaib dan tidak ada yang mengetahui, kecuali Allah"

Rabi'ah: "Apabila orang yang telah dikumpulkan di hari kiamat dan diberikan kepada mereka cacatan amal masing-masing, dengan tangan kanankukah atau tangan kirikukah aku akan menerima catatan amalanku?”

Hasan: "Itupun barang ghaib juga."

Lalu Rabi'ah berkata: "Hai Hasan, barang siapa tidak dapat menjawab empat pertanyaan yang saya ajukan, jangan berfikir untuk dapat mengahwini saya."

Kemudian Rabi’ah berkata untuk terakhir kalinya:

"Hai Hasan, dalam berapa bahagiankah Allah mencipta akal?".

Hassan: "Sepuluh bahagian, sembilan untuk laki-laki dan satu jenis untuk wanita".

Rabi’ah. "Dalam berapa bahagiankah Allah mencipta syahwat?".

Hasan. "Sembilan bahagian untuk wanita dan satu bahagian untuk lelaki."

Rabi’ah: "Hai Hasan, aku dapat menguasai Sembilan syahwat dengan satu bahagian akal, sedang kamu pihak lelaki tidak dapat menguasai satu bahagian syahwat dengan sembilan akal yang kamu dapat"

Lalu keluarlah Hasan dari rumah Rabi'ah dengan tangis dan air mata yang bercucuran.

 SEPULUH JENIS ORANG ISLAM YANG KEJAM...

 Sufyan Athsauri berkata : "Sepuluh macam daripada kekejaman itu ialah apabila:"
  • Seorang yang berdoa untuk dirinya sendiri dan tidak mendoakan anak-anaknya dan kaum mukmin.
  • Seorang yang pandai membaca A1-Quran, tetapi tiap harinya tidak membaca seratus ayat.
  • Seorang yang masuk masjid lalu keluar dan tidak sembahyang dua rakaat. (Sunat Tahyatul-Masjid).
  • Seorang yang berjalan melalui kuburan kemudian tidak memberi salam dan mendoakan ahli kubur.
  • Seseorang yang sampai di sebuah kota pada hari Jumaat kemudian tidak sembahyang jemaah.
  • Seseorang yang di daerahnya di datangi oleh seorang alim, tiba-tiba tidak mahu belajar apa-apa daripadanya.
  • Dua orang yang bertemu di perjalanan dan masing-masing tidak menanyakan nama kawannya itu.
  • Seorang diundang pada jamuan tiba-tiba tidak datang.
  • Pemuda yang tidak ada kerja dan tidak mahu belajar ilmu dan kesopanan.
  • Seorang yang kenyang sedang dia tahu bahawa tetangganya lapar, tetapi tidak diberi dari makannya itu.
NASIHAT LUQMAN KEPADA ANAKNYA...

Satu hari Luqman Al-Hakim ditanya oleh anaknya:
Pak, apakah sebaik-baik perangai bagi manusia?"
"Jawab Luqman: "Agama."
Bertanya lagi si anak: "Kalau perangai itu dua?".
Jawab Luqman: "Agama dan harta."
Bertanya si anak lagi: "Kalau tiga?".
Jawab Luqman: "Agama, harta dan malu."
Bertanya lagi si anak: "Kalau empat?".
Jawab Luqman: "Agama, harta, malu dan budi pekerti yang baik."
Si anak terus bertanya lagi: "Kalau perangai itu lima?".
Jawab Luqman: "Agama, harta, malu, budi pekerti yang baik dan pemurah".
Bagaimana kalau perangai itu enam?". Tanya si anak lagi.
"Wahai anak kesayanganku, kalau lima perangai itu terkumpul pada "seseorang, maka dia adalah orang yang suci, terpelihara (taqwa kepada kepada Allah), dilindungi Allah s.w.t. dan bebas dari syaitan."

Sementara itu, berkata Wahab Munabbih: "Orang yang jahat perangai dan jahat budi pekerti itu seumpama tembikar pecah yang tidak dapat ditampal dan tidak dapat dijadikan tanah liat kembali."

Al-Fudhail pula berkata: "Aku lebih suka bersahabat dengan orang derhaka tetapi baik budi pekertinya daripada bersahabat dengan seorang yang beribadat tetapi jahat budi pekertinya."

Ibnu Abbas pula pernah ditanya: "Apakah kemuliaan itu?"

Jawab Abnu Abbas: "Kemuliaan itu ialah seperti yang dijelaskan oleh Allah s.w.t. dalam Surah A1-Hujarat ayat 13:


Maksudnya: "Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kalian disisi Allah ialah orang paling bertaqwa"

Selanjutnya Ibnui Abbas berkata lagi: "Setiap bangunan mempunyai dasar dan dasar Islam itu adalah budi pekerti yang baik."

PERSAMAAN MANUSIA DENGAN ALAM...

Dikatakan bahawa susunan falak dan buruj adalah seperti susunan manusia. Sebagaimana falak dibahagi menjadi 12 buruj maka manusia juga mempunyai 12 lubang, iaitu 2 lubang telinga, 2 lubang hidung, 2 lubang mata, 2 lubang jalan kotoran, 2 buah dada, 1 mulut dan 1 pusat. 6 buruj dari sebelah utara dan 6 buruj lagi dari sebelah selatan.

Dalam falak ada 7 bintang dan dalam tubuh manusia juga ada 7 kekuatan. Iaitu pendengaran, penglihatan, perciuman, perasaan, penyentuhan, pemikiran dan pembicaraan.

Karana itu gerak manusia adalah gerak daripada bintang-bintang. Lahirmu seperti terbitnya dan matimu seperti matinya.

Ini adalah perumpamaan dengan alam raya yang ada di atas.

Ada pula perumpamaan dengan alam bawah, maka jasadmu seperti bumi, tulangmu seperti gunung, otakmu seperti lombong, keringat mu seperti parit-parit, dagingmu seperti debu, rambutmu seperti pohon-pohon, mukamu seperti Masyrik (timur), punggungmu seperti Maghrib (barat), kanannya seperti selatan, kirinya seperti utara, jiwamu seperti angin, kata-katamu seperti hujan, marahmu seperti mendung, tidurmu seperti mati, jagamu seperti hidup, mudamu seperti musim panas dan masa tuamu seperti musim hujan.

Maka Maha Berkah ALLAH s.w.t. dan Dia Sebaik-baik Pencipta . Dan Dia telah menciptakan tangan yang ada di dalamnya 35 tulang dan pada telapak kaki demikian juga.

PERKAHWINAN YANG DIHARAMKAN...

Gambar hiasan...

1. PERKAHWINAN MUT'AH
Perkahwinan Mut'ah ialah apabila seseorang lelaki dan seorang wanita berkahwin atas dasar perjanjian bahawa perkahwinannya itu hanya untuk sementara waktu, baik seminggu, sebulan ataupun setahun dan penceraian terjadi bila waktu yang ditentukan itu habis. 


Perkahwinan mut'ah ini adalah salah, tidak sah menurut syara'. Perkahwinan semacam ini termasuk dosa besar, kerana tidak berbeza dengan zina. Sebab, asas atau dasar yang melandasi perkahwinan adalah keteguhan ikatan, kemantapan, melahir dan memelihara keturunan serta mendidik anak-anak. Sedangkan perkahwinan mut'ah bersifat sementara tidak ubah seperti perzinaan yang berakhir dengan perpisahan dan kehancuran rumahtangga. 


Di zaman permulaan Islam, perkahwinan mut'ah dibolehkan kerana ramai kaum muslimin menyertai dalam perjuangan menegakkan agama Allah dan meninggalkan isteri-isteri mereka pergi ke negeri lain dalam masa waktu yang lama sekali, sehingga mereka terpaksa hidup membujang dan tidak ada yang menguruskan kehidupannya seharian. 


Pada zaman jahiliah, perkahwinan mut'ah merupakan adat kebiasaan yang dilakukan orang di mana-mana. Akan tetapi agama Islam menetapkan ketentuan hukum melalui cara peringkat demi peringkat, akhirnya mengharamkan perkahwinan mut'ah secara mutlak dan untuk selama-lamanya. 

Dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah Baginda Rasulullah s.a.w. bersabda:




Larangan perkahwinan mut'ah ditegaskan enam kali dalam berbagai kesempatan, agar larangan atau pengharaman itu mempunyai kekuatan hukum yang kukuh dan agar kaum muslimin mengetahui persoalannya dengan jelas. Dengan perkahwinan mut'ah, tidak ada soal waris-mewarisi diantara dua orang suami-isteri, kerana perkahwinan itu sendiri salah dan apa sahaja yang ditegakkan atas dasar kebatilan adalah salah.


Al-Baihaqi meriwayatkan: Ketika Ja'far bin Muhammad r.a. ditanya tentang perkahwinan mut'ah beliau menjawab: "Perkahwinan mut'ah itu sendiri merupakan perzinaan", kerana perkahwinan semacam itu tidak bertujuan lain kecuali memuaskan hawa nafsu dan sama sekali tidak bertujuan memperolehi keturunan dan tidak mengindahkan pemeliharaan anak-anak. 

Selain itu, perkahwinan muta'ah sangat membahayakan kedudukan wanita, kerana wanita dipandang sebagai barang yang dapat berpindah dari satu tangan ke tangan yang lain. Bagi anak-anak yang lahir dari perkahwinan mut'ah, bahayanya lebih besar lagi, kerana mereka tidak akan mempunyai tempat berlindung yang tetap dan mantap serta tidak terurus pendidikan dan pelajarannya.


Semuanya itu akibat perkahwinan yang sejak awal lagi diniat dengan penceraian setelah beberapa lama kedua belah pihak dapat memenuhi kepuasan seksualnya. Meskipun ada setengah ulama memandang sah akad nikah yang tidak disertai syarat perceraian (talak), tetapi Allah s.w.t dengan tegas telah berfirman: 


 


Niat bercerai yang tersembunyi di dalam perkahwinan mut'ah itu jelas merupakan penipuan dan pemalsuan. Di dalamnya terkandung unsur-unsur perosak yang menghancurkan ikatan suci. Ikatan yang mempunyai erti terpenting dan terbesar dalam kehidupan manusia itu diubah menjadi tempat sekadar untuk memuaskan hawa nafsu. 


Rasulullah s.a.w. mengutuk dan melaknati lelaki dan wanita yang kahwin "pura-pura" dengan tujuan hendak mengecapi kelazatan syahwat semata-mata. Perbuatan seperti itu pasti akan mengakibatkan timbulnya rasa permusuhan dan kebencian, bahkan menghilangkan kepercayaan orang-orang yang dengan jujur dan bersungguh-sungguh hendak membangunkan kehidupan rumahtangga.


Perkahwinan yang diridhai oleh Allah s.w.t dan dikehendaki olehNya ialah perkahwinan yang memelihara kesucian atau kehormatan suami-isteri dan perkahwinan disertai dengan niat ikhlas hendak membangun kehidupan rumahtangga atas dasar saling harga-menghargai dan saling bantu membantu antara dua orang suami-isteri, iaitu perkahwinan yang bertujuan membangun keluarga muslim sebagai sebahagian dari keluarga umat Islam seluruhnya.


2. PERKAHWINAN TAHLIL ATAU LEBIH DIKENALI DI MALAYSIA 
DENGAN ISTILAH PERKAHWINAN 'CINA BUTA'... 


Perkahwinan tahlil ialah perkahwinan yang dilakukan oleh seorang lelaki dengan seorang janda yang telah tiga kali ditalak (atau dijatuhi talak tiga) oleh suaminya sesudah janda itu berakhir masa 'iddahnya. Setelah janda yang berkahwin itu digauli, lalu dia dicerai agar dapat dinikah lagi oleh bekas suaminya yang pertama. 


Tegasnya ialah, perkahwinan tahlil ini tidak lain hanyalah perkahwinan formal untuk menghindari ketentuan hukum Allah secara formal. Sebab, Allah mengharamkan lelaki menikah kembali dengan isterinya yang telah tiga kali dicerainya (atau telah dijatuh talak tiga), sebelum bekas isterinya itu kahwin lagi dengan lelaki lain dan kemudian dicerai oleh lelaki lain itu. Demikianlah ketentuan hukum Allah sebagaimana termaktub di dalam Al-Qur'anul-Karim (S. Al- Baqarah: 230). 


Perkahwinan tahlil merupakan perbuatan keji dan termasuk dosa besar. Allah mengharamkan perkahwinan semacam itu, melaknati pelakunya dan menganggap perkahwinan itu tidak sah (batil). Dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Tirmuzi dengan isnad Hasan dan Sahih (baik dan benar) berasal dari Ibnu Mas'ud r.a., mengatakan:



"Rasulullah s.a.w. melaknati orang yang melakukan perkahwinan tahlil (al-halil-lelaki) dan orang yang hendak dihalalkan olehnya (al-halilah-wanita)."


Bahkan si muhallil diibaratkan seperti kambing jantan yang dipinjam sementara waktu"! Mengenai hal itu terdapat sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah, bahawasanya Rasulullah s.a.w. pernah bertanya kepada para sahabatnya:




Khalifah 'Umar Ibnul-Khatthab r.a. dengan tegas mengatakan: "Kalau dihadapkan kepadaku seorang al-halil dan seorang al-halilah, kedua-duanya pasti ku kenakan hukuman rejam, kerana kedua-duanya adalah penzina". Allah meridhai apa yang dikatakan oleh Ibnu Taimiyyah: Bahawa agama Allah jauh lebih mulia dan lebih suci daripada hanya sekadar mengharamkan hubungan seksual yang tidak sah sehingga orang perlu meminjam seekor kambing untuk memenuhi keinginannya.


Padahal orang yang suka kahwin banyak itu tidak berniat berkahwin dan tidak ingin hidup bersama perempuan yang dikahwininya. Perbuatan seperti itu jelas merupakan pelacuran dan perzinaan, sebagaimana yang dikatakan Rasulullah s.a.w.:




Hal itu merupakan kejahatan yang paling tercela dan tidak mungkin dapat diterima oleh orang-orang yang berfikir. Jauh sekali perbuatan itu boleh dibenarkan oleh syari'at para Nabi, lebih-lebih oleh syari'at yang tertinggi dan termulia, iaitu syari'at Islam yang dibawakan oleh Muhammad Rasulullah s.a.w.


Perkahwinan dengan seorang janda yang te!ah tiga kali dicerai atau ditalak tiga kali oleh suaminya, dipandang sah jika lelaki yang mengahwininya itu benar-benar atas kemahuannya sendiri dan benar-benar bertujuan hendak hidup bersama seumur hidup. 


Ia menggaulinya dengan sepenuh hati dan perasaan, sehingga mengecapi kemanisan madu isterinya dan isterinya pun mengecapi kemanisan madu suaminya. Apabila suami-isteri itu berkahwin dengan niat ikhlas dan kehendaknya sendiri, kemudian suaminya meninggal dunia atau mencerainya berdasarkan alasan yang diterima akal, barulah bekas suaminya yang pertama di halalkan berkahwin kembali dengan bekas isterinya itu setelah berakhir masa 'iddahnya.


3. PERKAHWINAN SYIGHAR


Pada zaman jahiliyah, seorang lelaki dapat mengahwinkan anak atau saudara perempuan yang berada di bawah jagaannya dengan lelaki lain atas dasar imbalan yang sama atau secara timbal-balik. Misalnya: Si A mengahwinkan anak atau saudara perempuannya dengan Si B, sebagai imbalannya Si B mengahwinkan anak saudara perempuannya dengan Si A. 


Berdasarkan perjanjian di dalam perkahwinan timbal-balik itu, maka baik Si A maupun Si B bebas dari kewajipan membayar maskahwin. Perkahwinan yang berupa pertukaran barang dagangan itulah yang disebut dengan "Perkahwinan Syighar". Perkahwinan begini jelas salah serta diharamkan oleh agama Islam.
Berlainan keadaannya dengan perkahwinan timbal-balik itu masing-masing lelaki yang berkenaan membayar maskahwin sebagaimana yang ditetapkan oleh hukum syara'. Dalam hal ini perkahwinan adalah sah dan benar menurut syara', kerana bukan berupa perkahwinan syighar.


4. PERKAHWINAN YANG DIHARAMKAN DALAM 
KEADAAN IHRAM, BAIK IHRAM HAJI MAHUPUN IHRAM UMRAH


Orang yang berada dalam keadaan ihram, baik ihram haji maupun ihram umrah, tidak dihalalkan melakukan perkahwinan, samada perkahwinan itu dilakukannya sendiri maupun diwakilkan kepada orang lain. Akad nikah perkahwinan harus ditangguhkan sehingga ihram berakhir. Pernikahan yang dilakukan dalam masa ihram adalah batal, tidak sah dan pelakunya adalah berdosa.


5. PERKAHWINAN SEMENTARA


Pengertian atau ta'rif (definisi) perkahwinan sementara ialah perkahwinan dimana di dalam ijab-kabul akad nikah diikrarkan ucapan atau kata-kata yang baik dan menunjukkan maksud hendak membangun kehidupan suami-isteri sebagaimana lazimnya menurut syara', tetapi bersamaan dengan itu disertai maksud yang menunjukkan pembatasan waktu perkahwinan, yakni perkahwinan itu hanya berlaku selama waktu tertentu panjang ataupun pendek. Misalnya, seorang lelaki berkahwin dengan seorang wanita untuk selama waktu tertentu seperti sepulu hari, sebulan, dua bulan dan sebagainya kurang atau lebih dari itu. 


Hukum perkahwinan seperti ini adalah batal, tidak sah menurut syara', kerana dalam akad nikahnya disertai maksud yang menunjukkan pembatasan waktu berlakunya. Perkahwinan untuk waktu-waktu yang terhad itulah yang membuat perkahwinan itu tidak baik bagi pembangunan kehidupan suami-isteri.
Perkahwinan sementara pada hakikatnya sama dengan perkahwinan mut'ah, atau sekurang-kurangnya sama erti dan tujuannya kerana tujuan perkahwinan sementara tidak berbeza dengan tujuan perkahwinan mut'ah. Perkahwinan sementara tidak memenuhi salah satu syarat yang diperlukan bagi perkahwinan yang berkekalan, iaitu ta'biid (tanpa batas waktu).


Demikianlah jenis-jenis perkahwinan yang diharamkan menurut hukum syara', sebagaimana yang telah dipersetujui oleh jumhur ulama ahli Fiqah.


Seorang ulama Fiqah sahabat lmam Abu Hanifah bernama Zafr, berpendapat bahawa perkahwinan sementara dapat berlaku sepanjang hidup dan syarat pembatasan waktu dapat dihapuskan kemudian, kerana maksud dalam ijab kabul akad nikah itu sendiri dibenarkan untuk membangun kehidupan suami-isteri. 


Pendapat Zafr itu tidak diterima, kerana ijab kabul perkahwinan sementara disertai dengan syarat yang tidak baik, itu syarat yang menunjukkan waktu yang terhad. dengan demikian maka sekalipun perkahwinan itu sah dan boleh dijalankan dalam masa waktu tidak terbatas tetapi di batalkan oleh syarat yang tidak sesuai. Perkahwinan yang sah dan benar ialah perkahwinan yang tidak disertai syarat yang tidak baik. Misalnya, seorang lelaki berkata kepada seorang wanita: "Aku berkahwin dengan engkau, tetapi setelah lewat waktu sebulan engkau ku talak". Perkahwinan itu sah, tetapi syarat itu batal.

Zafr membuat perbezaan antara perkahwinan sementara dengan perkahwinan mut'ah, kerana dalam ijab kabul perkahwinan mut'ah menggunakan lafaz "atamatta" ("aku berniat mut'ah"), sedangkan dalam ijab kabul perkahwinan sementara menggunakan lafaz "nikah" atau lafaz lain yang sama erti. Dengan demikian maka Zafr memandang sah perkahwinan tersebut kedua (perkahwinan sementara) dan tidak menyatakan sah perkahwinan tersebut pertama (perkahwinan mut'ah).

Lain halnya dengan jumhur ulama Fiqah, dalam hal ketetapan hukum mereka tidak membezakan antara perkahwinan sementara dengan perkahwinan mut'ah, kerana dalam dua jenis perkahwinan itu terdapat dorongan yang satu dan sama. Masalah pokok didalam akad nikah adalah makna dan tujuan, bukan kata-kata atau lafaz.

Kami berpendapat, yang benar dalam hal itu ialah pendapat jumhur ulama ahli Fiqah, iaitu yang tidak memandang sah perkahwinan sementara, iaitu jenis perkahwinan yang serupa dengan perkahwinan mut'ah. Tidak ada alasan untuk membezakan dua jenis perkahwinan tersebut, kerana masing- masing mengandungi pengertian sementara dengan pembatasan selama waktu tertentu.

Kerana itu, akad nikah dua jenis perkahwinan itu batal dan tidak sah, sebab tidak memenuhi salah satu persyaratan yang sah dan benar, iaitu ta'biid (tanpa batas waktu). Persyaratan ta'biid itu sangat penting, kerana atas dasar persyaratan itulah tujuan perkahwinan dapat diwujudkan, dan akan dapat mewujudkan pula tujuan kemanusiaan dan kemasyarakatan di mana perkahwinan disyari'atkan.

Dalil-dalil atau alasan-alasan yang menetapkan perkahwinan sementara tidak sah, sama dengan dalil-dalil dan alasan-alasan yang dikemukakan oleh para ulama yang mengharamkan perkahwinan mut'ah, kerana dua jenis perkahwinan itu sama- sama mencakupi pengertian sementara dan dalam batas waktu tertentu.

Kerana itu wajarlah jika dalam hal mengharamkan dan tidak mengiktiraf perkahwinan sementara, dasar hukumnya diambil dari ketetapan hukum yang mengharamkan perkahwinan mut'ah.

Sumber : Mutiara Perkahwinan Menurut Ajaran Islam...