Islamic Widget

Pendapat Anda Tentang Blog Ini....

Friday, November 21, 2014

JANGAN CINTA DI DALAM KUBURAN...

Gambar sekadar hiasan...






Nombor 1 Allah. Nombor 2 Rasulullah, Nombor 3, suami. Itulah turutan cinta seorang wanita bernama isteri. Agar tidak menderita, jagalah turutan cinta ini. Yang dahulu, wajar didahulukan. Yang kemudian, mesti dikemudiankan. Jangan disusun cinta itu begini... Nombor 1 suami. Nombor 2 suami. Nombor 3 pun suami. Ini tindakan yang bakal mengundang kecewa.

Jangan pinggirkan Allah kerana Dia yang mengurniakan rasa cinta. Jangan dilupakan Rasulullah kerana dia yang memberi panduan untuk bercinta. Ingat pesan Rasulullah melalui sabda Baginda dalam hadis riwayat Al-Tirmizi yang bermaksud: "Jika aku hendak menyuruh seseorang supaya sujud kepada seseorang, tentulah aku perintahkan isteri supaya sujud kepada suaminya."

"Jika" hanya "jika". "Jika" akan kekal sebagai "jika". Ia tidak pernah berlaku. Seorang wanita tidak boleh menyembah manusia lain sekalipun suaminya sendiri. Sebaiknya, cintailah suami dengan cara yang ditunjukkan oleh Rasulullah kerana Allah. Itulah resepi untuk bahagia dalam bercinta! 

Betapa ramai isteri yang kecewa akibat ditinggalkan suami yang dicintai. Sama ada dipisahkan oleh kematian atau sikap suami yang tidak mencintainya lagi. Bayangkan apabila segala-galanya untuk dan, kerana suami, apabila suami tidak ada lagi, putus harapan dan berserabutlah fikiran. Ramai yang sudah menerima nasib begini... Bayangkan setiap 15 minit, berlaku satu perceraian. Siapakah yang menempuh gerbang perkahwinan dengar harapan untuk bercerai? Tidak mungkin ada.

Mukadimah Penentu Natijah 

Perkahwinan dibina dengan harapan. Untuk mencapai harapan, tidak cukup dengan rasa cinta. Ia perlukan tanggungjawab. Kata bijak pandai, sesuatu akan berakhir mengikut corak bagaimana ia bermula Mukadimah banyak menentukan natijah. Untuk mengekalkan cinta sampai ke hujung (hujungnya di syurga), mesti diperkukuh dari pangkalnya.

Perkahwinan dimulakan dengan percintaan, disempurnakan dengan tanggungjawab. Dan sebaik-baik cinta ialah cinta yang didasarkan oleh tanggungjawab. Sebab itu ahli bijaksana mendefinisikan cinta sebagai "rasa ingin bertanggungjawab kepada seseorang".

 Janganlah hendaknya cinta dan rumah tangga dibina hanya sekadar untuk memenuhi kehendak fisiologi dan biologi. Itulah cinta yang diilhamkan oleh Tuhan untuk haiwan (demikian kata al-Farabi). Juga bukan untuk mengejar status sosial. Jika rumah tangga hanya dibina untuk makan minum, perlindungan (rumah), pengangkutan (kereta), berkelamin (seks), kawan (sosial), kesihatan dan penghargaan diri (ego), apa bezanya cinta kita dengan cinta haiwan. Itu cinta kelas kedua.

Jika itulah bentuk cinta kita, itu hanya cinta alat bukan matlamat. Cinta kelas kedua mesti dibawa kepada cinta kelas pertama. Pandang wajah suami kita, bolehkah dia membawa kita kepada cinta Allah? Renung mata isteri kita, apakah dia teman kita menuju Allah? Jika ya, alhamdulillah, syukur. Kita sudah berada di jalan yang betul. Maka melangkahlah dengan yakin walau terpaksa menempuh pelbagai kesusahan.

Jika belum, berusahalah, berdoalah agar dia mampu juga. Jika tidak hari ini, esok. Jika tidak esok, lusa. Teruskan berusaha dan berdoa.


Ayat Cinta

Tidak kira di tahap manapun rumah tangga kita; di permulaan, pertengahan atau di pengakhiran, marilah bermuhasabah. Apakah rumah tangga kita benar-benar diasaskan oleh cinta kelas pertama atau masih dibelenggu oleh cinta kelas kedua? Jika ke­las pertama, syukurlah. Insya-Allah cinta itu akan kekal selama-lamanya. Bagaimana kita boleh memastikan bahawa rumah tangga kita benar-benar diasaskan kepada cinta ini?

Jawapannya mudah. Cuba nilai, apakah seluruh isi keluarga lalai atau taatkan perintah Allah? Bagaimana dengan solat kita dan anak-anak semua? Bagaimana dengan al-Quran? Sudahkah kedengaran suara kita (ayah ibu) dan anak-anak membaca al- Quran? Jangan jadikan rumah kita kuburan kerana Rasulullah s.a.w. menyatakan bahawa rumah yang penghuninya tidak membaca al-Quran umpama sebuah kubur!  

Padahal semasa kita mula membinanya dahulu kita katakan membina masjid. Jika suami atau isteri payah hendak diajak membaca al-Quran, kenapa kita tidak memulakannya dahulu? Ironinya, kita kekadang lebih banyak menatap surat-surat lama pasangan kita semasa hangat bercinta dahulu, konon untuk memperbaharui rasa cinta. Malangnya, ramai yang mengalir airmata, sedih, sayu, pilu apabila mengenangkan kata-kata mesra dan rindu dahulu yang kini sudah tiada.

Mengapa menanti sesuatu yang tidak tiba? Mengapa merajuk pada yang tidak kasih? Tinggalkan dahulu surat cinta yang lama, carilah semula 114 surat cinta daripada Allah (al-Quran). Siapakah yang dapat menandingi kemesraan, kasih sayang dan cinta Allah buat hamba-Nya yang terpapar dalam 114 surah al-Quran? Bacalah ayat Manzil, al-Ma'thurat, Yasin, al-Mulk atau apa-apa sahaja. Sama ada yang diambil secara bersanad daripada guru-guru yang thiqah ilmunya ataupun sekadar diambil daripada kitab-kitab atau buku-buku yang dipercayai kesahihannya.

Jika tidak mampu baca banyak, bacalah sekadar satu muka surat atau paling lekeh sekadar lima ayat. Tetapi istiqamah dalam amalan ini. Barulah syaitan akan kecut untuk menggoda hati ahli keluarga kita supaya terlibat maksiat. Atau mengacah-acah kita dengan prasangka sehingga sering berbalah walaupun dalam soal-soal yang kecil. Bayangkan hanya kerana hendak masak apa hari ini, berebut saluran televisyen atau hanya tersilap istilah atau cakap, sudah bergaduh sampai tinggi-tinggi suara atau pukul-memukul. Ini angkara siapa? Tentu syaitan.
 
Bentuk Cinta Kelas Pertama

Mengapa syaitan bebas berkeliaran dalam rumah tangga kita? Ini kerana rumah kita jadi kuburan, bukan jadi masjid. Banyak perkara-perkara mungkar dalam rumah kita yang menyebabkan syaitan suka bertandang. Tapi ingat, syaitan bukan dihalau dengan membaca al-Quran sekali-sekala seperti yang kita lihat "Pak Ustaz" halau hantu dalam drama mistik dan tahyul. Tetapi syaitan dihalau dengan bacaan al-Quran berserta niat zikrullah, hendaklah diamalkan kehendaknya dan ditinggalkan larangannya.

Jika sekali-sekala terjadi pertembungan antara kehendak Allah dan kehendak isteri atau suami serta anak-anak, yang mana satu didahulukan? Jika didahulukan kehendak mereka, sah itu petanda cinta telah tersasar. Hakikatnya, inilah yang banyak berlaku dalam alam berumah tangga kini. Dan inilah punca mengapa ramai suami isteri berpisah sekalipun mereka saling mencintai. Berpisah bukan kerana mereka tidak lagi mencintai, tetapi cinta terpisah kerana mereka memisahkan cinta Allah.

Cinta yang meminggirkan cinta Allah amat rendah mutunya dan tidak tahan uji. Cinta kelas kedua itu ialah cinta kelas bawahan. Apabila wajah kendur, cinta luntur. Apabila kemudaan hilang, sayang terus melayang. Sebaliknya cinta Allah mampu mengekalkan, malah boleh meningkat lagi rasa cinta walaupun perubahan fizikal berlaku kerana tapak cinta itu di hati, bukan di mata. Cinta di mata boleh dipisahkan oleh jarak dan usia tetapi cinta

Cinta yang dibina atas dasar cinta Allah akan menjadikan perkahwinan sebagai taman atau kebun percintaan. Mungkin sekali-sekala bergolak juga, tetapi atas dasar ibadah dan tanggungjawab, cinta dapat dibina semula... terlentur tetapi tidak patah. Genting tetapi tidak putus. Justeru bajailah cinta itu selalu dengan solat, zikir, membaca al-Quran dan sedekah.

Marilah kita saling berpesan demi kebenaran dan kesabaran... jangan membina cinta di dalam kuburan!


Dipetik dari Majalah Solusi
Penulis : Pahrol Mohamad Juoi...
 

Tuesday, November 18, 2014

FORUM PERDANA MA'AL HIJRAH FELCRA BERHAD 1436H...

Selepas berjaya menganjurkan Program Ibadah Korban baru-baru ini, Biro Agama, Ibu Pejabat meneruskan lagi usaha-usaha dakwahnya. Kali ini Biro Agama menganjurkan pula Program Forum Perdana sempena Ma'al Hijrah dengan tajuk yang dipilih "Syoknya Bekerja" yang diadakan di Auditorium Wisma FELCRA Berhad pada 18 November 2014 bermula jam 9 pagi hingga 12 tengahari.

Dua orang pendakwah bebas iaitu Ustaz Syed Mohd Norhisyam Al Idrus dan Ustaz Amran Yusof yang lebih dikenali sebagai Ustaz Bollywood telah dijemput untuk memberikan kupasan ke atas tajuk yang telah dipilih itu. Bagi melancarkan program, Tn. Hj. Ali b. Mohamed, Pengurus Besar Trading CPO dilantik sebagai moderator manakala En. Shariman Teruna Mohd Isa, Pengurus Kanan Komunikasi Korporat mengambil tempat sebagai pengacara majlis. 

CEO FELCRA Berhad, Dato' Hj. Ramlee Abu Bakar telah berkenan untuk merasmikan program ini. Turut hadir ialah En. Jahare Abu Bakar, Pengurus Besar Kumpulan Pentadbiran dan Modal Insan.

Sebelum forum bermula, satu pementasan teater bertajuk "Pintu Hijrah" arahan Zamri Zainon Abidin telah dipersembahkan. Semua pelakon terdiri dari staf Ibu Pejabat dengan nama-nama besar seperti Rohayah Mohd Yusof (MIS), Zamri Zainon Abidin (Caw. Latihan), Zulkifli Zainon Abidin (Komunikasi Korporat), Mohd Hafiz Abd. Rahman (Inspektorat), Mohd Badran Hj. Ashaari (MIS), Norlaela Johan (Sumber Manusia) dan Affazuliaty Noni Mohd Rosli (Pemasaran).

Dalam ucapannya, Dato' CEO menasihatkan semua staf supaya bekerja dengan ikhlas dan melaksanakan tugas dan tanggungjawab dengan berkesan, tidak sekadar datang bekerja hanya untuk mencukupkan waktu dari jam 8 pagi hingga 5 petang tanpa menyumbangkan sedikitpun kepada Syarikat sebaliknya hanya menjadi 'liability' kepada Syarikat.

Beliau turut melontarkan soalan tentang tajuk forum yang dipilih "Syoknya Bekerja". Dari segi pemahaman semua, adakah kita datang bekerja hanya untuk berseronok-seronok atau kita sudah  puashati terhadap apa yang telah kita sumbangkan. Justeru itu beliau meminta kepada semua staf supaya bekerjalah dengan jujur dan ikhlas supaya dengan gaji yang diperolehi atas usaha kita yang bersungguh-sungguh itu akan diberkati Allah s.a.w. Sebagai contoh, jika gaji kita RM100 sehari maka produktiviti kita pada hari itu biarlah bersamaan dengan nilai yang dibayar atau lebih dan begitulah pada hari-hari seterusnya.

Beliau juga menasihatkan kepada semua staf supaya melakukan solat dan makan tengahari di luar waktu bekerja bagi mengelakkan kita mencuri lebih masa yang boleh menyebabkan pendapatan kita tidak bersih. Jika kita terpaksa melakukannya juga atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan maka masa yang diambil itu hendaklah diganti semula selepas waktu pejabat. Itulah cara yang sebaik-baiknya seperti yang diajar oleh Nabi s.a.w. maka dengan itu barulah kita rasa "Syoknya Bekerja" kerana kita telah berjaya menepati tuntutan seperti yang dikehendaki oleh agama kita yang suci.

Dalam amanat beliau seterusnya, Dato' CEO memberikan sedikit motivasi kepada staf yang selama ini telah bekerja bersungguh-sungguh tetapi masih belum dinaikkan pangkat. Dalam perkara ini mereka-mereka yang berkenaan hendaklah berlapang dada dan yakinlah dengan rezeki Allah. Barangkali Allah masih belum lagi hendak memakbulkan apa yang kita harapkan kerana Dia hendak menguji sejauh mana kita boleh bersabar ke atas dugaan ini, percayalah bahawa Allah tidak pernah berlaku zalim terhadap hambanya dan Allah juga mungkin mempunyai perancangan yang lebih baik untuk kita dan mungkin juga Allah hendak memberikan rezeki dengan cara lain yang kita tidak menduganya seperti terjemahan ayat Al Quran yang berbunyi "Kita merancang, Allah juga merancang, tetapi Allah lah sebaik-baik perancang"

Setiap perbuatan salah yang kita lakukan sekarang ini mungkin Allah tangguhkan pembalasannya di hari kemudian. Samada kita sedar atau tidak bahawa, bencana alam, penyakit yang ditanggung, hati yang tidak tenang dan sebagainya, itulah sebenarnya balasan yang diberi atas dosa yang kita lakukan di masa lalu. Oleh itu kita hendaklah menyesali dan segera insaf akan kesalahan kita sementara pintu taubat masih terbuka.

Begitulah di antara inti pati yang telah disampaikan oleh Dato' CEO pada pagi ini. Kami semua amat menghargai akan nasihat beliau itu. Kami juga turut berbangga kerana beliau sudi meluangkan masa bersama-sama kami untuk terus mendengar forum sempena Ma'al Hijrah dengan tajuk "Syoknya Bekerja" sehingga ke akhirnya. Syabas Dato' Haji Ramlee b. Abu Bakar, CEO FELCRA Berhad.

Program Forum Perdana sempena sambutan Ma'al Hijrah 1436H diakhiri dengan jamuan makan tengahari dan bersurai.

Saksikan gambar-gambar yang sempat aku rakam sepanjang forum berlangsung.
 

Banner yang di letakkan di setiap penjuru dan kawasan 
bagi mewar-warkan akan program Ma'al Hijrah 1436H yang dianjurkan.

Skrin di komputer yang memaklumkan bahawa satu pementasan teater 
akan turut dipersembahkan dengan tajuk "Pintu Hijrah"
 yang dilakonkan oleh Staf Ibu Pejabat ...

Staf-staf sukarelawan dari Biro Agama yang bertugas di kaunter pendaftaran...
Dari kiri: Pn. Halimah, Rabia'ah dan Liza sementara yang
berdiri di belakang pula ialah Pn. Zailifah...

Senyuman manis dari petugas kaunter menjadi tarikan 
kepada staf untuk datang ke program ini...


Addzalita Abdullah sedang mendaftarkan namanya bagi membolehkan
 ia menerima cenderahati yang telah disediakan oleh Biro Agama...

Sebahagian staf lelaki turut mendaftar nama di kaunter...
Dari kiri: Mohamad Nordin, Faiz dan Rosli...


Dato' Haji Ramlee b. Abu Bakar, CEO FELCRA Berhad 
sedang menyampaikan ucapan dan kata-kata nasihat dan
seterusnya merasmikan forum Ma'al Hijrah...

Dari kiri: Shahriman Teruna (Pengacara Majlis), 
Tn. Hj. Eisa Mohamed (Pengerusi Surau Ibu Pejabat) 
dan Tn. Hj Zainuddin Muhammat (Imam surau Ibu Pejabat)...
Yang belakang sedang senyum tu semua orang kenal...
Kalau tak kenal itu tandanya mereka jarang ke surau lah tu...  

Pn. Salmah Mansor merupakan Ketua Muslimat yang aktif dan berdedikasi...

Bob dari Bhg. MIS diberi tanggungjawab mengendalikan tayangan slide 
dan Affazuliati Noni sebagai Narrator... 

Rafia OlHusni bertanggungjawab sebagai Pegawai Promosi Program....






Senyuman paling manis dari Roslina dari 
Pejabat Pengurus Besar Kumpulan Pentadbiran dan Modal Insan...

Hajjah Faridah sentiasa berada di dalam kesejukan 
Ia akan panas ketika melaksanakan tugas sahaja...


Ustaz Amran Yusof (Ustaz Bollywood) diundang sebagai panel forum...

Tn. Hj. Ali Mohamed (Moderator) dan 
Tn. Hj. Zuhairi Abd. Rahim sedang khusyuk mendengar amanat CEO...

Tentu ada yang mencuit hati Tn. Hj. Zulkifli Sidek (Pengurus Besar Khidmat Ladang)....
ketika mendengar amanat CEO sehinggakan ia tersenyum...

Ustaz Syed Mohd Norhisyam Al Idrus juga diundang sebagai panel forum...




Kat HQ ni rupanya banyak juga muka-muka jambu....
Nampaknya Syarikat akan kehilangan ramai staf yang jambu 
jika mereka beralih di bidang lakonan pula...








Staf dari Bahagian Kewangan Korporat...
Dari kiri: Siti Aida, Lela dan Norhakmar...

Awie dan Zainuddin Mohd Yusof dari Biotech...

En. Sani dari FELCRA Bekalan dan Perkhidmatan...
Beliau nampaknya macam tak sihat tetapi tetap bersemangat mengikuti Forum...

Jelingan manja dari Tn. Harun Mohamed dari MIS...


Sahabat karib tapi dah lama tak mengetea bersama...
Dari kiri: Yusri, Ismadi dan Rahman Isa...





Staf Khidmat Ladang:
Dari kiri: Normah, Che Normah, Nana dan Mek Asmaria...


Kiri: Fiza Esrakh dan Fauziah Jaafar dari Pembangunan Peserta...


Hai Akilah!!! semenjak Akilah pindah ke Bhg. Pemasaran...
Jejaka Bahagian Ladang terasa kehilanagn...

Gang-gang Kumpulan Perladangan...
Dari kiri : Jizah Sidek, Nurul Hana, Natasha, Sa'idah, Izayani dan Aishah...



Dari Kiri: Shahira, Azah dan Ain...

Tak tau nama....

Salah satu dari babak persembahan teater...

Zamri Zainon Abidin (Pengarah Teater) sedang memperkenalkan barisan pelakonnya.
dari sebelah kanan beliau: Affazuliati Noni, Norlaela Johan, Adzalita Abdullah 
dan Mohd Badran Hj. Ashaari...

Manakala di sebelah kirinya: Zulkifli Zainon Abidin, 
Rohaya Yusof dan Mohd Hafiz..

Kiri: Liyana Tajuddin yang cun melecun dan Suzi (Isteri Zulkifli Zainon Abidin)...
Beliau turut hadir memberi sokongan kepada suaminya...

Nasib baik Tn. Syed dah kawin...

Fauzi dan Zack...

Dari kiri: Pn. Mahawa (Bhg. Khidmat Ladang)
dan Putri Waslina (Bhg. Komunikasi Korporat)...
Mereka hanya dapat duduk di lantai kerana auditorium penuh...


Dari kiri: Ainul Hafizah (Khidmat Ladang) 
dan Fieza Ismail (Pemasaran) bersama dua orang staf baru...

Penceramah sedang mengambil tempat...



En. Shahriman Teruna Mohd Isa (Pengacara Majlis) 
sedang memerhatikan penceramah mengambil tempat di atas pentas...

Staf dari Kumpulan Perkilangan...




Dato' Haji Ramlee Abu Bakar (CEO FELCRA Berhad) 
sedang menyampaikan cenderahati kepada 
Ustaz Syed Mohd Norhisyam Al Idrus

Dan juga kepada moderator Tn. Hj. Ali Mohamed 
sambil diperhatikan oleh Tn. Hj. Eisa Mohamed (Pengerusi Surau)...

Adik-adik kita dari pusat pengajian tinggi yang sedang 
membuat latihan praktikal di Ibu Pejabat turut gembira
kerana dapat mengikuti program Ma'al Hijrah yang dilangsungkan...