Islamic Widget

Pendapat Anda Tentang Blog Ini....

Monday, September 22, 2014

PAYAHNYA NAK JAGA SEBUAH RUMAH SEWA....

Dulu aku ingat kalau ada sebuah rumah lagi, aku boleh sewakan dan ia boleh dijadikan aset di masa depan. Lagipun membeli rumah di Kuala Lumpur tidak rugi kerana penyewa boleh didapati semudah memetik jari. Sewanya yang berpatutan bolehlah digunakan untuk membayar hutang bank dan sedikit lebihan yang ada boleh pula di tabung untuk kegunaan di kala sesak. Rumah yang dibina oleh Kerajaan tidak pernah cukup berikutan kepesatan penduduknya dari sehari ke sehari. Sebab itulah sesiapa yang mempunyai banyak rumah sewa di Kuala Lumpur ini boleh hidup mewah dan goyang kaki, cukup bulan kutip duit sewa rumah.  

Jika di awal-awal 70an, 80an dan 90an, rumah-rumah setinggan banyak didirikan dan masalah perumahan tidak timbul. Pada masa itu, Kerajaan masih boleh bertolak ansur lagi kepada golongan berpendapatan rendah kerana Malaysia berstatus negara yang masih membangun. Tanah-tanah kosong milik Kerajaan masih banyak dan tiada keperluan untuk mendirikan gedung-gedung perniagaan kerana taraf hidup rakyatnya yang masih rendah dan tidak mampu berbelanja besar. Sebab itulah tanah-tanah yang diceroboh itu tidak diambil tindakan kerana Kerajaan tiada projek hendak dibuat.

Atas kepesatan pembangunan dan Malaysia pula akan menjadi sebuah negara maju pada tahun 2020 iaitu lebih kurang enam tahun dari sekarang, Kuala Lumpur sebagai lambang dan Ibu Negara Malaysia mesti dibangunkan dan dihias indah. Prasarananya perlu dilengkapi dengan segala kemudahan bertaraf dunia. Bangunan pencakar langit mesti dibina supaya apabila siap nanti ia akan menjadi mercu tanda dan ini sudah semestinyalah akan menarik ramai pelancung untuk berkunjung ke Negara ini.

Bermula pada tahun 2000, rumah-rumah setinggan yang tumbuh bagai cendawan sedikit demi sedikit dirobohkan dan penghuninya diberi pampasan bagi meringankan beban hidup. Satu tapak kawasan baru telah dikenalpasti dan Kerajaan telah membina rumah-rumah PPR (Program Perumahan Rakyat) bagi menempatkan semula mereka-mereka ini. Tujuannya adalah untuk penyeragaman dan mencantikkan Bandaraya Kulala Lumpur.

Tapak-tapak rumah setinggan yang diroboh dan berada di kawasan strategik telah didirikan bangunan-bangunan pencakar langit dan gedung-gedung perniagaan yang bertaraf dunia. Hotel-hotel, lapangan terbang baru perlu dibina kerana lapangan terbang yang sediada di Subang, Selangor tidak lagi dapat menampung pesawat-pesawat besar yang mendarat. Untuk itu, tapak di Sepang telah dikenalpasti dan lapangan terbang baru telahpun dibina dan dikenali sebagai KLIA. Pusat Pentadbiran yang baru juga telah dibina di Putrajaya dan telah menjadi salah satu lambang Negara dan menjadi kebanggaan rakyat Malaysia.

Bagi mengatasi masaalah rakyat yang tidak mempunyai rumah, Kerajaan telah sedaya upaya membina banyak rumah-rumah mampu milik untuk dijual kepada mereka yang memerlukannya. Untuk kakitangan Kerajaan, Bahagian Pinjaman Perumahan telah ditubuhkan bagi membantu mereka membuat pinjaman manakala kakitangan swasta pula bergantung harap kepada pihak bank. Walaupun pihak bank mengenakan kadar faedah yang lebih tinggi dari Bahagian Pinjaman Perumahan tapi pekerja swasta tiada pilihan dan terpaksa akur dengan syarat yang dikenakan.

Atas kemampuan yang ada sedikit, aku telah membuat pinjaman bank untuk membeli sebuah 'rumah kedai' (Tingkat bawah dan tingkat satu adalah untuk kedai dan pejabat, manakala tingkat dua hingga empat adalah rumah kediaman). Rumah yang aku beli itu terletak di tingkat empat mempunyai tiga bilik tidur dan sebuah bilik air yang agak selesa bagi sebuah keluarga yang kecil atau orang bujang. Aku memang tidak bercadang untuk berpindah di situ walaupun kedudukannya dari pejabat hanya 200 meter sahaja. 

Rumah yang dibeli dengan harga RM72,000 termasuk insuran telahpun siap sepenuhnya pada tahun 2003 dan kunci rumah telah diserahkan selepas aku menyelesaikan bayaran pemasangan meter api dan air. Langkah pertama aku lakukan selepas menerima kunci rumah ialah memasang grill keselamatan di pintu hadapan dan di semua tingkap yang ada, turut dipasang ialah kipas angin di dalam semua bilik, rail untuk langsir turut dipasang bagi kemudahan penyewa nanti. Setelah itu, aku pun mengiklankan rumah itu untuk disewa.

Pada hari aku memasang iklan itu juga, aku telah dihujani banyak panggilan telefon bertanyakan tentang rumah yang aku hendak sewakan. Dalam banyak-banyak panggilan itu, aku tertarik pada satu syarikat yang sedang mencari banyak rumah di kawasan itu untuk dijadikan hostel bagi pelajar-pelajar yang sedang belajar di sebuah kolej swasta yang berhampiran.

Setelah perbincangan dibuat, aku bersetuju rumah itu disewakan pada syarikat tersebut dengan sewa bulanan sebanyak RM600 sebulan dengan sebulan deposit lagi. Turut dikenakan deposit ialah api dan air yang kedua-duanya berjumlah hanya sebanyak RM100 sahaja. Walaupun ramai yang mengatakan bahawa aku sewakan  rumah itu terlalu murah kerana yang menyewanya adalah sebuah syarikat bukannya orang perseorangan. Tetapi aku tidak kisah kerana aku bukannya nak jadi kaya dengan duit sewa rumah itu. Apa yang penting cukup bulan bayaran sewa rumah aku lancar dan tiada masalah. Itulah harapan aku.

Aku difahamkan bahawa Syarikat itu memuatkan pelajar kolej itu seramai sepuluh orang dalam rumah itu dan menyediakan 'double decker' di setiap bilik. Sewa yang dikenakan pada setiap pelajar adalah RM200 sebulan. Ini bermakna kutipan sewa yang diperolehi dari kesemua pelajar itu adalah RM2,000 sebulan berbanding sewa yang aku kenakan hanya sebanyak RM600 sahaja.

Setelah dua bulan berlalu, masuk bulan ketiga, pihak Syarikat itu mula melewat-lewatkan bayaran sewa rumah aku dan apabila ditanya tentang sewa rumah yang tidak dibayar, banyak pula alasan yang diberikan sehinggalah tunggakannya mencecah dua bulan. Keadaan ini membuatkan aku panas hati dan pergi ke pejabatnya untuk mendapatkan sewa rumah yang tertunggak itu.

Apabila aku sampai ke pejabat syarikat itu, rupa-rupanya bukan rumah aku sahaja yang disewa tetapi sebanyak sepuluh buah rumah lagi turut disewa dan dijadikan asrama pelajar kolej. Kebetulan kesemua kami datang serentak untuk menuntut bayaran sewa rumah yang masing-masing telah tertunggak selama dua bulan. Cuba bayangkan bagaimana keuntungan yang banyak diperolehi oleh syarikat itu tapi ia gagal membayar sewa rumah kami. Di sini aku kira beberapa penyelewengan telah berlaku.

Bagi menyelesaikan masalah, aku membatalkan perjanjian dan mengambil balik rumah itu di samping menuntut bayaran sewa rumah yang tertunggak selama dua bulan itu dibayar segera. Walaupun rumah itu telah dikembalikan tetapi pelajar-pelajar kolej itu tidak mahu keluar dan sebaliknya merayu supaya mereka dikekalkan di situ dan merekalah yang akan bayar sewa rumah secara 'direct' kepada aku tanpa pengetahuan syarikat tersebut. Atas dasar kasihan kerana status mereka sebagai pelajar maka akupun bersetuju dengan permintaan mereka itu dan membuat perjanjian baru. Selama ini mereka membayar RM200 satu kepala dan sekarang ini mereka hanya membayar RM60 sahaja satu kepala.

Hari berganti hari dan bulan berganti bulan, pelajar-pelajar kolej yang menyewa itu silih berganti selepas menamatkan pengajian dan akupun tidak kenal lagi penyewa generasi kedua.

Satu hari aku menerima satu panggilan telefon dari ketua penyewa generasi kedua yang menyewa rumah aku itu dan memaklumkan bahawa mereka semua akan berpindah dan mahu menuntut kembali wang deposit selama dua bulan dan juga deposit api dan air yang telah dibayar dahulu. Aku terkejut dengan permintaan deposit selama dua bulan itu kerana setahu aku, deposit yang aku ambil dahulu hanya sebulan sahaja bukannya dua bulan. Aku kata aku boleh pulangkan deposit mereka tetapi hanya sebulan sahaja.

Rupa-rupanya baru aku tahu mereka ini mengambil rumah ini dari generasi pertama dahulu dan tanpa pengetahuan aku generasi pertama mendakwa mereka membayar kepada aku dua bulan deposit rumah dan dua bulan deposit api dan air. Aku hanya memulangkan deposit sebulan yang aku ambil sahaja dan meminta mereka mencari balik penyewa generasi pertama yang mereka juga kenal kerana senior mereka di kolej yang sama dan menuntut baki deposit selama sebulan lagi itu dan juga deposit api dan air agar dikembalikan kepada mereka.  

Setelah episod di atas selesai, dalam aku berkira-kira nak mencari penyewa baru, ada seorang dari kalangan mereka yang meminta dan merayu untuk menyambung tinggal di situ lagi dan akan membawa masuk kawan-kawannya yang lain yang juga dari kalangan pelajar dari kolej yang sama. Atas dasar kasihan, aku membenarkan mereka tinggal dan tidak mengambil sebarang deposit baru sebaliknya meminta mereka membayar sewa pada awal bulan seperti biasa. Ini bermakna aku tidak memegang sebarang deposit lagi dan jika sekiranya mereka ini lari maka aku akan menanggung kerugian.  

Dengan mereka ini aku banyak mendapat masalah kerana mereka ini liat hendak membayar sewa rumah dan banyak tertunggak dan ada yang telah berpindah. Sebenarnya aku mendapat tahu yang mereka ini setiap bulan menyerahkan wang sewa rumah masing-masing kepada mamat yang merayu nak sambung tinggal itu untuk dikumpulkan sebelum diserahkan kepada aku tapi mamat tu dah celok semua duit tersebut. Sebab itulah bila aku minta duit sewa rumah, mereka semua jadi terkejut.

Takut perkara yang sama berulang, mereka enggan lagi tinggal di rumah itu dan berpindah. Mamat yang dah kantoi itu nak menutup malu telah bayar kepada aku sekadar yang ada tapi tunggakan-tunggakan yang lepas masih banyak yang tidak berbayar. Pada bulan-bulan berikutnya begitulah perangainya, liat hendak bayar sewa rumah. Macam-macam alasan yang diberikan antaranya beliau jarang ada di rumahlah dan bapanya sedang sakit. Walaupun aku katakan itu bukan masalah aku tapi dia menuduh aku sebagai orang yang tidak berduit kerana sering mendesak bayaran wang sewa rumah itu. Pelik betul aku tengok perangai orang yang macam mamat ni. 

Selepas kawan-kawan yang lain berpindah, beliau mencari mangsa baru dan sewa rumah yang dibayar kepadanya tidak juga dibayar kepada aku. Kini setelah didesak, beliau telahpun berpindah dan sekarang aku mempunyai penyewa baru yang ada kaitan dengan mamat tadi. Beliau berstatus keluarga. Bulan pertama menyewa, bayaran sewa rumah ok, masuk bulan kedua dan seterusnya, masaalah aku datang lagi, kali ini bayaran yang dibuat tidak penuh. Kalau dulu kurang RM100 dan pada bulan ini kurang pula RM300  sedangkan aku perlu bayar kepada bank lebih dari itu. Jika dibiarkan berterusan, aku percaya beliau tidak mampu untuk membayarnya apatah lagi bila dah banyak tertunggak. Setiap panggilan telefon tidak lagi berjawap dan akhirnya aku memberi notis untuk beliau berpindah namun sehingga sekarang aku tidak mendapat sebarang 'respond' dari beliau.

Aku bercadang jika beliau berkeras tidak mahu berpindah, aku akan buat report Polis supaya apabila aku mengunci rumah itu nanti, Pihak Polis sudah tahu akan tindakanku dan jika berlaku kemalangan terhadap penghuni yang menyorok di dalamnya walaupun pintu sudah diketuk berkali-kali tapi tidak tidak dibuka. aku tidak akan bertanggungjawab keatasnya.    

Friday, September 12, 2014

KURSUS PENYEMBELIHAN BINATANG TERNAKAN HALAL...

Eisa Mohamed dan Rafia Ol Husni dipilih untuk mengikuti kursus penyembelihan binatang ternakan Halal mengikut hukum syarak, anjuran Bahagian Penyelidikan dan Pembangunan, Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), bertempat di pejabat JAIS, Seksyen 5, Shah Alam, Selangor dari 10 hingga 11 September 2014. 

Walaupun ramai yang berminat untuk mengikuti kursus ini, tetapi kerana tempat yang terhad, maka mereka berdua sahaja yang dipilih, lagipun mereka bukan sahaja ahli persatuan Biro Agama tetapi mereka ini juga sangat aktif dan sering dilihat di dalam setiap aktiviti yang diadakan, samaada oleh Biro Agama atau apa-apa aktiviti berfaedah yang dibuat oleh Syarikat.

Pemilihan mereka berdua adalah tepat kerana Syarikat kami akan mengadakan program ibadat korban pada tahun ini di perkarangan pejabat pada 7 Oktober 2014 nanti dan oleh kerana mereka berdua telah dihantar berkursus maka bolehlah kedua-dua mereka ini melakukan kerja-kerja penyembelihan itu. Walaubagaimanapun mereka perlu mendapat sijil tauliah terlebih dahulu dari JAIS sebelum layak melakukan kerja-kerja penyembelihan samada sembelihan korban dan sembelihan biasa. Kami yang tak berkursus bolehlah tolong pegang lembu korban tu sambil bertakbir ramai-ramai.

Setakat ini sudah ada dua belas bahagian dari staf Syarikat dan peluang masih terbuka kepada mereka-mereka yang berminat untuk menyertainya. Harga bagi satu bahagian adalah RM550.00 sahaja dan ia sangat berpatutan memandangkan harga seekor lembu di pasaran sekarang ini mencecah hampir RM4,000 seekor bergantung kepada saiznya.

Menurut En. Rafia Ol Husni, sepanjang kursus selama dua hari itu, mereka diberi pendedahan dan ditunjukkan tentang bagaimana cara yang sebenarnya penyembelihan itu patut dibuat sepertimana yang dikehendaki oleh hukum syarak. Selain lembu, binatang ternakan seperti ayam juga telah diajar cara-cara melakukan penyembelihannya.

Bagi menguji kefahaman mereka, di akhir kursus, ujian bertulis telah diadakan dan hanya mereka yang lulus di dalam ujian itu sahaja yang akan diberikan pentauliahan berupa sekeping sijil menandakan mereka telah layak untuk melakukan penyembelihan binatang ternakan halal.

Aku bagi pihak mereka berdua ingin mengucapkan terima kasih kepada Unit Latihan kerana memberi peluang kepada mereka untuk mengikuti kursus yang sangat berfaedah, apatah lagi ketika ini umat Islam di Malaysia sedang menghadapi krisis makanan halal kerana banyak pusat-pusat penyembelihan binatang ternakan tidak menepati hukum syarak. Keadaan ini mengakibatkan makanan yang dimakan oleh umat Islam tidak halal dan hasilnya kita boleh lihat sekarang betapa umat Islam di Malaysia menjadi semakin lemah, malas dan hilang pertimbangan lalu bertindak agresif hasil memakan benda yang haram itu.

Untuk memberi lebih kefahaman tentang tatacara penyembelihan, maka di bawah ini disertakan artikel mengenainya dan diharap selepas ini kita tidak lagi mengambil mudah tentang makanan halal di dalam kehidupan seharian kita. (Sila klik pada imej untuk lebih jelas).    




 

Pejabat JAIS di Seksyen 5, Shah Alam...

En. Eisa Mohamed bersedia untuk menaiki bas menuju ke pusat penyembelihan...

En. Rafia Ol Husni turut sama dalam program ini...

Peserta kursus diberikan taklimat di hadapan
Dewan Operasi Lembu Kerbau sebelum bergerak
ke Pusat Penyembelihan...

En. Rafia Ol Husni bergambar selepas
 beliau melakukan praktikal di rumah sembelihan...  

Peserta kursus sedang meghadapi ujian bertulis
bagi melayakkan mereka mendapat sijil tauliah...

 En. Eisa Mohamed sedang menulis nama di kertas ujiannya...

Monday, September 8, 2014

MESYUARAT KUMPULAN PERLADANGAN BIL 2/2014...

Mesyuarat Kumpulan Perladangan FELCRA Berhad dibuat hanya dua kali setahun jer...Tak payah buat selalu sebab yang penting bukan mesyuarat yang berjela-jela tapi nak mencari satu kaedah bagaimana nak meningkatkan hasil di ladang. Kita semua sedia maklum bahawa purata umur pokok sawit dan getah yang ada sekarang ini telah pun masuk ke usia yang perlu ditanam semula (replanting). Usia pokok-pokok yang sudah tua inilah penyebab kepada kejatuhan hasil dan tidak menguntungkan Syarikat. 

Sehingga ini, seluas 25 ribu hektar telah pun dilaksanakan untuk program tanam semula secara berperingkat-peringkat dan nampaknya dalam tempoh tiga hingga empat tahun dari sekarang, Syarikat akan menikmati hasil yang lumayan dan daripada hasil itu nanti akan dinikmati bersama oleh staf dan masyarakat peserta yang kini bilangannya lebih dari 90 ribu orang.

Walaupun rata-ratanya tanah yang dimajukan oleh FELCRA Berhad adalah tanah-tanah terbiar yang dipunyai oleh masyarakat kampung yang mereka sendiri tidak berupaya untuk mengusahakannya dan diserahkan kepada Syarikat, tetapi dengan berkat dan usaha gigih serta komitmen pegawai dan staf terutama staf ladang, menyebabkan tanah yang terbiar sepi selama ini telah mengeluarkan hasil yang lumayan dan ini menyebabkan Syarikat FELCRA Berhad yang diberi tanggungjawab tersebut telah terkenal dan sekaligus mengukuhkan kedudukannya sebagai sebuah Syarikat perladangan terkemuka yang ada sekarang ini dan duduk sebaris dengan Syarikat-syarikat swasta yang terkenal seperti Guthrie, Golden Hope, IOI dan sebagainya.

Jika di FELDA, penerokanya sendiri yang melakukan semua kerja-kerja yang bermula dari tebas tebang sehingga mengeluarkan hasil, tapi di FELCRA, ianya sangat berbeza kerana FELCRA sendirilah melalui Pengurus dan staf dengan dibantu buruh-buruh tempatan serta Tenaga Kerja Asing yang diimport dari Indonesia, India dan Bangladesh untuk melakukan tugas-tugas yang bermula dari A hingga Z, tuan punya tanah hanya menanti untuk menikmati hasilnya melalui pemberian dividen yang akan diagihkan berdasarkan keluasan tanah masing-masing. Kalau mereka sendiri berminat untuk bekerja, maka mereka akan dibayar gaji. Di sini dua keuntungan yang akan mereka perolehi iaitu bekerja di tanah sendiri dan dibayar gaji dan menikmati dividen dari tanah mereka yang diserahkan kepada Syarikat untuk dimajukan. 

Untuk itu, staf ladang yang akan diambil bekerja dengan Syarikat mestilah mempunyai kelulusan di bidang pertanian. Tak cukup dengan itu sahaja, mereka juga mestilah mempunyai minat yang tinggi di bidang pertanian dan perladangan dengan menerapkan kaedah-kaedah pertanian moden yang dipelajari hasil kajian para penyelidik tempatan dan antarabangsa. Setelah diterima sebagai staf, mereka-mereka ini akan diberikan kursus dan latihan yang secukupnya demi kemajuan Syarikat. 

Alhamdulillah, setelah mengharungi pahit manis dan suka duka selama 31 tahun penubuhannya sebagai Agensi Badan Berkanun (1966 - 1997) dan telah mencapai banyak kejayaan, maka Kerajaan telah yakin akan kemampuan FELCRA untuk berdiri sendiri. Di atas keyakinan itulah maka pada 1 September 1997, FELCRA telah dikorporatkan dan dikenali sebagai Syarikat FELCRA Berhad, Usia FELCRA Berhad sebagai badan korporat kini telahpun menjangkau 17 tahun (1997 - 2014).

Jika diambilkira sejak penubuhannya pada tahun 1966 sehingga 2014, FELCRA Berhad kini telahpun berusia 48 tahun dan di dalam usia yang matang ini maka ia perlu terus mengorak langkah maju kehadapan tanpa menoleh kebelakang lagi.

Dengan usaha gigih Syarikat FELCRA Berhad selama ini maka di bawah ini dilampirkan data tentang Sumbangan dan Impaknya kepada pertumbuhan Ekonomi Negara.


Di peringkat Pegawai-pegawai atasan pula terutama yang bertugas di Bahagian Perladangan, strategi, perancangan serta perbincangan perlu diadakan dari semasa kesemasa bagi mencari formula bagaimana hendak memajukan ladang-ladang Syarikat.

Untuk itu, pada tarikh 4 hingga 6 September 2014, Pegawai-pegawai Kumpulan Perladangan Ibu Pejabat dan semua Wilayah telah mengadakan satu mesyuarat di Ramada Plaza, Melaka bagi menilai prestasi Kumpulan Perladangan sepanjang tahun 2014 yang akan berakhir dalam tempoh 3 bulan lagi. Di samping itu, pegawai-pegawai yang bertanggungjawab terhadap projek-projek tanam semula juga diminta untuk membentangkan akan kemajuan projek-projek tersebut dan laporan mengenainya akan dibentangkan di dalam Mesyuarat Pengurusan Tertinggi (MPT) pada setiap minggu.

Walaupun staf silih berganti dan ramai dari mereka yang berusia muda, tetapi kita tidak boleh lupa terhadap jasa dan pengorbanan staf yang terdahulu. Jika mereka ini tiada, maka mustahil Syarikat FELCRA Berhad berada dan berdiri megah sepertimana sekarang ini. Ucapan terima kasih tidak terhingga ditujukan kepada semua mereka ini. Jasa kalian tidak akan kami lupakan. Kepada yang masih hidup, adalah diharapkan mereka hidup sihat serta bahagia disamping keluarga tercinta dan kepada yang telah tiada, kami sedekahkan al Fatihah dan semoga roh mereka dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama orang-orang yang soleh dan solehin.....Amin...Amin...Ya Rabbal Alamin....     

Ikuti rakaman gambar-gambar kenangan sepanjang mesyuarat tersebut berlangsung.  

Oleh kerana Mesyuarat Kumpulan Perladangan adalah mesyuarat yang sangat penting dalam membincangkan hasil dan prestasi Kumpulan khasnya dan Syarikat amnya, maka tempat bermesyuarat mestilah grand sikit...

Pemandangan bilik penginapan kami di Ramada Plaza, Melaka 
(dulu dikenali sebagai Hotel Reinassance) 
sepanjang 3 hari 2 malam kami bermesyuarat...











Pemandangan Bandaraya Melaka pada 
jam 6.01 pm yang dirakam dari bilik hotel...




Pada Malam pertama, Kumpulan Perladangan memberi peluang kepada 5 buah Syarikat untuk mempromosikan produk keluaran syarikat masing-masing dalam sessi Corporate Talk seperti berikut:-

1. Behn Meyer Agricare (M) Sdn. Bhd.
2. MPOB - Ganoderma Diseases Research
3. Mobipay Solution Sdn. Bhd. - E Tracking
4. BASF
5. Munajat Sinergi. - Premix-SP (Agen Fermentasi Debunga). 

Tn. Hj. Abdul Rahman Ahmad (Pengurus Besar Khidmat Ladang) 
sedang mempengerusikan mesyuarat...


Ahli-ahli mesyuarat yang terdiri dari Pengurus Perladangan 
dan Pengurus Pertanian dari Ibu Pejabat dan Wilayah...










Tea Brake - Kelihatan En. Anuar Marican (Pengurus Perladangan Wilayah Sarawak) sedang bertukar-tukar fikiran dengan Cik Nur Farahin Ismail, Pengurus Pertanian RND (tudung kuning) dan Nur Damia Khair, Pengurus Pertanian Bhg. Khidmat Ladang...

En. Malek Hashim, adalah salah seorang ahli mesyuarat 
Kumpulan Perladangan dari Wilayah Johor...  

Pn. Amal Ahmad Zakuan, Pengurus Pertanian dari FUESB 
bergambar bersama dengan En. Azman Hussain (Pengurus Perladangan Wilayah Perak)...

En. Md. Zin Deraman, kiri (Pengurus Pertanian Wilayah Utara) 
bergambar bersama Tn. Hj. Norzahari Zakaria, Pengurus Kanan 
FELCRA Plantation Servicess Sdn. Bhd. (FPSSB)... 

Dari kiri : Pn. Amal Ahmad Zakuan (Pengurus Pertanian FUESB), 
Pn. Rohana Jamil (Pengurus Pertanian Wilayah Johor) 
dan Pn. Nurhidayah Samsudi (Pengurus Pertanian Wilayah Timur)...

Kiri : Tn. Hj. Zainin Othman (Pengurus Perladangan Wilayah Timur) 
bergambar bersama En. Sulaiman Jaafar (Pengurus Besar KPFB) 
yang turut hadir bersama dalam mesyuarat ini...


Dari kiri : En. Mohd Nasir Aziz, (Pengurus Perladangan Wilayah Pahang), 
En. Razilah Abu Bakar (Pengurus Perladangan Bhg. Khidmat Ladang) 
dan En. Md. Zin Deraman (Pengurus Pertanian Wilayah Utara)...

Tn. Hj. Abdul Rahman Ahmad, (Pengurus Besar Khidmat Ladang) 
sedang berbual dengan Pn. Zuraidah Mohamed (Pengurus Besar Inspektorat) 
dan Tn. Hj. Nor Zahari Zakaria (FPSSB)...

Dua orang Pengurus Pertanian yang baru dilantik terdiri dari 
Mohd Afiq Mansor, baju merah (Wilayah Johor) 
dan En. Mohammad Zulhelmi Abd. Latif (Wilayah Timur)...

4 orang Pengurus Pertanian baru dilantik terdiri dari kiri : 
Mohd Afiq, Zulhelmi, Nur Damia dan Nur Farahin...

Dari kiri : En. Ismail Md. Jani (Pengurus Perladangan Bhg. Khid Ldg), 
Muhammad Habibullah (Peng Pertanian Wilayah Pahang), 
Norlela Hamid (Peng. Pertanian Wilayah Tengah) dan 
Mohd Khusaini Zanir (Peng. Pertanian Wilayah Sarawak)...


En. Mohd Akram Zaidi Mansor, 
Pengurus Pertanian Cawangan Pembangunan Ladang...


Pegawai FTC terdiri dari Mr. Daljit Singh (kiri) dan dibantu oleh En. Abas 
yang bertanggungjawab tentang bilik mesyuarat, bilik penginapan peserta
dan segala urusan yang berkaitan dengan peralatan mesyuarat...

Aku ambil gambar sendiri melalui cermin besar 
sebab tak ade orang yang nak ambilkan gambar aku...


En. Mohd Ridhuan Noor, Pengurus Kanan Bhg. Pembangunan Ladang 
sedang meneliti data ladang dan projek Pertanian AM (PA) 
untuk dibentangkan dalam mesyuarat...

Satu pos istimewa dari En. Sulaiman Jaafar (Pengurus Besar KPFB)...


Mr. Siva Rao, Pengurus Kanan Input Pertanian, 
khusyuk mendengar perbincangan....

Untuk menghilangkan stress, perlu ada unsur humor....

Tn. Hj. Ismail Hussain, Pengurus Kanan Cawangan Pengawasan 1, 
kelihatan serius dalam setiap perbincangan yang diadakan...



En. Mohd Zaiful Anuar adalah seorang pengurus muda yang paling berpotensi 
di Cawangan Pembangunan Ladang dan jika dididik dengan sebaiknya, 
tidak mustahil beliau boleh mengetuai Kumpulan Perladangan suatu hari nanti...



Tn. Hj. Abd Muis Damuri, Pengurus Besar Kumpulan Perladangan 
mempengerusikan mesyuarat pada hari kedua sessi petang.



En. Anuar Marican dan Nur Damia diberi tugas untuk mengacara 
Majlis Jasamu Di Kenang untuk Tn. Hj. Abd. Rahman Ahmad
dan Tn. Hj. Md. Yid Soffian dan meraikan bakal haji dan hajjah untuk 
En. Abd. Karim Kamaldeer dan Pn. Zuraidah Mohammed...


En. Mohd Akram membacakan doa...

Gambar-gambar seterusnya di bawah adalah majlis makan malam sempena 
Majlis Jasamu DiKenang dan meraikan bakal haji ...

Dari kiri : En. Malek Hashim (Johor), En. Razilah (Khidmat Ldg), 
Tn. Hj. Ismail Hussain (Pengawasan 1), En. Azman Hussain (Perak), 
dan Shahaizri Nordin (FELCRA Niaga) dan En. Mohd Rashid Jadi (FUESB)...

Dari kiri : En. Shahaizri (FELCRA Niaga), 
En. Mohd Zaiful (Pembangunan Ladang) dan En. Zainin Othman (Timur)


Barisan Pegawai Kanan : Tn. Hj. Muis Damuri (PBK Ldg), 
Tn. Hj. Md. Yid Soffian (Penyelaras FPSSB) dan Tn. Hj. Ismail Alwi (MD. FUESB)...

Barisan Pegawai Kanan dari kiri : En. Abd. Karim Kamaldeer, 
Tn. Hj. Nor Zahari Zakaria, Tn. Hj. Saifuddin Omar, Pn. Zuraidah Mohammed, 
Tn. Hj. Abdul Rahman Ahmad, Tn. Hj. Muis Damuri dan Tn. HJ. Ismail Alwi...

Pengurus-Pengurus Perladangan dan Pertanian. 
Dari kiri : En. Mohd Ridhuan Nor, 
En. Mohd Khusaini dan En. Md. Zin Deraman.


Pengurus-Pengurus Pertanian...
Dari kiri : Pn. Norlela Hamid, Mohd Akram, dan Mohd Jamil 
dan seorang Pengurus Pertanian baru... 

Pengurus-Pengurus Pertanian Syarikat : Dari kiri : Zamzuriana Zainon (Khidmat Ldg), 
Rohana Jamil (Wil. Johor) dan Norlela Hamid (Wil. Tengah).

Dari kiri : En. Mohammad Nordin (Pegawai Alam Sekitar FELCRA Bhd.) 
dan Pengurus-Pengurus Pertanian dari kiriDari kiri : 
Pn. Sharifah Syed Ahmad, Pn. Amal Ahmad Zakuan dan Pn. Zamzuriana Zainon..


Pengurus-Pengurus Pertanian FB. dari kiri : Pn. Fazlina Yazmin (Wil. Pahang), 
Pn. Nurhidayah Samsudi (Wil. Timur), Cik Nur Damia (Khid. Ldg.) 
dan En. Rafiuddin (Pengurus Pentadbiran Kumpulan Perladangan)...




En. Abas dari FTC dan AJ dari Bahagian Inspektorat 
yang bertugas sebagai urusetia mesyuarat...

Bersama En. Ismail Md. Jani, Pengurus Perladangan Bhg. Khid. Ldg.

Turut kelihatan ialah En. Mohd Maruan Kadis 
Eksekutif Kanan Bhg. Khid. Ladang (baju oren)





Gadis cafe yang cun melecun dari Sarawak.

Bergambar ramai di akhir majlis...

 
Dari kiri : Nur Damia, Fazlina Yazmin, Norlela, Rohana, Nurhidayah, 
Syarifah Nor Irma, Zuraidah, Amal, Zamzuriana dan Nur Farahin. 


En. Mohd Yunus Idris, (baju batik) 
Pengurus Perladangan Wilayah Sabah...

Dari kiri : En. Md. Zin Deraman (Wil. Utara), Razilah (Khid. Ldg) 
dan Hj. Nor Zahari Zakaria (FPSSB)



Pengurus Pertanian baru dari kiri : Nur Farahin dan Nur Damia...

Dari kiri : En. Asri (Pilot PBW Timur) dan 
En. Mohd Zaiful Anuar, Pengurus paling handsome 
dan berpotensi di Kumpulan Perladangan...

Pegawai yang diraikan En. Md. Yid b. Soffian 
yang akan bersara pada akhir bulan ini...

Bergambar kenang-kenangan bersama 
Pengurus Besar Kumpulan Perladangan Tn. Hj. Abd Muis Damuri...

Turut yang diraikan ialah Tn. Hj. Abdul Rahman b. Ahmad, 
Pengurus Besar Khidmat Ladang yang akan bersara mulai 24 September 2014...