Islamic Widget

Pendapat Anda Tentang Blog Ini....

Tuesday, December 2, 2014

MAJLIS GOTONG ROYONG MEMASAK BUBUR ASSYURA...

Setiap tahun, tanggal 10 Muharram, umat Islam (biasanya orang Melayu) yang masih kuat mengamalkan tradisi keagamaan akan menyambut Hari Assyura. Tradisi turun temurun yang dilakukan ialah membuat dan memasak bubur Assyura. Biasanya ia dilakukan secara bergotong royong.

Bubur Assyura ialah sejenis makanan yang diperbuat daripada pelbagai campuran ramuan sempena 10 Muharram. Ada yang mengatakan, campuran ramuan hendaklah terdiri daripada 10 jenis bahan makanan, jangan dikurang dan jangan dilebih. Jika tidak, ia tidak dinamakan bubur Asyura.

Mengimbau zaman kanak-kanak di hari Assyura, aku masih ingat lagi, arwah emak adalah orang yang paling sibuk apabila tibanya Hari Assyura. Sebagai ketua, ia bersama jiran-jirannya seramai 4 atau 5 orang akan berpakat dan berkongsi sejumlah wang untuk membeli bahan-bahan bagi memasak Bubur Assyura ini. Tempat memasak biasanya dilakukan di kawasan lapang di hadapan rumah kerana ramai yang akan menjadi penonton terutamanya kanak-kanak riang. 

Apabila bubur telah masak, ia akan diagih-agihkan kepada jiran-jiran yang lain. Aku sangat suka memakan bubur Assyura kerana rasanya yang sedap dan enak lebih-lebih lagi kalau arwah emak yang buat. Pada aku, bubur Assyura yang arwah emak buat rasanya tidak sama macam orang lain buat sebab ramuannya tak sama kerana mereka suka mencampur ramuan yang berlebih-lebihan dan terkeluar dari spek asal.

Itulah nostalgia yang kami adik beradik tidak dapat lupakan. Kenangan bersama arwah emak dan ayah semasa kami kecil sentiasa segar dalam ingatan.

Waktu itu, tidak pernah terlintas di fikiran aku, sempena apakah bubur Assyura itu dibuat? Adakah ia satu amalan keagamaan atau sekadar adat bangsa? Ketika aku di sekolah menengah, guru-guru turut menganjurkan acara gotong-royong memasak bubur Assyura dengan memilih satu tarikh dan hari yang sesuai supaya ia tidak mengganggu sessi pembelajaran kami. Oleh kerana ia mendapat sambutan dari semua pihak termasuk ibu bapa lalu ia dijadikan acara tahunan.

Dari apa yang aku pernah dengar, bubur Asyura  dibuat sempena mengambil kisah Nabi Noh a.s. semasa peristiwa banjir besar dan juga kisah bahteranya.

Banyak laman web menyebut tentang kisah ini. Dinukilkan dalam kitab “Nihayatuz Zain” karangan Syeikh Nawawi Al Banteni, dan di dalam kitab “Nuzhatul Majalis” karangan Syeikh Abdur Rahman Al Ushfuri serta di dalam kitab “Jam’ul Fawaid” karangan Syeikh Daud Al Fathoni. Yang antara lainnya menceritakan bahawa, ketika mana bahtera Nabi Nuh a.s. berlabuh di bukit Judi pada Hari Asyura’, maka berkatalah ia pada umatnya :

“Himpunkan apa yang kamu miliki daripada makanan yang lebih-lebih”. Maka, dibawalah satu genggam daripada kacang Baqila’ iaitu kacang ful (kacang poi) dan satu genggam kacang Adas, Ba’ruz dan hinthoh dan tepung sehingga menjadi tujuh bagai biji-bijian yang dimasak. 

Maka berkatalah Nabi Nuh a.s: “Masaklah sekeliannya kerana kamu sudah mendapat kesenangan sekarang”.

Selain dari kisah Nabi Noh a.s, Peristiwa Assyura juga berkait dengan peristiwa Nabi Musa a.s., Ibn Abbas r.a. menceritakan bahawa Nabi Muhammad s.a.w. tiba di Madinah dan melihat orang Yahudi berpuasa pada hari 10 Muharam. Nabi Muhammad s.a.w. bertanya apa yang yang mereka lakukan? Orang Yahudi menjawab bahawa hari ini (10 Muharam) ialah hari soleh (baik). Allah s.w.t. menyelamatkan pada hari ini Musa a.s. dan Bani Israel daripada musuh mereka. Maka Musa berpuasa pada hari tersebut. Maka Nabi Muhammad s.a.w. bersabda bahawa baginda lebih berhak dengan Musa daripada kamu (orang Yahudi). Nabi Muhammad s.a.w. berpuasa pada hari itu dan mengarahkan sahabatnya berpuasa. (Riwayat Bukhari).

Puasa hari Asyura pula merupakan sunah Nabi Muhammad s.a.w. Ini ditegaskan dalam satu sabda maksudnya: "Sesungguhnya hari ini hari Asyura dan tidak diwajibkan atas kamu puasa padanya. Sesiapa yang mahu maka berpuasalah, dan sesiapa yang tidak mahu maka berbukalah". (Riwayat Bukhari).

Membuat bubur Asyura ini kalau setakat dijadikan adat, tanpa ada kepercayaan keagamaan, ia bukanlah satu yang salah. Kalau orang Melayu suka berbuka puasa dengan bubur Assyura, buatlah bubur Assyura. Tetapi elakkan  kepercayaan yang kurang sahih, seperti mengaitkannya dengan makanan Nabi Nuh a.s. sewaktu berlabuhnya bahtera baginda.

Sempena kedatangan 10 Muharam 1436H, kami warga kerja Syarikat telah berpakat untuk mengadakan acara gotong royong memasak bubur Assyura, acara yang dibuat ini adalah yang pertama kalinya dan tidak melibatkan Pengurusan Syarikat. Ia dibuat secara santai dan relaks. Pada asalnya, staf terdiri dari anak-anak Kelantan sahaja yang berpakat sesama mereka untuk membuat program ini, tetapi apabila staf yang lain tahu, mereka pun nak ikut turut sama dan kehendak mereka sangat dialu-alukan ibarat kata pepatah Melayu, ""Kecik tapak tangan, nyiru kami tadahkan"

Pada hari Sabtu 22 November 2014, bertempat di kawasan 'parking' motosikal, maka berlangsunglah acara gotong royong memasak Bubur Assyura ini. Kehadiran staf yang ramai telah menjadikan acara ini sangat meriah dan tidak hairanlah apabila ada yang mengesyurkan supaya program sebegini  dijadikan acara tahunan.

Saksikan gambar-gambar yang sempat dirakam pada program gotong royong itu.


Kehadiran ramai staf menjadikan acara gotong royong 
memasak bubur Asyura ini sangat meriah...

Tugas-tugas memotong bahan-bahan masakan sedang dibuat...

Tn. Hj. Ahmad Salleh (kanan) bersama seorang lagi petugas 
sedang mengacau bubur di dalam kuali...

Cik Oya tetap bergaya dan maintain ayu, 
walaupun di mana saja ia berada...

Sambutan dari orang muda sangat dialu-alukan....

Dari kiri: Abdullah Sohaini, Ali Sidek dan Rafia Ol Husni yang turut
mengambil bahagian. Biasanya kalau hari cuti macam ni, mereka biasanya
akan menghabiskan masa dirumah samada dengan mengaji al-Quran 
membaca kitab-kitab, atau menolong isteri memasak di dapur...



Dari senyum simpul Puteri Waslina tu, 
kami dah tahu yang bubur Asyura ni mesti sedap...



En. Noslan (kiri) pun turut menyumbang tenaga dalam acara ini...

Semua gambar-gambar dalam program ini disumbangkan oleh Zack (kiri)...

Dikatakan yang idea mengadakan program ini diilhamkan oleh 
En. Abdullah Othman (Pak Lah) yang pakai baju biru tu...




Diantara bahan-bahan yang mesti ada...
















Diantara Mek Kelate yang hadir ialah Pn. Azahani dari Bhg. Usahawan Desa....








Bubur yang sudah masak akan diletakkan di dalam daun pisang 
sebelum diagihkan kepada semua staf...

Kehadiran En. Mohd Fauzi Pengurus Besar Kumpulan (PBK) Hal Ehwal Peserta
 menambahkan lagi kemeriahan program ini...


Saturday, November 29, 2014

MENJEJAKI MAKAM SULTAN MAHMUD MANGKAT DIJULANG...


Sedutan Filem Sultan Mahmud Mangkat DiJulang
yang menunjukkan saat-saat genting di mana Laksamana Bentan
sedang menikam Baginda Sultan ketika sedang dijulang
dan berakhir dengan kemangkatannya... 


Walaupun Kisah Sultan Mahmud Mangkat DiJulang telah hampir 315 tahun berlalu (2014-1699), namun kisahnya sehingga ini masih terus diceritakan dari satu generasi ke satu generasi yang lain. Kisah ini merupakan satu kisah benar dan tragedi yang sangat menyayat hati terutamanya kepada nasib malang yang menimpa Megat Seri Rama atau lebih dikenali dengan nama gelarannya Datuk Laksamana Bentan yang menuntut bela di atas kematian isterinya Dang Anum atas perintah Sultan Mahmud. 

Kisah ini juga telah difilemkan pada tahun 1961 dan ia dijadikan bahan rujukan serta tontonan generasi masa kini untuk dijadikan pengajaran yang sangat berguna, kita juga boleh menyaksikan bagaimana kekejaman, kezaliman dan ketidakadilan sering dilakukan kepada rakyat sehingga ke hari kiamat.   

Baru-baru ini aku telah mengambil kesempatan untuk mengunjungi tempat bersejarah ini ketika melakukan lawatan kerja selama 3 hari di Daerah Kluang, Mersing dan Kota Tinggi, bersama Team Pelupusan Harta Syarikat dari 25 hingga 27 November 2014. Lawatan dibuat di hari terakhir lawatan kami sebelum bertolak pulang ke Kuala Lumpur.   

 
Papan Tanda Makam Sultan Mahmud Mangkat DiJulang...

Kompleks Makam Sultan Mahmud Mangkat DiJulang...

Turut bersama dalam lawatan ke tempat bersejarah ini ialah Mohd Farizal Awang dari Bahagian Pentadbiran Ibu Pejabat Kuala Lumpur, serta Shahrul dan Jaafar dari Pejabat Pengurus Besar Wilayah Johor. 

Menurut Jaafar yang telah berkhidmat hampir 20 tahun di Johor Bharu, inilah kali pertama ia menjejakkan kakinya ke Makam Sultan Mahmud Mangkat DiJulang dan Makam Laksamana Bentan di Daerah Kota Tinggi ini mungkin atas sebab-sebab tertentu yang hanya beliau sahaja yang mengetahuinya.

Dengan bantuan penduduk setempat, kami akhirnya dapat menjejaki ketiga-tiga makam bersejarah ini termasuk makam Dang Anum, isteri Laksamana Bentan yang terletak bersebelahan dengan makam suaminya itu.

 Penulis (kiri) bergambar bersama Jaafar 
di atas tangga di pintu pagar masuk ke makam...

Bagi mengimbas kembali tragedi menyayat hati yang berlaku suatu ketika dahulu, maka sudilah kiranya peminat-peminat blog ini membaca kisah yang akan aku ceritakan ini.

Sebenarnya, kisah Sultan Mahmud Mangkat Dijulang telah menjadi sebuah legenda yang sangat masyhur. Ini bukannya kisah dogengan, ia kisah benar yang berlaku di Kota Tinggi, pada tengah hari Jumaat tahun 1699. Sultan Mahmud Syah ditikam sampai mati oleh Laksamana baginda sendiri, seorang pahlawan dari Bentan, kepulauan Jawa, bernama Megat Seri Rama. 

Penulis (kiri) bergambar bersama En. Jaafar atas tangga makam 
dan batu tanda pemberitahuan...

Papan Tanda Pemberitahuan...

Kisah Pilu ketika hujan panas hampir reda itu sangat menggemparkan, selain sultan, beberapa orang pengiring baginda turut ditikam oleh Laksamana Bentan yang hilang pertimbangan kerana terlalu marah, setelah isteri beliau yang mengandung anak sulung dihukum bunuh atas arahan sultan, hanya kerana mengidam untuk makan seulas nangka yang diambil dari taman diraja.

Selepas kemangkatan Sultan Mahmud ibni Almarhum Sultan Ibrahim Syah, Sultan Melaka terakhir   (1488-1511), putera kedua baginda telah ditabalkan menjadi Sultan Johor I pada tahun 1528 dengan gelaran Sultan Alauddin Riayat Syah. Selepas peristiwa Sultan Mahmud II, yang lebih dikenali Sultan Mahmud Mangkat DiJulang tahun 1699 itu, Kesultanan Melayu Johor telah diambil oleh Keturunan Bendahara (1699-1816), kemudian beralih tangan kepada keturunan Temenggung Abd. Rahman, Sultan Johor Riau (1816), dan diwarisi oleh Sultan Mahmud Iskandar, Sultan Johor yang telah mangkat baru-baru ini.

 
 Penulis (kiri) dan Shahrul mensedekahkan 
bacaan surah Al Fatihah kepada Al Marhum Sultan Mahmud II...

Perihal tragedi yang menimpa Sultan Johor yang masyhur ini, telah diceritakan terus menerus, lepas satu ke satu generasi sampai ke hari ini. Selepas hampir 4 kurun peristiwa ini berlaku, kisah Sultan Mahmud mangkat dijulang ini masih menjadi kisah yang sangat diingati oleh penduduk-penduduk asal Kota Tinggi, lebih-lebih lagi orang-orang keturunan Bentan sendiri yang masih takut terkena sumpah jika memijak tanah Kota Tinggi. 

Peristiwa Yang Terjadi...

Catatan sejarah Johor purbalaka ada meriwayatkan tatlaka hujan panas mulai turun mencurah-curah pada hari Jumaat dalam tahun 1699, orang-orang besar Istana telah melarang Sultan Mahmud II, daripada menunaikan sembahyang Jumaat di masjid yang terletak tidak berapa jauh daripada istana baginda. Cakap-cakap orang telah sampai kepengetahuan Datuk Bendahara Tun Abd. Majid, bahawa Laksamana Bentan (Megat Seri Rama) yang baru pulang daripada menjalankan titah sultan menghapuskan lanun-lanun di kepulauan Riau telah mengetahui perihal kematian isterinya (Dang Anum) yang sedang sarat mengandung sulung itu.

Datuk Bendahara khabarnya telah mengadap baginda dalam keadaan basah kuyup untuk menyampaikan rasa tidak sedap hatinya dan menasihatkan baginda supaya tidak keluar daripada Balai Rong seri sebagaimana kebiasaaannya. Baginda juga telah diberi ingatan oleh Bendahara supaya berhati-hati dengan menambahkan bilangan pengawal diRaja semasa berangkat menunaikan sembahyang Jumaat.

Hujan panas masih belum reda, tatkala Sultan Mahmud Syah II berkira-kira untuk berangkat meninggalkan istana buat kali yang terakhir, seorang pengiring baginda telah datang dan menyembahkan sebilah keris untuk dipakai oleh baginda sebagai langkah berjaga-jaga. Baginda turun dari istana dan memasuki usungan yang diangkat oleh empat orang pengiring dengan dikelilingi oleh ramai pengawal istana. Di pertengahan jalan, hujan mulai teduh, tapi masih renyai-renyai, awan agak mendung dan mentari beransur-ansur hilang di balik awan yang muram seolah-olah sedang beradu. Sebagaimana minggu-minggu sebelum itu, baginda akan diturunkan agak jauh dari masjid tetapi pada hari Jumaat yang malang itu, pengawal-pengawal istana baginda berkeras mahukan baginda diusung hingga ke tangga masjid. Dan saat-saat akhir hayat baginda pun tiba, Megat Seri Rama telah hilang pertimbangan, hanya menanti masa untuk menuntut hutang darah.

 Papan Tanda Masjid Al Hadi, Kg. Makam, Kota Tinggi Johor...

 Di Masjid inilah (Masjid Al Hadi) dikatakan berlakunya 
peristiwa Sultan Mahmud Mangkat DiJulang...

Tatkala sultan hampir dengan tangga masjid dan masih lagi di atas usungan, Megat Seri Rama dengan tanpa berlengah lagi terus menerkam dan menikam baginda tepat pada perut sultan, darah merah pekat membuak-buak membasahi pakaian baginda sultan dan menitis jatuh di atas tanah, beriringan dengan titis hujan air hujan yang membasahi bumi. 

Sebuah keluhan pilu kedengaran. Baginda mengerang kesakitan, bisa keris yang telah diperasap limau, pantas menyelinap ke segenap urat saraf Sultan Mahmud yang malang itu. Megat Seri Rama bagaikan dirasuk, habis pengawal diraja ditikam, orang ramai yang datang untuk bersembahyang Jumaat pada hari itu bertempiran lari menyelamatkan diri. 

Di saat sakaratulmaut sudah menghampiri, Sultan Mahmud II sempat mencabut kerisnya dan melontarkan ke tanah lalu terkena di hujung ibu jari Megat Seri Rama. Demi kedaulatan raja yang tinggi, luka yang sedikit itu meninggalkan bisa yang bukan kepalang. Laksamana Bentan sempat mengerang hanya seketika sebelum jatuh menemui ajal tidak lama kemudian. Sumpahan seorang sultan yang penuh daulat "Aku sumpah tujuh keturunan Bentan akan muntah darah kalau pijak bumi Kota Tinggi" yang benar-benar terjadi selepas itu apabila jika keturunan Bentan memijak kaki ke tanah Kota Tinggi. Baginda mangkat sebelum diturunkan dari atas usungan.

 Papan Tanda susunan jasad yang dikuburkan disini...
Kubur Sultan Mahmud berkedudukan di nombor tujuh
 (kubur yang besar sekali)...

En. Jaafar membalas dendam dan minta gambarnya banyak dirakam 
untuk menebus kesilapannya yang tidak pernah datang berkunjung 
ke makam ini walaupun telah 20 tahun bertugas di Johor Bharu...

 
Shahrul (kiri), Jaafar dan Farizal bergambar kenang-kenangan 
di Kompleks Makam Sultan Mahmud Mangkat DiJulang...

 Kawasan tanah perkuburan penduduk tempatan di kawasan berhampiran 
Kompleks Makam Sultan Mahmud Mangkat DiJulang...


Kisah sedih ini tercatat dalam Sejarah Johor oleh Tun Sri Lanang sebagai "Sultan Mahmud Mangkat Dijulang" Baginda mangkat dalam usia yang sangat muda iaitu 24 tahun dan menaiki taktha pada tahun 1685. Kemangkatan baginda yang tidak meninggalkan zuriat menyebabkan pembesar Johor pada masa itu bermuafakat untuk melantik Bendahara Tun Habib Abd. Majid menjadi Sultan Johor yang baru dengan gelaran Sultan Abd. Jalil IV (1699-1718) dan semenjak itu berakhirlah titisan zuriat Sultan Mansur Syah, Sultan Melaka yang mengasaskan kesultanan Johor semenjak 1428.

Kisah ini akan kekal menjadi peristiwa yang paling tragis dan akan tetap diingati oleh seluruh rakyat Malaysia.

 Papan tunjuk arah ke Makam Laksamana Bentan...

 
 Batu tanda yang menceritakan secara ringkas kisah tragedi 
Sultan Mahmud Mangkat DiJulang di dalam Bahasa Malaysia dan Inggeris...

 Batu Nisan Makam Laksamana Bentan....  

 
Penulis sedang membacakan suratul Al Fatihah untuk 
disedekahkan kepada roh Laksamana Bentan dan 
semoga ianya ditempatkan bersama roh para solehin...Amin.

Makam Laksamana Bentan yang banyak berjasa tetapi akhirnya 
mati dibunuh akibat terkena lontaran keris Sultan yang berdaulat 
lalu terkena di ibu jari kakinya dan muntah darah dan akhirnya menemui ajal...

Makam Dang Anum, isteri Laksamana Bentan...
Ia mati dibunuh atas perintah Sultan Mahmud kerana murka 
buah nangkanya ditebuk oleh penjaga kebun Sultan untuk diambil seulas
bagi diberikan kepadanya yang mengidam ketika mengandungkan anak sulung...    

Batu tanda turut diukir kisahnya dalam bahasa Mandarin...  
 
En. Jaafar (kiri) sedang menyatakan sesuatu...
mungkin tentang batu tanda kisah tragedi 
 tersebut kepada Farizal (tengah) dan Shahrul...

Bergambar kenangan di tepi sungai Kg. Makam kira-kira 1/2 km
dari Kompleks Makam Sultan Mahmud Mangkat DiJulang...

Jeti pendaratan di tepi sungai Kg. makam...

Beberapa penduduk tempatan memancing ikan di tepi sungai Kg. Makam...

Pemandangan dari Makam Laksamana Bentan ke bandar Kota Tinggi, Johor...


Team Pelupusan Harta Syarikat bergambar
ketika berada di Daerah Mersing, Johor...

Dari kiri: Boboi, Isorudin, AJ, Abu dan Farizal...

dan kiri sekali Mohd Zikri... 
Tiada dalam gambar ialah Shahrul...