Tuesday, September 20, 2016

KISAH ZUBAIDAH WANITA KAYA...


Kisah srikandi yang mempunyai kehebatan dan kemuliaan wanita bernama Zubaidah binti Ja'far. Dikatakan tiada seorang wanita pun yang telah memiliki kedudukan dan pangkat, kekayaan dan kemewahan, kekuasaan dan keupayaan, darjat tinggi dan pengaruh seperti mana yang dimiliki olehnya.

Dia adalah isteri kepada Harun Ar-Rasyid dan juga ibu kepada khalifah Al-Amin. Bahkan Zubaidah dijadikan sebagai wanita mithali yang bersemangat dan lambang kewanitaan pada zaman kerajaan Abbasiyah.

Zubaidah telah berkahwin dengan Harun Ar-Rasyid pada zaman pemerintahan ayahnya yang terkenal dengan gelaran Al-Mahdi, dan juga atas nasihat daripada ibunya, Alkhaizuran. Perkahwinannya bersama Harun Ar-Rasyid merupakan perkahwinan paling meriah dan mewah disebabkan oleh kekayaan dan ketinggian darjat yang dimiliki oleh Zubaidah serta keluarganya. Pada hari perkahwinannya itu ramai orang dibahagi-bahagikan dengan pinggan mangkuk berisi emas dan juga perak serta wangi-wangian seperti misk dan anbar.

Zubaidah sendiri pada hari perkahwinannya telah dipakaikan dengan perhiasan barangan kemas dan mutiara yang tiada tandingan cantik dan mewahnya. Tidak ada lagi wanita lain yang dapat menandinginya pada waktu itu. Dikatakan ayahandanya mengeluarkan belanja besar demi memastikan majlis perkahwinan anaknya meriah dan dapat dirasai oleh penduduk di situ. Di samping itu, mereka mahu menjamu semua masyarakat dan diharapkan mendapat manfaat daripada majlis tersebut.

Pengaruh...

Dikatakan Zubaidah seorang wanita yang mempunyai akal cerdas, pendapatnya sentiasa dihormati. Dia juga antara wanita yang fasih dan banyak menghafal syair dan gurindam. Zubaidah juga mempunyai kebolehan dan pintar dalam menggubah syair dan sentiasa bersedia untuk berdebat dengan golongan lelaki dalam pelbagai bidang pembelajaran dan seni. Di samping itu Zubaidah juga terkenal dengan rupawan dan cerah kulitnya. Dia menjadi kesayangan Harun Ar-Rasyid dan diletakkan di tempal yang tinggi lagi mulia.

Zubaidah mempunyai pengaruh besar di dalam urusan pentadbiran negara. Akan tetapi para ahli sejarah tiada menyebutkan peranannya dalam bidang ini, selain dari pengaruhnya yang ketara sekali dalam hal pelantikan anaknya Al-Amin untuk memegang teraju Khalifah sesudah kewafatan ayahnya. Pengaruhnya yang lain banyak diceritakan dalam lapangan kegiatan masyarakat di bidang ekonomi dan ilmu pengetahuan.

Dia terkenal sebagai seorang yang tidak kedekut membelanjakan harta untuk kegiatan kebajikan ketika hayatnya masih ada. Dia Juga meninggalkan pengaruh yang berkesan kepada umum daripada projek-projeknya untuk kebaikan rakyat dalam bidang perkhidmatan dan pembangunan.

Selain itu diceritakan juga Zubaidah mempunyai pengaruh besar dalam bidang ekonomi dan juga ilmu pengetahuan. Apa yang paling penting, Zubaidah memberikan jasa yang amat besar kepada penduduk di Makkah di atas sumbangan yang tidak terhingga diberikan olehnya. Hal ini terjadi ketika Zubaidah mengerjakan haji di Baitullah pada tahun 186 hijrah dan dia mendapat tahu kesusahan yang ditanggung oleh penduduk Makkah untuk mendapatkan air minum.

Menyedari kesusahan yang ditanggung oleh seluruh penduduk itu, Zubaidah tanpa berlengah terus menjemput pemegang amanahnya dan menyuruhnya supaya mengundang semua arkitek dan para pekerja dari merata negara lalu dia berkata kepada mereka; "Laksanakan projek air minum ini walaupun akan menelan perbelanjaan apa saja!"

Ketika itu telah datang arkitek-arkitek dan para pekerja yang pakar ke Makkah. Mereka lalu menyambungkan mata-mata air dari gunung sekitarnya dan terutamanya dari gunung Hunain lalu membuat saluran dalam batu hingga sampai air ke Makkah untuk diminum orang-orang yang datang mengerjakan haji. Projek ini menelan belanja sebanyak 1,700.00 dinar dan dibiayai oleh Zubaidah.

Projek Air...

Di dalam deskripsi oleh Al-Yafi' dalam bukunya mengenai projek ini, bahawa kesan-kesannya masih ada hingga kini dan ia merupakan sebuah bangunan besar yang luar biasa. la menarik perhatian orang-orang yang lalu lintas di situ dari Makkah untuk menuju ke Mina. la umpama sebuah bangunan kukuh di tengah-tengah gunung dan sukar ditafsirkan keindahan telaganya itu.

Digambarkan, air akan turun dari situ menuju ke suatu tempat di dalam bumi, sangat dalam, anak tangganya banyak sekali dan tidak boleh sampai di dasarnya melainkan menerusi semacam lif yang akan membawanya ke bawah. Tempat itu sangat gelap sekali sehingga ramai orang takut untuk turun bersendirian di situ pada siang hari apatah lagi pada malam hari.

Jasa Zubaidah ini dikenang oleh penduduk Makkah hingga sekarang. Dan ia menjadi kegunaan seluruh penduduk Makkah. Dan sedekah yang diberikan oleh Zubaidah itu menyenangkan banyak pihak dan memudahkan juga mereka yang datang mengerjakan haji.

Tiada siapa menyangka yang Zubaidah sanggup membelanjakan hartanya sedemikian banyak untuk tempat yang tidak diduduki olehnya.

Itulah salah satu keistimewaan wanita bernama Zubaidah.

Wednesday, September 14, 2016

PROGRAM IBADAH KORBAN FELCRA BERHAD 1437H....

Sepertimana pada tahun-tahun lepas, Tahun ini Biro Agama Ibu Pejabat FELCRA Berhad telah mendapat lampu hijau dari Pihak Pengurusan untuk terus melaksanakan Program Ibadah Korban bagi tahun 1437H. Tahun ini adalah merupakan tahun ke tiga program ini diadakan.

Jika pada tahun pertama, sebanyak 3 ekor lembu ditumbangkan diikuti tahun kedua sebanyak 7 ekor lembu, maka pada tahun ini pula sebanyak 5 ekor lembu telah ditumbangkan iaitu 3 ekor (21 bahagian) dikorbankan oleh staf yang mengambil bahagian manakala 2 ekor lagi disumbangkan oleh Pihak Pengurusan untuk hidangan makan tengahari kepada para petugas, staf serta tetamu yang dijemput.    

Lembu-lembu korban sebanyak 3 ekor dibeli dari ladang ternakan lembu di Bestari Jaya yang diusahakan oleh pengusahanya En. Md. Isa Hussin manakala 2 ekor lagi lembu yang disumbangkan oleh Pihak Pengurusan diperolehi dari Bio Tech.

Program Ibadah Korban ini telahpun selesai diadakan dengan jayanya pada hari Rabu (semalam) 14 September 2016 bersamaan 12 Zulhijjah 1437H. yang merupakan hari ketiga sambutan perayaan Aidil Adha. Tempat berlangsungnya program ini adalah di bahagian belakang Wisma FELCRA.

Y. Berbahgia En. Zulqarnain Md. Eusoff, CEO FELCRA Berhad telah berkenan untuk merasmikan program ini. 

Berikut adalah nama peserta-peserta korban.
 
Untuk Kumpulan 1

1. En. Hashim b. Mat Isa, Bhg. Pengurusan Peserta
2. Pn. Rooslah bt. Mohamed, Bhg. Pengurusan Peserta
3. Pn. Azilawati bt. Yunos, Bhg Pengurusan Peserta  
4. En. Mohd Ishak b. Hamat, Bhg. Pengurusan Peserta
5. Pn. Rosmidawati bt. Dzulkarnain, Bhg. Pengurusan Peserta
6. Pn. Hjh. Halimah bt. Ahmad, Bahagian Akaun
7. Cik Norma bt. Ahmad, Bhg. Perancang Projek

Kumpulan 2

1. En. Zainal Abidin b. Alias, Bhg. Pengurusan Peserta
2. En. Mohd Izam b. Aziz, Bhg. Pemasaran
3. En. Mohd Azrul b. Tajudin, Bhg. Pentadbiran
4. Pn. Zawiyah bt. Hamdan, Bhg. Latihan
5. Pn. Norfarizan bt. Mohd Zain, Bahagian RND, (2 bhg)
6. Pn. Noraishah bt. Hj. Abd. Ghani, Pejabat Pengurus Besar HEP 

Kumpulan 3

1. Tn. Hj. Eisa bt. Mohamed, Bhg. Perancang Bisnes
2. Pn. Zulilah bt. Abdullah, FELCRA Properties
3. Tn. Hj. Ali b. Sidek, Bhg. Akaun Kilang
4. En. Muhammad Ridha b. Md. Yusof, Bhg. Audit Dalam
5. En. Mohd Fauzi b. Ismail, Bhg. Pentadbiran
6. Tn. Hj. Ali b. Mohamad, PBK  Petadbiran dan Modal Insan
7. Pn. Siti Khatijah bt. Chu, Pejabat PBK HEP    

Semasa program dibuat, kerja-kerja menumbangkan lembu dilakukan oleh petugas yang dibawa khas dari Surau Al Muhajirin manakala tukang sembelih pula terdiri dari staf sendiri iaitu, Tn. Hj. Eisa Mohamed, Tn. Rafia Al Husni dan Tn. Hj. Zainuddin Mohamed. Mereka ini telah mendapat sijil tauliah selepas menjalani kursus praktikal penyembelihan binatang halal anjuran JAIS di Pusat Penyembelihan, Jabatan Haiwan, Seksyen 15, Shah Alam, Selangor pada tahun 2014.

Semua daging-daging korban telah diagihkan kepada asnaf yang telah dikenalpasti di sekitar Wangsa Maju dan selebihnya diagihkan kepada para petugas dan staf. Majlis pengagihan disempurnakan oleh Tn. CEO.

2 ekor lembu yang disumbangkan oleh Pihak Pengurusan telah diserahkan kepada Nur Hana Catering untuk dimasak bagi jamuan tengahari semalam dan menu masakannya adalah daging masak kari, daging masak kicap, sup tulang disamping sayur-sayuran serta ulam manakala minuman pula adalah sirap limau dan cendol. 

Adalah diharapkan ibadah korban yang dilakukan ini mendapat keredhaan dari Allah Subhanahuwataala manakala mereka yang berkorban pula akan mendapat ganjaran pahala dariNya. Inshaa Allah....


Tn. Rafia Ol Husni, Pengerusi majlis korban
 sedang menyampaikan kata-kata aluan...

CEO FELCRA Bhd. Y. Bhg. En. Zulqarnain Md. Eusope 
sedang berucap dan seterusnya melakukan perasmian untuk program ini...

Para petugas telahpun bersedia untuk 
melakukan tugas-tugas penyembelihan...

En. Eisa Mohamed sedang melakukan penyembelihan
 dengan dibantu para petugas yang lain...

Seekor lagi lembu yang akan dikorbankan
 telah berjaya ditumbangkan...




Y. Bhg. Tn. CEO turut sama-sama menyaksikan 
upacara penyembelihan korban ini... 


Salah seorang penyembelih yang dijemput dari Surau Al Muhajirin
 sedang melakukan penyembelihan...

Para petugas kelihatan bertungkus lumus untuk menumbangkan 
seekor lagi lembu yang agak liar untuk dikorbankan...





Sebahagian staf wanita yang turut
 menyaksikan dari atas bangunan...  




Seekor lembu korban telahpun selesai disembelih...



Seekor lagi lembu korban cuba ditumbangkan...










Tn. Rafia Ol Husni telah bersiap sedia 
untuk menyembelih lembu korban ini..


Tugas sembelih yang dilakukan oleh Tn. Rafia hanya 
mengambil masa 1 minit sahaja dan ia merupakan 
catatan terpantas yang telah direkodkan...



Pakcik ini telah bertanya kepada Tn. Rafia bagaimana 
beliau boleh menyembelih seekor lembu korban
dengan sebegitu pantas... 



Tiga sahabat karib: dari kiri Noslan, Ihsan dan Fahmee
 turut mengambil bahagian dalam program kali ini...

Tn. Rafia orang yang paling popular... 
Ramai kaum wanita  yang ingin bergambar dengannya.
Kelihatan dari kiri : Pn. Ikhwana, Rooslah dan Zawiyah...

Kerja-kerja melapah sedang dijalankan...


En. Md. Isa Hussin dari Biotech bermurah hati 
menyumbangkan dua bakul buah pulasan 
dan rambutan untuk para petugas... 


Kelihatan para petugas kaum wanita sedang 
menunggu ketibaan daging korban
 untuk dipotong dan disiang...


Pn. Azlina dan Zulilah (peserta korban)
turut menyumbang tenaga untuk majlis ini...

En. Jamaluddin Othman sedang melakukan 
kerja-kerja pemotongan di bahagian kaki lembu...


En. Zainuddin Mohd Yusoff juga
melakukan tugas-tugas yang sama...  


Daging yang telah dihantar akan dilakukan pemotongan
 oleh para petugas wanita ini...


Pn. Hatimah tidak pernah ketinggalan 
dalam setiap program yang dianjurkan...



Sepatutnya sebagai Pengerusi majlis, Tn. Rafia hanya 
perlu membuat pemantauan, walaubagaimanapun beliau tetap 
turun untuk membantu dalam kerja-kerja 
pemotongan tulang daging korban...

Tn. Hj. Ismadi (kiri) dan Md. Isa. Mereka berdua adalah orang kuat 
dalam program ini. Bermula dari mencari lembu 
hingga ke kerja-kerja pemotongan...





Kerja-kerja menimbang daging
dilakukan oleh dua beranak ini...

Daging yang telah dipotong akan ditimbang dan 
dimasukkan ke dalam plastik untuk pengagihan... 

Pn. Salmah bertugas sebagai
Ketua Penyelaras di tempat pemotongan...

Pn. Jizah (kiri) dan Cik Sa'idah melakukan kerja-kerja 
pemotongan daging dengan penuh tekun...

Walaupun Pn. Sarah letih melakukan tugas 
tapi senyuman manis tetap terukir dibibir....

Pn. Anom sedang menunjukkan
daging yang beliau dah potong...

Kegembiraan jelas tergambar di wajah Pn. Normah 
walaupun kerja-kerja memotong daging amat memenatkan... 

Pn. Damia (tudung merah) yang baru 3 hari menjadi pengantin baru
 turut bersemangat membantu tugas-tugas di tempat pemotongan...


Tn. Hj.Ali Sidek dan Tn. Hj. Ali Ibrahim 
bertugas di bahagian penyediaan peralatan... 


Seorang tukang masak dari Nur Hana Catering sedang melakukan
tugas memasak untuk hidangan para petugas...






Sorok sikit perut tu En. Ali, muka dah hensem...

Tn. Hj. Ismadi sedang melapah lembu korban...


Tn. Hj. Suhaimi berganding dengan 
En Shuhof dalam kerja-kerja melapah... 

Tn. Hj. Eisa Mohamed, Pengerusi Biro Agama FB 
melakukan kerja-kerja pemantauan di tempat penyembelihan...



En. Bazlan sedang melapah ekor lembu
yang menjadi rebutan kaum lelaki... 

Tn. Hj. Azizan turut membantu dalam kerja-kerja pemotongan...

Bahaya En. Din ni. Jangan terpotong kaki sudah...

En. Rahman Isa dan En. Jamaluddin Othman
tekun melakukan tugas...

Banyak betoi tugas Tn. Rafia ni...

Pn. Liza mengutip setiap daging yang telah dipotong 
untuk dihantar ke tempat penimbangan...

En. Iqbal juga membantu... 

Daging lembu sedang dihantar
ke tempat pemotongan menggunakan troli...

En. Mohd Fauzi Tahir satu-satunya PBK 
yang menyumbang tenaga di tempat pemotongan...






Pn. Kartini terpaksa berehat kerana ibu jarinya luka
 semasa melakukan kerja-kerja pemotongan...



Daging yang telah dibersihkan akan 
dihantar ke khemah untuk dimasak...

Cendol turut disediakan semasa jamuan makan tengahari nanti... 





En. Lan dan Hjh. Zalifah melakukan
tugas-tugas membasuh daging... 

En. Roslan bakal pengantin baru pada 18/9/2016 nanti. 
Kepada yang telah dijemput diharap tidak menguzurkan diri...


En. Shafik hanyak berminat melapah ekor jer 
sebab dia tau khasiatnya...



Y. Bhg. En. Zulqarnain, CEO FB. turut ringan tulang 
menghantar daging ke tempat pemotongan.
 Beliau diiringi oleh Tn. Hj. Ali Mohamad....


Susah nak dapat gambar awek ni...
jenuh pujuk baru dapat...inipun gambar curi...
 Pemalu sesangat...

Tokey lembu...




En. Zul membantu Tn. CEO mengangkat daging 
dari troli untuk dibuat pemotongan...
































En. Mohd Faiq, diberi tanggungjawab untuk mendapatkan 
sponsor Tshirt yang akan dipakai oleh para petugas. Tq. Faiq... 



En. Haikal and the gang sedang membersihkan perut lembu...



Tugas-tugas memasak sudah hampir siap 
dan akan dihidangkan sebentar nanti...





Pn. Akilah satu-satunya petugas wanita
yang berminat dengan perut lembu...




Tn. Hj. Ali terus melaksanakan tugasnya dengan penuh dedikasi
walaupun matahari sudah berada tegak di atas kepala. 

Tn. CEO berkenan untuk menyampaikan daging korban 
kepada para peserta korban, Asnaf dan Petugas Am 
yang bekerja di Wisma FELCRA...
Kelihatan Pn. Siti Khatijah Chu sedang menerima bahagiannya...

En. Fauzi Ismail....

En. Mohamad Azrul...

Turut kelihatan dari kiri: 
En. Haridan Saad, PBK Kejuruteraan dan Perkilangan,
 COO FB.En. Zainal Abidin Shariff, 
Tn. CEO dan Tn. Hj. Ali Mohamad, PBK Modal Insan.

Para Asnaf yang turut mendapat bahagiannya....









Lama aku tak jumpa En. Mat Ros Kamat ni...

Comel anak ni... Anak sapa lah ni?...



Sumbangan daging korban kepada 
Pekerja Am Wisma FELCRA...





En. Mohd Faiq turut diberi tugas mengacara majlis 
semasa sessi penyampaian sumbangan daging korban...




Para staf dan tetamu lelaki beratur untuk mengambil makanan 
yang telah dihidangkan di khemah... 




Staf wanita menikmati jamuan di ruang legar di tingkat bawah...

Gang-gang ni yang diketuai oleh Pn. Zabidah Ibrahim (no. 2 kiri) 
menikmati jamuan dipejabat mereka di Bhg. Pengurusan Peserta...

Last sekali, gambar aku satu pun tak dak..