Sunday, June 20, 2010

KEMALANGAN JALANRAYA

Petang itu, 17 Jun 2010 semasa pulang dari tempat kerja kerumah, dan ketika tiba berhampiran susur keluar ke Sri Petaling dan ke Bukit Jalil, kira-kira jam 7 petang, aku telah menemui satu kemalangan jalanraya yang melibatkan sebuah motosikal berkuasa tinggi dengan sebuah kereta.

Melihatkan keadaan penunggang motosikal itu yang terbaring kaku, aku menjangkakan bahawa ia telah mengalami kecederaan yang amat serius dan mungkin tidak dapat diselamatkan lagi.

Dengan tidak membuang masa, aku telah mengeluarkan sebuah kamera digital dari beg dan mula menjalankan tugas-tugas sebagai jurugambar.

Lebuhraya Kuala Lumpur ke Seremban telah mula sesak teruk walaupun kemalangan baru sahaja beberapa minit berlaku. Ini adalah disebabkan oleh sikap penunggang-penunggang motosikal yang berhenti di bahu jalan dan meninggalkan motosikal mereka dengan sesuka hati untuk menyaksikan kemalangan itu dari dekat dan menghalang lalu lintas.

Walaubagaimanapun satu sikap penunggang motosikal yang boleh dipuji ialah kerana ada diantara mereka yang secara sukarela membantu memberikan pertolongan cemas kepada mangsa, ada yang mengawal lalu lintas, ada yang menghubungi ambulan melalui telefon bimbit mereka dan yang penting sekali ada yang merakamkan gambar-gambar tersebut untuk dikongsikan bersama dengan para pembaca (macam aku buat nilah....).

Sehingga berita ini ditulis, aku tidak tahu akan nasib penunggang motosikal tersebut sama ada masih hidup atau pun telah meninggal dunia.

Jadi pesan aku kepada semua pengguna-pengguna lebuhraya supaya berhati-hati dan ikut peraturan yang telah ditetapkan. Ingat "jangan biarkan orang tersayang menantikan kepulangan anda'. Selamat Memandu.

Mat-mat motor sedang membantu mangsa kemalangan.

Salah seorang mat motor membantu mengawal lalulintas.

Ada mat motor yang memerhatikan dari jauh
sambil menghalang lalulintas.

Mangsa kemalangan terbaring dan sedang
dibantu oleh mat-mat motor.
(Sorry..gambar kurang jelas).

Sebuah kereta telah berhenti secara sukarela
untuk membawa mangsa ke hospital yang berhampiran
samada hospital Serdang atau hospital Putra Jaya atau hospital Kajang.

Salah seorang mat motor memberikan arahan
kepada seorang pemandu kereta (wanita baju biru)
yang berhenti secara sukarela untuk membawa mangsa ke hospital.
(Sorry... kedua-dua gambar diatas juga kurang jelas)

Keadaan jalanraya yang masih sesak

Kesesakan hampir pulih

Motosikal mangsa yang belum dialhkan

No comments:

Post a Comment