Friday, March 28, 2014

TIPS UNTUK TIDUR YANG BERKUALITI...

Inikah yang dikatakan tidur yang berkualiti?

Atau yang ini?????


  • JANGAN membaca, menulis dan makan di tempat tidur. Apa-apa pun kegiatan yang tiada kaitan dengan tidur akan mengganggu proses tidur anda.

  • Cukup baik melakukan eksesais yang berat di waktu pagi atau petang. Minum dan makan yang banyak boleh mengganggu tidur. Sebaliknya gerakan yang menjurus kepada latihan jasmani akan membuat anda menjadi letih dan mudah untuk tidur pada malarn hari. 

  • Jangan layan diri dengan kopi, teh, minuman coklat atau cola selepas makan malam kerana minuman itu mengandungi stimulan yang tidak baik untuk tidur. Makan yang terlalu kenyang juga harus dielakkan. Segelas susu suam atau teh herba yang tidak mengandungi kafein boleh melenakan. 

  • Tidurlah di dalam bilik yang gelap, sejuk dan senyap. Jangan tutup muka anda dengan bantal kerana ini boleh menyebabkan sakit kepala. 

  • Kalau anda payah tidur gunakan cara "auto-suggestion" yakni mengulangi sesuatu untuk fikiran anda agar lelap untuk tidur. Ulangi perkataan "Saya sihat dan badan saya mahu rehat" hinggalah terlelap. 

  • Ada orang yang cemas ketika mahu masuk tidur. Ini mungkin menimbulkan masalah. Jadi sebelum ke kamar tidur yakinkan diri anda "Saya pasti akan mendapat tidur yang nyenyak." Sekiranya anda terbangun di waktu malam dan sukar untuk kembali tidur, jangan sekali-kali mencari makanan di dapur atau di dalam peti sejuk. Tabiat ini akan membuatkan anda sering bangun di waktu malam untuk mendapatkan makanan. Jadi anda harus melakukan sebaliknya sama ada membaca, membuat kerja mengait. Cara ini memungkinkan anda tidur kembali. 

  • Ingatlah tidak semua orang perlukan lapan jam tidur setiap hari. Kalau anda rasa cergas dan sihat daripada masa tidur yang anda alami ertinya anda sudah mendapat masa tidur yang cukup. Mengikut Dr. Webb, "Kualiti dan bukan kuantiti tidur yang perlu diambil."

No comments:

Post a Comment