Saturday, March 6, 2010

BADMINTON ALL ENGLAND 2010

Pasukan badminton Kumpulan Pengurusan Estet 2009.
Berdiri depan dari kiri : Linda, Siti Norhaya, Siti Rahayu,
Hairi, Azizi dan Mohd Suhaimi manakala berdiri belakang
dari kiri : Hj. Noor Zahari dan Ahmad Jais

Pasukan Bola Tampar Kumpulan Pengurusan Estet 2009.
Duduk depan dari kiri : Mohd Khusaini dan Mohd Ridhuan
manakala berdiri belakang dari kiri : Othman Abdullah,
Ahmad Jais, Mohd Suhaimi, Rajesh, Abd. Malik dan Mat Isa

Bercakap tentang sukan, hanya 5 jenis permainan sahaja yang aku minat, ('minat giler' kata remaja zaman sekarang) dan sentiasa mengikuti perkembangannya. Sukan tersebut adalah bolasepak, badminton, bola tampar dan ping pong manakala indoor game pula ialah karom dan catur. Aku cuba berjinak-jinak dengan sukan Bowling, tapi langsung tiada 'ummph' bagiku.

Mulai Rabu ini 10 Mac 2010, kejohanan badminton All England edisi ke 100 akan bermula dan diikuti pada bulan Jun 2010 nanti pula akan berlangsung satu lagi pertandingan sukan antarabangsa iaitu kejohanan bola sepak Piala Dunia dengan tuan rumahnya negara Afrika Selatan.

Sebagai peminat bagi kedua-dua jenis sukan ini, bagi aku, tahun 2010 amat ceria dan menjadikan aku lebih bersemangat untuk melalui hari-harinya tambahan pula ianya boleh diikuti secara langsung melalui tv berbayar ASTRO.

Kejohanan badminton All England 2010 ini adalah kejohanan badminton yang paling berprestij dan menjadi idaman setiap pemain untuk merangkul kejuaraannya tambahan pula kejohanan badminton tertua ini menyambut ulang tahunnya yang ke 100.

Situasi ini sudah tentu akan menurunkan semua pemain terbaik dunia untuk mengambil bahagian. Jika sebelum ini aku merasa kempunan tidak dapat melihat kelibat Lin Dan dari China maka kali ini Lee Chong Wei yang dikatakan pemain terbaik dan nombor satu dunia perlu membuktikan bahawa dengan kehadiran Lin Dan pun beliau mampu menjadi juara.

Jadi, jika ia ingin memenuhi impiannya itu maka beliau perlulah terlebih dahulu menewaskan pemain Indonesia yang dijangka berdepan dengannya iaitu Sony Dwi Kuncoro dari Indonesia di pusingan kedua. Sebelum itu diperingkat awal ia akan bertemu pemain India iaitu Chetan Anand yang dijangka akan dapat ditewaskannya dengan mudah.

Jika ia melepasi ke suku akhir, ia dijangka akan bertemu pula dengan jaguh muda Denmark iaitu Jan O Jorgensen.

Seterusnya jika ia melangkah ke separuh akhir pula, ia dijangka samada akan bertemu jaguh veteran Denmark iatu Peter Hoeg Gade atau bekas juara Olimpik dari Indonesia iaitu Taufik Hidayat. Jika Lee Chong Wei menjadi juara maka beliau adalah pemain kedua merangkulnya selepas Mohd Hafiz Hashim menjuarainya pada tahun 2003 lalu.

"Chong Wei ni macam tahu je niat hatiku", apabila dalam satu wawancara ia telah berkata "Disudut hati saya memang saya mengimpikan untuk bertemu Lin Dan pada perlawanan akhir. Lagi pun saya sudah lama tidak menentangnya. Saya rasa peminat (aku minat Lin Dan je masa kini dan Heryanto Arby masa dulu) juga memang menanti-nantikan pertembungan kami di Seluruh England nanti," kata Chong Wei.

So, jika Lee Chong Wei ingin menjadikan aku sebagai peminat nombor satunya maka ia perlu lah terlebih dahulu menjadi juara All England ini dengan mengalahkan Lin Dan sebab lain-lain pemain semuanya dah kepenghujung kecuali Chetan Anand dan Jan O Jogersen yang masih mentah. Jika hajat Lee Chong Wei tak sampai maka aku mengucapkan 'good bye' padanya dan marilah joint kelab badminton aku seperti gambar di bawah yang pada masa ini ingin mendapatkan seorang jurulatih.

Pemain-pemain badminton KESURA dalam satu kejohanan
di Dewan Badminton, Taman Ibu Kota, Gombak,

Pemain sedang mendengar taklimat
sebelum kejohanan bermula

Ayu (belakang) dan Siti Mariam (depan) pemain badminton wanita
yang mewakili Kumpulan Pentadbiran dan Kewangan sedang beraksi

Linda dari pasukan Kumpulan Pengurusan Estet sedang
melakukan servis dan Siti Norhaya bersedia di belakang

No comments:

Post a Comment