Wednesday, April 11, 2012

LELAKI TERAKHIR MASUK SYURGA...

Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. menceritakan tentang apa yang terjadi dari hisab Allah terhadap hamba-hambanya pada hari kiamat dan perjalanan manusia atas titian, kemudian baginda bersabda: "Setelah Allah selesai dari mengadili hamba-Nya, tinggal lagi seorang lelaki yang menghadapkan wajahnya ke neraka. Ia adalah ahli syurga yang terakhir memasukinya."

Ia keluar dari neraka dengan merangkak-rangkak sepertimana yang disebutkan didalam sebahagian hadis dan wajahnya masih tetap menghadap ke neraka.

Lelaki itu berkata: "Wahai Tuhanku, palingkanlah wajahku dari neraka kerana wapnya benar-benar menampar mukaku dan nyalanya membakarku." Ia terus memohon kepada Allah sepuas-puasnya.

Kemudian Allah s.w.t. berfirman: "Adakah kamu akan terus meminta sekiranya Aku menunaikan permintaanmu itu?" Lalu ia menjawab:"Tidak, demi keagongan-Mu, aku tidak akan meminta lagi dariMu sebarang perkara lain."

Allah lalu memperkenankan permohonannya itu dan memalingkan mukanya dari neraka ke syurga. Apabila lelaki itu melihat syurga, ia terus terpegun. Ia mengingati janjinya kepada Tuhannya untuk tidak meminta lagi selain yang telah dimintanya, akan tetapi keinginannya untuk menghampiri syurga dan berjinak dengan penghuninya semakin besar dalam dirinya, ia lalu memohon kepada Allah dengan berkata: "Wahai Tuhanku hampirkanlah aku ke pintu syurga." Maka Allah lalu mencelanya: " Tidakkah engkau telah berjanji tidak akan meminta lagi perkara lain dari-Ku, celaka sungguh wahai anak Adam betapa khianatmu."

Lelaki itupun menjawab: "Tidak, demi keagongan-Mu, aku tidak akan meminta lagi selainnya kepadaMu." Dan ia pun berjanji tidak akan meminta lagi perkara lain.

Allah memperkenankan permintaannya itu dan mendekatkannya ke pintu syurga seperti yang diminta. Setelah ia berdiri diambang pintu syurga, terbukalah pintu syurga dengan seluas-luas untuknya sehingga ia dapat melihat dengan jelas segala keindahan dan kesenangan yang terdapat di dalamnya, ia melihat sungai-sungainya mengalir, taman-tamannya yang indah dan barangkali ia didatangi udaranya yang nyaman dan baunya harum dan melihat nikmat yang sedang dikecapi ahlinya. Ia diam terpegun untuk seketika. Akhirnya ia hilang sabar lalu menyeru Tuhannya yang Maha Mengetahui, Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani agar memasukkannya ke dalam syurga.

"Wahai Tuhanku, masukkanlah aku ke dalam syurga, Maka Allah berfirman kepadanya: "Bukankah engkau telah berjanji tidak akan meminta selain perkara yang telah Aku berikan? Celaka engkau wahai anak Adam betapa khianatmu." Lelaki itu lalu menjawab: "Tidak, wahai Tuhanku, aku tidak mahu menjadi makhlukMu yang paling malang. Ia terus berdoa kepada Tuhannya tanpa berputus asa sehingga Allah ketawa melihatnya lalu berfirman kepadanya: "Masuklah kedalam syurga. Setelah ia memasuki syurga, Allah berfirman kepadanya: "Mohonlah lagi," maka lelaki itu terus memohon kepada Tuhannya dan terus meminta sehinggalah Allah mengingatinya dengan beberapa perkara.

Setelah habis permintaannya, Allah pun berfirman: "Itu bagimu dan padanya seluas dunia."

Pengajaran yang boleh diambil dari kisah ini ialah:

  • Allah bersifat Maha Pengasih, Pengampun dan Maha Penyayang
  • Manusia selalu lupa dan sering mengkhianai perjanjiannya
  • Setiap manusia tidak boleh berputus asa dari rahmat Allah
  • Setiap manusia dikehendaki sentiasa berdoa kepada Allah setiap masa dengan tidak merasa jemu dan penat

No comments:

Post a Comment