Thursday, November 28, 2013

KELAPO GONCANG PANCANG (SODAP BONAR)...

Jam sudah menunjukkan pukul 12 tenghahari, aku bersama anakku Amsyar dan sepupunya Amal masih lagi berada di tepi Sungai Timun, melihat beberapa orang sedang memancing udang galah, seperti yang aku ceritakan dalam artikel sebelum ini bertajuk "Memancing Udang Galah Di Sungai Timun, Negeri Sembilan" bahawa aku ke Sungai Timun semula pada pagi itu adalah kerana gambar yang dirakam malam tadi tak berapa terang sebab flash kamera ada problem. Tak seronok rasanya nak bagi kawan-kawan tengok gambar yang tak cantik dan gelap pula, lebih menyedihkan, udang sekor pun tak dapat, jadi tak dapatlah nak tunjukkan gambar udang pada para pembaca. Kalau gambar cantik boleh la cover sikit artikel tu.

Selepas berpuashati dapat merakam beberapa keping gambar di tepi sungai, aku pun mengajak Amsyar dan Amal balik ke rumah ibu mertuaku di Rembau kerana isteriku telah beberapa kali menelefon suruh pulang makan tengahari kerana katanya empat ekor ayam kampung peliharaan ibu telah siap disembelih pagi tadi dan telahpun siap dimasak kari, manakala sebahagiannya pula digoreng untuk hidangan kami, bersama beberapa menu yang lain.

Ketika tiba di Kampung Hj. Sulaiman, Panchang, kira-kira 20 km ke pekan Rembau, anakku Amsyar minta singgah di kedai untuk membeli air minuman kerana katanya dia haus. Walaupun tadi dah beli air mineral sorang sebotol tapi katanya tak cukup dan sekarang nak beli lagi tapi kali ni nak air tin bergas pula. 

Aku pun memperlahankan kereta lalu memasuki perkarangan sebuah pasar mini yang kelihatannya hanya ada sebuah sahaja di situ. Pelanggan pun tidaklah berapa ramai ketika itu. Kebetulan pula bersebelahan pasar mini itu ada sebuah kedai minuman, jadi hasrat aku untuk membeli air minuman tin dibatalkan sebaliknya aku  nak minum di sini sahaja sambil berehat-rehat kerana perut pun belum lapar lagi nak makan tengahari.

"Apa minuman special yang ada kat sini?" aku bertanya kepada seorang anak muda yang sedang menyusun beberapa buah cawan plastik untuk kegunaan pelanggan.

Sambil aku bertanya, mata aku memerhatikan keadaan sekeliling gerai yang kelihatannya sangat bersih. Kerusi meja yang disediakan hanya ada 3 buah di dalam dan dua buah lagi terletak di luar berhadapan pasar mini. Maklum lah kawasannya tidaklah luas sangat.

Sebelum pemuda itu menjawab, aku terpandang beberapa biji buah kelapa muda yang ada di dalam bakul di situ dan terus berkata: "Saya nak minum air kelapa muda".

Sambil itu dalam hati berkata juga yang akupun sebenarnya dah lama tidak minum air kelapa muda, cuaca panas macam ni memang best lah minum air kelapa muda. 

"Nak yang biasa ke atau nak yang special". Pemuda itu bertanya sambil melemparkan senyuman manis.

"Yang special tu macam mana?". aku terus bertanya.

"Kalau yang special, dalamnya kita letak ais cream, Harga segelas RM3.30" sambung pemuda itu.

"Ok, bagi yang special tiga gelas, kami nak minum kat sini" kata ku lagi sambil menarik kerusi lalu duduk.

Anakku Amsyar dan sepupunya Amal tidak membantah sebaliknya memberi isyarat bagus kepadaku kerana memesan air kelapa muda special juga untuk mereka, walaupun pada asalnya mereka berdua aku dengar bercakap dalam kereta tadi nak beli air 100+.

Sebenarnya  sebelum ini aku tidak berapa kisah dengan air kelapa muda kerana tidak ada apa yang istimewa dengannya melainkan ianya hanya satu jenis minuman buah-buahan sama seperti fresh orange, apple juice, air belimbing dan sebagainya yang biasa aku order. Tapi bila aku terpandang banner yang direntang di luar dan dalam kedai dengan slogannya "KELAPA GONCANG PANCHANG (SODAP BONAR), aku jadi tertarik dan ingin mencuba. 

Aku perhati dengan penuh minat cara-cara pemuda itu menyediakan air kelapa muda untuk kami. Mula-mula ia memasukkan beberapa keping isi kelapa muda kedalam blender, lepas tu dia masukkan ais batu, air dan gula lalu campuran tadi dikisar sehingga hancur dan sebati. Selepas itu mesin blender tadi di angkat lalu digoncang-goncang untuk lebih sebati. Selepas itu air kelapa muda tadi diceduk menggunakan senduk lalu memasukkan ke dalam cup plastik yang telah disediakan. Oleh kerana tadi, aku nak yang special, maka pemuda itu memasuk dan meletakkan ice cream di bahagian atas di dalam cup plastik lalu menghidangkan kepada kami.   

Tanpa membuang masa dan membaca Bismillahirrahmanirrahim, kami bertiga pun mula menyedut air Kelapo Gonchang Panchang secara perlahan-lahan. Sruppp....sruppp...sruppp...secara serentak kami menyedut dan sebaik sahaja air kelapa mencecah di lidah, mata kami semua terpejam kerana kelazatannya yang amat sangat dan tidak dapat digambarkan, selain itu rasanya yang lemak manis membuatkan kami terus menghirup sedikit demi sedikit secara perlahan-lahan untuk terus menikmati keenakkannya. 

Selepas beberapa ketika, aku memandang semula ke arah banner yang direntang di dalam kedai dan terus berkata kepada Amsyar dan Amal: "Memang betullah dia bubuh nama air kelapa muda ni  'KELAPO GONCANG PANCHANG, SODAP BONAR', memang sedap pun" kataku terus ketawa...   

"Dah berapa lama jual air kelapa ni" Aku bertanya kepada pemuda itu (sebenarnya nama dia pun aku lupa nak tanya).

"Dah dua tahun dah" katanya menjawab soalan ku tadi.

Pelanggan sudah pun ramai dan masing-masing mengambil tempat dan ada setengahnya pula berdiri kerana tak cukup kerusi. Mataku terpaku ke arah dinding dan terpandang satu sign yang dilekatkan berbunyi 'Free Wi-Fi Internet Access'. Bukan itu saja pemilik kedai ini juga adalah agen BSN (Bank Simpanan Nasional) kerana aku perhatikan ada satu logo BSN dilekat kat dinding itu juga.

"Wah!!! hebat betul kedai kelapo ni, siap ada Wi-Fi lagi, canggih betul, mesti anak muda ni jenis terpelajar dan celik IT. tahu akan keperluan pelanggannya terutama anak muda yang sentiasa hendak melayari internet walau di mana saja. Manakan tidak, sekarang ini masing-masing dah ada S4 lah S3 lah, i-phone lah, aku sendiripun pakai cokia (bukan nokia) punya hand phone tapi boleh lah access internet".

Aku pun trylah online kerana open password. Aku buka youtube nak tengok movie. "Eh laju la, tak buffering pun dan movie lancar je" aku berkata kepada pemuda itu.

"Mungkin traffic tak jem lagi, orang pun tak ramai, line lajulah" kata pemuda itu merendah diri. Selepas selesai minum aku terus berkata: "Tolong bungkus 8 cup lagi, saya nak bawa balik, nak bagi yang kat rumah pulak rasa" 

"Baik" jawab pemuda itu ringkas sambil terus tersenyum...

Setelah menerima air Kelapo Goncang Panchang dan mengira harganya iaitu (3 cup minum dan 8 cup bungkus = 11 cup X RM3.30) aku pun membayar harganya sebanyak RM36.30. Pemuda itu pun mengucapkan terima kasih kepada ku dan meminta serta berharap supaya aku datang lagi di lain kali.

Aku pun menganggukkan kepala tanda setuju dan berjanji akan datang lagi jika ada kelapangan lalu melambai tangan kepadanya dan terus menuju ke kereta untuk pulang.

Kepada sesiapa yang ingin nak raso air kelapo mudo, datang lah kat Panchang ni. Plannya ada kat bawah dan carilah kedai ni sampai jumpo...   

Sebelum tu tengoklah beberapa keping gambar yang sempat aku rakam untuk kalian mencuci mata...


Banner yang di pasang di dalam kedai....

Adik Amal berjalan masuk ke dalam kedai 
untuk menikmati air Kelapo Goncang....

Buah-buah kelapa muda segar menanti 
pengunjung yang ingin menikmatinya...

Pemuda berbaju hijau dan rakannya sedang menyediakan 
air Kelapo Goncang untuk kami bertiga...
(Tapi aku lupo pulak nak tanyo namo nyo...)

Beberapa jenis lagi menu minuman yang disediakan...

Pemuda ni juga sedang menyiapkan 8 cup lagi 
untuk aku bawak balik ke rumah untuk keluarga...

Kalau order yang special, ice cream
 diletakkan di atas...baru lah sodap mengancam...

Ice Cream...

Baru siap 4 cup...

 
Ini gelas aku...dah nak habis baru teringat nak ambil gambar....


Sambil menunggu minuman disediakan, 
bolehlah kita on line apa-apa yang patut...

Plan ke lokasi kedai Kelapo Goncang Pancang...

2 comments:

  1. Coconut shake la tu.....cuma tukar nama nogori....

    ReplyDelete
  2. Biasa lalu saja..lepas ni.. boleh lah singgah..!

    ReplyDelete