Monday, October 13, 2014

HUKUM MENINGGALKAN SOLAT...

Gambar hiasan...

Soal Jawab Agama...


Saya suka tinggal solat kemudian bertaubat. Saya asyik ulang taubat, namun tidak solat kembali selepas itu. Adakah hal ini boleh menyebabkan saya dibenci oleh Allah?

Aina Farabi...
Kuala Lumpur.

Solat, ibadat fardu yang wajib ditunaikan oleh setiap orang Islam. Walau apapun pekerjaan atau aktiviti yang dilakukan, solat tidak boleh ditinggalkan. Meninggalkan solat boleh membawa kepada kemurkaan Allah kerana ia adalah kewajipan yang difardhukan.

Solat yang ditinggalkan perlu diganti dengan segera. Begitu juga, anda hendaklah berazam untuk melaksanakan solat secara berterusan (Istiqamah).

Bertaubat darlpada kelalaian diri sendiri itu adalah sebaik sebaiknya. Anda hendaklah bertaubat secara  berterusan sekiranya masih gagal menjalankan perintah solat berkenaan.

Meninggalkan solat umpama meruntuhkan tiang atau asas agama. Rasulullah SAW bersabda, mafhumnya: "So­lat adalah tiang agama."

Agama mengajar manusia agar menyembah Allah yang Maha Esa. Meninggalkan solat bermakna tidak menyempurnakan tanggungjawab untuk menyembah Allah sedangkan melaksanakan ibadat solat sebahagian daripada tujuan manusia dicipta iaitu untuk mengabdikan diri sepenuhnya kepada Allah.

Allah berfirman maksudnya: "Dan (ingatlah) Aku ti­dak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepada Ku." (Surah adz Dzariyat, ayat 56)

Dalam sesetengah keadaan, beberapa kemudahan ditetapkan Islam bagi umatnya seperti solat musafir, jamak dan dalam keadaan ketakutan (khauf) bagi meringankan beban seseorang Muslim.

3 comments:

  1. Solat suatu perbuatan yg ringan tetapi sgt berat utk melakukannya...

    ReplyDelete
  2. Pernah dgr citer, India Muslim rajin solat tapi x rajin Puasa...
    Sila beri pencerahan pd siapa yg tahu supaya x timbul fitnah...

    ReplyDelete