Thursday, July 2, 2015

MENIKMATI SECAWAN KOPI...


Di zaman yang serba moden ini terdapat pelbagai lapisan masyarakat yang amat meminati minuman kopi sebagai hidangan santai. Ada juga antara mereka yang menjadikan kopi sebagai minuman harian kerana mempunyai khasiat dan aroma tersendiri. Gaya hidup hari ini memperlihatkan orang ramai mula menikmati kopi dalam kehidupan seharian.

Kopi sebenarnya adalah minuman yang sangat unik. Ini kerana kebiasaannya minuman jus atau herbanya diperolehi daripada daun, atau pati buah-buahan. Kopi pula didapati dari hasil bijinya yang dipanggang dan dikisar halus. Proses memanggang dan mengisar akan menghasilkan serbuk kopi yg lebih halus. Proses itu selalunya mengambil masa.

Serbuk kopi dibancuh dengan air panas menjadikan air minuman itu enak dan berkhasiat. Walaupun pada asalnya rasa kopi ini adalah pahit,

Tetapi dengan penambahan gula, susu atau krim, minuman ini menjadi sangat istimewa terutama sekali aromanya yang enak. Tidak hairanlah jika minuman ini terus menjadi pilihan ramai di seluruh dunia. Malah, sesiapa sahaja boleh menikmati kopi setiap hari samada semasa berada di pejabat, rumah mahupun ketika sedang bersantai bersama keluarga atau rakan.

Pokok kopi adalah dalam golongan tanaman saka, la mampu hidup sehingga melebihi 25 tahun dan membesar sehingga paras ketinggian 6 hingga 15 meter sekiranya tidak dikawal.

Di Malaysia, penanaman pokok kopi mengambil masa selama beberapa tahun untuk mencapai tahap kematangannya. Pokok-pokok yang matang akan menghasilkan biji-bijian kopi yang amat berkualiti dan menarik. Terdapat dua kaedah dalam penanamannya di negara ini iaitu yang ditanam mengguna biji benih dan pokok kopi yang ditanam menggunakan kaedah baka cantuman.

Salah seorang pengusaha ladang kopi di Banting, Selangor, Muhaimin Kassim berkata, perusahaan kopi kini semakin dilupakan oleh golongan muda. Dahulu, kawasan sekitar Banting adalah kawasan yang amat popular dengan penanaman kopi tetapi kini telah bertukar ke tanaman ubi untuk dijadikan rempeyek.

Pengusaha ladang kopi, Muhaimin Kassim...

Encik Muhaimin juga memberitahu bahawa pokok kopi yang menggunakan kaedah benih akan mula mengeluarkan bunga lebih kurang setahun selepas ditanam. Ini berbeza daripada anak benih yang ditanam menggunakan kaedah baka cantuman di mana ia mula mengeluarkan bunga dalam masa yang lebih pantas iaitu pada peringkat umur 6-10 bulan selepas ditanam.

Selain itu, hanya dua spesis kopi sahaja yang sesuai ditanam di negara ini, iaitu kopi Liberica dan kopi Robusta. Menurut beliau, kopi jenis Liberica amat sesuai ditanam di Semenanjung Malaysia terutama di Johor dan Selangor manakala kopi jenis Robusta pula banyak ditanam di Sabah dan Sarawak.

Pokok kopi boleh ditanam di kebanyakan jenis tanah di negara ini. Ini termasuk tanah yang berasal daripada lahar, granit serta batu pasir. Pokok kopi amat sesuai ditanam di kawasan tanah gembur yang mempunyai bahan organik dan bahan mineral yang tinggi kandungan pH iaitu diantara 4.5 sehingga 6.5. serta tanah yang mempunyai saliran air yang baik.

Beliau juga berharap industri penanaman kopi di Malaysia akan menjadi salah satu hasil ekonomi negara pada masa akan datang. Justeru, golongan usahawan, perternak serta golongan muda khususnya diharap dapat menceburkan diri dalam industri ini kerana dilihat mempunyai masa depan yang cerah dan cemerlang. Kerjasama daripada pihak kerajaan juga diharap dapat membantu menaiktaraf dalam penanaman dan pemprosesan hasil kopi sekaligus menghidangkan hasil tanaman dan pulangan lumayan kepada para petani dan pelabur dalam industri ini.

Kini penyediaannya juga tidak lagi hanya sebagai minuman panas, tetapi juga boleh hidangan sejuk. Kopi yang dicampurkan bersama susu dan krim boleh mencipta banyak variasi minuman seperti Cappuccino, kopi berkrim serta Latte iaitu campuran kopi dan susu yang semakin popular di kalangan masyarakat kini.

Di samping itu, aromanya yang luar biasa ia juga kini digunakan sebagai sebahagian daripada bahan untuk membuat pelbagai jenis roti, kek dan biskut kering. Dalam pembuatan kek dan kuih, kopi yang digunakan biasanya adalah dari jenis kopi segera kerana ia tidak mengotori penampilan kek dan kuih.

Sokongan kerajaan dalam industi ini bukan sahaja bermakna ia memberi sokongan kepada petani dan penanam kopi semata-mata. Lebih daripada itu, ia juga bermaksud, kerajaan turut memberi sokongan kepada industri asas tani yang berkaitan dengannya.

Sumber rujukan : Majalah Agro Malaysia Sept - Dis 2011... 

2 comments:

  1. hi nk tanya...kat manakah lokasi ladang kopi ni..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lokasinya tak diberitahu cuma dikatakan di Banting.

      Delete