Saturday, February 6, 2010

TANGISAN DI BUMI KASHMIR

Muka depan buku bertajuk
Tangisan Di Bumi Kashmir

Peta Kedudukan Kashmir

Dunia semakin moden dan semakin dekat dengan hari kebinasaan. Setiap hari kita di hidangkan dengan pelbagai kezaliman dan pembunuhan terhadap penduduk Islam di seluruh dunia oleh puak-puak kuffar.

Penduduk Palestin dengan tentera Israel, Bosnia dengan puak Serbia. Afghanistan, Iraq dan Iran berhadapan dengan tentera Amerika manakala di Kashmir pula penduduk Islam mereka sedang dibunuh oleh penganut Hindu.

Berita-berita begini terlalu mencuit perasaan. Kita sedih, bukan sahaja lemah dalam usaha hendak membantu mereka, malah hendak meletakkan perasaan simpati terhadap nasib dan perjuangan mereka pun masih teragak-agak. Kesan dari sikap kita ini, kadang-kadang menyebabkan nasib ummah yang tertindas tidak terbela. Pejuang atau mujahid Islam tidak mendapat sokongan, perjuangan mereka terpinggir. Masyarakat Islam hari ini ingin lari dari membicarakan soal jihad dan syahid.

Buku ini Tangisan di Bumi Kashmir, mendedahkan sebahagian dari penderitaan umat Iskam di sana. Menurut pengarang dan penulis buku ini 40% dari hasil jualan buku ini akan di serahkan kepada pejuang-pejuang Hizbul Mujahidin Kashmir untuk membantu mereka berjuang menentang tentera India yang beragama Hindu yang bercita-cita membunuh dan merampas Kashmir dari mereka.

Penulis buku ini amat sedih kerana buku-buku beliau sebelum ini yang berkisar dengan kisah-kisah jihad dan yang berkaitan dengan Islam kurang mendapat sambutan dan hanya terjual dalam lingkungan 3 ribu naskah sahaja dengan sebuah buku berharga RM8. Ini bermakna sumbangan yang dapat diberikan kepada negara Islam yang tertindas hasil jualan buku beliau hanya kurang RM10,000 sahaja.

Sepertimana sebahagian kita tahu bahawa Kashmir adalah sebuah negara yang cantik, dua tempat pelancongannya yang paling menarik adalah di Lake Woler dan Lake Dal. Disini ramai pelancong yang datang dan disinilah juga tempat yang banyak dilakukan penggambaran filem-filem Hindi. tanahnya cukup subur dan kerana itu Kashmir merupakan sumber ekonomi yang baik bagi Negara India. Kashmir juga mempunyai sumber air yang cukup.

Penduduk Kashmir adalah majoritinya beragama Islam. Perjanjian India dan Pakistan pada tahun 1947 lalu telah membenarkan umat Islam Kashmir berada di bawah Pakistan atau mewujudkan pemerintahan sendiri. Selepas itu apabila umat Islam ingin bernaung di bawah Pakistan, India membantah. Sejak itu berlakulah krisis hebat antara India dan Pakistan. Raja Kashmir di Bahagian Jammu iaitu Raja Harin Singh yang beragama Hindu adalah seorang yang zalim. Keganasan dilakukan terhadap umat Islam sedangkan umat Islam adalah majoriti. Banyak masjid dan pusat pengajian Islam di robohkan.

Selepas tahun 1987, sekali lagi India mengistiharkan Kashmir menjadi miliknya. Ketua yang dilantik oleh India untuk menguasai Kashmir ialah Jug Mohan iaitu seorang Hindu yang ganas. Bukan sahaja kawasan Jammu yang dikuasai terus tetapi juga ingin merampas kembali Azad Kashmir.

Jemaat Islam Kashmir yang disokong oleh Jemaat Islam Pakistan dan juga Negara Pakistan sendiri mula meningkat jihad mereka menentang India. Kalau sebelum ini mereka menumpukan kepada perjuangan melalui pilihanraya, kali ini mereka mulai melancarkan serangan gerila keatas askar India. Tahun 1990 Jemaah Islam Kashmir membentuk Hizbul Mujahideen.

Leftenan Syed Ahmad
Ketua di Kem Latihan Sensa

Komandan Mohamad Ikram
di Kem Latihan Sensa

Sehingga kesaat ini keganasan sering dilakukan oleh askar India terhadap umat Islam Kashmir terutama sekali ibu negara Jammu Kashmir Srinagar.

Keganasan askar India ini semakin ketara selepas puak-puak Hindu dari kumpulan Bharatia Janta Party (BJP) berjaya meruntuhkan masjid Babri di India pada Disember 1992. Mereka menjadi lebih bermaharajalela apabila berjaya pula menguasai pentadbiran India pada pilihanraya lepas dan telah memusnahkan sekurang-kurangnya 5 ribu buah masjid di seluruh India dan Kashmir.

Inilah antara pokok persoalan yang perlu diketahui oleh umat Islam kita di tanah air. Umat Islam Kashmir sedang bermandi darah hasil keganasan puak Hindu. Lebih dari 100 ribu orang telah dibunuh dengan kejamnya. Ribuan isteri muda dan gadis dijadikan mangsa keganasan hawa nafsu mereka. Ribuan juga kanak-kanak yang mati atau cedera parah akibat keganasan ini yang disokong oleh Amerika dan Israel.

WAJAH-WAJAH SYUHADA









Buku Tangisan Di Bumi Kashmir ini aku beli pada 2 Oktober 1998. Aku terpanggil untuk membicarakan kisah ini kepada anda semua kerana pagi ini 6 Februari 2010 akhbar Utusan Malaysia ada menyiarkan kisah keganasan tentera India terhadap penduduk Kashmir dengan tajuk 'Tentera India Kepung Kawasan Penduduk Kashmir'.

Seorang penduduk Kashmir melontar kembali bekas
gas pemedih mata kearah polis India yang
ditembak kearah mereka bagi menyuraikan
protes di Srinagar. - REUTERS

Penyokong parti Islam di Pakistan, Jemaat-e-Islam
semalam memegang sepandok dan mengibarkan bendera parti itu
ketika berarak di Lahore untuk memberi sokongan kepada Kashmir.- AP

Srinagar 5 Feb 2010- Tentera India mengawal beberapa kawasan kejiranan di Srinagar hari ini dan menahan berpuluh-puluh aktivis bagi menyekat tunjuk perasaan yang dirancang berhubung kematian seorang remaja lelaki Islam.

Remaja tersebut maut terkena gas pemedih mata yang ditembak pada Ahad lalu semasa demonstrasi pelampau yang mencetuskan kemarahan selama berhari-hari terhadap pemerintahan India di wilayah majoriti Islam tersebut. Kira-kira 150 penunjuk perasaan dan anggota polis cedera dalam pertempuran itu.

Tindakan mengawal kawasan oleh beribu-ribu tentera India itu dikuatkuasakan bagi hari kedua di kebanyakan tempat di Srinagar dimana tunjuk perasaan telah bertukar menjadi bantahan anti India, yang mengingatkan kepada protes jalanan besar-besaran ada 2008.

"Tentera telah meminta kami supaya tidak mengambil risiko selama perintah berkurung dikuatkuasakan," kata seorang penduduk, Abdul Ghani kepada AFP. Polis bagaimanapun menolak dakwaan yang mengatakan mereka menguatkuasakan perintah berkurung.

"Kami hanya melaksanakan sekatan ketat terhadap pergerakan orang awam bagi mengekalkan undang-undang serta peraturan," kata pegawai polis Pervez Ahmad.

Seorang lagi pegawai polis memberitahu, pihaknya serta pasukan tentera, telah menjalankan serbuan di seluruh Srinagar dan menahan 75 orang yang terlibat dalam tunjuk perasaan.

Pemimpin-pemimpin pelampau turut di penjara atau di kurung di dalam rumah mereka, ketika kedai-kedai, perniagaan dan kebanyakan pejabat kerajaan di Srinagar di tutup selain pengangkutan awam yang tidak berfungsi buat hari kelima.-AFP.

5 comments:

  1. Buku version lama admin ada simpan. saya teringin nak beli buku itu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buku ini masih byk dijual di kedai2 buku terutamanya di KL.

      Delete
    2. Saya boleh tolong carikan di kedai2 buku dan poskan pada tuan.

      Delete
    3. Terima kasih di atas kesudian admin untuk menolong saya untuk mencari buku ini. untuk makluman admin saya telah menghantar email gmail kpd tuan,kalau buku tuan ada dgn tuan. tuan boleh contact saya di gmail

      Delete
  2. dmin ini buta sejarah dan bodoh..Pakistan sendiri milik india

    ReplyDelete