Sunday, June 20, 2010

PENDATANG ASING TANPA IZIN YANG MENYEMAKKAN

Bercakap tentang pendatang asing khususnya yang masuk secara haram ke negara kita ni kadang-kadang memanaskan hati. Mana tidaknya, boleh dikatakan sejak kebelakangan ini kadar jenayah samada berlaku dibandar atau dikampung terus meningkat dari sehari kesehari.

Sekarang ni penduduk tempatan sering ditimpa ketakutan dan merasa risau terutama kepada suri rumah, selepas suami ketempat kerja dan anak-anak pula kesekolah. Jika pintu pagar atau pintu rumah tidak berkunci akan ada lah 'tetamu' yang tidak diundang muncul dihadapan rumah secara tiba-tiba samada untuk berniaga, minta sedekah atau yang ingin memohon pekerjaan. Tetapi niat sebenar mereka ini tidak diketahui.

Didada-dada akhbar pula jangan dikiralah, kerana perbuatan jenayah oleh warga asing ini tidak terkira banyaknya dilapurkan dan entah bila akan ada penyudahnya. Walaupun akhbar sering melapurkan, mereka seolah-olah tidak ambil peduli akan kisah mereka yang dipaparkan walaupun ianya akan menjatuhkan nama baik negara mereka dimata dunia.

Apa yang lebih menghairankan kita ialah walaupun berpuluh-puluh operasi telah dijalankan dan berita penangkapan dilapurkan tetapi kita tidak tahu sejauh mana tindakan yang diambil oleh pihak berkuasa kita untuk 'menghapuskan' mereka ini samada dihantar balik kenegara asal atau dihukum penjara kerana menceroboh masuk kenegara ini,

Kerapkali juga diberitakan bahawa pasukan Polis dan RELA seringkali menemui kegagalan setiap kali membuat serbuan kerumah-rumah kongsi mereka kerana mereka seolah-olah sudah tahu akan operasi yang akan dijalankan dan segera lari meninggalkan rumah kongsi yang telah kosong untuk bersembunyi. Dihati kecil kita sering juga berkata bahawa "tentu ada orang dalam yang telah memberikan maklumat akan operasi tersebut."

Mereka-mereka yang terlibat ini bolehlah dicap sebagai pengkhianat negara dan boleh juga dikatakan sebagai sebahagian dari penjenayah-penjenayah yang ada dan patut di ISA kan kerana mengancam keselamatan negara.

Pendatang-pendatang asing ini kita boleh kenal akan jenayah yang mereka lakukan seolah-olah seperti ada kepakaran tersendiri seperti contoh berikut :-

Indonesia, pakar pecah rumah, pukau, bunuh, merompak, merogol dan melarikan anak-anak gadis. Vietnam dan Myanmar, pakar merusuh, bergaduh serta membunuh sesama sendiri. China, pakar dalam pelacuran, salah guna pas pelawat terutama bagi pelajar-pelajarnya. Bangladesh, pakar dalam mengganggu gadis-gadis tempatan dan mencabul kehormatan, Iran, pakar dalam penyeludupan dadah serta memperdayakan gadis-gadis tempatan, Afrika pakar memikat gadis-gadis tempatan melalui siber, merakam gambar lucah, mencetak wang palsu, mabuk dan membuat bising, Pakistan, pakar mengganggu ketenteraman suri rumah dengan menjaja barang-barang perhiasan seperti karpet, tikar, buku-buku agama serta bingkai ayat-ayat Al Quran semasa ketiadaan suami dan akhir sekali, kelihatan anak-anak kecil Myanmar yang meminta sedekah di kedai-kedai makan dan restoran.

Seperti yang kita ketahui bahawa, kemasukan tenaga kerja asing ini biasanya, jika warga Indonesia, permit kerja mereka adalah sebagai pembantu rumah untuk wanita dan pekerja binaan bagi kaum lelakinya, Tenaga Kerja India pula sebagai pekerja di restoran mamak, warga Vietnam dan Myanmar sebagai Pengawal keselamatan dan perkilangan, manakala lain-lain negara kebanyakannya adalah sebagai pelajar-pelajar di Universiti Tempatan.

Tetapi apa yang kita lihat sekarang ini ialah mereka ini bersepah disetiap tempat dengan menjalankan perniagaan membuka gerai makan, menjual barang-barang perhiasan, VCD cetak rompak, peniaga pasar malam pekerja dikedai-kedai perabut dan sebagainya, walaupun ada yang mendakwa mereka ini bekerja sebagai 'out sourcing' tetapi kebanyakannya adalah diragui.

Jika kedatangan mereka ini tidak dibendung maka kemungkinan suatu hari nanti negara kita akan hilang identitinya kerana orang-orang Melayu akan pupus dibumi sendiri kerana ada gadis-gadis kita yang terpikat dengan 'ke handsoman' warga asing ini lalu berkahwin dan melahirkan anak-anak kacukan. Ini akan melahirkan satu generasi baru yang sedikit demi sedikit akan menghilangkan 'Melayu Asli' di bumi Malaysia ini.

Dahulu padang bola ini adalah tempat bermain
bagi anak-anak tempatan, tetapi sekarang ini
ianya telah dikuasai oleh Pendatang Asing.
Kesudahannya anak-anak tempatan melepak
dan merempit ditempat-tempat awam.

Kalau dibuat spot check,
tentu ada yang masuk secara haram

Ada yang bermain dan ada yang menjadi penonton.
'Aku' seolah-olah bukan berada di bumi sendiri.

Padang ini juga adakalanya digunakan untuk
majlis-majlis keagaamaan bukan Islam

Padang ini juga terletak berhampiran pekan
dalam kawasan taman perumahan

Keratan akhbar dibawah ini menggambarkan
bahawa jenayah di Malaysia yang dilakukan oleh warga asing
amat membimbangkan jika tidak dikawal.




2 comments:

  1. Ini lah harga yang perlu dibayar untuk sebuah pembangunan.

    Tenaga kerja tempatan amat sukar diperolehi dan kalau adapun gaji yang perlu dibayar kepada mereka adalah lebih tinggi dari Tenaga Kerja Asing.

    ReplyDelete
  2. Kami hanya mengalu-alukan TKA yang masuk secara sah. Kepada yang masuk secara haram hendaklah ingat bahawa kamu akan sentiasa diburu oleh pihak berkuasa.

    ReplyDelete