Thursday, January 26, 2012

KEHIDUPAN AKHIRAT PASTI ADANYA, TIDAK ADA KERAGUAN PADANYA......Sambungan...

Kita manusia sekalipun mempunyai akal dan kekuasaan atau hartabenda yang banyak sekali, tetapi kita tidak dapat mempastikan suatu yang akan datang atau yang belum terjadi. Sekalipun dalam keadaan sihat walafiat, punya wang atau perbekalan , dan sudah mempunyai tiket keretapi untuk berangkat esok pagi ke Jakarta, tetapi tidaklah pasti bahawa keberangkatan itu akan terjadi, kerana mungkin ada halangan-halangan yang menyebabkan keberangkatan itu harus ditunda atau dibatalkan samasekali. Begitu juga lain-lain perkara, tidak ada yang pasti terjadinya, hanya ada kemungkinan-kemungkinan terjadinya.

Yang pasti terjadinya atas diri manusia ialah bahawa masing-masing kita akan mati dan sesudah mati akan dihidup dan dibangkitkan kembali dalam kehidupan Akhirat. Kehidupan di Akhirat ini adalah suatu yang pasti terjadinya atas diri setiap manusia, sesuatu yang tidak boleh diragukan, kerana demikianlah ditegaskan berulang-ulang didalam Kitab-Kitab Suci oleh Allah s.w.t. yang menciptakan segala dan Maha mengetahui akan segala perkara.

Firman Allah s.w.t. didalam al-Quran:

"Sesungguhnya Kiamat itu pasti terjadi, tidak ada keraguan padanya dan bahawa sesungguhnya Allah akan bangkitkan orang-orang yang dikubur." (al-Haj:7)

"Sesungguhnya Kiamat (kebangkitan) itu akan terjadi, hampir saja AKU rahsiakan supaya setiap orang dibalasi dengan apa saja yang ia pernah lakukan." (Toha:15)

Kalau hidup hanya satu kali, iaitu hanya hidup di dunia sekarang saja, sedang dalam kehidupan dunia sekarang ini, ada orang yang menganiaya dan ada yang teraniaya, ada yang menindas dan ada yang tertindas, ada yang memukul atau membunuh dan ada yang terpukul atau dibunuh, ada yang memfitnah dan ada yang difitnah, ada yang senang dan ada yang susah, ada yang panjang umurnya dan ada yang pendek, ada orang yang kerjanya hanya berbuat jahat semata dan ada pula orang yang berbuat baik selalu, maka sungguh tidak adil Tuhan yang menciptakan hidup atau dunia ini. Bukan saja tidak adil, tetapi juga tidak bijaksana, tidak wajar menurut pemikiran yang sihat. Tetapi...ketahuilah bahawa Tuhan itu Maha adil, Maha bijaksana. Pandang dan perhatikanlah susunan alam yang mahaluas ini, akan nampak dengan nyata akan keadilan dan kebijaksanaan Tuhan yang menciptakan dan mengaturnya.

Kerana keadilan dan kebijaksanaan Allah yang mencipta dan mengatur alam ini, maka yakinlah kita bahawa setiap penganiayaan, pembunuhan, fitnah, kejahatan yang pernah dilakukan orang terhadap orang lain dalam kehidupan dunia sekarang ini pasti akan diperiksa dan diadili, pasti akan dipertanggungjawabkan oleh setiap pelakunya, pasti akan dibalasi dengan balasan yang setimpal. Dan untuk pembalasan yang setimpal itulah Allah Yang Maha Adil dan Bijaksana itu akan menghidupkan setiap manusia yang pernah hidup di permukaan bumi ini untuk diperhitungkan segala sesuatu yang pernah dilakukan semasa hidupnya di dunia ini.

Setiap penganiaya, penjahat dan perasuah itu akan diadili dan dibalas dengan kejahatan dan penganiayaan yang berupakan azab siksa api Neraka.

Sekiranya hidup hanya sekali, iaitu hidup didunia sekarang saja, tidak ada kehidupan lain dibalik kehidupan didunia ini maka beruntung dan berbahagia sekalilah orang-orang yang menganiaya dan penjahat-penjahat ulung, hidup yang bermewah-mewah sepanjang masa dengan harta-harta yang tidak halal, dengan hasil rompakan dan rampasan atau korupsi dengan pangkat-pangkat dan kedudukan-kedudukan yang diperolehi dengan cara yang tidak wajar.

"Tidak percaya hidup di Akhirat adalah falsafah hidup orang-orang jahat." kata Socrates.

Bersambung dengan tajuk 'Bagaimana Caranya Al-Quran Meyakinkan Manusia Tentang Akhirat"......Nantikan.....

1 comment:

  1. Sudah banyak kali manusia diperingatkan akan azab siksa api neraka yang tidak terperi sakitnya, tetapi manusia tetaplah manusia juga kerana mereka akan terus melakukan kemaksiatan dan ingkar akan ayat-ayat Allah.

    ReplyDelete