Friday, January 27, 2012

BAGAIMANA CARANYA AL-QURAN MEYAKINKAN MANUSIA TENTANG AKHIRAT.......Sambungan....


Kebangkitan atau kehidupan di Akhirat adalah suatu yang akan terjadi nanti yang pasti dan tidak diragukan lagi akan terjadinya. Sekalipun pasti dan tidak diragukan kerana kejadian itu belum terjadi maka tidak ada bukti-buktinya. Sesuatu yang belum terjadi tentu saja tidak mempunyai bukti dari terjadinya.

Sekalipun begitu, kita dapat meyakinkan akan terjadinya setelah kita mempelajari akan keterangan-keterangan yang diberikan Allah dengan Kitab Suci-Nya al-Quran kepada Nabi Muhammad s.a.w.

Tidak sedikit jumlah ayat-ayat al-Quran yang membimbing kita untuk mempercayai dan meyakinkan tentang adanya kebangkitan atau Akhirat itu dengan pasti.

Perhatikanlah tentang ayat-ayat al-Quran dan kejadian-kejadian yang tersebut di bawah ini yang penuh dengan perumpamaan-perumpamaan yang membimbing pemikiran kita dengan cara-cara berfikir yang dapat meyakinkan kita tentang kebangkitan itu.

Pada suatu hari, setelah Nabi Muhammad s.a.w. memberi keterangan kepada orang banyak bahawa setiap manusia yang sudah mati akan dihidupkan kembali, maka orang banyak yang kebanyakannya terdiri atas orang-orang bodoh itu serentak mengejek dengan berteriak-teriak dan bersiul-siul sambil berloncat-loncatan.

Diantara orang banyak itu ada dua orang penting yang termasuk kaum cendekiawan dan pemimpin iaitu Ubay b. Ka'ab dan al-'As b. Wail. Kedua pemimpin ini selain tidak percaya bahawa orang-orang yang sudah mati beribu-ribu tahun akan hidup kembali, juga akan menggunakan keterangan ini untuk menjatuh atau mengalahkan Rasulullah s.a.w.

Kedua-kedua orang itu pulang kerumahnya mengambil cangkul lalu menuju ke kuburan. Kuburan itu mereka gali, mereka keluarkan tulang-belulang manusia yang terdapat di dalamnya lalu membawa tulang-tulang itu ke hadapan Rasulullah s.a.w. Dihadapan Rasulullah s.a.w., tulang-belulang itu mereka injak-injak dengan kaki sehingga hancur lebur menjadi debu. Debu itu mereka serakkan ke udara sehingga berterbangan, lalu mereka berkata kepada Rasulullah: "Engkau lah yang mengatakan bahawa Allah akan menghidupkannya kembali?"

Untuk menjawab tentangan itu, turunlah Malaikat Jibril kepada Rasulullah membawa wahyu dari Allah sebagai berikut:

"Tidakkah manusia memikirkan bahawa Kami (Tuhan) jadikan dia dari setitik mani, tetapi tiba-tiba (setelah dia keluar) menjadi pembantah yang nyata (terhadap Kami). Dia bawa kepada Kami perumpamaan (berupa tulang-belulang), tetapi dia lupa akan asal kejadiannya, lalu berkata: Siapakah yang dapat menghidupkan tulang-belulang yang sudah lapuk itu? Katakanlah: Akan menghidupkannya ialah Tuhan yang telah menciptakan tulang-belulang itu pertama kali dulunya. Dan Dia mengetahui tiap-tiap bikinan-Nya. Dia telah jadikan bagimu dari pohon yang hijau akan api yang kamu nyalakan daripadanya . Apakah Tuhan yang telah menjadikan langit dan bumi tidak sanggup menciptakan yang seperti mereka...Ya, Dia amat bisa membikin dan sangat Mengetahui." (Yassin:77-81).

Dalam lain ayat, Allah berfirman sebagai berikut:

"Wahai manusia, sekiranya kamu masih ragu tentang kebangkitan itu (cubalah fikir) bahawa Kami (Tuhan) telah ciptakan kamu dari tanah (Adam), kemudian dari setitik mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari sekeping daging - ada yang jadi dan ada yang tak jadi agar Kami terangkan kepadamu - yang Kami tempatkan di dalam rahim sampai waktu tertentu, kemudian itu kamu lahir menjadi seorang anak bayi, kemudian mencapai tingkat kekuatan (menjadi kuat tangan dan kaki dan sekujurnya), ada yang mati di waktu masih muda dan ada pula yang mencapai selanjut-lanjutnya umur sehingga menjadi nyanyuk, tidak tahu apa-apa setelah mengetahui segala. Dan engkau lihat bumi yang mati tandus, setelah Kami turunkan air hujan padanya lalu menjadi lunak dan subur, dapat tumbuh padanya segala macam tumbuh-tumbuhan yang indah. Semua itu adalah bukti bahawa Allah itu benar dan bahawa Allah itu sanggup menghidupkan orang-orang yang sudah mati dan bahawa Dia dapat dan sanggup dan kuasa melakukan jua. Dan semua itu pula menjadi bukti bahawa Kiamat itu pasti terjadi , tidak ada keraguan padanya dan bukti bahawa Allah pasti akan membangkitkan orang-orang yang di dalam kubur." (al-Haj: 5-7).

Dalam ayat-ayat yang tersebut diatas ini, dengan contoh-contoh yang terang dan lojik sekali, Allah membimbing fikiran manusia untuk yakin dan percaya tentang kebangkitan dan Akhirat. Cubalah fikirkan berulang-ulang bahawa Allah yang sudah terbukti dapat menciptakan manusia dari tanah atau setitik air, dan Allah yang sudah dapat menciptakan bumi dan langit (bintang-bintang dan planet-planet), Allah yang sudah dapat menumbuhkan berbagai-bagai tumbuh-tumbuhan di atas tanah yang mulanya mati dan tandus. Apakah Allah yang demikian kekuasaan dan kepintaran-Nya tidak sanggup menghidupkan orang-orang yang sudah mati?

Bukan saja telah menciptakan seorang manusia atau sebatang pokok kayu, tetapi telah menciptakan beribu-ribu manusia saban hari, beribu-ribu binatang dan pokok-pokok kayu saban saat, menciptakan bumi dan langit yang amat indah dan mahaluas.

Apakah Tuhan yang demikian nyata perbuatan dan kesanggupan-Nya masih kita ragukan perkataan dan janji-Nya yang sudah disampaikan-Nya dengan ayat-ayat Kitab Suci-Nya dengan perantaraan Rasul-Rasul-Nya???

Siapa yang masih ragu, benar-benar orang yang amat bodoh dan keras kepala, orang-orang yang kerdil yang tak dapat merubah pendiriannya yang terang salah dan keliru itu. Orang yang tak percaya tentang kebangkitan di Alam Akhirat adalah seperti kambing-kambing yang ditemptkan dalam sebidang padang rumput yang dipagar kelilingnya dengan tembok yang tebal dan tinggi. Di sanalah kambing itu makan, minum, beranak dan bermain-main dengan tidak mengetahui samasekali bahawa di balik pagar yang tebal dan tinggi itu ada lagi dunia yang lebih luas penuh dengan gedung-gedung yang indah, keretapi auto dan kapalterbang, dimana terdapat segala macam keramaian dan kegembiraan.

Wahai manusia!!! percayalah bahawa kebangkitan di Akhirat itu pasti terjadi, jangan ragu-ragu lagi...

Bersambung...atas tajuk "Tanyajawab Allah Terhadap Peragu-Peragu Akhirat"...Nantikan...

No comments:

Post a Comment